Ulkopuolinen olo Ruotsissa

Anonyymi

Mä haluan kysyä ruotsinsuomalaiset tätä asiaa: Tuntuuko susta että olet ruotsalainen?

Tarkoitan että tuntuuko, että.olet 100% ruotsalainen. Onko sulla tunne, että Ruotsi on sun ainoa kotimaa?

Mä olen vain syntynyt Suomessa. En muista Suomesta mitään. En ole käynyt Suomessa kuin Helsingissä, Vantaalla ja Turussa. Silti musta tuntuu, että en ole 100% ruotsalainen. Ruotsi on ainoa maa missä oon asunut mutta silti tunnen ulkopuoliseksi. Mietin koko ajan muuttaa ulkomaille. Mua kiinnostaa Norjan pohjoinen ja Canada. Olen aika nuori.

Haluaisin tietää, onko normaalia että on tällainen olo Ruotsissa. Miksi mulla on ulkopuolinen ja ulkomaalaisen olo Ruotsissa? Miksi Ruotsi ei tunnu hyvältä maalta? Onko tietoja mikä auttaa tähän oloon vai onko pakko muuttaa pois? Olisiko sama tunne myös Norjassa tai Canadassa?

12

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuntuu samalta.

      En tunne ihteäni ollenkaan ruotsalaiseksi vaikka olen ollut monta vuosikymmentä tässä maassa.

      Ruotsalaiset ovat ihan erilaisia, eri luonne ja kaikki.
      Ei tänne kotiudu. Ei voi luottaa ruotsalaiseen. Ei ainakaan Tukholman seudulla.
      Vaistosi ja suomalaiset geenisi/arvosi kertovat ihan oikein sinulle.
      On ihan tervettä, että funtsit muuttaa muualle.
      Mitä sanovat vanhempasi ja omaisesi? Juttele heidän kanssaan tästä asiasta.

      Pohjois-Ruotsissa on fiksumpaa, oma kokemukseni.
      Ihmiset siellä ovat enemmän kuin suomalaisia.

      En tiedä Norjasta, ovat varmaan reilumpia.
      Canada on kaukana.

      Ootko ajatellut joskus kokeilla asumista Suomessa?

      Lue myös paluumuuttajien palstalta kirjoituksia.

      Voisit jutella myös vaikka Palvelevan Puhelimen kanssa suomeksi:

      020-262500

    • Olen asunut vuosikymmenet Ruotsissa ja hyvin henee.
      En tunne enää olevani suomalainen, mutta en ruortsalainenkaan.
      Tunnen olevani maailman kansalainen :
      Tulen hyvin toimeen ruotsalaisten kanssa, Suomalaisten eräitten kanssa sen sijaan tulen huonommin toimeen heidän kanssa.
      Ajatuksiltani olen kuin ruotsalaiset, olen ruotsalaistunut, en tunne tarvetta nationalistisiin ajatuksiin
      -
      Aloittajalle:
      Se että et viihdy Ruotsissa, johtuu sinusta itsestäsi tietenkin.
      Mieti tunteitasi, ole rehellinen itsellesi ja kysy itseltäsi, miksi et pidä ruotsalaisista. Vastauksen varmasti löydät mietittyäsi asiaa ja ajatuksiasi ja mielipiteitäsi.
      Minä olen muslimi, mutta silti tulen toimeen hyvin ruotsalaisten kanssa ja se että olen muslimi, ei näy minusta ulospäin.
      Olen sopeutunut hyvin Ruotsiin.
      Kun minä vaikka olen muslimi, sopeudun, niin miski et sinä.
      Siinä sinulle ajattelemista omasta itsestäsi.
      Elämme tunteittemme kautta, olemme tunneihmisiä, joten se miltä tuntuu, johtuu omista tunteista.

      • Anonyymi

        Miten se muslimiuskonto liittyy Ruotsissa viihtymiseen?


      • Anonyymi

        Seijaah: Eihän tuo aloittaja kirjoittanut, että hän ei pitäisi ruotsalaisista. Sen sinä kuvittelet itse.

        Omalta kohdaltani voin sanoa, että olen työn vuoksi viettänyt yhteensä ainakin viiden kuukauden verran aikaa eri puolilla Kiinaa. Minusta Kiina on erittäin kiinnostava maa. Olen ollut tekemisissä monenlaisten kiinalaisten kanssa: fiksujen, ystävällisten, kansainvälisten, hiljaisten, puheliaiden, kulturellien, älykkäiden, vieraanvaraisten jne. Tietenkin olen tavannut myös töykeitä, arveluttavia ja epäystävällisiä kiinalaisia. Missään nimessä en voisi asua Kiinassa pysyvästi, mutta se ei tarkoita, että en pitäisi kiinalaisista. En vaan tunne oloani millään tavalla kotoisaksi Kiinassa, enkä sen vuoksi haluaisi siellä pidempään asua. Matkalle voin Kiinaan mennä jatkossakin.

        Minulla on nykyään Ruotsia kohtaan saman tyyppinen ajattelutapa. Vaikka asuin lapsena Sundsvallissa, en ole pitkiin aikoihin kokenut Ruotsia kotimaaksi. Olen Ruotsin jälkeen asunut Suomessa, Tanskassa ja nyt pienehköllä paikkakunnalla itäisessä Saksassa. Jatkossa haluaisin ehkä muuttaa Etelä-Suomeen tai Viroon. Kaupungeissa on tullut asuttua niin paljon, että arvostan nykyään pienempiä paikkakuntia kunhan vaan liikenneyhteydet ja tietoliikenne pelaa.

        Mitä Ruotsiin tulee, niin Pohjois-Ruotsi taitaa olla rauhallisempaa aluetta. Norjan osalta taitaa olla sama juttu, että pohjoisempana on parempi. Täällä Saksassakin entisen Itä-Saksan alue on rauhallisempaa kuin läntinen Saksa. Ongelmana voi tietysti olla työpaikan löytäminen.

        Ymmärrän hyvin, että Seijaah viihtyy Ruotsissa hyvin muslimina. Kaikkea hyvää Seijaahille.


    • Anonyymi

      42 vuoden jälkeen sanoisin 50/50 :), kaikki tuttavat Ruottissa , Suomessa veli ja siskoja jakamaton kuolinpesä.- Lapset ja lastenlapset Ruottissa tuskin täältä enään minnekkään ku krematorion korsteenista taivaan tuuliin :)

      Gubbe 71

      • Anonyymi

        Ihmettelen tätä seijaahhia.
        On maailmankansalainen.
        Miksi ihmeessä hilluu täällä ruotsinsuomalaisten palstalla?
        Miksi et mee ruotsalaisten palstalle, oikeesti?
        Tai musliimeisten palstalle?

        Et viitsisi seijaah arvostella nuorta ihmistä!

        Jos sinä sopeudut hyvin, niin jees, hyvä.
        Kas Ruotsi on mukautunut jo muslimeitten valtaan ja siksi sinäkin sopeudut.

        Aloittaja,
        Sinun vaistosi sanoo että Ruotsi ei ole sinun maa.
        Itse aion muuttaa takaisin Suomeen ja olla siellä onnellinen.

        Ruotsi on ihan järkky maa, pelkkää autojen polttamista jotka suurimmalta osalta ovat muslimien (sorry seijaah mutta tää on fakta) tekemisiä.

        Muuta hyvissä ajoin, Suomessa on vielä arvot jotakuinkin paikallaan.

        Norja saattaisi olla hyvä vaihtoehto.


    • Anonyymi

      Asunut yli 40v täällä Ruotsissa ja viihdyn hyvin. Ei ongelmia Ruotsalaisten kanssa, paljon hyviä ystäviä ja hyvä työ. Suomessa käyn yleensä 1-2 kertaa vuodessa, mutta takaisin en kaipaa, koti on täällä. En ole kokenut syrjintää tai muuta negatiivista kohtelua, kielen osaan hyvin, joten mikäs täällä ollessa.

      • Anonyymi

        Voi hyvät ihmiset!

        Katsokaa mitä aloituksessa kysytään ja elkää ruvetko hölisemään omista kokemuksistanne, miten hyvin te asutte täällä!

        Eli sinä olet asunut täällä yli 40 ja viihdyt.

        Tunnetko itsesi ruotsalaiseksi - sitä tässä kysytään.

        Nähtävästi tunnet itsesi ruotsalaiseksi.

        Siis vastauksesi olisi: tunnen itseni ruotsalaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi hyvät ihmiset!

        Katsokaa mitä aloituksessa kysytään ja elkää ruvetko hölisemään omista kokemuksistanne, miten hyvin te asutte täällä!

        Eli sinä olet asunut täällä yli 40 ja viihdyt.

        Tunnetko itsesi ruotsalaiseksi - sitä tässä kysytään.

        Nähtävästi tunnet itsesi ruotsalaiseksi.

        Siis vastauksesi olisi: tunnen itseni ruotsalaiseksi.

        Kiitos yllä kommentoineelle! Minulle tuli ihan samanlainen olo kyseisestä viestistä.

        Jos on vauvasta asti asunut Ruotsissa kuten aloitusviestin kirjoittaja, ruotsin kielen taito on varmasti hyvä. Eikä hänellä voi ilmeisesti olla kotiakaan missään muualla, jos hän ei edes muista Suomesta mitään ja on aina asunut Ruotsissa. Hän kysyi kuitenkin meidän muiden ruotsinsuomalaisten tunteita ja tuntemuksia!

        Ulkopuolisuuden tunne on varmasti aika yleinen. Minäkin koen sitä Ruotsissa, mutta valitettavasti myös Suomessa käydessäni koen itseni vähän ulkopuoliseksi. Eräs tuttu sanoi, että hän vain rohkeasti muutti Suomeen ja ulkopuolisuuden tunne hälveni sitten ajan kanssa, kun kotiutui Suomeen. Jotkut ovat kuitenkin halunneet muuttaa Suomesta takaisin Ruotsiin, kun ei oma elämä siellä olekaan asettunut uomiinsa.

        Kirjoittajalle tahdon sanoa, että mikset kokeilisi, koska olet niin nuori. Voisit vaikka lähteä ulkomaille väliaikaisesti: vaihto-oppilaaksi, au pariksi, kesätöihin, työharjoitteluun, Nordjobb-työhön jne.

        Ketjun aloittajaa voisi kiinnostaa lukea maahanmuuttoon liittyvistä tutkimuksista. Niitä on kirjoitettu helppolukuisiakin tekstejä. Tässä on yksi, jossa kerrotaan muun muassa, että maahanmuutto on monisukupolvinen prosessi. Eli maahanmuutto vaikuttaa useampaan sukupolveen ja sopeutuminen uuteen kotimaahan kestää useamman sukupolven ajan (vaikka yleensä ei ajatella näin). https://www.kvartti.fi/fi/artikkelit/toinen-sukupolvi-tulee

        Tässä on kiinnostava kirjoitus maahanmuuttotaustaisista nuorista:
        http://www.muuttoliikkeessa.fi/lotta-haikkola-toinen-sukupolvi-etsii-omaa-paikkaansa/

        Löysin kerran tällaisen hyvän suomenkielisen sivuston, missä kerrotaan maahanmuuttoon liittyvistä psyykkisistä asioista kuten sopeutumisesta, stressistä, ulkopuolisuuden tunteista, kriiseistä, selviytymisestä jne. Suosittelen tutustumaan!
        https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/oppaat/maahanmuuttajat/Pages/milta_maahanmuutto_tuntuu.aspx


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi hyvät ihmiset!

        Katsokaa mitä aloituksessa kysytään ja elkää ruvetko hölisemään omista kokemuksistanne, miten hyvin te asutte täällä!

        Eli sinä olet asunut täällä yli 40 ja viihdyt.

        Tunnetko itsesi ruotsalaiseksi - sitä tässä kysytään.

        Nähtävästi tunnet itsesi ruotsalaiseksi.

        Siis vastauksesi olisi: tunnen itseni ruotsalaiseksi.

        Sua varmasti vituttaa jos suomalainen samaistuu ruottalaisen ka :)


    • Anonyymi

      Juteltiin tästä mun veljen kanssa. Me ollaan kanssa eletty melkein koko elämä Ruotsissa. Oli 2,5 vuotta Ruotsiin muuttaessa ja veli vain parin kuukauden ikäinen. Mun veli kokee olevansa ihan tavallinen ruotsalainen. Mä olen enemmän paininut sen ongelman kanssa, että mä olen. Nyt olen päättänyt muuttaa Suomeen väliaikaisesti. Yritän etsiä sopivaa opiskelua tai työtä. Tahtoisin asua Suomessa noin vuoden. Mun tavoite on sen aikana keksiä, oonko enemmän suomalainen vai ruotsalainen vai mikä. Olen aiemmin ollut Suomessa nuorten leireillä, talkooleirillä ja sukulaisten lapsia hoitamassa yhtenä kesänä. Olisko sulla mahdollisuus kokeilla ulkomailla asumista? Moniin maihin voi lähteä esimerkiksi vaihto-oppilaaksi, au pariksi, kesätöihin, talkooleirille tai vapaaehtoistyöhön.

    • Anonyymi

      Fennojävlarna har stoppat finlandsbåtarna :(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe