Munia mahassa??!

hipsis

Minulla on neitokakadupariskunta, ollu minulla n. 5v. Ovat aina tulleet mukavasti toimeen ja puuhastelevatkin yhdessä, munia ei ole tullut koska pesäkoppia ei ole laitettu. Nyt kuitenkin naaraslinnun alavatsa on selvästi pyöristynyt, voiko sillä olla munia mahassa vaikka pesäkoppia ei ole?Vai pitäisikö tästä huolestua?Syö ihan normaalisti, ainut että viettää enemmän aikaa häkin pohjalla kuin ennen..Toivoisin kokemuksia ja neuvoja mitä se voisi olla!

6

536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

      Voi se pesimävire joskus yllättää ja munantuottoprosessi käynnistyä vaikkei sitä pönttöäkään ole, lintu sitten munii munat häkin pohjalle ja joko hylkää ne tai rikkoo ja syö ne tai alkaa hautoa siinä pohjalla...

      Jos lintu alkaa tehdä pesää ja hautoa häkin pohjalla kannattaa muniin pistää pieni reikä neulalla tai ravistaa niitä voimakkaasti, jolloin ei-toivottuja poikasia ei tule. Vaihtoehtona on myös vaihtaa munat tekomuniin. Kovin pesimävireiseltä emolta munia ei kannata kerätä kokonaan pois, koska tämä johtaa yleensä vaan uuteen munintaan, mikä pitkään jatkuessaan rasittaa lintua suuresti. Pesimävimmaa voi koittaa katkaista esim säätelemällä päivän pituutta, vähentämällä tuoreruokaa ja suihkutuksia joksikin aikaa tai sitkeissä tapauksissa hakemalla eläinlääkäriltä hormonipiikin. Varmista että muniva naaras saa varmasti tarpeeksi kalsiumia ja proteiineja.

      Periaatteessa alavatsan turvotus voi johtua jostain suolistokatarristakin, ja häkin pohjalla oleskelu voi johtua voimattomuudesta ja olla huolestuttavakin merkki. Mikäli lintu kuitenkin muuten käyttäytyy normaalisti eikä ole apaattinen tai istuskele kovin höyhenet pörrössä ja palelevana siellä häkin pohjalla eikä uloste ole ripulilla niin todennäköisesti juuri munista ja pesimäpaikan katselusta on kyse. Munivan naaraan uloste voi kyllä olla hieman löysempää ja määrä suurempi kuin normaalisti...

      • hipsis

        juu eli muninut oli uhden munan häkin pohjalle viime yönä...
        jompikumpi oli munan rikkonut.


      • tytteli
        hipsis kirjoitti:

        juu eli muninut oli uhden munan häkin pohjalle viime yönä...
        jompikumpi oli munan rikkonut.

        Ei ne välttämättä ole munaa rikkonut, vaan se on munittu orrelta. Niin meille kävi myös.


      • juu..
        tytteli kirjoitti:

        Ei ne välttämättä ole munaa rikkonut, vaan se on munittu orrelta. Niin meille kävi myös.

        voihan se niinkin olla, uros ainakin maassa oli rikkomassa múnaa..
        kuinka kauan menee ennen kuin munii loput, vielä ei ole yhtään tullut lisää, maha edelleen pyöreä?


      • Munii
        juu.. kirjoitti:

        voihan se niinkin olla, uros ainakin maassa oli rikkomassa múnaa..
        kuinka kauan menee ennen kuin munii loput, vielä ei ole yhtään tullut lisää, maha edelleen pyöreä?

        munan jokatoinen päivä.


      • ohhoh..
        Munii kirjoitti:

        munan jokatoinen päivä.

        Ei oo edelleenkään tullut lisää munis vaikka viikko sitten muni ensimmäisen..Syytä huolestua?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2372
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      141
      1526
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1234
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      109
      1023
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      377
      950
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe