Onko laillista, että HUS (Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri) korvaa perinteisen poliklinikkakäynnin lääkärin soitolla, joka kuitenkin maksaa täydet 37,20 euroa (joka on poliklinakkakäynnin normihinta)? Puhelusta ilmoitettiin minulle viikko etukäteen soittopäivä. Lääkärin soittama puhelu kesti vain 7 min 34 sek.
Syynä poikkeusjärjestelyyn oli tietenkin korona.
Lääkärin puhelu maksoi 37,20 euroa
4
497
Vastaukset
- Anonyymi
Et kai olisi siellä vastaanotollakaan ollut kauempaa kuin sen reilut 7 minuuttia, jos asia selvisi siinä ajassa? Eikä tarvinnut mennä edes paikan päälle jonottamaan, ajattele! Hoituiko asiasi puhelun aikana, saitko mitä tarvitsit?
- Anonyymi
Mene muualle puhumaan paskaa, kun et kerran lainsäädäntöä tunne. Tämä on Laki-palsta eikä mikään Suunsoitto-palsta.
- Anonyymi
Ei mielestäni ole laillista, koska asiakasmaksuasetus sanoo seuraavaa:
"Sairaalan poliklinikkamaksu
Erikoissairaanhoitolaissa (1062/1989) tarkoitetun sairaalan tai muun toimintayksikön ja terveyskeskuksen erikoislääkärijohtoisen sairaalan poliklinikalla tutkittavalta tai hoidettavalta voidaan periä enintään 41,20 euroa käynniltä."
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920912#L2P8
Säädös sanoo"poliklinikalla tutkittavalta tai hoidettavalta voidaan periä enintään 41,20 euroa käynniltä". Puhelinvastaanotto ei ole käynti!
Älä maksa, vaan tee kantelu HUSin laskutukseen:
https://www.hus.fi/potilaalle/potilasmaksut/Sivut/default.aspx
Jos lasku ehtii mennä perintään, niin ilmoita perintätoimistolle, että asia on riitautettu, jolloin perintä pitää jäädyttää. - Anonyymi
Itse olen tutustunut jopa chst- lääkäriasiaan, ja se nyt on aivan sama, jos on jo sairaus sinänsä tiedossa, ja tarvitsee esim jatkohoito- ohjeita, reseptin tms helpon asian, johon fyysistä tutkimista ei enää tarvita. Että onko lääkäri etänä esim puhelimessa tai chattina.
Hinta eiköhän tuo nykyään liene normaali vastaanottohinta joka tapauksessa. Ja esim chatissa on pois hämmennys vslkotakkisesta, tulee kerrotuksi esim oireet kuten asia on. Ja homma hoituu minuuteissa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä751390Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2431269Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1521076Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2551048- 51775
- 65744
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em62727Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui39708Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤44671- 30627