Tajusin uuden laskutavan

Hei! Olen 11-vuotias poika, joka on innostunut matikasta. Olin laskemassa 26*8*8, koska se on syntymäpäiväni ja tuli vain mieleen laskea se. AloitiIn laskemaan sen niin kuin koulussa opetettu. Vähän ajan päästä tajusin helpomman tavan; 26*100=2600 8*8=64 2600 64=2664 2664-1000=1664. Lopullinen vastaus oli siis 1664. Voisiko joku miettiä tälle toimivan laskukaavan, kiitos. :)

15

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Se on tuskin yleistettävissä.
      Jos diggaat matikkaa niin mieti vaikka tätä:
      26 * 8 * 8 = (25 1) * 64
      = (25 * 64) (1 * 64)
      = (25 * 4 * 16) 64
      = (100 * 16) 64
      = 1600 64
      = 1664

      • Kiitos! Täytyy vähän vielä miettiä, mutta kyllä se siitä. :)


    • Anonyymi

      Näin voi laskea päässään, jos ei ole konetta. Ensin
      26 * 10 * 10 = 2600
      Tästä vähennetään
      26 * 10 * 2 = 520
      ja saadaan siis
      26 * 10 * 8 = 2600 - 520 = 2080.
      Sitten vähennetään tästä vielä
      26 * 2 * 8 = 52 * 8 = 50 * 8 2 * 8 = 416
      Lopputulos
      26 * 8 * 8 = 2080 - 416 = 1664.
      🙂

      • Kiitos! Harjoittelen tämän vielä. :)


      • Matikkapoju kirjoitti:

        Kiitos! Harjoittelen tämän vielä. :)

        On hieno juttu, että olet innostunut matematiikasta. Siitä tulee todennäköisesti olemaan sinulle hyötyä tulevaisuudessa! :)


      • Anonyymi
        Oldie kirjoitti:

        On hieno juttu, että olet innostunut matematiikasta. Siitä tulee todennäköisesti olemaan sinulle hyötyä tulevaisuudessa! :)

        Oldie sinä pilaat kaikki hyvät keskustelut yliasiallisilla kommenteilla. Lopeta heti


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oldie sinä pilaat kaikki hyvät keskustelut yliasiallisilla kommenteilla. Lopeta heti

        Ai sori emmä tajunnu et toi vois olla jollekki noin cringee mut onx se ny niim paha jos täälki välil puhuis asiaa eikä vaa kyselis poikien kusemistavoist.

        Elämässä joutuu sietämään monia erilaisia ihmisiä ja myös monia erilaisia tapoja keskustella. Tämä on hyvä tilaisuus opetella sitä.


      • Anonyymi
        Oldie kirjoitti:

        Ai sori emmä tajunnu et toi vois olla jollekki noin cringee mut onx se ny niim paha jos täälki välil puhuis asiaa eikä vaa kyselis poikien kusemistavoist.

        Elämässä joutuu sietämään monia erilaisia ihmisiä ja myös monia erilaisia tapoja keskustella. Tämä on hyvä tilaisuus opetella sitä.

        Tää on nuorten palsta, eläkä tuu tänne toteuttamaan pedafiilisii fantasioitas. Ei sua täänne toivota.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tää on nuorten palsta, eläkä tuu tänne toteuttamaan pedafiilisii fantasioitas. Ei sua täänne toivota.

        Minua on aikaisemminkin koetettu vaientaa pedofiiliksi haukkumisella (joka on muuten rikos sekin), mutta teiltä haukkujilta ei ole vielä löytynyt vastausta siihen että miksi pedofiili olisi sitä mieltä, että seksi ei kuulu alle 16-vuotiaiden elämään edes oman ikäisten kanssa.

        Minulla on kaksi teoriaa: Pedofiiliksi haukkujat ovat joko itse lasten hyväksikäyttäjiä, joita ärsyttää, että he eivät voi takiani mellastaa täällä rauhassa tai sitten te olette vain ajattelemattomia nuoria, joita ärsyttää se, että aikuinen vahtii tekemisiänne.


      • Anonyymi
        Oldie kirjoitti:

        Minua on aikaisemminkin koetettu vaientaa pedofiiliksi haukkumisella (joka on muuten rikos sekin), mutta teiltä haukkujilta ei ole vielä löytynyt vastausta siihen että miksi pedofiili olisi sitä mieltä, että seksi ei kuulu alle 16-vuotiaiden elämään edes oman ikäisten kanssa.

        Minulla on kaksi teoriaa: Pedofiiliksi haukkujat ovat joko itse lasten hyväksikäyttäjiä, joita ärsyttää, että he eivät voi takiani mellastaa täällä rauhassa tai sitten te olette vain ajattelemattomia nuoria, joita ärsyttää se, että aikuinen vahtii tekemisiänne.

        Pedofilia tarkoittaa vain fantasiaa tiettyihin asioihin. Tosiasiassa vain erittäin harva pedofiili toteuttaa näitä fantasioita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pedofilia tarkoittaa vain fantasiaa tiettyihin asioihin. Tosiasiassa vain erittäin harva pedofiili toteuttaa näitä fantasioita.

        Olet oikeassa, mutta ei tuo oikein liity tähän käsillä olevaan asiaan.


      • Anonyymi
        Oldie kirjoitti:

        Olet oikeassa, mutta ei tuo oikein liity tähän käsillä olevaan asiaan.

        Esitä sitten jokin hyvä kaava, niin päästään takaisin asian ytimeen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Esitä sitten jokin hyvä kaava, niin päästään takaisin asian ytimeen.

        Olin aikoinaan lukion laajassa matematiikassa kympin oppilas, mutta valitettavasti taidot ovat ruostuneet vuosien saatossa niin paljon, että joudun jättämään kaavojen tekemisen minua taitavammille tyypeille.


    • Anonyymi

      26*8*8 -> 25 * 64 64 -> 6400 / 4 64 = 1664

    • Anonyymi

      26*8*8 = 26 * 64
      ja se voidaan hajottaa esim. vaikka seuraavasti:
      26 * 64 = (10 * 64) (10 * 64) (5 * 64) (1 * 64)
      josta saadaan helpompi päässä laskettava:
      640 640 320 64
      tai:
      (64 64 32) * 10 64

      Näitä kaavoja nyt voi pyöritellä ihan miten vaan haluaa, ja tällaiset kertolaskut voivat näyttää ja vaikuttaa pelottavilta, mutta nämä kaikki saa ihan helposti muunneltua päässä ja paperilla helposti laskettaviksi yksinkertaisiksi yhteenlaskuiksi. Kertolaskun tehtävähän on vähentää yhteenlaskujen määrää, kun esim. 64 64 64 64 64 64 64 64 esitetään juuri 8 * 64.

      Ja jos vaikka tuo 8 * 64 on vaikea laskea päässä, niin siitäkin saadaan muunneltua taas vaikka:
      10 * 64 - 2 * 64
      eli saadaan taas helposti päässä laskettava:
      640 - 128 = 512

      Ja sen verran vielä että kaavassa:
      (10 * 64) (10 * 64) (5 * 64) (1 * 64)
      ei itse asiassa edes tarvita sulkeita lainkaan, mutta laitoin ne asian paremmaksi hahmottamiseksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe