Onko kenelläkään kokemuksia digikuvien lähettämisestä netin kautta kehitettäväksi.Olen yrittänyt Windows XP kautta yhetyttä IFI:lle mutta ei onnistu.Onkohan vika itse ohjelmassa vai yhteydessä?Olen ladannut IFI:n ohjelman myös suoraan netistä mutta se ei myöskään toimi.Onkohan vika nettiyhteydessä joka on laajakaista,eli kytketty television kaapeliantenniin?Yhteyshän on nopea ja sillä lähettää kyllä isojakin tiedostoja.Siinä mulla on myös epäselvyyttä että pitäisikö niitä kuvia ensin jotenkin pienentää? Sillä kun ne avaa oman koneen paint ohjelmalla niin kuvat on todella suuria vaikkakin ovat jpg muodossa.
Miten kuvat tehdään taas valokuvausliikkeessä eli miten homma toimii.Viedäänkö täysi muistikortti sinne vai pitääkö niitä jotenkin käsitellä ensin?
Tietysti olisi kiva käsitellä kuvat ensin tietokoneella ainakin punasilmäisyyden osalta,mutta miten ne sitten taas tietokoneesta saa valokuvausliikkeeseen kun tuo nettihomma ei tunnu toimivan.??
Kuvia on mutta miten ne saa paperille siinä pulma!
Omalla tulostimella tulostamista en ole harkinnut koska haluaisin kuvista säilyvämpiä kuin tulostimella tehdyt.
Miten digikuvat paperikuviksi?
22
9460
Vastaukset
- Digikuvaaja
Jos sinulla on digikamera. kohtuullisen laatuinen, omassa käytössäsi, tietokone ja printteri, niin kyllä kuvaan kuuluu, että tulostat kuvat itse. CD-rompulla alkuperäiset kuvat säilyy ja nykyisillä tulostimilla syntyy hyvänlaatuisia printtejä. Jos tämä tuntuu hankalalta, niin osta sitten "coca-cola" kamera ja lähetä filmi IFI:lle
- Digi
Monet valokuvausliikkeet tekee digikuvista paperikuvia. Mene vain valokuvausliikkeeseen muistikortin kanssa ja kysy onnistuuko digikuvien teko paperikuviksi muistikortilta.
Monissa kameroissa on mahdollista siirtää kuvia myös takaisin muistikortille. Näin voit korjailla virheitä kuvista tietokoneella ja ladata kuvat takaisin kameran, ennenkuin viet kuvat liikkeeseen tulostettavaksi. - Päivi
Kyllähän minulla on hyvä digikamera,uusi tosin ja tutustumisvaihe vasta menossa.Tulostaminen ei oikeen omalla printterillä ole houkuttanut kun sillä ei ainakaan skannatuista kuvista kovin kummosia tulosteita ole saanut vaikka olen tulostanut valokuvapaperille ja tulostinkaan ei ole halvimmasta päästä.Silloin kun olen tulostimen hankkinut niin en ollut vielä ajatellut valokuvien tulostamista,eli jos olisin sitä ajatellut niin olisin ostanut suoraan phototulostimen.
Heh ja kyllähän mulla on on tavallinen kamerakin eli tarkoitat varmaan "colamallilla " sitä ja APS myös mutta tämä digikuvaaminen houkuttaa sentakia että karmeat otokset voi suoraan deletoida.
Eli tässä vaiheessa en halua ostaa uutta printteriä ja ei se itse tulostaminen tule sen halvemmaksi kun värikasetit ja paperi maksaa aika paljon,saatikka jos siihen hintaan tarvii vielä laskea uusi tulostin. - Päivi
Digi kirjoitti:
Monet valokuvausliikkeet tekee digikuvista paperikuvia. Mene vain valokuvausliikkeeseen muistikortin kanssa ja kysy onnistuuko digikuvien teko paperikuviksi muistikortilta.
Monissa kameroissa on mahdollista siirtää kuvia myös takaisin muistikortille. Näin voit korjailla virheitä kuvista tietokoneella ja ladata kuvat takaisin kameran, ennenkuin viet kuvat liikkeeseen tulostettavaksi.Täytynee tutkia onko mun kamerassa mahdollisuus ladata niitä kuvia takaisin muistikortille.Todellakin haluan ensin poistaa nämä punasilmät kuvista vaikka niitä ei paljon olekaan,mutta juuri jossain muuten hyvässä kuvassa sitten tietty juuri on.
- Päivi
Päivi kirjoitti:
Kyllähän minulla on hyvä digikamera,uusi tosin ja tutustumisvaihe vasta menossa.Tulostaminen ei oikeen omalla printterillä ole houkuttanut kun sillä ei ainakaan skannatuista kuvista kovin kummosia tulosteita ole saanut vaikka olen tulostanut valokuvapaperille ja tulostinkaan ei ole halvimmasta päästä.Silloin kun olen tulostimen hankkinut niin en ollut vielä ajatellut valokuvien tulostamista,eli jos olisin sitä ajatellut niin olisin ostanut suoraan phototulostimen.
Heh ja kyllähän mulla on on tavallinen kamerakin eli tarkoitat varmaan "colamallilla " sitä ja APS myös mutta tämä digikuvaaminen houkuttaa sentakia että karmeat otokset voi suoraan deletoida.
Eli tässä vaiheessa en halua ostaa uutta printteriä ja ei se itse tulostaminen tule sen halvemmaksi kun värikasetit ja paperi maksaa aika paljon,saatikka jos siihen hintaan tarvii vielä laskea uusi tulostin.Poltan kyllä kaikki hyvät valokuvat rompulle eli säilyvät kyllä hyvinä ja tallessa,eli ei se ole hankalaa:-).Windows XP:llä on valmis ohjelma myös siihen että voi tulostaa niitä valokuvia halutun kokoisina ja haluamansa määrän yhdelle valokuvapaperille.Eli homma on helppoa kuin mikä ainoastaan tulostin mättää.
- Heimo
IFIllä tulostetut kuvat ovat selvästi edullisempia kuin itse tehdyt. En tunne ketää, jolla olisi kotona kirjoitinta, joka edes pystyy tulostamaan samantasoisia kuvia kuin IFI.
Itsetulostetun kuvan saa välittömästi, mutta jos on viikko aikaa odottaa, kannattaa teettää tulostus muualla. - jukka
Heimo kirjoitti:
IFIllä tulostetut kuvat ovat selvästi edullisempia kuin itse tehdyt. En tunne ketää, jolla olisi kotona kirjoitinta, joka edes pystyy tulostamaan samantasoisia kuvia kuin IFI.
Itsetulostetun kuvan saa välittömästi, mutta jos on viikko aikaa odottaa, kannattaa teettää tulostus muualla.Hei!
Olen lähettänyt netin kautta Ifille kuvia tulostettavaksi ja ne oli ihan hyviä. 256 ADSL lähetti 25 kuvaa noin 20 minuuttia.
Mutta yhtä hyviä kuvia teki Canon S600 kirjoitin Canonin paperille.
Kamera Canon Ixus 2,1 Megapixeliä. - Stenu
Ethän varmasti ollut tosissasi? Mikään valokuvatulostin ei pysty siihen jälkeen, mitä IFI digikuville tekee. Tulostin tulostaa, mutta IFI valottaa kuten normaalit paperikuvat. Tällöin esim. suurennosta tehdessä ei ole katastrofi, vaikka alkuperäisten kuvien resoluutio ei aivan riittäisikään. IFI myös tarjoaa vakaville harrastajille ICC-profiilin, jolla kuvat voidaan kuvankäsittelyohjelmassa muuttaa väriarvoiltaan sellaiseksi, että tulostimen värivirheet jälleen kompensoivat muutoksen alkuperäiseksi.
Palvelu toimii kertakaikkiaan hienosti ja on vieläpä edullista. Isotkaan suurennokset eivät hinnaltaan päätä huimaa, laadultaan kuitenkin muihin verrokkeihin (tai tulosteisiin) ylivoimaisia.
Filmejä en IFI:lle lähettäisi, heidän prosessissaan negat naarmuuntuvat lähes poikkeuksetta ja se on anteeksiantamaton virhe. Siksi toiseksi, kaikki kunnia Postille, mutta henk.kohtaisesti kyllä mieluumin vien negat mieluumin kehitykseen omin käsin. - Toinenkin
Stenu kirjoitti:
Ethän varmasti ollut tosissasi? Mikään valokuvatulostin ei pysty siihen jälkeen, mitä IFI digikuville tekee. Tulostin tulostaa, mutta IFI valottaa kuten normaalit paperikuvat. Tällöin esim. suurennosta tehdessä ei ole katastrofi, vaikka alkuperäisten kuvien resoluutio ei aivan riittäisikään. IFI myös tarjoaa vakaville harrastajille ICC-profiilin, jolla kuvat voidaan kuvankäsittelyohjelmassa muuttaa väriarvoiltaan sellaiseksi, että tulostimen värivirheet jälleen kompensoivat muutoksen alkuperäiseksi.
Palvelu toimii kertakaikkiaan hienosti ja on vieläpä edullista. Isotkaan suurennokset eivät hinnaltaan päätä huimaa, laadultaan kuitenkin muihin verrokkeihin (tai tulosteisiin) ylivoimaisia.
Filmejä en IFI:lle lähettäisi, heidän prosessissaan negat naarmuuntuvat lähes poikkeuksetta ja se on anteeksiantamaton virhe. Siksi toiseksi, kaikki kunnia Postille, mutta henk.kohtaisesti kyllä mieluumin vien negat mieluumin kehitykseen omin käsin.Nythän tässä pitää erottaa harrastusvalokuvaus ja sunnuntainäppäily.
Jos tosissaan harrastaa digikuvausta, niin ainoa vaihtoehto, jossa kaiken saa tehdä itse, on omat ei välttämättä niin kalliit laitteet. Siis se mitä ennen tehtiin siellä kylppäripimiössä, voidaan nyt tehdä valoisassa ja tietokoneella digipimiössä. Harrastus ei tosin estä sitten jotain teettämästä esim. IFIllä laadukkaaksi printiksi.
Mutta jos on tarkoitus vain digikuvilla korvata filmikameralla otetut kuvat, niin silloinhan pitää laskea mistä edukkaimmin saa sitä "kymppikuvaa". (Harvalla edes kuvaustaidot/halut ovat sitä luokkaa, että vaatisi käsityönä tehtyä kuvatulostusta. Minä otan edelleen näitä "kymppikuvia" perinteisellä filmikameralla ja digikuvia sitten muilla perusteilla.) Ja tarjonta on lisääntynyt huimasti parissa vuodessa, lähes joka suuremmalla paikkakunnalla on laitteet, joilla saa valokuvia digitiedostoista. Myös hinnoittelu saattaa yllättää.
Eli siis ratkaistavana voi olla kysymyksiä liittyen käsityöhön, laadukkuuteen ja hintaan. Ja lopun perin voidaan päätyä esim. kysymykseen, miksi niitä kuvia pitää ottaa digikameralla, kun perinteinen filmikamera tarjoaa parempaa laatua huomattavasti halvemmalla. Ainakin toistaiseksi.
- Heimo
Digikuvien tulostamisesta internetin kautta on juttu MikroBitissä (N:o 3/2002 Digikuvat paperille). Sen mukaan IFI on paras ja edullisin. Olen tulostuttanut noin pari sataa kuvaa, joista yksi oli susi eli olen tyytyväinen.
Digikuvien lähettäminen IFIlle onnistuu Windows 98 helposti. Jos Sinulla on ongelmia, lähetä postia [email protected]. Lue kuitenkin ensin IFIN asiakaspalvelu / Usein kysyttyä, sillä sieltä saattaa löytyä vastaus.
Kuvaa ei tarvitse pienentää, mutta joskus kannattaa. IFIn tulostustarkkuus on 100 pistettä / cm. 10 x 13 cm kuvan tulostamiseen tarvitaan 1000 x 1300 pistettä. IFI suosittelee vähintään 1280 x 960 pisteen tiedostoa. Ohjelmalla lasketaan tarvittavat lisäpisteet. Laite ei voi tulostaa ylimääräisiä pisteitä, joten 5 Mpikselin kameralla otetusta 2560 x 1920 kuvasta tulostetaan pisteeksi neljän pisteen (jollain lailla laskettu) keskiarvo. Liian suuresta tiedostosta ei ole mitään hyötyä, mutta ei siitä varsinaisesti ole haittaakaan.
Moneen valokuvausliikkeeseen voi kuvat lähettää sähköpostilla ja kaikkiin, joita olen käyttänyt, kuvat voi viedä CD-levyllä tai kameran muistikortilla. Minusta CD on kaikista näppärin. Ennen levyn kiikuttamista, kannattaa kysyä minkälaisina he haluavat kuvat. Kaikille ei kelpaa TIFF-muotoiset kuvat. Liikkeet hinnoittelevat joko levyn avausmaksu maksu tehtävistä kuvista tai pelkästään maksu tehtävistä kuvista. Tampereelta ei löydy liikettä, joka voisi kilpailla IFIn kanssa hinnalla tai palvelun joustavuudella. Laadussa ei kymppikuvilla ole merkittävää eroa.
Muistikortin voi viedä sellaisenaan tulostettavaksi, mutta kyllä kuvat voi käsitelläkin. Yleensä kuvat saadaan samalla periaatteella siirrettyä korttiin kuin kortista (mutta tietysti päinvastoin). Joillekin kameroille ei kelpaa kuin omat kuvat, mutta kaikki saa siirrettyä CD-levylle.- Päivi
Heimo sinua kiitän erittäin paljon kun kerroit tuon että CD:llä voi myös niitä kuvia kenties viedä liikkeeseen,riippuen tietty paikkakunnan liikkeiden palvelutarjonnasta.Täytyy ottaa asiasta selko!!.Minä olen muuten se sama henkilö joka aikaisemmassa viestissä kyseli siitä Olympus Canmedia 3020 kamerasta.
Netin kautta lähettäisin mielelläni kuvia mutta kun mulla on Win XP käyttöjärjestelmä ja siinähän on valmiiksi jo asennettu se ohjelma että pystyisi niitä kuvia netin kautta tilaamaan.Mikrobitissä oli siitä myös juttu ja siinä todettiin että viimetipassa kuvien tilaaminen ei kuitenkaan onnistunut ko ohjelmalla.Samoin kävi minulle.
Latasin sitten IFI:n oman ohjelman mutta siinä on jokin yhteensopimattomuusjuttu joko Win XP kanssa tai sitten käyttämäni kaapeliyhteyden kanssa.Siihen tulee sellainen varoitus että pitäsi ladata ko.ohjelman uusin versio jossa on virtual key yhteensopiva??Sitten kuitenkin sitä sivua josta se uusin key pitäisi ladata niin ei netistä löydy,aina tulee vain ilmoitus että sivua ei voi näyttää.Eli kokeilin kuitenkin lähettää niitä kuvia IFIn omalla ohjelmalla ja yhteys pelaa niinpitkälle että pitäisi alkaa kuvia lähettään sinne..lähetys katkeaa aina ensimmäisen kuvan kohdalla.Täytynee kysäisitä sieltä IFI:tä missä mättää..
Pääsääntöisesti haluaisin kuitenkin ensin käsitellä kuvia omalla tietokoneella jotta saisin kaikki punasilmäisyydet ym.virheet pois.Sitä en tiedä saisiko niitä kuvia koneelta taas takaisin kameran muistikortille parannuskäsittelyden jälkeen.(Kaikki on vielä niin uutta)
Kiitos Sinulle myös tuosta todella valaisevasta tekstistä digitaalikuvien koosta eli kokoon ei tarvine muuten puuttua paitsi jos täytyy tiedoston kokoa saada pienemmäksi.Olen ottanut kuvia sellaisella koolla eli 16 mb kortiin mahtui 21 kuvaa ja sitten tähän 64 mb kortiin olikohan se 60 vai 80.
Tämä digitaalikameralla kuvaaminen on todella mielenkiintoista puuhaa..Kunhan vaan pääsen kameran saloihin paremmin kiinni.
Kokeilin tulostaa kuvia omalla Lexmark Z 52 tulostimella ja jälki ei ollut hyvää käyttäen parasta kuvalaatua,kuvasta tuli tosi tumma.Syy kylläkin johtuu varmaan siitä että Lexmarkin tulostimeen pitäisi ostaa 60€ photopatruuna siihen tavallisen värikasetin viereen.Eli mustan tilalle se photopatruuna niin sitten tulisi kuvistakin ehkä jotain :-)
Terv.Päivi (ferry) - Päivi
Päivi kirjoitti:
Heimo sinua kiitän erittäin paljon kun kerroit tuon että CD:llä voi myös niitä kuvia kenties viedä liikkeeseen,riippuen tietty paikkakunnan liikkeiden palvelutarjonnasta.Täytyy ottaa asiasta selko!!.Minä olen muuten se sama henkilö joka aikaisemmassa viestissä kyseli siitä Olympus Canmedia 3020 kamerasta.
Netin kautta lähettäisin mielelläni kuvia mutta kun mulla on Win XP käyttöjärjestelmä ja siinähän on valmiiksi jo asennettu se ohjelma että pystyisi niitä kuvia netin kautta tilaamaan.Mikrobitissä oli siitä myös juttu ja siinä todettiin että viimetipassa kuvien tilaaminen ei kuitenkaan onnistunut ko ohjelmalla.Samoin kävi minulle.
Latasin sitten IFI:n oman ohjelman mutta siinä on jokin yhteensopimattomuusjuttu joko Win XP kanssa tai sitten käyttämäni kaapeliyhteyden kanssa.Siihen tulee sellainen varoitus että pitäsi ladata ko.ohjelman uusin versio jossa on virtual key yhteensopiva??Sitten kuitenkin sitä sivua josta se uusin key pitäisi ladata niin ei netistä löydy,aina tulee vain ilmoitus että sivua ei voi näyttää.Eli kokeilin kuitenkin lähettää niitä kuvia IFIn omalla ohjelmalla ja yhteys pelaa niinpitkälle että pitäisi alkaa kuvia lähettään sinne..lähetys katkeaa aina ensimmäisen kuvan kohdalla.Täytynee kysäisitä sieltä IFI:tä missä mättää..
Pääsääntöisesti haluaisin kuitenkin ensin käsitellä kuvia omalla tietokoneella jotta saisin kaikki punasilmäisyydet ym.virheet pois.Sitä en tiedä saisiko niitä kuvia koneelta taas takaisin kameran muistikortille parannuskäsittelyden jälkeen.(Kaikki on vielä niin uutta)
Kiitos Sinulle myös tuosta todella valaisevasta tekstistä digitaalikuvien koosta eli kokoon ei tarvine muuten puuttua paitsi jos täytyy tiedoston kokoa saada pienemmäksi.Olen ottanut kuvia sellaisella koolla eli 16 mb kortiin mahtui 21 kuvaa ja sitten tähän 64 mb kortiin olikohan se 60 vai 80.
Tämä digitaalikameralla kuvaaminen on todella mielenkiintoista puuhaa..Kunhan vaan pääsen kameran saloihin paremmin kiinni.
Kokeilin tulostaa kuvia omalla Lexmark Z 52 tulostimella ja jälki ei ollut hyvää käyttäen parasta kuvalaatua,kuvasta tuli tosi tumma.Syy kylläkin johtuu varmaan siitä että Lexmarkin tulostimeen pitäisi ostaa 60€ photopatruuna siihen tavallisen värikasetin viereen.Eli mustan tilalle se photopatruuna niin sitten tulisi kuvistakin ehkä jotain :-)
Terv.Päivi (ferry)Tänään sitten onnistuin lähettämään sen digitaalikameran kuvatilauksen IFI:lle.Tässä on painittu tietokoneen asetusten kanssa vähän aikaa ja sitten tuli palkinto..Tilaus lähti tosin vain 18 kuvaa..koska en viitsinyt enempää ladata siihen lähetyssivustoon kun se aikaisemmin ei lähettänyt mitään.Taas sitten kerran kokeilin kun olin vähän asetuksia vaihtanut koneelta niin jeees ne lähtivätkin ja vahvistukin tuli sähköpostiin:-).Nyt vaan ootellaan tuloksia.
Eli jännitys kohoaa..millainen kamera onkaan se
Olympus Camedia 3020 Zoom. - Tomppa
Päivi kirjoitti:
Tänään sitten onnistuin lähettämään sen digitaalikameran kuvatilauksen IFI:lle.Tässä on painittu tietokoneen asetusten kanssa vähän aikaa ja sitten tuli palkinto..Tilaus lähti tosin vain 18 kuvaa..koska en viitsinyt enempää ladata siihen lähetyssivustoon kun se aikaisemmin ei lähettänyt mitään.Taas sitten kerran kokeilin kun olin vähän asetuksia vaihtanut koneelta niin jeees ne lähtivätkin ja vahvistukin tuli sähköpostiin:-).Nyt vaan ootellaan tuloksia.
