Miksi rotta lemmikkinä

rottakammo

En tarkoita tätä viestiä millään pahalla, mutta ihmettelen miten te voitte pitää rottia lemmikkeinä. nehän on aivan samanlaisia kuin villinä olevat rotat.

Kaatopaikoilta ja eläinsuojista hävitetään rottia pilvin pimein. Eräillä ne on lemmikkeinä, ei voi ymmärtää.

Kertokaa mikä niissä rotissa viehättää ja miksi maksaa lemmikkieläinkauppaan, kun niitä saa ilmaiseksi luonnosta?

23

1824

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • black.swan

      Ei tuosta viestistä voi olla hieman "loukkaantumatta" rottien puolesta, mutta yritän silti kirjoittaa mahdollisimman asiallisesti... ;)

      1. Luonnosta EI saa villirottia. Se on laitontakin. Lisäksi aijempana on keskustelua villirottien ja kesyrottien lisääntymisestä. Kannattaa lukaista jo kiinnostaa.

      2. Rotat ovat MELKEIN samanlaisia kuin villirotat. Niitä on kuitenkin jalostettu todella paljon, joka näkyy eliniässä, koossa ja ulkonäössä muutenkin.

      3. Rotta on todella viisas eläin verrattuna esimerkiksi hamstereihin! Tai no ei niitä voi edes älykkyydessä vertailla. ;) Älkää ottako itseenne hamsun omistajat. On minullakin hamstereita, jotka ovat todella ihania ja suloisia, mutta eivät ne oikesti ole yhtä älykkäitä kuin rotat.. (Silti suloisia! ;))

      4. Rotta on todella seurallinen eläin. Omat rottani tulevat heti häkin luukulle kun astun huoneeseen. Niitä on myös todella hauska seurata. (Nytkin Tuisku roikkuu kahdella tassulla köydestä).. ;)

      Olishan tässä vielä muutakin, mutta eiköhän nuo riitä mun puolesta..
      Asiat voisi tiivistää yhteen lauseeseen: Rotat ovat todella ihania ja persoonallisia mussukoita! :D

    • Sanna

      Meillä on lemmikkeinä kesyrottia, EI villirottia. Niissä on kissan kokoinen ero. Aloittaja voisi tutustua kesyrottiin, ja kirjoittaa vasta sitten.
      Vertaus: kuinka koiria voidaan pitää lemmikkeinä? Nehän ovat samanlaisia kuin sudet!

    • Mene pyydystämään kaatopaikalta pari rottaa. Saat kimppuusi eläinsuojeluväen, koska villieläimiä ei saa pitää elättinä. Lisäksi saat taatusti erittäin paljon syviä haavoja, koska villirotta puolustautuu ihmistä vastaan voimakkaasti.

      Minä en ole maksanut yhdellenkään eläinkaupalle rotistani, koska jokainen on tullut kasvattajalta joka taasen on aivan eri asia kuin eläinkauppa.

      Historian siivet haviskoot hetken:

      Rottia on jalostettu lemmikeiksi 1800-luvulta lähtien ja voit laskea, kuinka monta rottasukupolvea on mahtunut tähän päivään. Laskukaavaksi voi ottaa esim. joka neljäs kuukausi (aiemmin tämä oli rottien astutusikä, nykyisillään onneksi jo korkeampi) syntyy poikasia ja aloitusvuosi on vaikkapa 1840. Itse en jaksa laskea, mutta tämmöiset näppärät luvut auttanevat käsittämään, kuinka kauan rottia on oikeasti jalostettu ihmisten seuraa sietäväksi ja jopa rakastavaksi. Tänä päivänähän nimenomaan rottien lemmikinominaisuudet ratkaisevat.


      Tähän päivään;

      Kesyrotta on lemmikki, villirotta luonnoneläin. Samasta kantamuodosta on jalostunut kaksi toisistaan poikkeavaa muotoa nimenomaan ihmisseuran hyväksymisen suhteen. Edelleen villin ja kesyn rotan on mahdollista lisääntyä, mutta ensitapaamista pidemmälle tuskin päästään - villirotta tappaa kesyn. Ja jos poikasia saadaan maailmaan, niillä on villirotan vaistot ja samalla myös syvä inho ihmistä kohtaan. Olen kuullut tapauksesta, jossa eräälle kasvattajalle oli tullut kantava kesyrottanaaras, jonka villirotta oli astunut. Poikaset olivat käyneet alle kolmiviikkoisina (rotanpoikasten silmät aukeavat n. 2-viikkoisina) sormiin kiinni kuin vampyyrit ja ne oli lopetettu, koska moisia ei kellekään voinut tietenkään antaa lemmikiksi.

      Kesyrotan poikasia on tietenkin käsiteltävä ensimmäisestä päivästä asti paljon, jotta ne kesyyntyvät. Alle 2-kuisia lapsia on käsiteltävä päivittäin, muuten kesyyntymisessä voi tulla takapakkia. Monet eläinkauppojen rotat ovat eläneet käsittelyä vailla, mutta saattaa niistäkin saada kärsivällisyydellä mukavia lemmikkejä - ei tosin aina.

      Kesyrotta on säilyttänyt kiehtovalla tavalla monia villirotan vaistoja. Osa on hävinnyt kokonaan ja useimmat ovat "laimentuneet", niitä kun ei samalla tavoin tarvita kuin luonnossa. Silti voin edelleen nähdä pikkuisen Farajin käytöksessä rotille tyypillistä epäilevyyttä. Sen jaloitellessa lattialla (aivan uusi paikka) se lähtee sylistäni, kulkee jonkin matkaa ja palaa pian takaisin. Varovaisuus on pelastanut villirotan monesti ja tämä piirre näkyy edelleen enkä ainakaan itse pidä sitä lainkaan pahana.

      Koiran vertaamiseen suteen jo viitattiinkin - sitä minäkin suosittelen miettimään. Samalla suosittelen tutustumaan sivuihini niin ehkä käsität mistä todella on kyse.


      http://www.geocities.com/leenanrotat

    • qwertty

      Rotat eivät todellakaan ole samanlaisia kuin tuolla luonnostaan!
      Luonnossa olevilla rotilla on kaikenlaisia tauteja, kunnes taas näillä KESYrotilla ei tauteja liene, ellei rotta ole sairastunut nuhaan tai mykoon tai johonkin muuhun, mutta ne ovat helposti hoidettavissa.
      Ei aina tarvitse käydä ostamassa eläinkaupasta, sillä niitä saa kasvattajilta ja paljon paljon "parempina" kuin elukkakaupasta. Eli tarkoitan sitä, että jos ostat eläinkaupasta ne ovat hurjan pieniä ja massattomia (ellei omistaja kuntouta) kunnes taas kasvattajilta saa värivirheettömiä ja paljon massallisempia.
      Tykkään rotista siksi minulla on niitä.

      ja MAKUASIOISTA EI VOI KIISTELLÄ ;)

    • Zara

      Ja vielä lisää tietoa...
      Kesyrotta on todellakin KESY,eikä suinkaan kunten VILLI serkkunsa.
      Kesyrotta on jalostettu harmaa rotasta,ei mustasta,kuten moni luulee.
      Kesyrotan elin ikä on 2-3 vuotta,joskus ehkä enemmänkin,riippuen hoidosta,eläimen terveydestä ym.
      Kun taas villirotta elää arviolta 6kk-1,5 vuotta.
      Villirotat lisääntyvät jatkuvasti,kun taas kesyrotta naaraalla teetetään yleensä vain 1-2 poikuetta.
      Kesyrottaa voi paapoa ja paalitella sylissä.Kokeileppa samaa villin kanssa.
      Kesyrotta on jyrsijänä verrattavissa mihin tahansa lemmikkiin,vaikkapa marsuun,hamsteriin jne.
      Ainoana erona vain se,että rotat ovat pirun fiksuja eläimiä.Ainakin omani ovat.
      Ja jos mennään historiaa taakse päin,niin samalla tavalla on marsut,hamsterit ym kesytetty ja jalostettu villeistä muodoista.
      Ja eläähän edelleenkin hamstereita ym villeinä alkuperäisillä asuin alueilla.
      Suosittelen todellakin tutustumista rottien elämään,niin ehkä huomaat miten valloittavia ja ihania otuksia nämä viiksiniekat ovat.
      Omiani en antaisi mistään hinnasta pois:)

      • ELLU

        taidanpa olla ihan ulapalla!!Itselläni kolme uutta tulokasta,älyttömän arkoja, kun edellisellä omistajalla ei oikein tuo aika riittänyt.nyt tosin jo näkyy huomattavaa edistystä siinäkin suhteessa!
        Niin, ymmälläni olen, kun tuossa aikaisemmassa kesyrotta/villirotta keskustelussa puhuttiin että villirotat elävät pitempään kuin kesyt, ja ovat myös terveempiä kuin lajitoverinsa..eli kuinka siis on? pakko oli kysyä,muuten jää vaivaamaan!Itselläne ennenkin rottia ollut, joista toinen eli erittäin paksusti yli neljä vuotiaaksi..äitini kun oli alussa niin vastaan niitä ja sai kylmänväreitä pelkästään katsomisesta, mutta loppujen lopuksi ei edes suostunut antamaan rottaa mukaani kun kotoa pois muutin..ja ruokki sen isoimmaksi näkemäkseni naarasrotaksi, mitä ikinä olen nähnyt.. :) mutta tuo kysymys nyt askarruttaa..


      • ELLU kirjoitti:

        taidanpa olla ihan ulapalla!!Itselläni kolme uutta tulokasta,älyttömän arkoja, kun edellisellä omistajalla ei oikein tuo aika riittänyt.nyt tosin jo näkyy huomattavaa edistystä siinäkin suhteessa!
        Niin, ymmälläni olen, kun tuossa aikaisemmassa kesyrotta/villirotta keskustelussa puhuttiin että villirotat elävät pitempään kuin kesyt, ja ovat myös terveempiä kuin lajitoverinsa..eli kuinka siis on? pakko oli kysyä,muuten jää vaivaamaan!Itselläne ennenkin rottia ollut, joista toinen eli erittäin paksusti yli neljä vuotiaaksi..äitini kun oli alussa niin vastaan niitä ja sai kylmänväreitä pelkästään katsomisesta, mutta loppujen lopuksi ei edes suostunut antamaan rottaa mukaani kun kotoa pois muutin..ja ruokki sen isoimmaksi näkemäkseni naarasrotaksi, mitä ikinä olen nähnyt.. :) mutta tuo kysymys nyt askarruttaa..

        Rotta on kaikenkeikkiaan lyhytikäinen eläin; 2-3 vuotta on keskimääräinen elinikä. Itselläni on tällä hetkellä 17 kk ikäinen uros, joka luultavasti lopetetaan maanantaina. On rottia, jotka kuukahtavat alle vuoden iässä, mutta on rottia jotka porskuttavat yli nelivuotiaiksi. Geeneistä, ruokinnasta ja hoidosta riippuu miten kauan kesyrotta elää. Mutta tosiaan kokonaisuutena ajatellen kesyrotta on pitkäikäisempi kuin villirotta.


        http://www.geocities.com/leenanrotat


      • Swoop
        ELLU kirjoitti:

        taidanpa olla ihan ulapalla!!Itselläni kolme uutta tulokasta,älyttömän arkoja, kun edellisellä omistajalla ei oikein tuo aika riittänyt.nyt tosin jo näkyy huomattavaa edistystä siinäkin suhteessa!
        Niin, ymmälläni olen, kun tuossa aikaisemmassa kesyrotta/villirotta keskustelussa puhuttiin että villirotat elävät pitempään kuin kesyt, ja ovat myös terveempiä kuin lajitoverinsa..eli kuinka siis on? pakko oli kysyä,muuten jää vaivaamaan!Itselläne ennenkin rottia ollut, joista toinen eli erittäin paksusti yli neljä vuotiaaksi..äitini kun oli alussa niin vastaan niitä ja sai kylmänväreitä pelkästään katsomisesta, mutta loppujen lopuksi ei edes suostunut antamaan rottaa mukaani kun kotoa pois muutin..ja ruokki sen isoimmaksi näkemäkseni naarasrotaksi, mitä ikinä olen nähnyt.. :) mutta tuo kysymys nyt askarruttaa..

        Heheh, tuo oli hauska Ellu.

        Toihan on vähän niinkuin mun mies, että aluksi se oli kovasti kesyrottia vastaan, koska kaikki hänen tieto perustui juuri noista kaatisrotista. Maanittelin häntä tässä asiassa puolisen vuotta, näyttelin netistä kuvia, ostin kesyrottakirjoja ja lueskelin niitä sille ja sitten loppujen lopuksi se heltyikin kahteen kesyrottaan.

        Kuinkas ollakkaan, sainkin mukaani kolme naarasta, otin ne ilomielin vastaan, mutta mies tuumasi minulle, että mulla on laskuhäiriö :D
        Nyt juttelee, ruokkii ja silittelee siinä missä minäkin.

        Ennakkoluulot pitäisi saada ihmisiltä pois, koska kukaan ei voi ilmaista täydellistä mielipidettä, ennenkuin on tavannut kyseisen eläimen.
        Miten voi olla siitä jotain mieltä, jos ei ole tavannut kyseistä eläintä, vaan kaikki fakta muotoutuu eläimen villistä lajitoverista, joka levittää sairauksia, joka voi ehkä jopa tappaa...

        Kyllä muakin jäi tuo kysymys mietityttämään...

        Lupaatko rottakammoinen, että otat selvää ja ehkä hieman kokemuksia lemmikkieläinliikkeessä kesyrotista. :D
        Tulet huomaamaan, että kesyrotta sekä villirotta ovat täysin eri kategorioissa, vaikkakin ovat sukua.
        Voit jopa yllättyä positiivisesti.
        Mun monet kaverit inhosivat rotan häntää, (se oli kuulemma ällöttävä, onhottava yms...)
        mutta siihen koskemalla, heidän kammo on vähentynyt ja nyt jo osa heistä näkee kesyrottien suloisuuden, koska häntäkammo on hoidettu pois alta.
        En antanut yhdenkään kaverin olla meillä rauhassa, ennenkuin hän teki tuttavuutta rottieni kanssa.
        Jotkut säikähtivät alussa, toiset olivat jo valmiita tekemään tuttavuutta niiden kanssa.
        Nyt rotillani on paljon ystäviä, jokainen käy aina juttelee niille, kun tulevat meillä käymään :)

        Iloista kesän odotusta kaikille


    • horror_rotat_oy

      Maailmahan on ristiriitoja täynnä, se voi monia ihmetyttää kun toiset pitää rottia lemmikkeinä ja toiset taas tekevät kaikkensa hävittääkseen ne.
      Kyllähän kesyrotta ja villirotta poikkeavat toisistaan samoin kuin koira ja susi tai kissa ja ilves.
      Itseäni rotta kiehtoo eläimenä sekä villissä- etä kesyssä muodossa. Kyseessä on todella viisas nisäkäs, jolla on uskomaton ongelmanratkaisukyky. Kumpa itsekin olisin yhtä viisas kuin rotta!
      Villiä rottaahan ei saa lemmikiksi pyydystää, kuten ei muitakaan luonnonvaraisia eläimiä. Vaikkakin minä olisinm valmis ottamaan lemmikikseni villirotankin. Siinä sitä haastetta riittäisikin!
      Ja rotan likaisuudesta ja taudeista sen verran: eiköhän ne koskisi mitä lajia tahansa, jos elinympäristönä olisi vaikkapa kaatopaikka.

    • Aloittaja

      Kiitoksia mielipiteistänne, vaikka kylmät väreet menee pitkin selkää varsinkin kun ajattelen rotan häntää. hrr..hrrr... Etsin tietoa myös googlella, siellä eräs sivu tuntui vähän kornilta jossa verattiin rotta vs vauva.

      • Swoop

        Mun kaverit, kuten jo aikaisemmin kerroin, oli monella juuri tuo rotan häntä kammo.
        Eipä sille tietysti mitään voi, toiset ei tykkää pimeästä, toisia hirvittää olla korkealla ja toisia puistattaa aivan joku muu.
        Mutta niinhän sitä sanotaan, että kammosta pääsee uhkaamalla pelkonsa.
        Yritä päästä tutustumaan rottiin muutenkin kuin nettisivuilta tai eläinkaupan ikkunan takaa.
        Jos vaikka jollakin tutun tutulla olisi???
        Ei se hätnä nyt niin hirveä ole kuin sanotaan :)

        Meitsin rottasivut ->
        http://www.kolumbus.fi/navetta_palaa/kesyrotat/rottaetusivu.html


    • Sanna
    • väiski99

      Rotta osaa temppuja.Ja on hauskaa kun ne puree leivänpalaa ja kiusaa sillai että vie sitä pois siltä.Saa meinaa nauraa.

    • Rottalandia

      Ensiksi lemmikkirotat eli kesyrotat on aivan vallan eri asia kuin villirotta. Kesyrotissa ei myöskään ole tauteja niinkuin villirotissa. Kesyrotat ovat jalostettuja ja kesytettyjä. Ne ovat viisaimpia ellei viisaimmat jyrsijät.

      Kesyrottien kanssa voi myös harrastaa kaikenlaista ja niiden kannsa voi käydä näyttelyissä.

      Tässä oli nyt ainakin jotain... en kerkeä kirjoittaa enempää =)

    • Rottatietäjä

      Joo,ei tosta voi olla kylä loukkaantumatta!
      Mulla on oma rotta,mutta onhan niillä kaikilla omat mielipiteet!:/

    • murrrrrrrrrrrrrrrrrr

      jooh kyllä mulla on 2 rottaa!!! Ne ei oo yhtään samanlaisii luonteeltaan kuin villit sukulaisensa!! Ooot kyl jotenkin mielenvikanen kun et lue kunnolla otsikkoa "KESYrotat" !! toi on melkein sama asia kuin:
      liisa lähti adoptoimaan lasta, mutta hänen ystävänsä sanoi : Miksi menet adoptoimaan lapsen? nehän ovat kuin villit sukulaisensa!! Apinoita!! eläimiä!!

      et sillä lailla!!!

      P.s ei voi olla loukkaantumatta tosta!! >:-[

    • Moneyy

      Mun mielestä rotat on vallan kesyjä eläimiä. Ei itselläni vielä ole rottaa, mutta hankinnassa... :) Jos joku osaa sanoa mistä olisi paras ostaa varusteet tai jotan sellaista niin laittaka tänne

    • rottenroll<3

      Näköjään hyvä kertoa että luonnossa elävä ROTTA on eri asia kuin KESYROTTA!

      • kuulenKYLLÄ

        Kyllähän se on kerrottu jo useaan kertaan ja miksi tääl ees kysellää ku Google on keksitty!!!
        ........xD


    • heips. olen huomenna hakemassa ensimmäiset rottani. voin kertoo kuinka tutustumiskerralla kävi..

      menin kaverin kanssa katsomaan niitä toiselle kaverille. kattelin hetken kun tytöt piteli niitä sylis enkä kyllä tuntenut rakkautta ensisilmäyksellä. kaverini koitti antaa sitä syliin että pitele ny, mutta en halunnu. se häntä äklötti ja mietin jo että miten sanon nätisti että en mä niitä ota. no sitten silittelin niitä rottia vähän kun oli kaverin sylis. kokeilin vähän miltä se häntä tuntui... sitten toinen käveli mun jalan päällä... ja sitten otin syliin .... ja sitten halusin sen olkapäälle... ja sitten olinkin jo ihan hullaantunu. =) ei se häntä sitten enää ollu ollenkaan inhottava. ja ne rotat oli söpöjä ja ihania ja kaikkee. harmitti kun piti kesken kaiken lähtee pois kun oisin voinu olla niiden kans enemmänkin. no, mutta kuten sanoin, huomenna ne muuttaa mun luo. sitten saa olla yhdes enemmän. =)

      vaikka en heti tykänny, niin koskaan mulla ei ole ollu ennakkoluuloja niitä kohtaan. tiesin juuri sen että ne jotka niistä ei tykkää, ajattelee juuri sitä minkä on nähny telkkaris. isoja mustia karvasia möllyköitä joilla on metrin häntä, pitkä kynnet ja hampaat. levittää tauteja ja puree ja mitä lienee.... voi kun ihmiset osais nähdä sen eron.

      ei muuta. =)

    • MUR..

      Minulla on KESYrottia. Ne ovat aivan eri asioita kuin VILLIrotat.......
      Etkö ymmärrä mitä eroa on VILLEILLÄ-ja KESYrotilla??? Sitäpaitsi villejä rottia ei voi verrata kesyrottiin, ne ovat aivan eri asia....

      Mene kuule eläin kauppaan ja katso kesy rottia, että näyttääkö se kaatopaikan tuholaiselta...
      No näyttääkö???

    • RottaFani

      Kesyrotat on kesytetty lemmikeiksi ja mun mielestä rotat on ihania koska tyttö rotat voi tuoksahtaa joskus kukkasilta ja ne on älykkäitä

    • lfewfew

      no kuka voi pitää jotain koiria jokka läähättää ja puree ja voi tappaa?? ainakin mielummin kesyrottia!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      3460
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2181
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      80
      1630
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe