Totuus kerrostalojen "elämisen äänistä"

Anonyymi

Minulla on pitkä kokemus kerrostaloista, naapureista, mölystä ja siitä miten siihen suhtaudutaan. Aion jakaa lopputulokseni teidän kanssanne jos siitä olisi jotakin hyötyä.

Naapurimöly on harvoin sitä perinteistä musiikin huudattamista aamuyöllä. Siihen tulee loppu nopeasti, koska kukaan ei siedä sitä. Siitä on samaa mieltä asukkaat, isännöitsijä ja poliisi. Kaikista vaikein tilanne on ns. "elämisen äänet": ovien paiskominen, luja kantapääkävely, kovaääninen puhe, ja ylenpalttinen kolistelu. Isännöitsijän mielestä se saattaa kuulostaa typerältä, mutta jokainen joka heräilee keskellä yötä kolinaan ja töminään, tietää miten hermojaraastavaa se on. Itse olen asunut kymmeniä vuosia kerrostalossa, ja silloinkin kun asuin omakotitalossa, asetin juomalasit pöydälle varovasti, kävelin varovasti jne. Huomasin että olin oppinut vuosien myötä kerrostaloasujaksi. Se miksi ihmisillä on riitoja kerrostaloissa johtuu siitä, että kaikki eivät opi. Moni kuvittelee, että koska asunnossa on seinät, niin mitään asunnon sisäisiä ääniä ei voi kantautua seinien läpi toisiin asuntoihin. Joidenkin ajattelu ei vain riitä niin pitkälle.

Ongelma on ensisijaisesti siinä, että tällä alueella (ja varmaan melkein koko Suomessa) kerrostalot on tehty ohuesta betonista, koska se on halvempaa ja yhteen taloon mahtuu sitten enemmän asuntoja eli enemmän maksajia. Taloja ei ole rakennettu hyväntekeväisyydestä, vaan tuottamaan rahaa. 50-luvun talotekniikalle ei voi enää mitään, joten vastuu on nyt asukkailla. Ja rapussa on aina vähintään yksi talous, jossa eletään asenteella "minä olen tästä asunnosta maksanut, joten minä en askeleitani varo!" Tämä on huono ja itsekäs asenne, sillä se johtaa aina naapurisotaan, ja siitä ei nauti kumpikaan osapuoli.

Minun yläkerran naapurini tuppaavat kolistelemaan joko myöhään yöllä tai järjettömän aikaisin aamulla, voipi riippua työvuoroista tai mistä lie. Heillä ei ole juuri sääliä ihmisille jotka nukkuvat siihen aikaan. Huomautin kuukausien valvomisen jälkeen heille tästä niin kohteliaasti kuin ikinä pystyin. He olivat ensin hämmästyneitä miksi osoitin valitukseni heille, sillä he eivät mielestään pidä mitään ääntä ja heidän mielestään talo on haudanhiljainen (totta kai, kun muut ovat hiljaa). Heti hämmästyksen jälkeen jo suututtiin. Valittaminen menee usein mölyäjällä tunteisiin, sillä hän kokee, että hänen elämistään on "tarkkailtu" epäreilusti ja hänen kimppuunsa hyökätään. Eritoten jos lähestyt naapuria nimettömällä lapulla, saat todennäköisesti vain vastauksena "tuu päin naamaa sanoo niin keskustellaan" - aivan kuin vastuu mölyäjän aiheuttamasta häiriöstä olisi nyt siirretty uhrille.
Totuus on kuitenkin se, että mölyäjä suuttuu huomautuksesta melkein aina, oli se naamatusten tai ei. Ihminen joka ymmärtää valituksen ja muuttaa tapansa on vastuullinen ihminen, eikä sellainen ihminen mölyä alunperinkään. Tässä on juuri valittamisen paradoksi: ihminen joka mölyää, on ihminen, joka ei ota valituksia hyvällä vastaan. Valittaminen johtaa monesti vain siihen, että sen jälkeen naapurin tervehtiminen rappukäytävässä muuttuu niin tukalaksi, että muutat ennemmin pois kuin asut hapantuneessa ilmapiirissä.
Kymmenien vuosien kokemuksella suosittelen itse nykyään nimettömiä lappuja. Ei ovikellon soittamista, ei isännöitsijälle ilmoittamista. Ihanteellisessa maailmassa kaikki hoidettaisiin naamatusten ettei kenellekään jää paha olo, mutta maailma ei toimi näin. Nuorempana kävi niin hullusti, että isännöitsijäni oli ilmoittanut valituksen kohteelle kuka hänestä oli valittanut, ja seuraavana aamuna oli prätkäjengi ovella yrittäen murtautua asuntooni antamaan minulle opetuksen. Tämän jälkeen ei juuri huvita tehdä valituksia, varsinkaan omalla nimellä. Tuo oli isännöitsijältä todella paha munaus, enkä saanut häntä koskaan vastuuseen, naapureitani myöskään. Tajusin, että kunniallinen "päin naamaa" valittaminen ei ole sen arvoista, että laitat pääsi vadille.

Lopputulos on se, että kerrostaloäänille ei pysty tehdä yhtään mitään, ellei kyse ole aivan järjettömästä biletyksestä, josta voi soittaa poliisit. Kukaan ei koskaan mielestään kolistele tai kävele liian lujaa, ja reaktio aikuisella ihmiselläkin on aina suuttua kuin lapsi. Ainut sivistyneen ihmisen ratkaisu on muuttaa jykevämpiin taloihin ja vaatia että saat koenukkua ne ennen vuokrausta tai ostoa. Omakotitalo on köyhtyvälle kansalle yhä harvempaa herkkua, ja siinäkin on se ongelma, että häädetyt mölyäjät siirtyvät möykkäämään omakotitaloihin kahta kauheammin, koska "omassa talossa niin saa tehdä". Loppupeleissä tässä on kyse kahden ihmistyypin välisestä riitaisasta kohtaamisesta, jossa möykkäävä, riitaisa barbaari näkee vain oman kantansa asiaan, ja on valmis puolustamaan oikeuttaan riehua viimeiseen asti. Kerrostalosodat loppuvatkin yleensä niin, että rauhallisempi muuttaa pois.

29

671

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "He olivat ensin hämmästyneitä miksi osoitin valitukseni heille, sillä he eivät mielestään pidä mitään ääntä ja heidän mielestään talo on haudanhiljainen (totta kai, kun muut ovat hiljaa). Heti hämmästyksen jälkeen jo suututtiin. "

      Tuntuu, että tuosta on useimmiten kyse, kun ei tiedetä äänten kuulumisia johtuen etteivät muut aiheuta ääniä.

      "Kymmenien vuosien kokemuksella suosittelen itse nykyään nimettömiä lappuja. Ei ovikellon soittamista, ei isännöitsijälle ilmoittamista. Ihanteellisessa maailmassa kaikki hoidettaisiin naamatusten ettei kenellekään jää paha olo, mutta maailma ei toimi näin."

      Liittyen edelliseen, niin nimetön lappu on ensivaiheessa paras.

      • Anonyymi

        "Tuntuu, että tuosta on useimmiten kyse, kun ei tiedetä äänten kuulumisia johtuen etteivät muut aiheuta ääniä. "

        Näinhän se on. Olen itse hiljainen, niin naapurit luulevat että talossa on loistava äänieristys kun eivät kuule minun puolelta mitään.
        Ajattelin että jos vähän alan kolistelemaan ja vetelemään verhoja äänekkäästi yms. niin menee viesti perille.
        Lopulta johtikin siihen että naapurit tekivätkin minusta valituksen isännöitsijälle! Että hankala asetelma tämäkin. Vaikea siinä sitten änkyttää isännöitsijälle että muttakun nuo alottivat ja meinasin tehdä valituksen ensin.


    • Anonyymi

      Yhdyn aloittajaan ihan täysin ja kannatan nimettömiä lappusia, koska tänä päivänä ihmiset on niin sekaisin ja on paljon mielenterveydellisiä yms ongelmaisia, koskaan et tiedä mitä tapahtuu kun menet ovikelloa soittamaan et kuka on vastassa

      Kokemusta mullakin, et isännöitsijä sanoi kuka oli valittanut naapurilleni metelöinnistä yömyöhään,, naapuri soitti ovikelloa ja sen jälkeen rupes hakkaamaan ovea ja potkimaan ja huutamaan tappouhkauksia, lisäksi laittoi postiluukkuuni lapun et jos vielä kerran valitan hänestä, hän soittaa poliiseille! Mikä oli absurtia kun toinen huutaa tappouhkauksia ja potkii toisen ulko ovea! Onneks siinä kävi niin et joku muukin valitti sit metelöinnistä yöaikaan ja muutti pois (huumeiden käyttäjä oli, paljastui myöhemmin)

      Suomessa ei oteta vakavasti välttämättä biletys tä, yms, koska vaikka poliisit kävisivät sanomassa asiasta niin voi olla et kun ne lähtee niin bileet jatkuvat

      Nuo kantapää äänet, kolinat, paukkeet, yms on tuttuja kanssa, isännöitsijä sanoi et on normaalia elämisen ääniä eikä voi valittaa, edes naapurille :D naapuri valvotti monta yötä, kun itse jouduin aikaisin nousemaan töihin, niin olin ihan itkun partaalla ja sekaisin et ei pystynyt kunnolla nukkumaan

      Nykyään suurimalla osalla ihmisillä on sellainen mentaliteetti että minäminåminä ja minun vuorokausi rytmillä mennään, monesti siinä käy niinkuin kirjoitit et kiusattu ja hiljainen joutuu muuttamaan ja häiriköt saa jatkaa riehumista monta vuotta

      • Anonyymi

        "Nykyään suurimalla osalla ihmisillä on sellainen mentaliteetti että minäminäminä"

        Just tätä oon miettinyt.
        50-luvulla kun nämä talot tehtiin, ihmiset ajattelivat yhteisöä, nyt ajatellaan itseä ja mitä itse haluaa tehdä. Aasialaisissa kulttuureissa vielä yhteisö menee yhä yksilön edelle.
        Muistan kun Suomessa mummot eivät aikoinaan uskaltaneet vetää vessaa yöllä etteivät häiritsisi ketään, niin vessat vedettiin ämpärin avulla (kaatamalla siis vettä sinne). Kaukana on tällainen ajattelu.


      • Anonyymi

        Koronan takia ei kannata kosketella mihinkään.


    • Anonyymi

      Pitäisi luoda laki, että nuoret miehet pakotetaan asumaan omiin erillisiin taloihin. Tällä ongelma ratkeisi 90%:sti.

      • Anonyymi

        Yhdenvertaisuuslaki estää tuon.

        Ja piankos miehet loppuisivat, kun olisivat tappaneet toisensa ryypiskelyn lomassa.......


      • Anonyymi

        Kuulostaa todella hyvältä! Omalla kohdallani ainakin nimittäin kaikki idiooteimmat mölyapinat on olleet juuri ko. ihmisryhmää. He ovat myös useammin työttömiä ja saamattomia vetelyksiä, kuin naiset.


    • Anonyymi

      Itse asun 1923 rakennetussa kerrostalossa. Tietenkin kuuluu kun joku naapuri kävelee porraskäytävässä ja kun lapset leikkivät pihalla. Yläkerran naapuri imuroi lauantaisin, suulakken kopsahdukset lattialistoihin kuuluu, muuten on hiirenhiljaista.

      Mikäli minun jostain syystä olisi käytävä suihkussa kello 4 aamuyöstä, niin kävisin, minulla kun on siihen oikeus, joku nimetön lappu saisi vain aikaan sen, että kävisin ihan vain vittuillakseni joka päivä suihkussa kello 4.

      Aloittaja kärsii ääniyliherkkyydestä, se on sairaus ja sitä voidaan hoitaa, eli nyt vain varaamaan aikaa terkkariin.

      JA JOS EI OLE MUNAA VALITTAA OMALLA NIMELLÄÄN JA SITÄ KAUTTA KANTAA MAHDOLLISET SEURAAMUKSET, NIIN EI OLE OIKEUTTA VALITTAA!!!

      • Anonyymi

        Eli jos joku uhkailee sua ja potkii ulko ovea ja meteli vaan pahenee niin se on ok sitten?


      • Anonyymi

        Naapureiden jatkuva vahtiminen ja nimettömät laput ovat vainoamista, joka on rikos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli jos joku uhkailee sua ja potkii ulko ovea ja meteli vaan pahenee niin se on ok sitten?

        No, se uhkalija pääsee sitten biojäteastiaan.

        Ei sellainen ihminen mitään oikeutta elossaoloon nauti!


    • Anonyymi

      Aloitus on täyttä asiaa ja meidänkin kerrostalossa yks juntti lapsiperhe on just tommonen minä-minä-minä asenteella varustettu pökkyräperhe. Ne on niin tyhmiä että oikein pahaa tekee ajatellakin. Isännöitsijä sanoi että odotetaan sopivaa tilaisuutta/syytä saada heidät väkisin pois (asunnon haltuunotto 3 vuodeksi). Kunpa toteutuisi niin sais 3 vuotta olla noilta ääliöiltä rauhassa.

    • Anonyymi

      Noi legendat "elämisen äänistä" perustuu bloggari maria furuhjelmin blogiteksteihin, jotka on niin kaukana totuudesta kuin vain olla voi. OIkeasti, normaalin elämisen ääniä on pyykkikoneen, astianpesukoneen ääni, vessan veto, veden laskeminen, siivouksen äänet, musiikin ja tv.n kuuntelu hiljaisella tai kuulokkeilla. Ja tuon tapaiset. Eihän tällaiset bloggarit sitten ota tositilanteessa jälkeenpäin vastuuta, jos joku uskoo heidän tekstejään ja sen takia saa häädön asunnostaan.

      Ei todellakaan ole normaalin elämisen ääniä kakaroitten ja norsunaapureiden lattian jynttäys kantapäillä, ovien paiskomiset, biletys ja öykkäröinti ja älämölö eikä kovaan ääneen puhuminenkaan. Joillain kun on tämä tapa puhua huutaen. Eikä koirien haukuttaminen .

      • Anonyymi

        Pahin lähes jokaöinen meluhaitta on yläkerran nuorenparin sängynpäädyn jyskytys seinää vasten. Ja sen naisen ulina ja uikutus.


    • Anonyymi

      Minäkin olen asunut vuosikymmeniä kerrostaloissa eri paikkakunnilla. Ja aina tuppaa olemaan se joku yksi mölyäjä rapussa, kun muut on hiljaa. Se mölyäjä sattuu aina myös olemaan jotenkin pimeä päästään. Nykyään puhutaan narsisteista, luonnehäiriöisistä ja psykopaateista. Vaikeaa on, kun pitää aamuisin valvotun yön jälkeen lähteä tuuleen ja tuiskuun hankkimaan rahaa kaikkien möykkäreidenkin työttömyys- ynnä muihin tukiin.

    • Anonyymi

      Voisin kyllä kertoa tarkemmin, mitä porukkaa ovat juoppojen ja narkkareiden lisöksi, mutta en uskalla. Pitää vain rahoittaa niittenkin elämiset. Kiva.

    • Anonyymi

      Minä toteutin muutama vuosi sitten pitkäaikaisen unelmani ja ostin asunnon betonilähiöstä. Ensimmäiset puoli vuotta oli yhtä taivasta, todella rauhalliset naapurit koko rapussa.

      Sitten seinänaapurin rauhallinen rouva muutti pois ja vuokrasi asunnon joillekin parikymppisille pummimamuille jotka eivät muuta tehneet kuin melusivat päivin öin, jossain vaiheessa pienessä kaksiossa taisi asua 3 tai 4 tyyppiä ja totta kai kaverit tuli kylään lähes joka ilta klo 23...

      Tein valituksia isännöitsijälle, kutsuin poliisinkin monta kertaa. Silti kesti yli kolme vuotta ennen kuin vuokranantaja purki vuokrasopimuksen. Viimeiset viikot olivat todellista helvettiä kun naapurini levyttivät huoneistossa rap-levyä (tietysti klo 22 jälkeen). Ehkä tuo jytinä sai viimein muutkin naapurit valittamaan...

      No, sen seinän takana on nyt hyvä naapuri. Sen sijaan toisen seinän taakse on ilmestynyt juoppoporukka joka ei ainakaan työnteolla itseään rasita. Ja taas ollaan samassa tilanteessa josta luulin jo päässeeni eroon, melupäiväkirjan pitämistä ja poliisin kutsumista. Ja työssäkin pitäisi jaksaa käydä.

      En saatana tajuu tätä Suomen tukimeininkiä. Ei käydä töissä, ei haluta käydä töissä, Kela kustantaa katon pään päälle ja seinästä tulee rahaa jokapäiväiseen kaljanjuontiin. Ilmeisesti rahaa jää vielä ruokaankin koska nämä perslävet tuntuvat pysyvän hengissä vuodesta toiseen. Edes korona ei tunnu heidän rivejään harventavan. Ilmeisesti on niin kovat mömmöt elimistössä ettei viruskaan pääse läpi.

      Mitä merkitystä on järjestyssääntöjen "yörauha klo 22-7" pykälällä jos sen rikkominen ei johda mihinkään???

      Mutta joo, omistusasunto -> elämäni kallein virhe. Naapurihelvetti jatkuu...

      • Anonyymi

        Tota kelan ja sossun tukisysteemiä en kanskaan tajua, eli kaljan ja huumeiden kittaajat saavat vuodesta toiseen rahaa ja lisää rahaa vaan, mitä enemmän törttöilee sitä enemmän saa rahaa

        Siis mitä vittua... Jos pienituloinen työssäkäyvä tarttis saada joskus tuloista riippuen ruokarahaa, kela ja sossu väittää ettei saa koska isot tulot.. Joutuu käymään töissä ja kädestä suuhun elämään.. Sen sijaan noi häiriköt, huumeidenkäyttäjät yms saavat niin paljon et pystyvät ostamaan kaikkea ylimääräistä

        On tää outo maa,, tietyille jaetaan lisää ja lisää rahaa, ei velvoitetta edes hakea töihin eikä edes patisteta töihin... Me työssäkäyvät veronmaksajat kärsimme mekkaloinnista ja 2 tunnin yöunilla töihin aamuisin,, isännöitsijät ei ota tosissaan,, pitäisi muka sopia sellaisen ihmisen kanssa jolta saattaa jopa saada turpaansa,, meteli vaan pahenee...

        Hyvin te vedätte kela, sossu...


    • Anonyymi

      Siis perimmäinen syy kerrostalon meluun on taloudellinen.

      Kerrostalon voi rakentaa täysin hiljaiseksi mutta se maksaa vain vähän enemmän rakennusvaiheessa.

      Omakotitaloille on tullut monta määräystä ja ohjetta mutta kerrostalon saamiseksi hiljaiseksi ei asiallisesti ottaen mitään. Sellainen määräys estäisi optimoimasta voittoja.

      Ontelolaatta josta tulee toisen asunnon lattia ja toisen katto ei varmasti tee asunnosta hiljaista. Väliseinät kun tekee kahdesta elementistä ja väliin eriste estää äänten siirtymisen täysin.

    • Anonyymi

      Mulle sopii että ne järkyttävän meluavat pysyy kerrostaloissa eivätkä muuta pois sieltä ikinä. Siehän vittu metelöivät ja riehuvat. Metelöikää takaisin tai eläkää korvatulpat päässä ihan rauhassa siellä vaan. Minä pääsin pois sieltä ja olen onnellinen. Kaikkein kamalimmat ja pahimmat kakarat olivat kaupungin vuokrataloissa. Mitään puhetta ne eivät uskoneet niin kuin olisivat olleet jotain kehitysvammaisia. Vanhemmat eivät välittäneet kunhan olivat vaan poissa omista silmistä.

      Siinä näki oikein suomalaisen perhe kulttuurin mitä muissa maissa ei ymmärretä alkuunkaan tätä suomalaisten perhe kulttuuria. Että laitetaan jo pari vuotias yksin menemään minne sattuu eikä ole aikuista valvomassa. Pari vuotiaan jo pitää olla itsenäinen ja antaa muiden ihmisten huolehtia, kenen tahansa.

      Sama alkoi omakotitaloalueella että sain tappouhkauksia niin kuin opettajatkin saavat kun komensin kakaroita.

      • Anonyymi

        "minåsitäminätätä"


    • Anonyymi

      Kyllä ne meluhaitat on samat vanhoissa rivitaloissakin. Ja rivitaloissa jotkut luulevat, että olisi lupa metelöidä vapaasti. Halltex-levyillä voidaan tehdä jonkunlaista äänieristystä, mutta ne levyt pitäisi olla molemmin puolin seinää.

      • Anonyymi

        Asetuksen 55 db-vaimennuksen pitäisi vaimentaa jo keskikokoinen rock-konsertti, vai onko se a-painotettu db.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asetuksen 55 db-vaimennuksen pitäisi vaimentaa jo keskikokoinen rock-konsertti, vai onko se a-painotettu db.

        Halltex-levyt auttaa normaali elämisen ääniin kyllä. Mutta jos on kova meteli, niin eivä auta, jos talon kattorakenteet on vanhan kaavan mukaiset, meteli tulee ilmastointikanavia pitkin.


    • Anonyymi

      Itse kärsin aikana monta vuotta vuorotyöläisenä alakerran naapurista, penska heräsi 2-3, jonka jälkeen virolainen jätetty yh huusi lapselleen tunnin jotta hän haluu nukkua.

    • Anonyymi

      Kamala raamattu ja kuka tuollaista jaksaa lukea-

    • Anonyymi

      Täällä omakotitalossa on haudan hiljaista ja niin hyvin rakennettu ettei 20 vuoden jälkeen vielä lämmön vaihteluistakaan äänehdi talo juurikaan.

    • Anonyymi

      Itse vedin nenän poskelle alakerran naapurilta kun ei toisesta kerrasta uskonut että nyt pienempää meteliä..nyt on hiljasta ja hyvä niin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6629
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4283
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2700
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1588
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1084
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe