Akku ja milliampeerit

Anonyymi

Minkä verran nykyaikainen henkilöauto kuluttaa virtaa, kun ei ole käynnissä. Kellot yms systeemit?
Ja senhän voi käsittääkseni mitata yleismittarilla, joka laitetaan akun irrotetun pluskengän (tai miinuksen) ja plusnavan (tai miinuksen) väliin?
Mikä on se määrä milliampeereja, joka kertoo, että akku purkautuu ylimääräisesti johonkin, mikä on normaali määrä?
Muistelen, että joku 30 mA olisi ok?

23

665

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei tohon oo mitää yhtä oikeaa vastausta. Mikä kokonen akku, kauanko pitää kestää ennen kuin saa olla liian tyhjä ja milloin on akku sitten on liian tyhjä?

      Jos autossa on vaikka 50Ah akku ja "liian tyhjän" määritelmä on vaikka akku puolillaan, niin 25Ah jaettuna 0.03mA jaettuna 24h = vajaa 35 päivää?

      Meikä-

      • Anonyymi

        Ei kun se "lepotilassa" kuluva mA-määrä likimain? Joka kuluu auton seisoessa sammutettuna erinäisten systeemien ylläpitämiseen?
        Olkoon akun ampeeritunnit mitä tahansa, eihän se auton systeemien vaatiman virran määrään vaikuta. Sehän mitataan, jos epäillään autossa olevan joku sähkövika, joka purkaa akkua ylimääräisesti auton ollessa sammutettuna. Vaikka vain päivän.

        Suunnilleen, mikä on se normaali kulutus "lepotilassa" ?


    • Anonyymi

      Tuota ei mittaamatta tiedä kuin merkkihuollon asentajat.

      • Anonyymi

        Miten niin mittaamatta? Jos ne sen tietää, ei kai niiden mitään tarvitse mittailla, vaan kertoa, mikä on kutakuinkin normaali virrankulutus, kun auto ei ole käynnissä eikä mitään ylimääräistä kulutusta ole päällä.
        Maallikkonakin tiedän, että vaikkapa 0,5 ampeeria on taatusti liikaa henkilöautolle ja silloin on syytä alkaa katselemaan, mihin auto purkaa akun virtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin mittaamatta? Jos ne sen tietää, ei kai niiden mitään tarvitse mittailla, vaan kertoa, mikä on kutakuinkin normaali virrankulutus, kun auto ei ole käynnissä eikä mitään ylimääräistä kulutusta ole päällä.
        Maallikkonakin tiedän, että vaikkapa 0,5 ampeeria on taatusti liikaa henkilöautolle ja silloin on syytä alkaa katselemaan, mihin auto purkaa akun virtaa.

        Sinähän tiedät siis jo samat jutut ku me täällä, maalaisjärjellä ja alakoululaisen matikalla selviää tästäkin pulmasta.

        Meikä-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän tiedät siis jo samat jutut ku me täällä, maalaisjärjellä ja alakoululaisen matikalla selviää tästäkin pulmasta.

        Meikä-

        Ketkä te?

        No kiitos avustusyrityksistäsi kuitenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketkä te?

        No kiitos avustusyrityksistäsi kuitenkin.

        Mekin ollaan maallikoita, kuten sinä.

        Jollekin autoasentajille voi jotain yleispäteviä mielipiteitä annettu, mutta tuskin on mitään eu-direktiivivä asiasta. Oman autoni ledi-baarit varmasti viel yli 30mA, mutta se starttaakin toisesta akusta.

        Jos sulla ei ole mitään mallikohtaista autodatan arvoa siinä vertailukohdaksi, niin mieti aika kauanko pitää mielestäsi kestää että on kunnossa, ja akun kapasiteetti. Siitä se lasketaan.

        Noi vuotovirrat kun tuppaa joskus olemaan sellaisia että joskus jää jokin rele jumiin ja tyhjentää akun yhdessä yössä, sitten taas toimii viikkoja.

        Vanhan akun oma itsestäänpurkautuminen on toinen juttu ja se selvitetään irroittamalla toinen Napa ja odottamalla.

        Meikä-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mekin ollaan maallikoita, kuten sinä.

        Jollekin autoasentajille voi jotain yleispäteviä mielipiteitä annettu, mutta tuskin on mitään eu-direktiivivä asiasta. Oman autoni ledi-baarit varmasti viel yli 30mA, mutta se starttaakin toisesta akusta.

        Jos sulla ei ole mitään mallikohtaista autodatan arvoa siinä vertailukohdaksi, niin mieti aika kauanko pitää mielestäsi kestää että on kunnossa, ja akun kapasiteetti. Siitä se lasketaan.

        Noi vuotovirrat kun tuppaa joskus olemaan sellaisia että joskus jää jokin rele jumiin ja tyhjentää akun yhdessä yössä, sitten taas toimii viikkoja.

        Vanhan akun oma itsestäänpurkautuminen on toinen juttu ja se selvitetään irroittamalla toinen Napa ja odottamalla.

        Meikä-

        Sehän menee rikki se akku, jos toinen napa irroitetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän menee rikki se akku, jos toinen napa irroitetaan.

        Kumpihan muuten on se toinen napa ja kumpi ensimmäinen?
        Saakohan senkin jollain asiaan kuulumattomalla laskukaavalla selville?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin mittaamatta? Jos ne sen tietää, ei kai niiden mitään tarvitse mittailla, vaan kertoa, mikä on kutakuinkin normaali virrankulutus, kun auto ei ole käynnissä eikä mitään ylimääräistä kulutusta ole päällä.
        Maallikkonakin tiedän, että vaikkapa 0,5 ampeeria on taatusti liikaa henkilöautolle ja silloin on syytä alkaa katselemaan, mihin auto purkaa akun virtaa.

        Pitääkö idiootille vääntää rautalangasta!
        Sinun idiootin pitää se mitata jos tahdot tietää, etkä sittenkään tiedä oliko se lepovirta oikean suuruinen.
        Maahantuojan huolto-osastolla tiedetään mikä lepovirran suuruus on jos kaikki on kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitääkö idiootille vääntää rautalangasta!
        Sinun idiootin pitää se mitata jos tahdot tietää, etkä sittenkään tiedä oliko se lepovirta oikean suuruinen.
        Maahantuojan huolto-osastolla tiedetään mikä lepovirran suuruus on jos kaikki on kunnossa.

        Älä keuhkoa, vai oletko joku amisikäinen, jolla on valtava halu päteä?
        Aurauskulmien säädön yhteydessä kysyin korjaamolla normaalia lepovirtaa ja mekaanikko sanoi, että 20-50mA. Mittasi pihtiampeerimittarilla miinuskaapelin ympäriltä ja sai 20mA.
        Älä nyt tee asiasta tarpeettoman monimutkaista maahantuojinesi.

        Enempää en tuollaisen viisastelijan kanssa viitsi asiasta jatkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä keuhkoa, vai oletko joku amisikäinen, jolla on valtava halu päteä?
        Aurauskulmien säädön yhteydessä kysyin korjaamolla normaalia lepovirtaa ja mekaanikko sanoi, että 20-50mA. Mittasi pihtiampeerimittarilla miinuskaapelin ympäriltä ja sai 20mA.
        Älä nyt tee asiasta tarpeettoman monimutkaista maahantuojinesi.

        Enempää en tuollaisen viisastelijan kanssa viitsi asiasta jatkaa.

        Viisasta kysyä ammattilaiselta, eikä itse mittailla ja pähkäillä, niin kuin ohjeistettiinkin...


    • Anonyymi

      Mitatessasi ota sitten huomioon että eri ohjainlaitteet "menevät nukkumaan" viiveellä eli todellisen lepovirran saa selville vasta ajan x jälkeen.

    • Anonyymi

      "Normaali lepotilan virrankulutus on ehkä luokkaa 10-50 mA, riippuen mitä varusteita autossa on virtaa viemässä. Lisäksi osa autoista alkaa pudottelemaan virrankuluttajia (esim. avaimeton kulku/käynnistys) pois pidemmän seisomisen aikana."

      Tollasta löytyi.

    • Anonyymi

      Jos ja kun menet mittaamaan sieltä akunnavan ja irroitetun akkukengän välistä sillä keltaisella Motonetista ostamallasi mittarilla, niin ensialkuun hetken aikaa purkausta voi olla huomattavan paljonkin, mutta kannattaa odotella jonkin aikaa, niin siitä alkaa tippumaan kulutusta pois, esim sisävalon viime ym, muista sulkea ovet ennen mittausta ja avain pois virtalukosta, niin sinun mittariisi saa jäädä sellainen lukema kun 0.03 A tai pienempi, niin akku ei tyhjene ajan kanssa. Joskus ennen kun ei ollut vielä hienoja radioita eikä niissä muisteja, niin purkausta ei ollut yhtään. Joskus 30 vuotta sitten alkoi tulla markkinoille autoradiota, joissa oli muistia varten erillinen jatkuvaan virtaan kytkettävä johdin ja toinen virtalukkoon radioasentoon kytkettävä johdin, niin jopa autoradiota myyvissä liikkeissä kytkettiin molemmat johtimet yhteen ja suoraan akkuvirtaan kiinni. No siitä sitten oli seurauksena se että viikon tai parin viikon päästä ei auto aamulla enää käynnistynytkään, koska akun ominaispaino oli pikkuhiljaa jatkuvan pienen purkauksen takia laskenut. Samanlainen riesa olivat sen aikaiset kiinteät autopuhelimet. Samoin siihen aikaan tuli markkinoille jälkiasennettavia nestekide ja ledinäytöisiä kelloja ja jos niissä kytki myös molemmat johtimet suoraan akkuvirtaan niin, että kellon näytössä näkyivät auton seistessä numerot, niin samoin muutaman viikon päästä oli akku purkaantunut. Toinen juttu on vielä asuntoautot, jos ne jättää talveksi akku kytkettynä seisomaan, niin tuollainen pieni normaali muistivirtapurkaus syväpurkaa akun niin ettei keväällä saa välttämättä akkua enää ollenkaan ladatuksi, varsinkin nykyisillä automaattilatureilla, koska niiden elkroniikka tarvitsee akusta päin jännitettä alkaakaaseen toimimaan siinä vaihessa kun pistoke kytketään verkkoon.

      • Anonyymi

        Täystyhjä akku saadaan eloon, jos se on kunnossa, sillä, että laitetaan toinen akku rinnalle ja ladataan sillä muutama voltti tyhjään akkuun ja sitten alkaa nykyajan akkulaturit syöttää virtaa.
        Akkuhan voi olla vaikka uusi, mutta se on kuormitettu tyhjäksi.


      • Anonyymi

        Tarviiko elvytystoiminnolla varustettu (ylläpito)laturi toimiakseen herätevirtaa akusta päin?

        -Sulfatoija


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarviiko elvytystoiminnolla varustettu (ylläpito)laturi toimiakseen herätevirtaa akusta päin?

        -Sulfatoija

        Riippuu tietysti laturista eli on merkki- ja mallikohtaista. Jotkut lataavat tavallisestikin ja jotkut eivät edes elvytystoiminnalla.

        Tavallisella virtalähteellä saa ladattua. Esimerkiksi moni läppärin virtalähde toimii tuossa hienosti. Pitää tietysti olla tarkkana, ettei keitä akkua eli lopettaa latauksen hyvissäajoin.

        Labravirtalähde on tuossa turvallisempi. Laittaa maksimiksi 14 V ja odottaa vuorokauden niin akku on täysi, jos virtaa tuosta saa vähintään C/20.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu tietysti laturista eli on merkki- ja mallikohtaista. Jotkut lataavat tavallisestikin ja jotkut eivät edes elvytystoiminnalla.

        Tavallisella virtalähteellä saa ladattua. Esimerkiksi moni läppärin virtalähde toimii tuossa hienosti. Pitää tietysti olla tarkkana, ettei keitä akkua eli lopettaa latauksen hyvissäajoin.

        Labravirtalähde on tuossa turvallisempi. Laittaa maksimiksi 14 V ja odottaa vuorokauden niin akku on täysi, jos virtaa tuosta saa vähintään C/20.

        Löytyy autoradioita jotka muistaa asemat vaikka kaikki sähköt poikki. Tämän osaa kotitoosat kaikki, radiot ja telkkarit.


    • Anonyymi

      Riippuu varmasti autosta.

      Joissakin autoissa on ns. "muistisulake".

      Normaalisti sitä ei irroiteta.

      Jos kuitenkin esim. pysäköit autosi lentoaseman parkkipaikalle ja lähdet (yli) kuukaudeksi matkalle, silloin kannattaa irrottaa tuo ns. "muistisulake".

      Kun muistisulake on irroitettuna, silloin auton kello ei käy, ja voi olla muitakin pieniä toiminnallisia puutteellisuuksia.

      Eli tuon irrottaminen vähentää sen lepotilan kulutuksen minimiinsä.

      Mutta kun se on irrotettuna, niin on parempi todennäköisyys sille, että auto vielä käynnistyy matkalta palatessa.

      Näin kesäkelillä auto vielä käynnistyi, vaikka akkujännite oli valojen päälle unohduksen (kyse oli seisontavaloista, niin niiden päälle unohduksesta ei tullut edes varoitusta; ajovalojen päälle unohtamisesta käsittääkseni monet autot varoittavat piippauksella, kun kuljettajan ovi avataan) seurauksena pudonnut tasolle 12,57 V.

      Verkkovirtakäyttöisellä laturilla latauksen jälkeen jännite oli 12,93 V.


      Voi olla, että talvipakkasella tuo ei olisi enää riittänyt käynnistykseen.

      • Anonyymi

        """""Jos kuitenkin esim. pysäköit autosi lentoaseman parkkipaikalle ja lähdet (yli) kuukaudeksi matkalle, silloin kannattaa irrottaa tuo ns. "muistisulake""""""

        Paras muistisulake on akunkengän irroitus, auto saa seistä 3-4 kuukautta ja lähtee senkin jälkeen käyntiin.


      • Anonyymi

        Omista autoista akun lepojännite vuorokauden seisonnan jälkeen on ollut tyypillisesti 12,3 V. 12,93 ei ole normaali lepojännite. Tuossa on latauksen jälkeistä pintavarausta. Tavallisen akun lepojännite on täytenä 12,7 ja jotkut huoltovapaat saattavat olla 12,8.

        Nuo omat autot ovat startanneet ainakin 6 viikon seisonnasta ongelmitta. Kerran jouduin lataamaan, kun oli seissyt reilut 2 kk. Mitään en ole irrottanut seisonnan ajaksi.


      • Anonyymi

        12,57 v on vielä oikein hyvä jännite eikä sillä pitäiskään olla mitään käynnistysongelmia.
        Heti kohta latauksen jälkeen mitatut jännitteet eivät kerro mitään ja kuten jo sanottukin niin täyden akun jännite on hieman akkutyypistä riippuen luokkaa 12,7-12,8x V.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kerro kiva muisto

      Kaivatustasi
      Ikävä
      93
      1738
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1159
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

      Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1158
    4. Mikä on horoskooppisi?

      Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      94
      1019
    5. Onks se väärin jos

      Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      813
    6. Vanhemmalle naiselle

      Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      34
      773
    7. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      5
      716
    8. Mitä meidän välillä

      Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      696
    9. En vaan ymmärrä

      Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      670
    10. Mitä saat naiselta mies kun

      Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      666
    Aihe