Uusi tutkimus ei anna hyvää kuvaa sähköhoidon tehosta ja turvallisuudesta (BBC)

Anonyymi

Britanniassa BBC uutisoi tänään uudesta tutkimuksesta, mikä ei anna kovin hyvää kuvaa ECT - hoidosta eli sähköhoidosta. Tutkimuksen tekijä, kliinisen psykologian professori John Read sanoo, että ECT:lle ei ole tilaa näyttöön pohjautuvassa lääketieteessä, koska se sisältää riskejä aivovaurioista.

Tutkimus julkaistiin "Ethical Human Psychology and Psychiatry":ssa ja sen mukaan ECT-hoidoissa on korkea riski pysyvään muistinmenetykseen ja myös pieni kuolinriski, minkä takia ECT-hoitojen käyttö pitäisi keskeyttää.

Professori John Read kuvailee tutkimusnäyttöä, millä sähköhoitoa on oikeutettu Britanniassa ja ympäri maailmaa "huonolaatuisimmaksi mitä hän on nähnyt koko 40 - vuoden uransa aikana". Tutkimuspapereissa mainitaan, että aivovauriden ja muistihäiriöiden vaikeutta ja merkittävyyttä on hyvin vähän tutkittu (mitkä seuraa ECT-hoitoa)

Toinen tutkimuksessa mukana ollut tutkija, Irving Kirsch, joka on erikoistunut plasebovaikutuksen tutkimiseen Harvardin yliopistossa sanoo, että on häiritsevää, että on epäonnistuttu löytämään lähes mitään merkityksellisiä pitkän tähtäimen hyötyjä ECT hoidosta verrattuna plaseboryhmään.

Voikin olla, että ECT hoitojen hyödyt voivat selittyä plasebolla. Tutkimuksessa sanotaan, että kliinisen tutkimusdatan perusteella, sähköhoitoa ei pitäisi käyttää masentuneilla ihmisillä.

Tutkijat, sanovat, että ei ole vaikea löytää ihmisten kuvauksia haitasta, mitä he elämässään ovat ECT-hoitojen seurauksena kokeneet. 2018 vuonna nostettiin kanne Yhdysvalloissa, mitä seurasi että yksi ECT - laitteiden valmistaja, lisäsi listaan hoidon riskeistä aivovaurion (todennäköisesti välttääkseen syytteitä siitä, koska syytteitä voi nostaa ECT valmistajia kohtaan jos ne eivät varoita vahingoista aivoille)

Lähde:
https://www.bbc.com/news/uk-52900074

9

136

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Paljon kiitoksia tiedosta, ja lähdeviitteistä. Psykologi, professori ja psykoterapeutti John Read on erittäin arvostettu, ja hänellä on useita esitelmiä videoituna YouTubessa.

• Anonyymi

Olen myös hiukan huolissani ylläolevan tutkimuksen valossa siitä, että mitenköhän Suomessa ennaltaehkäistään ECT hoidon mahdollisesti puhkaisemia ongelmia ja tarvittaessa stopataan hoidot jos potilaan muisti alkaa kärsiä. Eli kartoitetaan potilaan tilaa mahdollisesti toistuvissa hoidoissa esim. muistin huonontumaa tai kognition ongelmia. Ja miten potilasta tuetaan jos hän saa vaurioita.. Huomioidaanko ne vai laitetaanko mt-ongelmien piikkiin. Kielletään niiden olemassaolo. Ottakaa selvää ennenkuin menette kyseisiin hoitoihin. Muistihäiriöistä puhutaan tilapäisinä, mutta jotkut kuvaa niitä pysyvämpiaikaisina tai jatkuvina.

• Anonyymi

Koska ECT hoitoa annetaan jo valmiiksi varmaan huonossa emotionaalisessa jamassa oleville, heidän saadessa mahdollisesti työkykyä heikentäviä ja työhönpaluuta vaikeuttavia muistihäiriöitä, heidät voidaan vain sitten eläköittää / laittaa kuntoutustuelle mielenterveyssyistä ja valtio maksaa.
        Tuskin heidän papereissaan tulee olemaan todellista syytä koskaan mikä saattoi olla se viimeinen tikki eläköitymiseen tai este työhönpaluuseen, jos muisti tai kognitio prakaa hoitojen seurauksena.

Psykiatriassa hoidoilla satutetut potilaat ansaitsisivat sen, että heidän papereissaan lukisi oikeasti yhtenä syynä eläköitymiseen myös iatrogeeniset (=hoidolla aiheutetut) syyt ja joku taho ottaisi vastuuta hoidon harmeista. Ne kirjoitettaisiin ylös. Mutta millä potilaat todistavat sitä jos heille on jotain aivojen toiminnan vauriota tullutkin?

Mikään ei ole niin epäoikeudenmukainen kuin mt hoidoilla satutetun potilaan rooli. Aivovauriot ja harmit psykiatrisista aivoihin kohdistuvista biologisista hoidoista voivat muistuttaa paljon sitä mitä pidetään mt-ongelmina. Riski tässä on vaan että harmia vielä pahennetaan lisähoidolla. Olkaa varovaisia asioidessanne psykiatrialla.

• Anonyymi

Sain vuosia sitten sähköhoitoa muusta syystä kuin masennukseen.
      Olin osittain psykoottinen ja itsetuhoinen, myös puhuin aggressiivisia asioita kuitenkaan tekemättä kenellekään mitään pahaa. Tavaroita hajoitin kyllä ja heittelin ympäriinsä. Sain jonkinlaisia " raivokohtauksia ".

Lääkäri ehdotti kokeiltaisiinko sähköä ja olin siinä vaiheessa jo itsekin aika epätoivoinen ja kyllästynyt tilanteeseeni joten suostuin.

Sain kaksi eri kuuden kerran satsia.
      Ensin oli kaksi kertaa viikossa kolmen viikon aikana, sitten oli muutaman kuukauden tauko, en tarkkaan muista kun siitä on kauan. Sitten oli uudestaan samanlainen kuuden kerran satsi.

Itse koin hyötyväni hoidosta mutta ainoastaan se ensimmäinen kuusi kertaa tuntui hyödyttävän. Toinen satsi ei omasta mielestäni enää vaikuttanut millään tavalla.

Muistini ei siitä kärsinyt, ei edes lyhytkestoisempi muisti. Toki juuri heräämisen hetkeä en muistanut.
      Hetken levättyäni kävelin autolle koska hoito tehtiin eri paikassa kuin missä olin osastolla.

Ehkä kokemukseeni on vaikuttanut juuri se kun minä en sairastanut masennusta, eli sen takia en pysty sanomaan mitään hoidon tehosta masennuspotilailla.

• Anonyymi

Hyvä kuulla ettet saanut harmia ja sait jopa hyötyä.

• Anonyymi

Mitä vaihtoehtoja sinulle tarjottiin sairaalassa, muuta kuin sähköhoito (ja ehkä lääkkeet)? Kuunteliko kukaan niitä "itsetuhoisia puheitasi", kysyikö, mistä ne tulevat ja mitä on tapahtunut sinulle sellaista mikä on saanut ne aikaan? Oliko yhtään rauhallista hetkeä, jolloin vieressäsi olisi ollut joku ihminen kuuntelemassa, ihminen, jota olisi kiinnostanut elämäsi ja elämäsi tarina (eikä vain diagnoosisi)? Oliko ketään, joka olisi kuunnellut, ja joka olisi luvannut kuunnella jatkossakin tarvittaessa, ja selvitellä kanssasi elämäntilannettasi, niin että ratkaisuja löytyisi?

Oliko kukaan kiinnostunut siitä, miksi tunsit tarvetta heitellä tavaroita ja hajottaa paikkoja? Jokin syyhän siihen varmasti oli. Entä onnitteliko kukaan sinua siitä, että ilmeisen voimakkaassa tuska-, raivo- ja pelkotilassa kykenit hillitsemään itseäsi niin, ettet aiheuttanut kenellekään vahinkoa?

Mitähän olisit sanonut, jos joku olisi ollut kiinnostunut kuulemaan? Jos kukaan ei silloin kysynyt - ainakaan muussa kuin diagnosointitarkoituksessa - niin ehkä joskus kannattaisi vaikka kirjoittaa ne asiat paperille. Se voisi selvittää mieltäsi ja auttaa pääsemään tilanteesta eteenpäin. He tekivät virheen, kun eivät kuunnelleet.

• Anonyymi

Vastaan tuohon 8:12 esitettyyn kysymysten tulvaan.

Kyllä, sain silloin parasta mahdollista hoitoa ja apua. Ilman sitä en olisi tässä tilanteessa kuin nyt olen, eli psyykeni on paljon paremmassa kunnossa mitä se on ollut viimeksi ollessani alle 20-vuotias. Siitä on nyt jo n. 30 vuotta.

Juoksin nuoruuteni kunnallisissa sairaaloissa, hoito oli lääkettä, lääkettä ja lääkkeen päälle lääkettä.
      Oli mulla toki muutakin päihdeongelmaa.

Monen vuoden töppäilyt saivat kuitenkin tavallaan ikävän päätöksen, syyllistyin sekopäissäni pahoinpitelyyn ja jouduin vankilan sijasta pakkohoitoon.
      Mutta se oli mun pelastus, silloin sain sellaista hoitoa josta olen kyllä vielä tänäkin päivänä kiitollinen.
      On vain valitettavaa että parhaat hoitopaikat ovat valtion sairaaloita ja sinne ei ihan helposti pääse/joudu, miten sen kukakin haluaa ajatella.

Nuo laitokset ovat aivan eri luokkaa kuin kunnalliset sairaalat ja osastot.
      Hoitoon paneutuminen on hyvää ja ammattitaitoista, potilaista välitetään ihmisinä.
      Ja näiden ihmisten pärjäämiseen halutaan panostaa.
      On toki paljon itsestäkin kiinni miten haluaa elämänsä jatkuvan, etenkin sitten kun palaa takaisin " siviilielämään".

Tätä mieltä olen ainakin itse ja kokemusteni jälkeen olen pärjännyt riittävän hyvin.
      Eihän se parasta historiikkia ole kun kysytään että mites oot elämässäsi pärjännyt ja mitä olet tehnyt elämäsi varrella.

Ei ole juu tullut opiskeltua eikä töitäkään hirveen monia vuosia tullut tehtyä.
      Mutta tää on ollut mun elämä ja itse oon asian kanssa ok.
      Ei kelpaa kaikille mutta sillehän minä en voi mitään.

• Anonyymi

Tärkeintä että olet itse tyytyväinen. Todella hyvä, että koit että sinusta välitettiin hoitolaitoksessa. :) - kysymykset esittänyt anonyymi

• Anonyymi

Tekniikan maailma on kirjoittanut aikalailla sähköhoitoa yksipuolisesti kehuvan artikkelin, joka antaa aika yksipuolisen kuvan siitä eikä mainitse sen haitoista mitään. Hoitoa kuvataan "oikein toteutettuna tehokkaaksi ja turvalliseksi" (mitä tämä oikein toteutettu tarkoittaa?) Kannattaisi Tekniikan maailmassakin tutustua vähän sähköhoidon kääntöpuoliin, esim. uuteen John Readin ja Irving Kirschin tutkimukseen. Artikkelin nimi on "paraneeko masennus sähköllä?", jossa esitellään myös muita masennushoitoja. https://tekniikanmaailma.fi/lehti/10a-2020/paraneeko-masennus-sahkolla/?shared=1067352-a60969b9-500

Haastateltavana on Erkki Isometsä. Sähköhoitoa hän vertaa kuin tietokoneen buuttaukseen. Hmm, aika mielenkiintoinen vertaus. Hän kyllä myöntää, että sähköhoidon toimintamekanismeja tunnetaan vain osin. Hän sanoo, että "sähkövirta saa todennäkööisesti aivojen hermoratojen välisiä yhteyksiä järjestäytymään uudelleen, tahdistaa ja stimuloi hermovälitystä. Vähän kuin tietokoneen buuttaus." Hän kuvaa kuinka sähköhoito "palauttaa aivojen toiminnan kohti normaalia" ja kertoo kuvauksia masennuksen negatiivisista vaikutuksista aivoissa joita sähköhoito ikäänkuin palauttaisi normaaliksi. Tätä retoriikkaa psykiatria tykkää käyttää, ikäänkuin kuvata potilaan aivotoimintaa epänormaalina ennen hoitoa ja kuinka hoito ikäänkuin korjaa aivoja, mutta unohtaa kertoa mitä harmeja aivotoiminnalle hoidoista voi olla ja miten todellisuudessa hoidot voivatkin saada aikaan aika epänormaalin tilan.

Kuulostaako vähän liian hyvältä ollakseen totta tämä tietokoneen buuttausvertaus? Mitkä on pitkän tähtäimen hyödyt ja haitat näistä "buuttailuista?" Missä on kaikki kääntöpuolet jutussa ECT - hoidoista? Kuulostaa kuin mainospuheelta, millä psykiatrit promotoisivat hoitojaan lehdissä.

Isometsän puhuessa masennuslääkkeistä hän kiistää, että kyse niissä olisi plasebosta, mutta toisaalta myöntää, että lumevaikutus on mukana kaikessa hoidossa (tarkoittaako hän myös sähköhoitoa?) Readin ja Kirschin tutkimuksessa epäiltiin tällä lumevaikutuksella olevan suurempikin merkitys, myös sähköhoidossa. Potilas menee lääkäriin, jolta hän odottaa saavansa tehokasta apua ja käy hoidossa. Mikä osa potilaan mahd. etenemisestä hoidon jälkeen on oikeasti sähkön ansiota ja mikä osa plaseboa?

Jutussa on mainittu kuuluisia sähköhoidossa käyneitä ihmisiä, mm. Ernest Hemingway:

Hemingwayn kohdalla olisi myös kannattanut mainita se, että hän teki itsemurhan ECT hoitojen jälkeen eikä hänen toteamuksensa niistä ollut kovin kehuva.
      "Well, what is the sense of ruining my head and erasing my memory, which is my capital, and putting me out of business? It was a brilliant cure, but we lost the patient." Lähde: https://www.nytimes.com/2006/09/19/health/psychology/shock-therapy-loses-some-of-its-shock-value.html

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4756
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3155
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2641
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2615
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2410
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2348
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1559
    Aihe