Sopisiko bordercollie minulle?

Anonyymi

Itselleni on tullut ajankohtaiseksi toisen koiran hankinta ja olen alkanut miettimään sopisiko minulle bordercollie. Tällä hetkellä minulla on 3-vuotias keskikokoinen villakoira ja haluaisin nyt koiran jolla olisi vahvempi työskentely motivaatio, (todennäköisesti) parempi hermorakenne (tämän hetkinen koira on todella arka vieraita ihmisiä ja koiria kohtaan. Myös herkästi paineistuu ja tämä ilmenee jäätymisellä ja ”korvattomuudella”)ja isomman koira (n.35cm säkäinen tällä hetkellä).

Koira tulisi harrastuskoiraksi pääasiassa tokoon ja agilityyn. Lisäksi esimerkiksi jälkeä yms. haluaisin kokeilla, johon ei villakoirallani ole mitään kiinnostusta ollut.

Itse olen 15-vuotias tyttö ja sen tiedän, ettei motivaationi koiriin (tai muihinkaan eläimiin) ole selkeästi laskemassa:). Tällä hetkellä harrastetaan koirani kanssa tokoa ja agilitya, ja lisäksi harrastan valokuvausta ja ratsastusta. Minulla on paljon kokemusta muistakin eläimistä kuin koirista, mutta myös paljon kokemusta erinrotuisista koirista, kuin villakoirista (rottweilereista, dobermaneista, noutajista, erirotuisista paimenkoirista yms.)

Kiitos jo etukäteen vastauksistanne. :)

6

60

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuli myös mieleen se, että ”uskaltaisinko” ottaa käyttölinjaista bc:tä? Omaan silmääni ”nätimpiä” ja vähän epäilyttää tuo näyttisten karvan määrä ja niiden työskentely motivaatio yms.

      • Anonyymi

        Käyttölinjainen bc ei ehkä ole paras vaihtoehto harrastamiseen, niillä pitäisi paimentaa. Mieti tilalle vaikka kelpietä.


      • Anonyymi

        Jos epäilet näyttölinjassa työmoottorin määrää, niin suosittelen tapaamaan useampia yksilöitä näistä linjoista. Yksilöissä kun tottakai on paljon eroja. Harrastuksiin jalostetut käyttölinjaiset ja harrastuksiin jalostetut näyttelylinjaiset ovat lähtökohtaisesti kumpikin ihan yhtä hyviä harrastuksiin. Olen nähnyt niin käyttö-, kuin näyttölinjaisiakin, joilla on normaalia heikompi työmoottori.

        Erittäin yleistäen sanoisin että näyttölinjat ovat usein luustoltaan terveempiä, mutta kuitenkaan linja ei sitä terveyttä takaa. Näytöt voivat olla perus harrasteluun huomattavasti helpompia, vähemmän vaativia ja sitä kautta tasapainoisempia harrastuskavereita jos vertaa vietikkääseen käyttölinjaiseen.

        Kantapään kautta oppineena antaisinkin sulle vinkiksi, että tapaa vielä paljon lisää erilaisia yksilöitä ja kysele näistä omistajilta sekä tutki yhdistelmiä laajasti jättäen huomiotta mikä linja siellä pesii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käyttölinjainen bc ei ehkä ole paras vaihtoehto harrastamiseen, niillä pitäisi paimentaa. Mieti tilalle vaikka kelpietä.

        Ei käyttölinjaisella bcllä ole pakko paimentaa, mutta harrastaminen voi olla erittäin haastavaa mm. silmänkäytön ja lähellätyöskentelyn kannalta. Toki arkikin vaikeutuu, kun pitää pitää koiralle paimennuksen suhteen tarkat rajat, ettei lähde käsistä


    • Anonyymi

      Kelppie on vielä enemmän työkoira

      • Anonyymi

        Harrastuslinjainen kelpie on verrattavissa harrastuslinjainen bortsuun, paitsi että kelpiellä on lyhyt turkki.

        Työlinjainen kelpie taas on verrattavissa työlinjaiseen bortsuun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      310
      3513
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1659
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1415
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1280
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      49
      1202
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      177
      1129
    Aihe