Edelleen, aina on niin

Anonyymi

Että ihmistä joka suuremmista paikoista, keskustoista, niin se jotenkin niinkuin hienompaa, miksi näin?

31

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanhanaikaista ajattelua. Vielä 60-luvulla jotkut kaupunkilaiset olivat olevinaan hienoja, mutta ei sitä ilmiötä enää ole havaittavissa.

      • Anonyymi

        Mikä heillä oli hienompaa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikä heillä oli hienompaa?

        Tuskin heillä oli mitään hienompaa. Enemmistö oli ihan tavallisia ihmisiä. Minun lapsuudenkotini oli maaseudulla, 15 km kaupungista.


      • Anonyymi

        Tai saattoihan se homma mennä niinkin, että maalaiset pitivät kaupunkilaisia hienoina ja parempina ihan vain kaupunkilaisuuden tähden. - Nm. Aloittajaan viitaten


      • Anonyymi

        Kyllä sitä on vieläkin. Kaupunkilainen ostaa maalta mummonmökin. Esiolettama tuppaa olemaan se, että naapurit ovat ihan juntteja ja pihalla maailmasta. Jopa kaupunkilaisen puhehelinmyyjän mielestä maaseudun insinööri on häntä tyhmempi. Nimittäin kokemusta on tuommoisestakin. Tosin tutkimusten mukaan heikommalla älyllä varustettu aliarvioi herkemmin muiden älynlahjoja kuin älykäs. Ja miksi ostaa rupunen mummonmökki, kun myynnissä on myös hyviä rantamökkejä, jollainen monella maaseudun asukkaallakin on.

        Olen myös kuullut, että eräs kaupungista maalle muuttanut on valittanut, että paikkakunnalta ei löydy saman tasoista seuraa, vaikka naapurissa on korkeastikin koulutettua väkeä.

        Omaa ylemmyyttä ja muiden alempiarvoisuutta on helppo pitää yllä, kun välttää laittamasta oman sivistyneisyyttänsä likoon tutustumalla siihen naapurin oletettuun junttiin.

        Niin se vaan on, että asenteita ja patronizingia löytyy vielä nykypäivänäkin. Maalle tullaan suurin luuloin, ja niistä luuloista pidetään kiinni kynsin hampain. Nähty on.

        Itse olen syntynyt maaseudulla. Olen asunut idässä, lännessä, Hämeessä ja Helsingissä. Idässä elin elämäni parasta aikaa nuorena aikuisena.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tai saattoihan se homma mennä niinkin, että maalaiset pitivät kaupunkilaisia hienoina ja parempina ihan vain kaupunkilaisuuden tähden. - Nm. Aloittajaan viitaten

        Osasivat Helsinkiläiset arvostaa kotiseutuista olemustaan (puliukotkin). 60 luvulla koulutusta sai kaikkialla maassa, joten kaupunkilaisten oppineisuus ei enää eronnut maalaisten opeista.


      • Anonyymi
        arvo.e kirjoitti:

        Osasivat Helsinkiläiset arvostaa kotiseutuista olemustaan (puliukotkin). 60 luvulla koulutusta sai kaikkialla maassa, joten kaupunkilaisten oppineisuus ei enää eronnut maalaisten opeista.

        Ehkä se ei "eronnut", mutta mielikuva kaupunki- ja maalaiskoulusta oli varmasti erilainen, kun se taitaa olla vieläkin. Esimerkiksi parhaat lukiot pisteiden mukaan ovat olleet pääkaupungissa.

        Kirjaoppineisuutta arvostetaan vieläkin enemmän kuin käytännössä harjaantumista, mikä ei ole huono sekään. Nykypudokkaat ja sivuraiteille jäävät nuoret saatettaisiin saada sillä tavalla mukaan yhteiskuntapeliin. - Nm. Kaikki eivät ole lukutoukkia


    • Anonyymi

      Kenen mielestä on kenen mielestä ei ole. Ei se asuinpaikka ihmistä mihinkään muuta, jos ei sitten isoissa kaupungeissa tylympään suuntaan.
      Olen asunut isohkoissa kaupungeissa ja nyt pitkään maaseutumaisessa taajamassa. Täällä ihmiset ovat paljon välittömämpiä kuin Turussa tai Tampereella. Samaa ovat sanoneet muutkin kaupungeista tänne muuttaneet.

      KM.

    • Anonyymi

      Niinkuin kenen mielestä ”hienompaa”😂 Snadina muistan, kun landet toisinaan sanailivat; Helsinkin herrat😂 Eivät osanneet g:tä sanoa 😂

      Nauratti aina keksimänsä ”herrat”😂

      Ei silloinkaan voinut landeja tosissaan ottaa. Oli ja ovat niin koomisia!

    • Anonyymi

      Huomaa jo pikkukunnassakin, että joka sivukylältä lapsuudessaan, se kyllä alitajunnassa pysyy.

      Muuten eikö maalaaiset naureskelleet puheille, kun eivät he tienneet sanoja!!

      • Anonyymi

        Oli ihan eri juttu olla kirkonkylältä kuin syrjäkyliltä, jumalan selän takaa.

        Sen olen huomannut, kun olin itse suurimman osan pääkaupunkialueella töissä, niin on vähemmän turhia jaaritteluja, kuin on maaseudulla sitä ; on ilmoja pidellyt ja saas nähdä touhua.


    • Anonyymi

      Jos ei ole oikein itsetunto kohdallaan, voi sitten vaikka ylpeillä olevansa helsinkiläinen. Vielä työelämässä ollessa hesalainen nainen sanoi ettei hänen miehensä vilkaisekaan ponttoosillan toiselta puolelta tulevia naisia, hän itse oli kolmen polven hesalainen. Meitä, pohjoiskarjalainen ja pohjalainen, nauratti, eikä tunnettu yhtään alemmuuskompleksia. Oli vitsailtu että kun hän tulee miehensä kanssa pikkujouluun, me pokaamme tämän.
      Harvemmassa ovat enää syntymäpaikan perusteella leuhkijat.

    • Anonyymi

      Kuule näissä kaupunkipaikoissa se vasta kärjistyykin kenellä vara asua hienostoalueella.
      Hytinäx1

      • Anonyymi

        Jokaisella paikkakunnalla on jakoa hyviin/ arvokkaisiin että huonompiin/halpoihin kaupunginosiin.
        Ja niin on myös maaseutupitäjissä, että kummasti se kirkonkylän keskus vetää ukkoa ja mummoa palvelujen ääreen: terveyskeskus, apteekki ja kaupat. Nuoriso oli häipässyt kyliltä ajat sitten töitten perästä.


    • Anonyymi

      Ylpeileviä ihmisiä on sekä maaseudulla että kaupungissa. Ja ystävällisiä on sekä maaseudulla että kaupungissa. No, tarkemmin ajatellen, enemmistö kaupunkilaisista
      on maalaisia, koska aikoinaan monet muuttivat maaseudulta kaupunkiin.
      Terveisin: Puolireuho

    • Anonyymi

      Kaupunkilaisten ylpeys kaupunkilaisuudestaan on maalaisten omaa mielikuvitusta
      ja omaa alemmuudentunnetta.
      Ikäni kaupungissa asuneensa en ole koskaan miettinytkään
      että pitäisi olla jotenkin ollakseen kun on kaupunkilainen.
      Tämä on luonnollinen olotila. Ei mikään erikoisuus.

    • Anonyymi

      Käsittämätön ajatus aloituksessa. - Nm. Hienointa on maalla ja metsässä

      • Anonyymi

        Hienointa on siellä, missä itse viihtyy.
        Terveisin: Puolireuho


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienointa on siellä, missä itse viihtyy.
        Terveisin: Puolireuho

        Niinpä. Se on kyllä kummallista, että joku viihtyy jopa roskan, rojun yms. pashkan seassa. - Nm. En viihtyisi


    • Anonyymi

      Sinun pitää varmasti itse miettiä, miksi noin ajattelet!? MInä en noin ajattele, vaikka väität, että "näin on"!

    • Anonyymi

      Ajattelisin ettei asuinpaikoista kiinni.
      Maalla tai kaupungissa omat "kermansa", esim. kekkereitä joihin kaikilla ei asiaa.
      Samoin muksuilla, parempi ja huonompiosaisia, ollut ennen ja nykyisinkin.
      Kaikkee pitäis olla.. mutta jollei ole varaa hankkia.

    • Anonyymi

      Syrjäkylän on syrjäkylä.

      • Anonyymi

        Aina ja iankaikkisesti sen näkee ja aistii, jos on hoksua.


    • Anonyymi

      Eiköhän tuollainen ajattelu ole pienipaikkakuntalaisen huonosta itsetunnosta johtuvaa.

    • Anonyymi

      Lainaan tuntematonta kommentoijaa:

      "Kehä III sisäpuolelle vain oikeuden päätöksellä ja vankeinhoidon saattamana."

      • Anonyymi

        ?????


      • Anonyymi

        Ajattelisivat noin useampikin, ettei tarvitsisi myötähäpeää tuntien touhujansa seurata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajattelisivat noin useampikin, ettei tarvitsisi myötähäpeää tuntien touhujansa seurata.

        Jos häpeää toisten, tuntemattomien ihmisten puolesta, tuntee siis "myötähäpeää", on ahdasmielinen mulkhu eikä mitään muuta. - Nm. Häpeämätön


    • Anonyymi

      Selvää pässinlihaa!

      • Anonyymi

        Mikä? Aloitus ei ainakaan. - Nm. Erimielinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä? Aloitus ei ainakaan. - Nm. Erimielinen

        Kas metsämökin ikkuna, sielt' tonttu ulos kurkistaa

        🐜
        Aloittaja olisi voinut kirjoittaa näin: minulla on ollut aina alemmuuskompleksi Hesalaiin nähden ja sitten tyhjentävää listaa tilanteista ja tapahtumista.
        On ihmisiä, jotka haluavat möyriä tuollaisessa tunteessa. Onko kyse kateudesta.
        Oma havaintoni on, että maaltamuuttaneet yrittävät olla enemmän hesalaisia kuin hesalaisten itse, koska kantakaupunkilaiset ovat jo. Tämä pyrky on huvittavaa.
        Ryntäävät, ostavat, tekevät ksikkea, mikä on in, melkein hysteerisesti. Tämäkin pyrky on huvittavaa. Maaltamuuttaneet ovat olleet ilkeimpiä työpaikoilla ja työpaikkakiusaajia.
        Eihän epävarmuudelleen mitään voi.
        Entäs jos suutarit pysyisivät lestissään eivätkä olisi jatkuvasti niin kaunaisia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      417
      4667
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      249
      2324
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1740
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      162
      1477
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      325
      1450
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1157
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      140
      1151
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      80
      1120
    9. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1095
    10. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1005
    Aihe