Talous kun vauva tulee

Anonyymi

Heippa, olemme mieheni kanssa yli 30vuotiaita ja lapsettomia.

Haaveissa vauva, mutta epäilyttää miten pärjätä taloudellisesti kun ja jos yritämme saada vauvan.

Kelb sivuilta yritin lukea noita raha-juttuja ja laskurikin siellä oli, mutta en siitä ymmärtänyt mitään..

Asumme omistuskämpässä, molemmat maksaa vastikkeesta puolet, eli n. 200e naama. Lisäksi minulla on omaa velkaa, jota lyhennän n. 300e kk, molemmat käymme töissä vakituisesti.

Meillä on omat rahat vielä. Ja todennäköisesti jatkossakin? Mutta onko mitään mahdollisuutta pärjätä, jos minun kustannukset on n. 500e kk, tätä mietin siksi kun äitiysloma loppuu, niin eikös rahat tipu todella pieniksi (ja kuinka pieniksi?) Tällä hetkellä minulla jää verojen jälkeen palkkaa 1900-2300e...

Osako joku valaista miten nuo menee, harmittaa omat velkani, jotka on tulleet ennen kun tapasin mieheni.. Vai joudunko vielä lykkäämään haavetta perheenlisäyksestä yhä, etenkin kun ikääkin jo on...

1

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos nyt oikein muistelen niin saat ilmeisesti ensimmäiset noin 4kk vanhempainvapaasta korotettua äitiyspäivärahaa, sen maksaa joko työnantaja tai kela ja vastaa noin 90% palkkatuloistasi äitiyspäivärahakautta edeltävien 12kk palkkojen perusteella. Sen jälkeen tippuu jonkin verran tuen määrä. Olisko lopullinen noin 70% tuloista, tätä saat siihen saakka kunnes vapaat on käytetty. Lisäksi toki lapsilisä, noin 100€. Jos jäät kotihoidontuella lasta hoitamaan, on tuen määrä melkoisen pieni, joitakin satasia. Tässä kohtaa on hyvä jos puolisolla on tuloja, että pärjäätte. Toki voit laittaa lapsen päivähoitoon ja mennä takaisin töihin, jos mahdollista.

      Itselläni samankokoiset tulot, suuremmat lainanlyhennykset ja omakotitalon laskut. Silti vauva suunnitteilla ja uskon että pärjätään kyllä, tosin omista menoista joutuu varmasti tinkimään. Suunnitelmani on laittaa lapsi (jos se meille vielä syntyy, ikää mulla jo 32) päivähoitoon about vuoden vanhana ja palata heti töihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe