Minulla on neitokakadupariskunta, ollu minulla n. 5v. Ovat aina tulleet mukavasti toimeen ja puuhastelevatkin yhdessä, munia ei ole tullut koska pesäkoppia ei ole laitettu. Nyt kuitenkin naaraslinnun alavatsa on selvästi pyöristynyt, voiko sillä olla munia mahassa vaikka pesäkoppia ei ole?Vai pitäisikö tästä huolestua?Syö ihan normaalisti, ainut että viettää enemmän aikaa häkin pohjalla kuin ennen..Toivoisin kokemuksia ja neuvoja mitä se voisi olla!
Munia mahassa??!
6
536
Vastaukset
- -M-
Voi se pesimävire joskus yllättää ja munantuottoprosessi käynnistyä vaikkei sitä pönttöäkään ole, lintu sitten munii munat häkin pohjalle ja joko hylkää ne tai rikkoo ja syö ne tai alkaa hautoa siinä pohjalla...
Jos lintu alkaa tehdä pesää ja hautoa häkin pohjalla kannattaa muniin pistää pieni reikä neulalla tai ravistaa niitä voimakkaasti, jolloin ei-toivottuja poikasia ei tule. Vaihtoehtona on myös vaihtaa munat tekomuniin. Kovin pesimävireiseltä emolta munia ei kannata kerätä kokonaan pois, koska tämä johtaa yleensä vaan uuteen munintaan, mikä pitkään jatkuessaan rasittaa lintua suuresti. Pesimävimmaa voi koittaa katkaista esim säätelemällä päivän pituutta, vähentämällä tuoreruokaa ja suihkutuksia joksikin aikaa tai sitkeissä tapauksissa hakemalla eläinlääkäriltä hormonipiikin. Varmista että muniva naaras saa varmasti tarpeeksi kalsiumia ja proteiineja.
Periaatteessa alavatsan turvotus voi johtua jostain suolistokatarristakin, ja häkin pohjalla oleskelu voi johtua voimattomuudesta ja olla huolestuttavakin merkki. Mikäli lintu kuitenkin muuten käyttäytyy normaalisti eikä ole apaattinen tai istuskele kovin höyhenet pörrössä ja palelevana siellä häkin pohjalla eikä uloste ole ripulilla niin todennäköisesti juuri munista ja pesimäpaikan katselusta on kyse. Munivan naaraan uloste voi kyllä olla hieman löysempää ja määrä suurempi kuin normaalisti...- hipsis
juu eli muninut oli uhden munan häkin pohjalle viime yönä...
jompikumpi oli munan rikkonut. - tytteli
hipsis kirjoitti:
juu eli muninut oli uhden munan häkin pohjalle viime yönä...
jompikumpi oli munan rikkonut.Ei ne välttämättä ole munaa rikkonut, vaan se on munittu orrelta. Niin meille kävi myös.
- juu..
tytteli kirjoitti:
Ei ne välttämättä ole munaa rikkonut, vaan se on munittu orrelta. Niin meille kävi myös.
voihan se niinkin olla, uros ainakin maassa oli rikkomassa múnaa..
kuinka kauan menee ennen kuin munii loput, vielä ei ole yhtään tullut lisää, maha edelleen pyöreä? - Munii
juu.. kirjoitti:
voihan se niinkin olla, uros ainakin maassa oli rikkomassa múnaa..
kuinka kauan menee ennen kuin munii loput, vielä ei ole yhtään tullut lisää, maha edelleen pyöreä?munan jokatoinen päivä.
- ohhoh..
Munii kirjoitti:
munan jokatoinen päivä.
Ei oo edelleenkään tullut lisää munis vaikka viikko sitten muni ensimmäisen..Syytä huolestua?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792372Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1411526- 1331462
- 1581234
- 1091023
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten377950Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683