Ostin uuden lyyran kun hukkasin viime lauantaina toisen. Juuri tullessani vertasin 20 vuotta tai 30 vuotta sitten ostettuun. En tiedä kumpi katosi, vaikka niillä oli 10 vuoden ero, olivat tasan saman värisiä. Nyt ostettu on huomattavasti vaaleampi, miten näen sen halvemman näköisenä. Muutamat kymmeniä vuosia sitten ostamani kultakorut ovat kaikki niitä tummia ja uudempia en ole lyyrien lisäksi ostanutkaan, että voisin muista koruista verrata.
Onkohan nykypäivän kultaa lisätty jotain vai voiko värieri olla niin suuri. En nyt just jaksa lähteä uudestaan liikkeeseen kyselemään, ehkä joku toinen päivä.
Myyjä sanoi että tämä on 14 karaatin kultaa. Olisikohan ne aikaisemmat 18 karaatin ja onko karaatti se värieron tekijä.
Tummuuko kulta ajan myötä
7
2881
Vastaukset
- Anonyymi
Eiköhän väriero johdu juuri tuosta kullan määrästä.
Johtuu, olen nuorena ammattimiehenä jonkun kappaleen tehdyt, jos en väärin muista on kultapitoisuus noin puolet, muistaakseni kullattiin lopuksi elekronisesti puhtaalla kullalla joka kuluu herkästi pois, kullan lisäksi lyyrassa on kuparia ja hopeaa.
- Anonyymi
Olin kerran mehupaastolla ja kulltaisten korviksien koukut muuttuivat sinisenmustiksi. Ilmeisesti seosaineet reagoivat johonkin. Olisko ollut asialla sen hetkinen happamuuden lisääntyminen tai ketoaineet. Koukut ovat edelleen sinimustat.
- Anonyymi
Wau. Mystistä.
Kultaduplee tummuu, aito ei.
Beng
- Anonyymi
Kävin liikkeessä, ei suostunut katsomaan luupilla millainen karaatimäärä lyyrassa oli, se oli niin pienenä etten nähnyt suurennuslasilla ja kotini vahvimmalla lampullakaan. Ei suostunut ottamaan takaisin. Olisin alkanut metsästää vanhojen tavaroiden liikkeestä tai tori.fistä. Nyt on tyytyminen näihin. Eilen myyjä oli tavallisen asiallinen, nyt suorastaan koppava. Närkästyttää, huomenna on uudet asiat.
- Anonyymi
Ei muutu mutta pitoisuus ja seostus vaikuttaa. Minulle on kerrottu, että Italiassa kultaa plantrattaessa haluttuun karaattilukemaan siellä käytetään joukossa myös kuparia joka antaa punertavan sävyn.
- Anonyymi
Ammattisormukseni on 14 karaattia ja vihkisormukseni 18 karaattia.
Molemmat ovat olleet samassa hyllyssä 50 vuotta ja sama, vähäinen sävyero on säilynyt kummankaan tummumatta tai muuttumatta muutenkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m1494694Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1043944Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363559- 513340
- 553281
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest332678Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182559- 232266
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami201908Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?361768