Munia mahassa??!

hipsis

Minulla on neitokakadupariskunta, ollu minulla n. 5v. Ovat aina tulleet mukavasti toimeen ja puuhastelevatkin yhdessä, munia ei ole tullut koska pesäkoppia ei ole laitettu. Nyt kuitenkin naaraslinnun alavatsa on selvästi pyöristynyt, voiko sillä olla munia mahassa vaikka pesäkoppia ei ole?Vai pitäisikö tästä huolestua?Syö ihan normaalisti, ainut että viettää enemmän aikaa häkin pohjalla kuin ennen..Toivoisin kokemuksia ja neuvoja mitä se voisi olla!

6

536

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

Voi se pesimävire joskus yllättää ja munantuottoprosessi käynnistyä vaikkei sitä pönttöäkään ole, lintu sitten munii munat häkin pohjalle ja joko hylkää ne tai rikkoo ja syö ne tai alkaa hautoa siinä pohjalla...

Jos lintu alkaa tehdä pesää ja hautoa häkin pohjalla kannattaa muniin pistää pieni reikä neulalla tai ravistaa niitä voimakkaasti, jolloin ei-toivottuja poikasia ei tule. Vaihtoehtona on myös vaihtaa munat tekomuniin. Kovin pesimävireiseltä emolta munia ei kannata kerätä kokonaan pois, koska tämä johtaa yleensä vaan uuteen munintaan, mikä pitkään jatkuessaan rasittaa lintua suuresti. Pesimävimmaa voi koittaa katkaista esim säätelemällä päivän pituutta, vähentämällä tuoreruokaa ja suihkutuksia joksikin aikaa tai sitkeissä tapauksissa hakemalla eläinlääkäriltä hormonipiikin. Varmista että muniva naaras saa varmasti tarpeeksi kalsiumia ja proteiineja.

Periaatteessa alavatsan turvotus voi johtua jostain suolistokatarristakin, ja häkin pohjalla oleskelu voi johtua voimattomuudesta ja olla huolestuttavakin merkki. Mikäli lintu kuitenkin muuten käyttäytyy normaalisti eikä ole apaattinen tai istuskele kovin höyhenet pörrössä ja palelevana siellä häkin pohjalla eikä uloste ole ripulilla niin todennäköisesti juuri munista ja pesimäpaikan katselusta on kyse. Munivan naaraan uloste voi kyllä olla hieman löysempää ja määrä suurempi kuin normaalisti...

• hipsis

juu eli muninut oli uhden munan häkin pohjalle viime yönä...
        jompikumpi oli munan rikkonut.

• tytteli
        hipsis kirjoitti:

juu eli muninut oli uhden munan häkin pohjalle viime yönä...
        jompikumpi oli munan rikkonut.

Ei ne välttämättä ole munaa rikkonut, vaan se on munittu orrelta. Niin meille kävi myös.

• juu..
        tytteli kirjoitti:

Ei ne välttämättä ole munaa rikkonut, vaan se on munittu orrelta. Niin meille kävi myös.

voihan se niinkin olla, uros ainakin maassa oli rikkomassa múnaa..
        kuinka kauan menee ennen kuin munii loput, vielä ei ole yhtään tullut lisää, maha edelleen pyöreä?

• Munii
        juu.. kirjoitti:

voihan se niinkin olla, uros ainakin maassa oli rikkomassa múnaa..
        kuinka kauan menee ennen kuin munii loput, vielä ei ole yhtään tullut lisää, maha edelleen pyöreä?

munan jokatoinen päivä.

• ohhoh..
        Munii kirjoitti:

munan jokatoinen päivä.

Ei oo edelleenkään tullut lisää munis vaikka viikko sitten muni ensimmäisen..Syytä huolestua?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Törkeä petosepäily Suomussalmella

Uutisoi maikkari. Uhrin nimiin on nostettu pankkilainaa, hänet on saatu sijoittamaan hevosiin ja ostamaan autoja. Ei ta
      Suomussalmi
      73
      3099
    2. Poliisi etälamautti, sitten pahoinpiteli

Vaikeasti kehitysvammaisen niin vakavasti että kuoli pian sairaalassa. Ei osannut kehitysvammainen heti noudattaa polii
      Maailman menoa
      368
      1155
    3. Mies, olen pahoillani kun olen kuvitellut

Että pitäisit minusta. En sitä mistään tähdistä kuitenkaan lukenut, mulle vaan tuli jostain semmoinen tunne, kun itse ty
      Ikävä
      65
      805
    4. Anni Ihamäki saa tylyä kommenttia TTK:sta - Erityisesti tämä "vääryys" ärsyttää

Kaikille ei ole mieleen se, että Anni Ihamäki on mukana uudella Tanssii Tähtien Kanssa -kaudella. Ihamäki saa varsin ty
      Kotimaiset julkkisjuorut
      32
      769
    5. Mitä et ole valmis sietämään ihmissuhteissasi ja miksi?

Aiemmin jo kyseltiin mitkä vaatimukset olivat mielestänne liiallisia. Kyselläänkin nyt sitä, että millaisilla asioilla s
      Sinkut
      263
      656
    6. Päivän Riikka: Pandan suklaatehdas Jyväskylästä Viroon

Menkää töihin! Viroon! --- Liki sata vuotta kestänyt suklaantuotanto makeisvalmistaja Pandan tehtaalla Vaajakoskella pä
      Maailman menoa
      140
      598
    7. Tiesitkö? Vappu Pimiän ensimmäinen aviomies ei ole Teemu-rakas

Vappu Pimiä on tätä nykyä naimisissa Teemu Huuhtasen kanssa. Pimiä on toista kertaa naimisissa, sillä ensimmäinen liitto
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      589
    8. Älä nyt ylikuormitu vaikka sinusta pidänkin rakas nainen

Tiedän, että olet minulle oikea. En halua pilata tätä juttua malttamattomuudella, mutta epäilen. Haluan vain olla lähel
      Ikävä
      31
      568
    9. Älä katoa elämästäni

Kävelyllä mietin olisitpa varjo takanani vierelläni sivullani Älä katoa koskaan ole siinä pidä kädestäni kiinni ole kan
      Ikävä
      30
      518
    10. Sysmä tarvitsee päätöksiä

Sysmä tarvitsee päätöksiä – ei p*anjauhantaa** Kirjoitan kuntapolitiikan ulkopuolisena tarkkailijana. Sysmän poliittinen
      Sysmä
      17
      515
    Aihe