Ensin kiritään 2 eri momenttiin sen jälkeen pelataan asteilla auki ja kiinni.
Typerältä kuulostaa moinen, mutta mikä idea siinä on?
Liittyykö jotenkin venyviin pultteihin tai itse teräspahvin asettumiseen?
Toisessa vehkeessä jossa teräspahvi "venymättömillä pulteilla", niin ei tuota löysyttämis vaihetta tarvii tehdä ollenkaan ohjeiden mukaan ja kiritään vain nyyttoneilla. Hyvin on kestänyt ajoa vuosia.
Ei oikein fiksua tietoa suomenkielellä löydy mistään. Tuntuu vaan että nää löysytykset on keksitty hankaloittaakseen normaali pulliaisten auton kunnostamista. ;)
Kannen kiristys ja löysytys
6
465
Vastaukset
- Anonyymi
Joskus remonttia tehneenä olen ymmärtänyt että tuo löystyttäminen tarkoittaa sitä että pulttia "herkistetään" jotta se kiristyisi hyvinkin vähän lisää täsmälleen oikeaan momenttiin, eikä paikalleen jymähtänyt pultti anna väärää tulosta.
Asianhan voi vaikka testata. Yrittää ensin kiristää pulttia momenttiin - ei kiristy yhtään. Sitten löysää hiukan ja kiristää uudelleen - yleensä pultti kääntyy pikkuisen enemmän.- Anonyymi
Mutta onko tällä pienellä herkistelyllä järkevää tekemistä kestävyyden suhteen? Sit ku arpin molyrasvalla kiritään studit tai pultit niin se kirraa paremmin. ;)
- Anonyymi
Venyvät pultit saattavat vaatia monta erilaista vaihetta asennuksen yhteydessä, mutta eivät vaadi enää jälkikiristystä.
- Anonyymi
Ettei liittys pahviin sittenkin? Teräspahvia on cometicilta saatavilla 2 erilaista. Toinen vaatii arppienkin kanssa jälkikirinnän ja toinen teräspahvi ei samoilla pulteilla tartte.
Mene ja tiedä sitten kumminko....
- Anonyymi
Ilmat tulee välistä pois ja sitten paffi pitää nesteet erossa?
- Anonyymi
Pultti on jousi, joka tulee saada tietyllä jännityksellä puristamaan sylinterikantta vasten moottorinlohkoa.
Kun pulttia kiristetään momenttiavaimella, kertoo tuo käytetty momentti vain sen, minkälaisella voimalla pultti vastustaa kääntymistä, eikä sitä, millä voimalla pultin jousivoima puristaa kantt
Onhan tuo jonkinlainen estimaatio tietysti, mutta tuohon momenttiin vaikuttaa kierteen kunto ja mahdollinen voitelu. Jos pultin kierre voidellaan, sen momenttia tulee vähentää jopa 30%, jotta saadaan sama pultin jousivoima.
Jos kierre on ruosteessa tai siinä on vaurio, pultti kiertyy luonnollisesti huonommin ja jos pultti tiukataan monemttiin, ei tarvittavaa jousivoimaa saavuteta.
Noilla sylinterinkannen esimomenteilla koitetaan hakea jokaiselle pultille samanlainen lähtötilanne, josta sitä pultin jousivoimaa lähdetään kääntämään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k1625142- 1954073
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah1403715Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen
No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat593046Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia533000- 1461997
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta441747Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä
Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.361499Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?631434Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta
Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk261319