ei se enää laula kikkirikii…
tai jotain sinnepäin lauletaan tunnetussa ranskalaisessa lastenlaulussa.
Minäkin kävin juuri murhaamassa kaksi kukkoa, päiväliljoistani. Siis liljakukkoa.
Haa, luulitte ehkä kysymys oli taas politiikasta ja kuka vaatii kenetkin vastuuseen mistä ja milloin ja miten päät katkeilevat mestauslavalla tai giljotiinissa, mutta kysymys onkin aivan proosallisesti vain puutarhanhoidosta.
Kenellä hyvä neuvoja liljakukkojen hävittämiseen? Toinen vuosi peräkkäin kun ne pirulaiset saastuttavat ja syövät kauniita itämaisia liljojani. Kahvinporot, mäntysuopaliuos, mitkään kotikonstit eivät auta. Viime kesänä jouduin turvautumaan lopulta hyönteismyrkkyyn. jota en mielelläni käyttäisi.
Otan vastaan hyviä neuvoja.
Kukko on kuollut kuollut jo on
16
278
Vastaukset
- Anonyymi
Valkosipuli
- Anonyymi
Ylipuutarhuri Arno Kasvikin suosittelee liljakukkojen torjuntaan valkosipulivettä, samoin minäkin olen sen hyväksi havainnut. Kannattaa suihkuttaa myös lehtien alapinnoille koska siellä toukat lymyävät ja tekevät pahaa jälkeä. Kukkojen väri on paloautonpunainen, ainakin helposti näkee nyppiä ja tuhota ne, tosin ne koettavat salamannopeasti pudottautua selälleen multaan. Jo aikaisin keväällä ne pirulaiset tulevat apajilleen, on oltava ajan tasalla.
Minulla kukkoja on esiintynyt vain tarhasarjaliljoissa, juuri niissä upeissa anopin peruja olevissa murolelaisissa, samaa kantaa kuin Ruoveden Muroleen taiteilijayhteisössä, Elga Seesemanilla ja Ellen Thesleffillä. Olen hyvin ylpeä ja tarkkaa niistä , anopin mukaan Saima-liljoiksi nimeämistäni. Niitä oranssinkeltaisia suurikukkaisia liljoja olen minäkin omalta osaltani jakanut eteenpäin, ovat hyvin kestäviä ja näyttäviä. Päivänliljoissani ei kukkoja ole esiintynyt, meillä on kestävää keltaista ja tiilenpunaista lajia, ei myöskään keisarinkruunuissa eli ruskoliljoissa. Itämaisia värililjoja kokeilen silloin tällöin, mutta ne ovat hiipuneet ajan mittaan.
Ramoona Kiitos sekä anonyymi että Ramoona. Kokeilen valkosipulia. Keitetäänkö valkosipulit vedessä ja suihkutetaan sitten keitinvedellä? Liotetaanko vain valkosipuleja vedessä?
- Anonyymi
https://yle.fi/uutiset/3-8169659
Meillä se lasten laulun kukon laulu meni : kokodii, kokodaa, ko-ko-ko-ko-ko-ko-ko-kodii, kokodaa.
:)
Ramoona Anonyymi kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-8169659
Meillä se lasten laulun kukon laulu meni : kokodii, kokodaa, ko-ko-ko-ko-ko-ko-ko-kodii, kokodaa.
:)
RamoonaNiinhän se taisi mennäkin, muisti petti! :))
https://www.youtube.com/watch?v=Vd8zJJ0MMfI&t=32s
Taitaa olla espanjankieliset kukot jotka laulaa kikiri?
No, ne liljakukot ei laula enää millään kielellä .
Ensimmäisenä tuli mieleen, että onpas erikoinen tapa ilmoittaa miehensä kuolemasta.
- Anonyymi
Luovu niistä liljoista, joihin kukkoja erikoisen herkästi tulee.
Minä luovuin korkeista valkoisista, erilaisiin jäljellejääneisiin ei ole enää tullut. - Anonyymi
Liljakukkojen tuhoaminen kukkapenkistä on tuttu huoli viherpeukaloille. Pahimmillaan liljakukko nimittäin syö kaikki liljan lehdet ja kukinnot.
Eräs kuuntelija soitti emeritus ylipuutarhuri Arno Kasvin heinäkuun ohjelmaan ja jakoi oman vinkkinsä pienten punaisten tuholaisten torjuntaan.
–\u0009Olen laittanut valkosipulinkynsiä tehosekoittimeen ja jauhanut niitä. Sitten olen kaatanut joukkoon vettä ja suodattanut seoksen. Ruiskutin nestettä kasveihin ja minua alkoi oikein naurattaa! Sieltä lähti niin monenlaista ötökkää lentoon ja ryömimään, Raimo Lemusta kertoo.
Emeritus ylipuutarhuri Arno Kasvi vahvistaa, että konsti varmasti tehoaa. Myös hän itse on testannut valkosipulin tehon liljakukkojen torjunnassa.
Jos vaihdat kasvin ominaishajua, liljakukko ei enää ole kiinnostunut kasvista.
Arno Kasvi
–\u0009Tiedän henkilön, joka on tuonut ulkomailta valkosipuliuutetta. Olen saanut häneltä pulloja ja käyttänyt sitä liljakukkojen torjunnassa. Jos se oikeana aikana lämpimänä päivänä tehdään, se kyllä tehoaa, Kasvi kertoo.
Tavallisen valkosipulin käyttö on halpa ja toimiva konsti. Teho perustuu siihen, että monet tuholaiset suunnistavat kasvien luo nimenomaan hajuaistin perusteella.
–\u0009Mieltymys tiettyihin kasveihin on perimässä: sen kimppuun hyökätään, mikä tuoksuu tällaiselta. Jos vaihdat kasvin ominaishajua, liljakukko ei enää ole kiinnostunut kasvista, Arno Kasvi selventää. - Anonyymi
Liljankukot tulevat ulkomaisten sipulikasvien mukana. Pihassani oli niitä runsaasti, kun istutin erilaisia liljansipuleita penkkeihin. Ostin sipulit puutarhamessuilta.
Kun hävitin liljat, hävisivät kukotkin. Pihassani on vain maatiaislilja oranssi päivänlilja, jonka olen tuonut anoppini kesämökin pihalta. Siinä ei kukko viihdy.,
Mutta lehtokotiloita on alkanut esiintyä. Syövätkö siilit niitä, tietääkö kukaan. Pihassani on ollut siili jo useamman vuoden. Olen sitä kiitellyt, kun kotilot eivät ole runsastuneet.
Mkr.En tiedä syövätkö linnut vai siilit lehtokotiloita , mutta jotkut niitä syö päätellen tyhjistä kotiloista, joita löytyi Lippajärvellä pihaltani aika paljon.
Noista liljakukoista olette kertoneet, niitä ei mökillä minulle ilmaantunut, kun en liljoissa harrastanut kuin keisarinkruunuja. Muurahaisten muistan kiipeilleen runsaissa pioneissani, joista poimimalla hätistelin niitä nupuista.
Kurtturuusua ei myöskään ollut, aito kookas juhannusruusu riitti minulle.
Sipoossa sain lahjaksi J.K. Paasikiven ainakaan tilaaman ruusun alun Englannista maatilalleen. Keittäjänsä Fanny halusi antaa sen muistoksi minulle. Siellä se on runsastunut komeaksi pensaaksi suurine tummanpunaisine kerratuine kukkineen, nimeä sille ei tienyt Fannykaan.
Piakkoin taulun hakumatkallani Sipooseen ehkä näenkin sen kukkivan!
Aamuinen pihakierros oli piristävä. Kävin avaamassa kasvihuoneen oven ja kattoluukun. Tomaatit kukkivat jo useammassa kerroksessa ja ravistelin niitä hellävaroen että ne pölyttyisivät. Kurpitsan (tai onkohan se joku squashisortti, esim. kesäkurpitsa) varren juuressa pilkistävät jo ensimmäiset kukan alut. Täytyy katsoa sitten jos se on isomman hedelmän tuottavaa sorttia että miten teen paikkaa kasvualustalle sen hedelmille.
Aurinko paistaa heleästi ja lämpötila nousee, nyt jo kuusitoista astetta ja tuuli on tyyntynyt. Alkukesän aamu, kaikki kasvaa ja itää ja juhannusruusut nupulla, noin viikon myöhässä viime kesästä.
Nyt jos näillä konsteilla kukot ei lähde pois liljoistani (taitavat olla Lidlistä ostetun mukulapaketin mukana tulleita, olisikohan ne sitten kuitenkin jotain itämään sorttia, en ole todellakaan mikään asiantuntija kukkienkasvatuksessa) niin sitten liljat saavat kyytiä ja kaivan mukulat ylös.- Anonyymi
Tuli mieleen Peltoniemen Kukko :D
- Anonyymi
Kukot voi noppia murhattavaksi, mutta tärkeintä on tuhota ne synnytyshuoneet, missä ne uudet kukot syntyvät.
Lehden alapinnalla lähes sentin mittainen tumma plörö on se tuhottava kukkojen kehto. Plörölehti on yleensä hieman syöty, joten se on helppo löytää.
Näin olen saanut kukot kuriin ja liljat päässeet täyteen kukoistukseen monena
kesänä. Nyt pionit kukkivat ja liljat ovat kukinnan kynnyksellä.
Tuttava kertoi pyykin valkaisuaineen toimivan kukkotaistelussa hyvin, mutta
minä en halua kemikaaleja puutarhaani.
Terveisiä tuoksuvasta puutarhastani isoäiti_ - Anonyymi
Joku neuvoi keinon valkosipulista. Murskataan sipuli ja liotetaan mössö veteen. Huono muistini ei rekisteröinyt, kuinka pitkäksi aikaa, mutta sanotaan nyt vaikka yön yli. Ja sitten siivilöidään ja liemellä suihkutetaan kasvit. Valkosipulin tuoksu on niin voimakas, että se peittää kasvin ominaistuoksun, eikä hyönteinen enää löydä siihen.
Voisi tietenkin kokeilla, jos itse sitten kestää valkosipulin lemun. En suosittelisi sitä parvekekukille. Laajemmassa puutarhassa se ehkä onnistuukin.
Mutta kun valitsee kasvit, joihin ko. itikka ei hakeudu, pääsee vähemmällä vaivalla.
Monet auhistelevat sokerimuurahaisia pioneissa. Pitäisi muistss, että n tulevt nimenomaan pionin makean nesteen vuoksi, joka on niille mieleen. Ei pioni kärsi muutamasta murkusta.
Minulla on ihana tummanpunainen pioni nyt auki. Se on pienikokoinen talonpojan pioni, mutta on se niin kaunis! Vain kolme nuppua, kaikki avautuvat yhtä aikaa.
Mutta muut vielä kasvattavat nuppujaan. Juhannuksena pihani on tulvillaan värejä ja kukkia. 9 erilaista, ja kaikki isompia kuin tämä ensimmäinen. Kiitos kaikille hyvistä neuvoista, teestä ja sympatiasta.
Kukkoja ei ole nyt näkynyt enää ja sitä mustaa mönjää lehtien alapintaan ei tänä vuonna ehtinyt edes tulemaan.
Haastavaa liljankasvatus näyttää olevan. Jos ongelma toistuu ensi keväänä niin liljat lähtevät paremmille metsästysmaille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu1471326Rakastan sinua
Enkä halua enkä aio sinua satuttaa. Satuttaisin samalla itseäni. Olet ihana mies ja olen pahoillani kuinka sinua kohteli481066Kun viimeksi tapasit kaivattusi
Kasvokkain ( ei netti, varmuudeksi vielä tarkennan), jännittikö? Jos, miten se ilmeni? Huomasitko jännittikö kaivattuasi48900Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva170878Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus73870Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e36835- 54751
Mitä Raamattu opettaa samaa sukupuolta olevien avioliitosta 4.0
Edelliset kolme ketjua tuli täyteen joten jatketaan keskustelua. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaali145730Leppäskän tarratoimikunta kävi Suviseuroussa haastamassa riitaa!
Voiko enää törkeämmin häiritä uskovien juhlia? https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tarratoimikunnan-aktivistit-kokivat-sy193728Ootko sä oikeasti sinkku?
Kun oot aina yksin tuol kylil, kyl mä susta naisen ottasin jos saisin luvan😳😘🔥42716