Olympus Camedia 3020 Zoom.Itse olen teettänyt digikuvat paperille Photo Jippii palvelun kautta.
Tämä on onnistunut aina kiitettävästi. En ole vakavasti edes
harkinnut muuta vaihtoehtoa. Kuvat tekee viime kädessä IFI.
Mitään ihme ohjelmia homma ei ole vaatinut. Ei muuta kuin
rekisteröitymään Photo Jippiin käyttäjäksi. Photo Jippiin kautta
voit myös jakaa eteenpäin yhteistilaisuuksissa otetut kuvat . Niitä voi
albumien kautta ihailla kuka hyvänsä ja tilata itselleen haluamansa
kuvat. Tämä on hieno ominaisuus esim. hääkuvien levittämiseen jne.
Kuka hyvänsä eri puolella Suomea/ muailmaa voi katsella kuvia netin
kautta. Kokeile, se kannattaa. - Stenu
Tomppa kirjoitti:
Itse olen teettänyt digikuvat paperille Photo Jippii palvelun kautta.
kautta. Kokeile, se kannattaa.Toivottavasti olet tutustunut huolellisesti Jippiin käyttöehtoihin. Ainakin aiemmin Jippii ystävällisesti varasi oikeudet käyttää albumeissa julkaistuja kuvia omiin tarkoituksiinsa. Todella halpamaista.
- Nimimerkki
Stenu kirjoitti:
Toivottavasti olet tutustunut huolellisesti Jippiin käyttöehtoihin. Ainakin aiemmin Jippii ystävällisesti varasi oikeudet käyttää albumeissa julkaistuja kuvia omiin tarkoituksiinsa. Todella halpamaista.
Jos albumin määrittelee jaetuksi, niin Jippii ei varaa oikeuksia. Itse et siis ollut tutustunut huolellisesti Jippiin käyttöehtoihin...
- Päivi
Tomppa kirjoitti:
Itse olen teettänyt digikuvat paperille Photo Jippii palvelun kautta.
kautta. Kokeile, se kannattaa.Itseasiassa minulla on Jippii Photossa tehty oma albumi ja sieltä on tosi helppoa jakaa niitä tosiaan ystävilleen.Olen kyllä katsellut sieltä myös sitä mahdollisuutta tilailla niitä kuvia mutta siinä pitäisi aina kaikki kuvat siirtää sinne photoalbumiin ymmärtääkseni.
Teetän kuitenkin monesta sellaisesta kuvasta paperikuvia joita en kuitenkaan laita sinne albumiin ja olen saanut sen IFI:n ohjelman toimimaan..
Olen tietysti saattanut ymmärtää väärinkin sen että tarviiko ne kuvat sinne ensin siirtää vai ei,koska ihan niintarkkaan siihen Jippii Photon ohjelmaan en tutustunut ainakaan vielä :-) - Minolta
Päivi kirjoitti:
Tänään sitten onnistuin lähettämään sen digitaalikameran kuvatilauksen IFI:lle.Tässä on painittu tietokoneen asetusten kanssa vähän aikaa ja sitten tuli palkinto..Tilaus lähti tosin vain 18 kuvaa..koska en viitsinyt enempää ladata siihen lähetyssivustoon kun se aikaisemmin ei lähettänyt mitään.Taas sitten kerran kokeilin kun olin vähän asetuksia vaihtanut koneelta niin jeees ne lähtivätkin ja vahvistukin tuli sähköpostiin:-).Nyt vaan ootellaan tuloksia.
Olympus Camedia 3020 Zoom.Hei ! Teetin muutaman kuvan ifillä paperikuviksi erilaatuisista digitiedostoista. Muokkasin niitä sitten omalla koneella vielä. Taisin vaan tehdä virheitä kun osaan kuvista tuli valkoiset reunat... no muuten laatu oli yllättävän hyvä. Ainoa mikä tuossa harmittaa on noi kontrastiin ja valoisuuteen liittyvät jutut. Kai ne jollain automaattikoneella säätää niitä, mutta saattaa muuttua alkuperäisestä jonkin verran... Hinta ei kyllä ole paha... ei kannata omalla printterillä edes yrittää ! Kerropa sitten olitko tyytyväinen... mulla ois tossa 500 kuvaa oottamassa, osasta pitäs teettää paperikuvia.
- Päivi
Minolta kirjoitti:
Hei ! Teetin muutaman kuvan ifillä paperikuviksi erilaatuisista digitiedostoista. Muokkasin niitä sitten omalla koneella vielä. Taisin vaan tehdä virheitä kun osaan kuvista tuli valkoiset reunat... no muuten laatu oli yllättävän hyvä. Ainoa mikä tuossa harmittaa on noi kontrastiin ja valoisuuteen liittyvät jutut. Kai ne jollain automaattikoneella säätää niitä, mutta saattaa muuttua alkuperäisestä jonkin verran... Hinta ei kyllä ole paha... ei kannata omalla printterillä edes yrittää ! Kerropa sitten olitko tyytyväinen... mulla ois tossa 500 kuvaa oottamassa, osasta pitäs teettää paperikuvia.
Minulla on Olympuksen 3.2 pikselin kamera ja lähtetän sinne IFI:lle ne kuvatiedostot suuressa pikselikoossa eli 2048x1536 pikseliä.Minulla kun on nopea Internetyhteys niin suurien tiedostojen lähettämiseenkään ei mene hurjasti aikaa.Modeemiyhteydellä ei kyllä tulisi mieleeni laittaa noin isoja kuvia eteenpäin.
Teetin kuvista niitä pienimpiä eli 9x13 kuvia ja niistä tuli todella hyviä.Yksikäänkuva ei ollut huono.Tilasin kerrallaan yli 50 kuvaa..
Kuvankäsittely ohjemalla poistin kyllä kaikki punasilmäisyydet kuvista.Tavallisessa kamerassa kun niitä punasilmäisiä kuvia tuli huolimatta punasilmäisyyttä poistavasta salamasta ja niin näkyy digitaalikamerassakin lapsien silmät välillä loistavan todella punaisena.
Sitten päätin kokeilla miten onnistuu sellainen että rajasin kahdesta hyvästä kuvasta pelkät kasvot ja lähetin ne IFI:lle pikselikoossa 1280x1674 ja ajattelin että kyllä ne siellä laskee lisää pikseleitä jos tarvii.Tilasin niistä kuvista koon 20x26 cm ja niistä tuli todella hienot kuvat.Työkaverit kysyivät olinko otattanut kuvat jossain kuvaamossa :-))
Koin todella onnistumisen iloa sen jälkeen..
Terv:Päivi - Nimimerkki
Päivi kirjoitti:
Minulla on Olympuksen 3.2 pikselin kamera ja lähtetän sinne IFI:lle ne kuvatiedostot suuressa pikselikoossa eli 2048x1536 pikseliä.Minulla kun on nopea Internetyhteys niin suurien tiedostojen lähettämiseenkään ei mene hurjasti aikaa.Modeemiyhteydellä ei kyllä tulisi mieleeni laittaa noin isoja kuvia eteenpäin.
Teetin kuvista niitä pienimpiä eli 9x13 kuvia ja niistä tuli todella hyviä.Yksikäänkuva ei ollut huono.Tilasin kerrallaan yli 50 kuvaa..
Kuvankäsittely ohjemalla poistin kyllä kaikki punasilmäisyydet kuvista.Tavallisessa kamerassa kun niitä punasilmäisiä kuvia tuli huolimatta punasilmäisyyttä poistavasta salamasta ja niin näkyy digitaalikamerassakin lapsien silmät välillä loistavan todella punaisena.
Sitten päätin kokeilla miten onnistuu sellainen että rajasin kahdesta hyvästä kuvasta pelkät kasvot ja lähetin ne IFI:lle pikselikoossa 1280x1674 ja ajattelin että kyllä ne siellä laskee lisää pikseleitä jos tarvii.Tilasin niistä kuvista koon 20x26 cm ja niistä tuli todella hienot kuvat.Työkaverit kysyivät olinko otattanut kuvat jossain kuvaamossa :-))
Koin todella onnistumisen iloa sen jälkeen..
Terv:Päivihttp://www.iki.fi/vahonen/photo/ifi/
Sinällään tekee kyllä tarkan näköistä jälkeä ja parempaakin kuin vastaavat kilpailijat. Jos sattuu olemaan käytössä ICC-profiileita käyttävä kuvankäsittelyohjelma, niin jälki on suorastaan loistavaa. - Päivi
Nimimerkki kirjoitti:
http://www.iki.fi/vahonen/photo/ifi/
Sinällään tekee kyllä tarkan näköistä jälkeä ja parempaakin kuin vastaavat kilpailijat. Jos sattuu olemaan käytössä ICC-profiileita käyttävä kuvankäsittelyohjelma, niin jälki on suorastaan loistavaa.Satuin muuten tänään aikaisemmin vierailemaan juuri tuolla IFI:n sivulla ihan vahingossa.Hain haulla digikameroista tietoa ja löysin tämän sivun ihan vahingossa.
Minä kuvaan kuitenkin kamerallani juuri tuossa isossa pikselikoossa kuvat joten en viitsi jokaista kuvaa alkaa käsittelemään pienemmäksi vaan annan IFI:n tehdä homman :-)
Kokeilen kyllä joskus pienempää kokoa ja silloinhan korttiin mahtuu vielä enemmän kuvia...
Ja tietysti tietokoneen kovalevykään ei halkeaisi kuvien suuruudesta :-))
Se tosin on mulle hämärän peitossa tuleeko niistä pienemmällä pikselimäärällä otetuista kuvista sitten yhtähyviä ??
Eli olen vasta tosi alottelija tässä digikuvaushommassa ja imen tietoa sen minkä ehdin. - Nimimerkki
Päivi kirjoitti:
Satuin muuten tänään aikaisemmin vierailemaan juuri tuolla IFI:n sivulla ihan vahingossa.Hain haulla digikameroista tietoa ja löysin tämän sivun ihan vahingossa.
Minä kuvaan kuitenkin kamerallani juuri tuossa isossa pikselikoossa kuvat joten en viitsi jokaista kuvaa alkaa käsittelemään pienemmäksi vaan annan IFI:n tehdä homman :-)
Kokeilen kyllä joskus pienempää kokoa ja silloinhan korttiin mahtuu vielä enemmän kuvia...
Ja tietysti tietokoneen kovalevykään ei halkeaisi kuvien suuruudesta :-))
Se tosin on mulle hämärän peitossa tuleeko niistä pienemmällä pikselimäärällä otetuista kuvista sitten yhtähyviä ??
Eli olen vasta tosi alottelija tässä digikuvaushommassa ja imen tietoa sen minkä ehdin.Eikö olisi parasta kysyä suoraan IFI:ltä? Vaikka eiväthäpän alkuaan edes tietäneet tuota "oikeata" resoluutio, yksi suomalainen guru sen huomasi.
Kuvat kannattaa aina ottaa niin isolla resoluutiolla kuin mahdollista. Kun korkeutta ja leveyttä sitten pienennetään puoleen, niin näennäinen kohina pienenee keskiarvoistumisen takia. Pienemmässä koossa virheet eivät näe ollenkaan niin selvästi jne.
Tuo resoluutiotaulukko on kyllä hyvä pitää mielessä, mutta sitä ei kannata ottaa ihan kirjaimellisesti. Silloin se on tarpeen tietää, jos oikein pikselintarkasti terävöittää kuvaa jne. - kuvaus
Nimimerkki kirjoitti:
Eikö olisi parasta kysyä suoraan IFI:ltä? Vaikka eiväthäpän alkuaan edes tietäneet tuota "oikeata" resoluutio, yksi suomalainen guru sen huomasi.
Kuvat kannattaa aina ottaa niin isolla resoluutiolla kuin mahdollista. Kun korkeutta ja leveyttä sitten pienennetään puoleen, niin näennäinen kohina pienenee keskiarvoistumisen takia. Pienemmässä koossa virheet eivät näe ollenkaan niin selvästi jne.
Tuo resoluutiotaulukko on kyllä hyvä pitää mielessä, mutta sitä ei kannata ottaa ihan kirjaimellisesti. Silloin se on tarpeen tietää, jos oikein pikselintarkasti terävöittää kuvaa jne.Ketju on vanha mutta löytyi hyvä vertailu paperikuvien hinnoista. Tätä ketjua varmaan lukee muutkin niin laitetaan linkki tänne:
http://www.vertailussa.com/valokuvaus/valokuvien-kehitys
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722766
- 632674
- 681792
- 241627
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91490- 151402
- 481257
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91219