Kolaus

HR.

Moi,
Kuuluuko muilla etupäästä jokin "kolaus" kun käynnistää auton ja lähtee ajamaan? (kun auto on kulkenut pari metriä.) jos autoa ei ole sammutettu (esim. liikennevaloissa) ääntä ei kuulu liikkeelle lähdettäessä. Voisiko liittyä ESP:iin, auto 2005 megane farkku.

35

9321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antti

      Scenicissä (-05) sama juttu

      • Mra

      • on asia!

      • R19/2
        on asia! kirjoitti:

        Itselläni kolina loppui juuri tuon joustintuen laakerin vaihdolla!!!

        Asiat Renaultilla.

        Meinaan 19-mallissa nuo kesti sentään ainakin itsellä yli 200,000km että laatu näkyy vaan laskevan laskemistaan.

        No,kohtahan noita saadaan Venäjältä edes vähän halvemmalla,miksi maksaa paskasta paljoa;)

        http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=118773


    • asiaan

      ESP aktivoituu 12km/h nopeudessa

      • asiaan!

        Omasta Meganestani kuului ihan samanlainen kolahdus ja loppui kun etupäähän vaihdettiin joustintuen kääntölaakerit!!


      • joustinlaakeri
        asiaan! kirjoitti:

        Omasta Meganestani kuului ihan samanlainen kolahdus ja loppui kun etupäähän vaihdettiin joustintuen kääntölaakerit!!

        Tietää,että auto on juuri käynnistetty.kuuluu vain kun auto on käynnistetty ja lähdetty liikkeelle.Myöhemmin voi pysähtyä ja lähteä liikkeelle vaikka sata kertaa ääntä ei kuulu,mutta jos sammutat ja käynnistät auton ääni taas kuuluu liikkeelle lähdettäessä.


      • JarmoL
        joustinlaakeri kirjoitti:

        Tietää,että auto on juuri käynnistetty.kuuluu vain kun auto on käynnistetty ja lähdetty liikkeelle.Myöhemmin voi pysähtyä ja lähteä liikkeelle vaikka sata kertaa ääntä ei kuulu,mutta jos sammutat ja käynnistät auton ääni taas kuuluu liikkeelle lähdettäessä.

        Jos ääni kuuluu vain kerran käynnistyksen jälkeen, niin ei se minustakaan välttämättä laakeriongelmalta kuulosta.

        Olisiko mahdollista, että ääni tulee siitä, kun keskuslukitus lukitsee liikkeelle lähdön jälkeen ovet automaattisesti, kun nopeutta on muutama km/h? Ainakin taannoin omistamani -00 Megane kolautti ovet aina lähtiessä reippaasti lukkoon ja ihmettelin ääntä jonkin päivän, kunnes keksin mistä ääni tulee. Ominaisuuden saa tietysti helposti poiskin kytkettyä, jos se näin helppo vika olisi...


      • Gordini
        JarmoL kirjoitti:

        Jos ääni kuuluu vain kerran käynnistyksen jälkeen, niin ei se minustakaan välttämättä laakeriongelmalta kuulosta.

        Olisiko mahdollista, että ääni tulee siitä, kun keskuslukitus lukitsee liikkeelle lähdön jälkeen ovet automaattisesti, kun nopeutta on muutama km/h? Ainakin taannoin omistamani -00 Megane kolautti ovet aina lähtiessä reippaasti lukkoon ja ihmettelin ääntä jonkin päivän, kunnes keksin mistä ääni tulee. Ominaisuuden saa tietysti helposti poiskin kytkettyä, jos se näin helppo vika olisi...

        Ei ole keskuslukko.Se ääni tosiaan tulee vain kerran ja aina käynnistyksen jälkeen juuri 12km/h nopeudessa.Liian säännöllinen tapahtuma ollakseen mekaaninen vika.


    • ...

      ABS-järjestelmä tekee jokaisen käynnistyksen jälkeen testin kun lähdetään liikenteeseen.

    • Häh?

      Mihin johtopäätökseen päädyitte?Meikäläisen Meganessa sama homma.Faktaa kaivataan.

      • ibbe

        ...se kuuluu asiaan. Toisilla ääni on uskoakseni vaimeampi ja toisilla hieman kovempi. Itselläni Grand Scenicissä aika vaimea kolahdus juurikin noin 12 km/h:n nopeudessa, aina kun käynnistyksen jälkeen nopeus ensimmäisen kerran ylittää kyseisen rajan. Äänen tarkasta sijainnista en pysty sanomaan, mutta tuntuisi tulevan aika alhaalta edestä.

        Siitä nyt ei ole tullut keskusteluissa aivan varmaa selvyyttä, mihin tuo ääni liittyy, mutta eiköhän se kuulu ESP:n kytkeytymiseen (...ellei ääni ole olemassa myös jollain, jolla ESP:tä ei ole...)

        Alussa äänen kuuli selvästi, mutta sittemmin sitä en ole enää edes huomioinut/kuullut (liekö vaimennut).


      • Pera
        ibbe kirjoitti:

        ...se kuuluu asiaan. Toisilla ääni on uskoakseni vaimeampi ja toisilla hieman kovempi. Itselläni Grand Scenicissä aika vaimea kolahdus juurikin noin 12 km/h:n nopeudessa, aina kun käynnistyksen jälkeen nopeus ensimmäisen kerran ylittää kyseisen rajan. Äänen tarkasta sijainnista en pysty sanomaan, mutta tuntuisi tulevan aika alhaalta edestä.

        Siitä nyt ei ole tullut keskusteluissa aivan varmaa selvyyttä, mihin tuo ääni liittyy, mutta eiköhän se kuulu ESP:n kytkeytymiseen (...ellei ääni ole olemassa myös jollain, jolla ESP:tä ei ole...)

        Alussa äänen kuuli selvästi, mutta sittemmin sitä en ole enää edes huomioinut/kuullut (liekö vaimennut).

        Mulla ei ole ESP.tä eikä kolausta...Mitäs maahantuoja sanoo tuosta äänestä? Pitäisi kai siellä olla tietoo...


      • Mra
        ibbe kirjoitti:

        ...se kuuluu asiaan. Toisilla ääni on uskoakseni vaimeampi ja toisilla hieman kovempi. Itselläni Grand Scenicissä aika vaimea kolahdus juurikin noin 12 km/h:n nopeudessa, aina kun käynnistyksen jälkeen nopeus ensimmäisen kerran ylittää kyseisen rajan. Äänen tarkasta sijainnista en pysty sanomaan, mutta tuntuisi tulevan aika alhaalta edestä.

        Siitä nyt ei ole tullut keskusteluissa aivan varmaa selvyyttä, mihin tuo ääni liittyy, mutta eiköhän se kuulu ESP:n kytkeytymiseen (...ellei ääni ole olemassa myös jollain, jolla ESP:tä ei ole...)

        Alussa äänen kuuli selvästi, mutta sittemmin sitä en ole enää edes huomioinut/kuullut (liekö vaimennut).

        ESP on aina päällä eikä sen aktivoituminen aiheuta minkäänlaista ääntä. ESP:n toiminta näkyy kojelaudassa ESP-varoitusmerkin nopeana välkkymisenä joka loppuu heti kun liike on korjattu.

        Kolina johtuu viallisesta ylätukivarren laakerista mutta äänen aiheuttaja on todennäköisesti etujousi joka liikkuu kupissansa. Se ei tietenkään normaalisti kuulu asiaan.

        McPherson -joustintuen rakenne selviää täältä
        http://www.users.bigpond.com/jack_stands/automotive_advice/car_suspension/Mcpherson_struts/struts_1.html


      • HR.
        Mra kirjoitti:

        ESP on aina päällä eikä sen aktivoituminen aiheuta minkäänlaista ääntä. ESP:n toiminta näkyy kojelaudassa ESP-varoitusmerkin nopeana välkkymisenä joka loppuu heti kun liike on korjattu.

        Kolina johtuu viallisesta ylätukivarren laakerista mutta äänen aiheuttaja on todennäköisesti etujousi joka liikkuu kupissansa. Se ei tietenkään normaalisti kuulu asiaan.

        McPherson -joustintuen rakenne selviää täältä
        http://www.users.bigpond.com/jack_stands/automotive_advice/car_suspension/Mcpherson_struts/struts_1.html

        se kolaus kuuluu vain jos auto on käynnistetty, ei siis jos lähtee paikaltaan useamman kerran moottorin ollessa käynnissä joten en oikein usko ylätukivarren laakeriin ja jos näin olisi se kuluisi aina.


      • Gordini
        HR. kirjoitti:

        se kolaus kuuluu vain jos auto on käynnistetty, ei siis jos lähtee paikaltaan useamman kerran moottorin ollessa käynnissä joten en oikein usko ylätukivarren laakeriin ja jos näin olisi se kuluisi aina.

        Eli siis kun auto on käynnistetty ja lähdetään liikkeelle ääni kuuluu vasta,kun nopeus ylittää12km/h.ei koskaan muulloin.En minäkään usko tuohon joustintuki juttuun,koska sillä ei voi olla mitään tekemistä auton käynnistyksen kanssa.


      • laakeri kuitenkaan
        Gordini kirjoitti:

        Eli siis kun auto on käynnistetty ja lähdetään liikkeelle ääni kuuluu vasta,kun nopeus ylittää12km/h.ei koskaan muulloin.En minäkään usko tuohon joustintuki juttuun,koska sillä ei voi olla mitään tekemistä auton käynnistyksen kanssa.

        Itselläni myös megane mallia -04 ja aina olen ihmetellyt tuota samaista kolahdusta. Tuo 12km/h on tosiaankin se rajanopeus jolloin kolahdus kuuluu. Ja mitä ESP:n jatkuvaan päälläoloon tulee, niin pöh pöh, senhän saa myös kytkettyä pois päältä hitaissa nopeuksissa. Mielenkiintoinen seikka kolahduksessa on se, että ainakin omassa rellussani se tuntuu ihan selkeästi kaasupolkimen tärähdyksenä, samaan tapaan kuin ABS:ien toiminta jarrupolkimessa. että näin..


      • Mra
        laakeri kuitenkaan kirjoitti:

        Itselläni myös megane mallia -04 ja aina olen ihmetellyt tuota samaista kolahdusta. Tuo 12km/h on tosiaankin se rajanopeus jolloin kolahdus kuuluu. Ja mitä ESP:n jatkuvaan päälläoloon tulee, niin pöh pöh, senhän saa myös kytkettyä pois päältä hitaissa nopeuksissa. Mielenkiintoinen seikka kolahduksessa on se, että ainakin omassa rellussani se tuntuu ihan selkeästi kaasupolkimen tärähdyksenä, samaan tapaan kuin ABS:ien toiminta jarrupolkimessa. että näin..

        ESP:n saa kytkettyä päältä alle 50 km/h nopeudessa. Sen merkkinä tulee näyttötauluun teksti että ASR on pois päältä. Kun nopeus ylittää 50 km/h, ESP menee takaisin päälle, ja pysyy päällä vaikka pysäyttäisit auton. Ja joka tapauksessa ESP on päällä seuraavan startin jälkeen. Se vahtii koko ajan että tekisit virheen, oli kesä tai talvi. Ja siihen se ei tarvitse kolinoita. Lauseeni "ESP on jatkuvasti päällä" on täyttä totta - ellet ole vasiten kytkenyt sitä tilapäisesti pois.

        Kun täällä niin moni on havainnut kolahduksen tasan 12 km/h nopeudessa, niin ei kai teillä ole autossa kaappauksenesto päällä? Toisin kuin ESP;n inaktivointi, kaappauksenesto ei mene itsestään pois vaan pysyy niin kauan kunnes se nimenomaan poistetaan. Kaappauksenestossa lukot napsahtavat kiinni, kun nopeus ylittää 10 km/h. Ne aukeavat vasta kun joku avaa oven sisältä käsin. Uudelleen lähtiessä lukot napsahtavat taas kiinni.

        Kaasupolkinen "tärähdys" on aivan uusi asia. Mitenkähän tärähdys on saatu aikaiseksi kun autossa on täysin elektroninen kaasupoljin joka ei ole lainkaan mekaanisessa yhteydessä moottoriin? Poljin ei tärise edes silloin, kun ESP rajoittaa moottorin vääntöä, estääkseen sutimisen.

        Lopuksi tiedoksi, että Englannissa on kutsuttu uusia Meganeja korjauksiin koska niissä on ollut viallisia ylätukivarren laakereita.


      • Gordini
        Mra kirjoitti:

        ESP:n saa kytkettyä päältä alle 50 km/h nopeudessa. Sen merkkinä tulee näyttötauluun teksti että ASR on pois päältä. Kun nopeus ylittää 50 km/h, ESP menee takaisin päälle, ja pysyy päällä vaikka pysäyttäisit auton. Ja joka tapauksessa ESP on päällä seuraavan startin jälkeen. Se vahtii koko ajan että tekisit virheen, oli kesä tai talvi. Ja siihen se ei tarvitse kolinoita. Lauseeni "ESP on jatkuvasti päällä" on täyttä totta - ellet ole vasiten kytkenyt sitä tilapäisesti pois.

        Kun täällä niin moni on havainnut kolahduksen tasan 12 km/h nopeudessa, niin ei kai teillä ole autossa kaappauksenesto päällä? Toisin kuin ESP;n inaktivointi, kaappauksenesto ei mene itsestään pois vaan pysyy niin kauan kunnes se nimenomaan poistetaan. Kaappauksenestossa lukot napsahtavat kiinni, kun nopeus ylittää 10 km/h. Ne aukeavat vasta kun joku avaa oven sisältä käsin. Uudelleen lähtiessä lukot napsahtavat taas kiinni.

        Kaasupolkinen "tärähdys" on aivan uusi asia. Mitenkähän tärähdys on saatu aikaiseksi kun autossa on täysin elektroninen kaasupoljin joka ei ole lainkaan mekaanisessa yhteydessä moottoriin? Poljin ei tärise edes silloin, kun ESP rajoittaa moottorin vääntöä, estääkseen sutimisen.

        Lopuksi tiedoksi, että Englannissa on kutsuttu uusia Meganeja korjauksiin koska niissä on ollut viallisia ylätukivarren laakereita.

        Ei se oikein voi tuo kaappauksen estokaan olla,koska jos jätän jonkun pois kyydistä (ovi avataan sa suljetaan)kun jatkan itse matkaa tätä kolausta ei kuulu.Oliskohan mahdollista,että esp kytkeytyy valmiustilaan juuri tuon käynnistyksen ja tuon raja nopeuden ylityksen jälkeen.Eihän espin tarvitse tarkkailla sammuksissa olevan auton liikkeitä.


      • tulee
        Gordini kirjoitti:

        Ei se oikein voi tuo kaappauksen estokaan olla,koska jos jätän jonkun pois kyydistä (ovi avataan sa suljetaan)kun jatkan itse matkaa tätä kolausta ei kuulu.Oliskohan mahdollista,että esp kytkeytyy valmiustilaan juuri tuon käynnistyksen ja tuon raja nopeuden ylityksen jälkeen.Eihän espin tarvitse tarkkailla sammuksissa olevan auton liikkeitä.

        Voihan se olla,että täällä porukka puhuu kahdesta eri kolauksesta.


      • Mra
        Gordini kirjoitti:

        Ei se oikein voi tuo kaappauksen estokaan olla,koska jos jätän jonkun pois kyydistä (ovi avataan sa suljetaan)kun jatkan itse matkaa tätä kolausta ei kuulu.Oliskohan mahdollista,että esp kytkeytyy valmiustilaan juuri tuon käynnistyksen ja tuon raja nopeuden ylityksen jälkeen.Eihän espin tarvitse tarkkailla sammuksissa olevan auton liikkeitä.

        ESP on valmiustilassa koko ajan. Kun lähdet valoista, ESP:n merkkivalo vilkkuu sutimiseneston johdosta (jos pyörivät sutivat eri nopeuksilla). Kyllä sinun täytyy nyt keksiä joku muu selitys sille kolinalle. Jospa minäkin käyttäisin samaa logiikkaa kuin muut tässä ketjussa: "ei voi olla ESP, koska minullakin on ESP muttei se kolise".


      • tarkkaan
        Mra kirjoitti:

        ESP on valmiustilassa koko ajan. Kun lähdet valoista, ESP:n merkkivalo vilkkuu sutimiseneston johdosta (jos pyörivät sutivat eri nopeuksilla). Kyllä sinun täytyy nyt keksiä joku muu selitys sille kolinalle. Jospa minäkin käyttäisin samaa logiikkaa kuin muut tässä ketjussa: "ei voi olla ESP, koska minullakin on ESP muttei se kolise".

        Kuuntele tarkkaan kun seuraavan kerran käynnistät auton ja lähdet liikkeelle (pistä varmuudeksi radio mykäksi)Se ääni ei ole kovinkaan kova.Tarkotin,että kun auto on ollut sammuksissa esp ei todellakaan valvo auton liikkeitä.Ei mitenkään mahdoton juttu,että menee valmiustilaan käynnistyksen jälkeen vasta rajanopeuden ylityttyä.Valoissa auto on yleensä käynnissä,jolloin liikkeelle lähdettäessä ei tätä ääntä kuulu.Siis ääni kuuluu vain käynnistyksen jälkeen 12km/h nopeuden ylityttyä.Ei koskaan muulloin.


      • häh?
        HR. kirjoitti:

        se kolaus kuuluu vain jos auto on käynnistetty, ei siis jos lähtee paikaltaan useamman kerran moottorin ollessa käynnissä joten en oikein usko ylätukivarren laakeriin ja jos näin olisi se kuluisi aina.

        Kävin kyselemässä Bilian huollosta, epäili et liittyis jotenkin pakoputkeen.


      • lisää
        häh? kirjoitti:

        Kävin kyselemässä Bilian huollosta, epäili et liittyis jotenkin pakoputkeen.

        Sattumia soppaan.;)


      • Entäs itselläsi?
        tarkkaan kirjoitti:

        Kuuntele tarkkaan kun seuraavan kerran käynnistät auton ja lähdet liikkeelle (pistä varmuudeksi radio mykäksi)Se ääni ei ole kovinkaan kova.Tarkotin,että kun auto on ollut sammuksissa esp ei todellakaan valvo auton liikkeitä.Ei mitenkään mahdoton juttu,että menee valmiustilaan käynnistyksen jälkeen vasta rajanopeuden ylityttyä.Valoissa auto on yleensä käynnissä,jolloin liikkeelle lähdettäessä ei tätä ääntä kuulu.Siis ääni kuuluu vain käynnistyksen jälkeen 12km/h nopeuden ylityttyä.Ei koskaan muulloin.

        Kuten edellä kirjoitin: "ei kolahda". Kyllä se tarkoittaa juuri sitä mitä sanoin. Vajassa vuodessa luulisi edes kerran kuulevan, jos sellainen olisi.

        Koska arvelet oman autosi kolahduksen liittyvän ESP:hen, niin oletan että ääni kuuluu joka kerta käynnistyksen jälkeen kun nopeus ylittää 12 km/h. Ja jos kytket ESP:n käynnistyksen jälkeen pois (kojetauluun tulee teksti) niin silloin -ja vain silloin- kolahdusta siis ei kuulu? Sittenhän asia on aivan selvä ja autosi ESP pitää viedä korjattavaksi.


      • Riku
        Entäs itselläsi? kirjoitti:

        Kuten edellä kirjoitin: "ei kolahda". Kyllä se tarkoittaa juuri sitä mitä sanoin. Vajassa vuodessa luulisi edes kerran kuulevan, jos sellainen olisi.

        Koska arvelet oman autosi kolahduksen liittyvän ESP:hen, niin oletan että ääni kuuluu joka kerta käynnistyksen jälkeen kun nopeus ylittää 12 km/h. Ja jos kytket ESP:n käynnistyksen jälkeen pois (kojetauluun tulee teksti) niin silloin -ja vain silloin- kolahdusta siis ei kuulu? Sittenhän asia on aivan selvä ja autosi ESP pitää viedä korjattavaksi.

        Meillä on perheessä sekä GS (vm. 2004) että Megane(vm. 2005) ja kummastakin kuuluu pieni kolahdus n. 12 km/h nopeudessa, kun käynnistyksen jälkeen lähdetään ensimmäistä kertaa liikkeelle. Kummassakin kulkuneuvossa on ESP.


      • ibbe
        Riku kirjoitti:

        Meillä on perheessä sekä GS (vm. 2004) että Megane(vm. 2005) ja kummastakin kuuluu pieni kolahdus n. 12 km/h nopeudessa, kun käynnistyksen jälkeen lähdetään ensimmäistä kertaa liikkeelle. Kummassakin kulkuneuvossa on ESP.

        Minulla kolahtelee Grandissa molemmat, sekä tuo ESP 12 km/h (jonka varmasti siis uskon kuuluvan asiaan) että nyt uutena äänenä myös aika varmasti tuo joustintuen laakeri vasemmalla puolella töyssyyn tai epätasaisella ajettaessa. Jälkimmäinen on sikäli jännä, että se kolahtaa ensin kerran, kun lähtee liikkeelle ja hetken perästä toisen kerran sopivissa olosuhteissa, mutta ei ole ainakaan toistaiseksi useammin yhdellä ajosessiolla kolissut. Norjalaista magiikkaa...!

        Eri kolausten äänet ovat täysin erilaiset ja tulevat eri paikoista. ESP:n ääni on vaimea lompsahdus jossain kaasupolkimen takana ja laakerin terävä äänekäs kolaus.

        Täytyypä taas varailla Biliaan aikaa laakerikolauksen korjaamiseen (muutakin korjattavaa on rästissä jonkin verran - osia odotellaan... kuskin penkistä lähtien)


      • Mra
        Riku kirjoitti:

        Meillä on perheessä sekä GS (vm. 2004) että Megane(vm. 2005) ja kummastakin kuuluu pieni kolahdus n. 12 km/h nopeudessa, kun käynnistyksen jälkeen lähdetään ensimmäistä kertaa liikkeelle. Kummassakin kulkuneuvossa on ESP.

        Kytkepä käynnistyksen jälkeen kojelaudasta ESP pois. Jos se olisi ESP, niin tuon kolahduksen pitäisi silloin hävitä.


      • helevetti
        Mra kirjoitti:

        Kytkepä käynnistyksen jälkeen kojelaudasta ESP pois. Jos se olisi ESP, niin tuon kolahduksen pitäisi silloin hävitä.

        älä enää intä! Se voi olla ihan hyvin niin, ettei esp:n kytkeminen napista poista järjestelmän aktivoimista, sillä voidaanhan esp kytkeä takaisinkin yli tuon nopeusrajan. Omassani dDi Breakissa kolahtaa samoin, ja se on järjestelmän normaalia toimintaa!!!

        Kyllästyttää tuo Mra:n jääräpäisyys!!!


      • ei häviä
        Mra kirjoitti:

        Kytkepä käynnistyksen jälkeen kojelaudasta ESP pois. Jos se olisi ESP, niin tuon kolahduksen pitäisi silloin hävitä.

        Ei häviä vaikka kytkee esp:n pois.Joku mainitsi,että se tuntuu myös kaasupolkimessa.Nyt oli ohut pohjaiset kesäkengät ja kas kummaa se todella tuntui kaasupolkimessa.Ilmeisesti kolauksen aiheuttaja on kaasupolkimen läheisyydessä konehuoneen puolella.Kunhan vaihdan renkaat pitää vilkasta,näkyskö siellä main mitään mikä vois aiheuttää tuon kolauksen.


      • Okkim
        ei häviä kirjoitti:

        Ei häviä vaikka kytkee esp:n pois.Joku mainitsi,että se tuntuu myös kaasupolkimessa.Nyt oli ohut pohjaiset kesäkengät ja kas kummaa se todella tuntui kaasupolkimessa.Ilmeisesti kolauksen aiheuttaja on kaasupolkimen läheisyydessä konehuoneen puolella.Kunhan vaihdan renkaat pitää vilkasta,näkyskö siellä main mitään mikä vois aiheuttää tuon kolauksen.

        Eiköhän äänen aiheuttaja ole ABS-jarrujen aktivoituminen toimintaan. Ainakin edellisessä kulkuneuvossani (Skoda Octavia, jossa ei ollut ESP:tä) kuului samanlainen ääni juuri ensimmäisen liikkeellelähdön jälkeen aivan samoin kuin nykyisessä Scenicissä. Eli ABS:n pumppu tai joku muu testailee järjestelmän paineita. Jos nyt en väärin muista, niin tästä mainitaan käyttöohjekirjassakin.


      • A-A

        En luonnehtisi ääntä kolaukseksi, minun mielestäni se on sellainen hiljainen raksahdus. Tuntuu myös värähdyksenä kaasupolkimessa. Tarvii joskus pitää toista jalkaa jarrulla, tuntuisiko se voimakkaammin siinä? Tuo, että se tuntuu kaasupolkimesta johtunee siitä että silloin aina painaa kaasua kun kiihdyttää. Ääntä ei kuule jos radio on päällä. On ollut autossa aina ja tapahtuu aina samalla hetkellä kun lähtee sammuksista liikkeelle. Autona Meg II sedan 2004. En ole ollut huolissani, mutta olis tietty kiva kuulla varma tieto siitä mikä laite se on. Itse vaikkaan ABS:ia (voi liittyä sitä kautta tietty ESP:hen).


    • JUSA

      Ovat tuolla Singaporessakin ihmetelleet kolinaa " http://www.renaultcarclub.com/forum/ ",mutta eivät syytä tähän ole keksineet. Sinänsä hauska lueskella senkin maanosan Renault-juttuja. "Raukoilla" ei ole kuin neljä värivalintaa (musta, punainen, vihreä, hopea).

    • Timppa

      Onkohan tullut meganen mystiseen käynnistyksen jälkeiseen 12 km/h vauhdissa kuuluvaan kolahdukseen liittyvää uutta selvyyttä ja faktatietoa?

      • j00uni

        itselläni mégane vm. 2000 coupé. kysymyksessä kaappauksenesto, jonka saa kytkettyä poiskin. tosin luulin kolahdusta mcphersonin jousesta kuuluvaksi, kun vielä katsastuksessakin totesivat saman.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      101
      1912
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1397
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1238
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1167
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      65
      1148
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      994
    7. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      980
    8. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      976
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      778
    Aihe