Opiskelupaikka eri paikkakunnalla kuin omistusasunto, onko kokemuksia?

Anonyymi

Olen jo vuoden käynyt Tampereella koulua ja majoittunut ensimmäisen lukuvuoden perhetutun asunnossa kun hän oli vaihdossa ja toisen lukuvuoden tuttavaperheen luona aina osan viikosta. Jälleen kerran olen tilanteen edessä, ettei majoitus paikkaa ole lukuvuoden alkaessa.

Olen aikuisopiskelija päivätoteutuksessa, minulla on omistusasunto, perhe, sitova harrastus pääkaupunkiseudun laidalla. Miehellä hyvä työ ja myös kaikki pääkaupunkiseudulla. Emme mitenkään päin voi muuttaa tampereelle.

Koulua edelleen jäljellä 3 vuotta ja ainakin tämä tuleva vuosi vaatii läsnäoloa paljon. Edellisestä lukukaudesta oppineena joka päivä edestakaisin matkustaminen ei ole vaihtoehto rahallisesti, eikä edes oman jaksamisen puitteissa. Sillä edes takaisin matkaaminen vaatii useita julkisten vaihtoja ja aikaa kuluu yli 2h per suunta.

Koulutuslinjaani ei ole tarjolla pääkaupinkiseudulla vastaavalla toteutuksella. Opiskelen pitkäaikaista haaveammattia enkä ole lopettamassa koulutusta.

Tiedän, että asioilla on tapana järjestyä, mutta juuri nyt valo tunnelin päässä tuntuu sammuneen.

Onko jollain vastaavaa kokemusta? Miten sain tämän paletin pyörimään?

8

1252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onhan meitä perheellisiä, jotka opiskelevat ”unelma-ammattiin” toisella paikkakunnalla. Ihan normisti onnistuu. Opiskelija-asunto esim. solusta opiskelupaikkakunnalta, viikonloput vietetään perheen kanssa kotikaupungissa. Sitovat harrastukset laitetaan opiskelujen ajaksi tauolle, koska ihan kaikkea ei vaan pysty.

      • Anonyymi

        Sitova harrastus on tauolla, omistajasuhde pitää kuitenkin kiinni pk-seudulla. Tämä ei kuitenkaan ole ongelmana.


    • Anonyymi

      Onko opiskelijasolu mahdoton ajatus? Miksi majailla tuttavien nurkissa?

      Perhe, sitova harrastus ja näiden rinnalla opiskelu toisella paikkakunnalla on melko mahdoton yhtälö. Mistä noista voisi luopua, kun kaikkea ei voi saada? Elämä on valintoja!

      • Anonyymi

        Sitova harratus on tauolla, omistajuus on ja pysyy samassa paikassa kuin perhe. Tähän ikään mennessä sen on jo useampaan otteeseen oppinut, että elämä on valintoja täynnä. Joskus on vain hyvä kuulla miten muut ovat vastaavat asiat ratkaisseet.

        Opiskelijasolu ei ole poissuljettu. Mitä halvempi sen parempi. Olen majoittunut tuttavillani puhtaasti taloudellisistä syistä. Omistusasunnon kuluihin osallistuminen ja toisen "majapaikan" pitäminen kun ei opiskelijan rahoilla kovin itsestäänselvyys ole.


    • Anonyymi

      Se on melko arpapeliä tuo opiskelijasoluasuminen. Kämppikseksi saattaa saada minkätahansalaisen hullun, häirikön, tms. Itse olen vanhemmalla iällä majoittunut myös opiskelijasoluissa, osin niinkin, etten ole ollut enää tutkinto-opiskelija, vaan ollut paikkakunnalla kesällä töissä. Yksiöitä mainostetaan annettavan mm. graduntekovaiheessa oleville yliopisto-opiskelijoille, mutta eipä itselle tippunut! Gradua väännettiin osin 16-vuotiaiden kaljaa kiskovien amislaisten solussa, seuraavassa solussa kuulovammainen kämppis huudatti (luonnollisesti) telkkaria illat pitkät, seuraava kämppis huudatti keskellä yötä keittiössä netistä Herran sanaa kuunnellen jenkkiläistä hurmossaarnaajaa...On saatu kämppikseksi myös mielenterveysongelmainen maahanmuuttaja joka valvoi yöt ja maanmiestänsä lappasi sankoin joukoin ovesta sisään ja ulos öisin. Kun kutsuin poliisit yörauhan takaamiseksi, esitti minusta erinäisiä paikkansa pitämättömiä väitteitä. Ulko-oven "unohti" useinkin auki kavereilleen samassa pihapiirissä lähtiessään. Hiljattain kämppiksenä oli lähes psykoottinen entinen sairaanhoitaja, jonka työkkäri oli pakottanut uudelleenkouluttautumaan, vaikka oli tosi huonossa kunnossa. Tämä oli netin senssipalstoilla ja ovella lappasi lukemattomia äijiä, joita ei kaikkia edes muistanut kutsuneensa. Sitten on ollut ns.vajaa kämppis: tosi yksinäinen, koko ajan asiaa. Valvoi tämäkin yöt. Kun kuuli minun tulevan huoneestani vaikka aamuviideltä töihin lähtiessäni, ampaisi tikkana jaarittelemaan-samoin kun tuli iltavuorosta tosi myöhään. Myös jos menin keskellä yötä klo.2-4 vessaan (herättyäni vessahätään) oli tikkana eteisessä suu vaahdossa jaarittamassa hölmöläisen juttujansa! Eli: jos voit, vuokraa vaikka jonkun mummelin ok-talon yläkerta tai pihamökki, mutta älä solua. Laitakaupungiltakin saattaa bussilla hyvin päästä.

      • Anonyymi

        Olen melko avoin tuolle soluajatukselle täysin taloudellisen tilanteen takia. Olen yrittänytkin näitä mummon yläkammaripaikkoja metsästää, eikä kaupunginlaitakaan niin haittaa, mutta niitä on vain harvoin tarjolla.

        Tuo sinun kokemuksesi, sekä muutama muu kauhutarina soluasumisesta kuitenkin aavituksen mietityttää. Toisaalta en välttämättä ehkä koko viikkoa joutuisi aina paikalla olemaan.


    • Anonyymi

      Eikö kukaan kurssikaveri huoli sua osaksi viikkoa sohvalleen?
      Itse opiskelen n. 100km päässä kotoa. Olen joskus yötä opiskelukaverilla, joka asuu kolmiossa ja miesystävänsä käy viikonloppuisin. Alkuun vein kahvipakettia yms. rahan arvoista syötävää, mutta sitten aloin maksaa kympin, parikin yöltä. Ja vein omat lakanat ja pyyhkeen. Ja hänkin on siis työssäkäyvä aikuisopiskelija.
      Ota puheeksi kurssikaverien kanssa, et ehkä ole ainoa noissa ongelmissa. Joku saattaa huolia sinut sohvalleen tai löydätte jonkin vuorokämppäratkaisun.

      • Anonyymi

        Olen luokan vanhin, muut sitten vielä minua n. 10v nuorempia miehiä, jotka asuvat soluissa tai tyttöystäviensä kanssa, joten siinä mielessä hankala yhtälö. Ketään majoittaja vaihtoehtoa en osaa näin äkkiseltään nimetä.

        Mutta toisella suuntutumispuolella voisi olla potentiaalia, kiitos tästä ideasta pitää hieman kartoittaa asiaa lisää!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1826
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1396
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1362
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe