Talous kun vauva tulee

Anonyymi

Heippa, olemme mieheni kanssa yli 30vuotiaita ja lapsettomia.

Haaveissa vauva, mutta epäilyttää miten pärjätä taloudellisesti kun ja jos yritämme saada vauvan.

Kelb sivuilta yritin lukea noita raha-juttuja ja laskurikin siellä oli, mutta en siitä ymmärtänyt mitään..

Asumme omistuskämpässä, molemmat maksaa vastikkeesta puolet, eli n. 200e naama. Lisäksi minulla on omaa velkaa, jota lyhennän n. 300e kk, molemmat käymme töissä vakituisesti.

Meillä on omat rahat vielä. Ja todennäköisesti jatkossakin? Mutta onko mitään mahdollisuutta pärjätä, jos minun kustannukset on n. 500e kk, tätä mietin siksi kun äitiysloma loppuu, niin eikös rahat tipu todella pieniksi (ja kuinka pieniksi?) Tällä hetkellä minulla jää verojen jälkeen palkkaa 1900-2300e...

Osako joku valaista miten nuo menee, harmittaa omat velkani, jotka on tulleet ennen kun tapasin mieheni.. Vai joudunko vielä lykkäämään haavetta perheenlisäyksestä yhä, etenkin kun ikääkin jo on...

1

96

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jos nyt oikein muistelen niin saat ilmeisesti ensimmäiset noin 4kk vanhempainvapaasta korotettua äitiyspäivärahaa, sen maksaa joko työnantaja tai kela ja vastaa noin 90% palkkatuloistasi äitiyspäivärahakautta edeltävien 12kk palkkojen perusteella. Sen jälkeen tippuu jonkin verran tuen määrä. Olisko lopullinen noin 70% tuloista, tätä saat siihen saakka kunnes vapaat on käytetty. Lisäksi toki lapsilisä, noin 100€. Jos jäät kotihoidontuella lasta hoitamaan, on tuen määrä melkoisen pieni, joitakin satasia. Tässä kohtaa on hyvä jos puolisolla on tuloja, että pärjäätte. Toki voit laittaa lapsen päivähoitoon ja mennä takaisin töihin, jos mahdollista.

Itselläni samankokoiset tulot, suuremmat lainanlyhennykset ja omakotitalon laskut. Silti vauva suunnitteilla ja uskon että pärjätään kyllä, tosin omista menoista joutuu varmasti tinkimään. Suunnitelmani on laittaa lapsi (jos se meille vielä syntyy, ikää mulla jo 32) päivähoitoon about vuoden vanhana ja palata heti töihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      3728
    2. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      27
      3010
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      274
      2785
    4. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      5
      1925
    5. 224
      1478
    6. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      75
      1261
    7. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      163
      1095
    8. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      2
      1067
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      31
      1004
    10. Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee

Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä
      Ikävä
      95
      961
    Aihe