Ottakaa ihmiset selvää asioista ennenku ostatte sen kanin!!

Anonyymi

Taas on Tori.fi täynnä kodinvaihtajia etsimässä uutta kotia :/ Suurinosa vielä alle/vähän päälle 1v eli nuoria. Aika monessa ilmotuksessa syynä ajanpuute..vaiko sittenkin kyllästyminen kanin merkkailuun ja sotkemiseen?

Jos oot hankkimassa kania niin ENNEN sopivan kanirodun/yksilön etsimistä täytyy tutustua/perehtyä lajiin paremmin. Näin hyvä lemmikinomistaja tekee. Joten jos tulee mieleen joku kysymys nii kysy pois :) Vastaan 22v kokemuksella ja itsee lajiin erityisen hyvin perehtyneenä :)!

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No minulla olisi kysymys. Ennenkin ollut kyllä kani mutta tätä ei tehnyt edellinen.
      Eli meillä ongelma on käsien pureminen, kani on vasta reilu 10vko vanha ja ollaan kädellä syötetty peölettiä ja hyvää tuoretta ruokaa. Epäilen itse että olisi tekemisen puutteesta, olenkin koittanut tehdä erilaisia aktiviteetteja (tunneli, herkkupiilo jne.) Tulee ikäänkuin etsimään ruokaa kädestä, ensin haistelee sitten nuolee ja lopuksi puree. Ei välttele ihmistä yhtään hakeutuu luokse ja rapsuteltavaksi hyppää syliin jo. Onko joku nälkäkiukkukin voisi selittää. Pitäisi vain olla parempi keino pyytää sitä ruokaa. Heinää on tarjolla koko ajan useammassa paikassa myös.

      Miten sinä tekisit tämmöosen tilanteen kanssa, etenkin kun on vielä noin pieni ja vasta tutustjmassa taloon.

      • Anonyymi

        Ah alkaa koulutus vaikuttaa. Kun pomppaa syliin ja nuolee käsiä saa pellettiä kun puree laitan kanin pois jos kaivaa laitan kanin pois. Huomattavasti vähentynyt pureminen ei vain ole kovin pitkälle kannattava tapa koska ei voi mielettömästi antaa pellettejä, heinän heittää syrjään kädestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ah alkaa koulutus vaikuttaa. Kun pomppaa syliin ja nuolee käsiä saa pellettiä kun puree laitan kanin pois jos kaivaa laitan kanin pois. Huomattavasti vähentynyt pureminen ei vain ole kovin pitkälle kannattava tapa koska ei voi mielettömästi antaa pellettejä, heinän heittää syrjään kädestä.

        Tottakai se puree kun käsi ja sormet tuoksuu pelletille. Ihan oikein teet kun laitat sen pois sylistä silloin kuin puree. Jos siis puree ihan puhtaitakin käsiä niin tiukka ei ja murahdus perään eikä mitään huomiota kanille. Suosittelen myös antamaan ruuan kupista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai se puree kun käsi ja sormet tuoksuu pelletille. Ihan oikein teet kun laitat sen pois sylistä silloin kuin puree. Jos siis puree ihan puhtaitakin käsiä niin tiukka ei ja murahdus perään eikä mitään huomiota kanille. Suosittelen myös antamaan ruuan kupista.

        Jep, varmaan siihen siirrytäänkin, nyt kun tututumiset on tehty. Mutta ai että omaankin nenään pelletit tuoksuu hyvälle, tekisi mieli itsekin syödä :D Teelle tuoksuu.


    • Anonyymi

      Sitä mä mietin että kun monessa paikassa sanotaan että ranskanluppa pärjää viileämmässäkin kunhan on kunnon pesäkoppi jossa on runsaasti olkea, pitääkö paikkansa? Ja pärjääkö kyseinen rotu ilman lajitoveria jos kanin kanssa on noin. 2h päivässä(aika ei sisällä ruokintaa siivoomista vaan meinaan ihan vaan olla hänen kanssaan) vai olisiko kuitenkin järkevää ostaa 2 (naarasta samasta poikueesta)? Toivon että arvostat että otan asioista selvää ennenkun toimin. ❤️

      • Anonyymi

        Ehdottomasti kaveri oltava ulkokanilla. Ihmisen seura ei muutenkaan koskaan korvaa toisen kanin seuraa. Ja pärjää viileässäkin mutta talviturkin kasvattanutta kania ei saa tuoda sisälle eikä sisällä asunutta muuttaa asumaan ulos kesken talven.


    • Anonyymi

      Moikka, meille tuli alkuvuodesta kaksi hermeliini/leijonanharjas tyttöä. On luonteiltaan todella kilttejä kyllä, mutta merkkailevat aivan järkyttävästi!! Voiko tälle tehdä jotakin, vai menenkö vain pyyhe ja desinfiointiaine perässä pyyhkien, että ainakin pisuhajut saadaan irti matoista/lattiasta. Isommat pisut näyttäisi kyllä kummatkin tekevän pissalaatikoihin, joita on peräti 4x koko talossa. Puput saavat olla vapaana talossa ja lasitetulla terassilla. Onkohan heillä sitten liian iso reviiri? Vai pitäisikö merkkailuiden aikana pistää häkkiin ”jäähylle”? Kiitos jos kerkeät vastailla :)

      • Anonyymi

        Hei, naaraatkin tosiaan merkkailevat vaikka moni vielä luulee sen olevan vain urosten juttu.

        Usein merkkailuun ei auta kuin sterilisaatio,mutta sekään ei ole 100% tae merkkailemattomuudelle. Naaras kanit on suotavaa steriloida myös terveys syistä. N. 80% naaras kaneista omistaa muutoksia kohdussa jo yhden vuoden iässä ja iän karttuessa riski kasvaimiin vain kasvaa. Steriloinnilla vältätte myös kanien mahdollisesti tulevat veriset tappelut reviiristä valeraskauksien aikana :)

        Kun kani tulee kotiin olisi suotavaa pitää se alkuun parikin kuukautta aitauksessa josta löytyy sen tavarat yms. Lähteä siitä sitten pikkuhiljaa laajentamaan reviiriä. Tämä ehkäisee merkkailun aloittamista.

        T. Keskustelun aloittaja :)


    • Anonyymi

      Samaa mieltä! Kaneja hankitaan lapdillekkin lemmikiksi kun niin söpöjäkin ovat ja sitten onkin kallis, aika ja mielenkiinto loppuu ja kani tuhoaakin asioita! Ei lapsille lemmikeiksi ja ottakaa asioista selvää!

      • Anonyymi

        itse olen halunnut kaneja jo melkein vuoden. olen siis 12.v tyttö, mutta en tosiaan mikään kakara. olen kerännyt nyt 224€ rahaa mutta tarvitsisin lisää lapsen likkana olen jo ollut mutta ne ei ole kauhean helppoa kun ainoa pikkulapsi jonka tunnen asuu 1h 30min päässä minusta.

        asun isäni kanssa ja meillä on kissa ja koira, kanit tulisivat huoneeseeni ja saisivat olla aina kotona ollessani vapaana huoneessa ja kolmasosa huoneestani olisi niille häkki.

        olen lukenut joka päivä melkein vuoden ajan kaneista ja jne. joten tiedän sairauksista, rokotuksista, ruoka määrä per pv, jne.

        kissa ja koira eivät tällöin pääsisi huoneeseeni koskaan kun saisin isäni suostumaan. mutta en tiedä yhtään miten!! isäni vain sanoo ettei tule yhtään enenpää mutta en ymmärrä miksei perustele paremmin kun on sanonut ettei ole raha asiakaan.

        aluksi keräisin 500e mutta jatkaisin keräämistä kanit ja niitten tavarat ostettua jne

        ~kanitus


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe