Linux Mint 20 julkaistu!

Anonyymi

Nyt se on valmis, Linux Mint 20 on julkaistu! Kyseessä on LTS (long term support) eli tietoturvapäivityksiä on luvassa 2025 saakka.

Vielä ei päivitysmahdollisuus ollut ilmaantunut Mint:n 19.3 -versioon. Päivityksiä ollaan varmaan vasta ajamassa palvelimille kun julkaisu on tapahtunut. Muutaman päivän kuluttua siirtyminen 20-versioon luulisi onnistuvan näppärästi ilman uudelleenasentamista. Tokihan kokonaan uusi asennustkin voi tulla kyseeseen jos ei malta odottaa.

...taidan ainakin itse kokeilla puhdasta asennusta virtuaalikoneessa :-)

46

647

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaan kun on valmiiksi Täyspaska℠niin ei ole mitään merkitystä.

      • Anonyymi

        Windows on täysp*ska, ei linux mint!


    • Anonyymi

      HIENOA, varmasti upea järjestelmä. Pistin lataukseen, ja hyvä että malttaa odottaa latauksen valmistumista.

    • Anonyymi

      Asensin. Poltti ensimmäisenä bioksen.

      • Anonyymi

        Suomeen on ilmestunyt "uusi aalto" jossa jotkut kehuvat osaamattomuuttaan ja hölmöyttään.


      • Anonyymi

        Linux ei polta biossia, joten TAAS valehtelet!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomeen on ilmestunyt "uusi aalto" jossa jotkut kehuvat osaamattomuuttaan ja hölmöyttään.

        olen sellainen osaamaton joka uskoo/toivoo saavansa apua, Mutta eihän osaajat täällä ole. vain noi linuxwindowspellet


      • Anonyymi

        Miksi kastelit biosin bensalla?


    • Anonyymi

      Ihanaaa, rakastan minttiä.

    • Anonyymi

      Jollet ole varma minkä järjestelmän haluat valitse turvallisin Linux Mint. Linux Mint on Ubuntuun perustuva huippusuosittu Linux-jakelupaketti aloittelijoille ja vakautta arvostaville.

      • Anonyymi

        Kun Mintiä suositellaan helppokäyttöisyyden vuoksi aloitteleujoille, syntyy helposti kuva, että Mint on joku lasten distro. Näinhän ei asia ole, vaan Mint kelpaa ominaisuuksiltaan minkätasoiselle käyttäjälle tahansa, myös hyvin vaativille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun Mintiä suositellaan helppokäyttöisyyden vuoksi aloitteleujoille, syntyy helposti kuva, että Mint on joku lasten distro. Näinhän ei asia ole, vaan Mint kelpaa ominaisuuksiltaan minkätasoiselle käyttäjälle tahansa, myös hyvin vaativille.

        Siksipä trollit eivät yleensä saa mitään toimimaan, ei edes "lasten käyttiksiä".


    • Anonyymi

      Mikrosovt sulkee toimistonsa, niin naimisissa saa olla koneen kanssa joka päivä viisi vuotta kerrallaan.

    • Anonyymi

      Ei saaneet Mintistä Manjaron veroista, Manjarolla jatketaan.

      • Anonyymi

        Lisätään tuohon vielä, että kun aloitin asentelemaan tarvittavia työkaluja joihin olen tottunut, niin heti joutu hakemaan sieltä täältä ympäri verkkoa, ja esimerkkinä vaikka Chromium selain jota ei nykyisellään saa Minttiin asennettua perinteisellä tavalla ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisätään tuohon vielä, että kun aloitin asentelemaan tarvittavia työkaluja joihin olen tottunut, niin heti joutu hakemaan sieltä täältä ympäri verkkoa, ja esimerkkinä vaikka Chromium selain jota ei nykyisellään saa Minttiin asennettua perinteisellä tavalla ollenkaan.

        Tuolta löytyy erilaisia tapoja asentaa chromium jos se on pakko saada:

        https://linuxmint-user-guide.readthedocs.io/en/latest/chromium.html


      • Anonyymi

        Ubuntu on paras.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo kaikki edustavat sitä perinteistä ohjelman asennusta, kuten edellä jo sanoin ei noin asennettu Chromium tule toimimaan.

        Miksi ei muka toimisi? Joo, se ei päivity ehkä automaattisesti mutta kyllä se toimii.

        Ja sitäpaitsi, jos käyttöjärjestelmän mukana tulee Firefox ja lisäksi repoissa on muitakin selaimia niin miksi itkeä chromiumin perään? Ei ole edes mitenkään erikoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ei muka toimisi? Joo, se ei päivity ehkä automaattisesti mutta kyllä se toimii.

        Ja sitäpaitsi, jos käyttöjärjestelmän mukana tulee Firefox ja lisäksi repoissa on muitakin selaimia niin miksi itkeä chromiumin perään? Ei ole edes mitenkään erikoinen.

        On se sen verran erikoinen että on kaksi kertaa nopeampi kuin FireFox.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ei muka toimisi? Joo, se ei päivity ehkä automaattisesti mutta kyllä se toimii.

        Ja sitäpaitsi, jos käyttöjärjestelmän mukana tulee Firefox ja lisäksi repoissa on muitakin selaimia niin miksi itkeä chromiumin perään? Ei ole edes mitenkään erikoinen.

        "Miksi ei muka toimisi? Joo, se ei päivity ehkä automaattisesti mutta kyllä se toimii."

        Mitä sinä sekoilet, kuka se on päivittymisistä puhut, sitä paitsi se päivittyy, siinä missä muutkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se sen verran erikoinen että on kaksi kertaa nopeampi kuin FireFox.

        Ei varmasti ole normaalissa nettikäytössä. Olen käyttänyt rinnakkain sekä firefoxia että chromiumia enkä ole IKINÄ huomannut mitään eroa sivujen toiminnassa tai nopeudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei varmasti ole normaalissa nettikäytössä. Olen käyttänyt rinnakkain sekä firefoxia että chromiumia enkä ole IKINÄ huomannut mitään eroa sivujen toiminnassa tai nopeudessa.

        Minulle on ykshailee mitä sinä huomaat, minä tiedän että se on yli kaksi kertaa nopeampi. välillä on ollut melkein kolme kertaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle on ykshailee mitä sinä huomaat, minä tiedän että se on yli kaksi kertaa nopeampi. välillä on ollut melkein kolme kertaa.

        Minulle on myös ykshailee mitä nopeuseroja sinä kuvittlet huomaavasi. Onnea valitsemallasi tiellä, se tulee olemaan kuoppainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle on myös ykshailee mitä nopeuseroja sinä kuvittlet huomaavasi. Onnea valitsemallasi tiellä, se tulee olemaan kuoppainen.

        Etkö sinä ymmärrä mitään, en sanonut huomaavani jotain, sinä niin sanoit, minä sanoin; minä tiedän. Niistä sinun kupistasi ei kukaan välitä, voit pitää ne itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö sinä ymmärrä mitään, en sanonut huomaavani jotain, sinä niin sanoit, minä sanoin; minä tiedän. Niistä sinun kupistasi ei kukaan välitä, voit pitää ne itse.

        Olisi varmaan hyvä olla jo nukkumassa vaikka onkin yläasteen kesäloma menossa. Jaksat sitten taas huomenna purkaa murkkukiukkua täällä.

        Viimeisestä lauseesta en voi kuin arvailla merkitystä. Joko kirjoittaminen tai lukeminen tuottaa vaikeuksia tai sitten yrität kenties vihjata että sinulla saattaa olla syfilis. Kerro huomenna toki tarkemmin, mutta vasta aamupalan jälkeen. Se on kasvuikäiselle päivän tärkein ateria!


      • Anonyymi

        Makuasioista ei kannata kiistellä. Käyttäjien tarpeet ja tottumukset vaihtelevat paljon.


    • Anonyymi

      Itse päivitän Linux Mint 19.03:n myöhemmin olen tullut vuosien saatossa siihen tulokseen ettei kannata pitää kiirettä päivitysten kanssa.Aikaisintaan syyskuussa tai kenties myöhemmin? Käyttöjärjestelmä sinäänsä loistava jos vertaa Wintousiin jota käytelin yli 20v.Siihen en enää ikinä kajoa,yäk!

      t:mies54-tre

      • Anonyymi

        Tuo on muuten ihan hyvä pointti! Mikä kiire sitä on siirtyä 19.3 Mintistä uusimpaan kun oikeasti eroa ei ole kuitenkaan ihan kamalan paljon. Ehkä jos tietää, että joku oman laitteiston yhteensopivuusjuttu on korjattu uusimmassa niin sitten voi olla hyvä syy hypätä heti 20-versioon mutta muuten voi olla viisaampi odottaa. Uutuuksissa kuitenkin usien on joku pieni bugi tai parikin jotka sitten korjautuu parin kuukausen kuluessa pois.


    • Anonyymi

      Jos nyt sattuisi olemaan niin, että olisi Mint 19 jo asennettuna ja haluaisi päivityksen suorittaa niin sitähän ei tarvitse odottaa että päivitysten hallinta sitä kysyy. Nimittäin komentoriviltähän voi päivittää myöskin.

      Komentoriviltähän käytetään apt -nimistä ohjelmaa. Uudempaan käyttöjärjestelmäversioon siirtyminen tapahtuu seuraavilla komennoilla.

      Ensin päivitetään tiedot mitä pakettilähteissä on saatavilla:
      apt-get update

      Sitten päivitetään uudempaan versioon
      apt-get dist-upgrade

      Molemmat käskyt vaativat taakseen sudo:n supervoimat.
      Ja tätä ei sitten kannata kokeilla tietokoneella, jota tarvitset päivittäisessä käytössä. Kannattaa mielummin odottaa että päivitystä tarjotaan asennettavaksi. Ja silloinkin, kannattaa ehdottomasti ottaa varmuuskopiot tärkeistä tiedoista ja testata että varmuuskopiot toimii, ennenkuin lähdee hyppäämään uudempaan Mint-versioon.

      • Anonyymi

        Ei tule Mint 20 koneelle tuolla komennolla


    • Anonyymi

      Upeeta, pitänee päivittää LMDE 4 tällä uudella Ubuntu johdannaisella Mintillä kunhan palaan lomilta kotia :) LMDE toimii kyllä mainiosti, mutta siinä on vähän turhan vanha kerneli, lähinnä mielenkiinnosta kokeilin.

    • Anonyymi

      LMDE4 ei sitten päivity muuten suoraan tuohon Mint20 -versioon koska niiden pohja on erilainen. Tai siis, voihan sen saada kikkailtua mutta helpommalla varmaan pääsee jos tekee puhtaan asennuksen.

      Jos haluaa LMDE4:n uudemman kernelin niin voihan sitä asentaa vaikka kaikkein uusimman saatavilla olevan suoraan www.kernel.org -sivulta lataamalla. Ohjeita kernelin päivittämiseen kyllä löytyy netistä.


      ps. jos usein asentelee käyttistä niin kannattaa tehdä kovalevylle erillinen partitio /home -kansiota varten. Asennuksessa vain sitten aina asettaa sen /home -mountin oikein niin tällä tavoin työpöydän asetukset ja omat tiedostot pysyy vaikka järjestelmä siinä ympärillä vaihtuisikin tiuhaan.

      • Anonyymi

        Eipä tietty se suoraan päivity, tarkoitinkin uudelleen asentamalla. Oma osio home:lle ollut jo pitkään käytössä. En viitti alkaa ite kerneliä päivittämään, jos ei suoraan saa Distrosta valikon kautta valittua. Toinen mikä kiinnostaa tuossa uudessa Mintissä on parempi tuki useammalle näytölle.


    • Anonyymi

      Eilen päivitin 19.3 --> 20 noilla ohjeilla:

      https://community.linuxmint.com/tutorial/view/2485

      Sujui varsin mutkattomasti. Aikaa kyllä kului. Eikä tarvinnut edes käynnistää konetta uudelleen päivityksen jälkeen.

      Ei tässä kyllä mitään eroa tunnu olevan vanhaan, että sikäli turha päivitys, mutta tulipahan kokeiltua :)

      • Anonyymi

        Kyllä niitä turhia tuntuja voi katsella vaikka "mint 20 release notes"


    • Anonyymi

      Ubuntun käyttäjä saisi pysy ubuntussa. Mintin käyttäjät on aina esiintyneet edukseen, ja tienneet asioiden oikean laidan ja testanneet asiat, ennen kuin menevät sanomaan sen olevan jotakin, nyt on mennyt samanlaiseksi kuin ubuntun kanssa on ollut koko ajan, valehdellaan ja uskotellaan ja luullaan, mitään uskomista mihinkään, mitä ubuntusta ja Mintistä nykyään kirjoitellaan.

      Sanotaan että asia on näin, ei viitsitä edes yritetä testata sanomansa paikkansa pitävyyttä. Eikö se Ubuntu sitten ollutkaan niin IHAAANAA!

    • Anonyymi

      PÄIVITTÄKÄÄ Firefox!!

    • Anonyymi

      Asensin Mintin 64-bit-koneeseen. Sen Firefoxin ripeydessä positiivinen kokemus verrattuna saman koneen Ubuntu 16:aan.

    • Anonyymi

      Yes! Lahjoitin Mint tiimille eka kertaa $10 Paypalin kautta =) Pitää se antaa vähä rahnoo, koska niin hyvä käyttis ja pitkään tullut käytettyä 17.x versiosta lähtien.

      • Anonyymi

        Missä kuitti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä kuitti?

        Uskomaton paskasäkki tämä Suoli24, siis posti sen minun laittaman viestin mitä sain Mint tiimiltä kun lahjoitin sinne $10, vaikka poistin postauksesta linkit??? Haistakaa nyt omaa sontaanne saa*na!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskomaton paskasäkki tämä Suoli24, siis posti sen minun laittaman viestin mitä sain Mint tiimiltä kun lahjoitin sinne $10, vaikka poistin postauksesta linkit??? Haistakaa nyt omaa sontaanne saa*na!

        Eli, ei kuittia.


    • Anonyymi

      Onko 20:seen BleachBitin kaltaista siivousohjelmaa? Minulla BB ilmoitti ettei se ole tätä käyttistä varten eikä toimi.

      ***
      Jännä uutuus löytyi: Järjestelmänpalautus.

      • Anonyymi

        Luultavasti tuolle tehty toimii
        Linux Mint 19 - 19.2 (Tara - Tina)
        niin voisi päätellä Bleachbitin sivuilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luultavasti tuolle tehty toimii
        Linux Mint 19 - 19.2 (Tara - Tina)
        niin voisi päätellä Bleachbitin sivuilta.

        Siinä on tullut lisäys Ubuntu 20.04 (Focal Fossa) voisi kokeilla Ubuntun Disco Dingo.
        Omani on Cinnamon, mutta kokeilen.
        https://www.bleachbit.org/download/linux


    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2184
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      50
      1714
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      35
      1537
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1456
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe