Eka mallinen Carina 1970-1976 oli paras. Urheilullinen viistoperämuoto, sisältä just passelit tilat 2 aikuiselle ja 2 lapselle ja tavaroille. Hyvä ajaa ja kulki hyvin. Tekniikan maailmassa mittasivat kiihtyvyyden 0-100 noin 11,5 sekuntia mikä oli v.1971 hyvä arvo, ja huippunopeudeksi yli tehtaan ilmoittaman eli 168 km/h. Carina kesti mitä rääkkiä tahansa ja oli lämmin talvella. Tuollaisia autoja ei saa enää edes Toyotalta.
Carina 1 oli paras Carina
13
1857
Vastaukset
- Anonyymi
Valehtelet. Ilman linkkiä kukaan ei usko sun houreiluas. Lääkkeet taas ottamati ?
- Anonyymi
Semmosta Toyotaa ei ole olemassakaan jota vois sanoa hyväksi ajaa.. Eikä tuo 1.6 moottorille mikään ihme kiihtyvyys ole kun auto ei paina etes nykyisen pikkuauton vertaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Semmosta Toyotaa ei ole olemassakaan jota vois sanoa hyväksi ajaa.. Eikä tuo 1.6 moottorille mikään ihme kiihtyvyys ole kun auto ei paina etes nykyisen pikkuauton vertaa.
Koeajappas uusin RAV4 hybrid AWD-i, siinä on trollipelle auto jota on ilo ajaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koeajappas uusin RAV4 hybrid AWD-i, siinä on trollipelle auto jota on ilo ajaa.
Luulempa että kun Audi Q5 käydään kokeilemassa Tojota tuntuu sen jälkeen vain kulkuneuvolta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luulempa että kun Audi Q5 käydään kokeilemassa Tojota tuntuu sen jälkeen vain kulkuneuvolta.
vertaat 80t€ autoa 30t€ autoon
ei varmaan mitenkään voi vaikuttaa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luulempa että kun Audi Q5 käydään kokeilemassa Tojota tuntuu sen jälkeen vain kulkuneuvolta.
Höpöhöpö, Audin paskannäköistä Q5:sta ei voi autoksi kutsua, vikavaageni.
- Anonyymi
Tää on paras ccrn molina. https://m.youtube.com/watch?v=vEJmHemzbCc
- Anonyymi
Viitisen vuotta tuli 74-mallisella ajeltua noin n 200.000 km. Ei mitään teknistä vikaa. Oli tosiaan hyvä ajaa takapotkuksi sen ajan autolla. Huoleton ja kestävä. Oli ensimmäinen japanilainen minulla. Ero edellisiin eutooppalaisiin oli melkoinen. Kone ja vaihteistoremonteista tuli historiaa. Toki 80-luvun etuvetoinen Carina oli vieläkin mukavampi. Huippuluotetavia toki kaikki Toyotat joita olen omistanut, ovat olleet Eurooppalaisiin verrattuna, joita niitäkin on ollut matkan varrella useita, Volvoja Fordeja ja Volkkareita. Mersusta ei pahaa sanottavaa, mutta kyllä sillä hinnalla pitääkin olla jo laatu kohillaan
- Anonyymi
Yks kaveri kerran sanoi että oli 70 luvulla Corolla ja ensimmäisen kerran puhkes rengas, rupesin peräkopin maton alta nostaan vararengasta niin maantie näkyi niin ruostunut sieltä eikä auto ollut vielä vkitövuotta vanha.. Että semmoista Japsilaatua oli silloin.
- Anonyymi
Carina 1975 ostin uutena, juuri kevättalven lumille. Takapotkuna vaati pienen hiekkasäkin takaloosteriin mutta sittenpä pääsi minne haluaa. Hyvä ajaa, parempi kuin tuon ajan Corolla, tai kisaajista vaikkapa Escortti mikä oli Carinaa ennen. Ei ollut yhtään vikaa 4 vuoden ja 110.000 km pitoaikana. Tuohon aikaan täällä Koillismaalla posoteltiin ns nasta laudassa korvessa maantiellä ja Carina otti kevyesti 175 mittariin. Tuohon aikaan kyydistä tippuivat kaupparatsujen perus-Volvot ja Saabit eli hinta-kulkupuoli oli reilassa. Ostin seuraavaksi 2-litraisen Asconan 1979 ja sekin kulki hyvin mutta oli perhanan kylmä pakkasilla ja perän kanssa oli ongelmia. Paluu Toyotaan tapahtui 1983 Camryn muodossa ja yrityshommelin takia sitten sen jälkeen liuta Hiaceja pakuna ja oli viatonta haipakkaa. Nyt eläkeukkona alla 2014 RAV4 nelivetobensa eikä ole kiireitä vaihtaa ja on aika passeli vehje täällä kovien lumien alueella.
- Anonyymi
Onkos muistoja lisää ykköskopan Carinasta?
- Anonyymi
Onhan toki. Toimi kuin sveitsiläinen kello. Parasta oli silloinkin jo luotettavuus. Toki 85- mallinen oli etuvetoisena parempi ajaa. Tosin kone- ja vaihteistorempat jäivät historiaan kuten joku aiemmin jo kertoi eikä öljyvuotoja ollut niinkuin eurooppalaisissa oli.
- Anonyymi
On, isälläni oli 2 kipaletta uutena ostettuna, 1971 syksyllä ensimmäinen ja elokuussa 1976 toinen.
Ensimmäinen 1971 oli punainen, mattamustilla etulokasuojissa olevilla sen ajan muodin mukaisilla "pisarapeileillä". Muistan lapsuudesta että se oli minunkin makuuni menevän hieno kaara, kun vertasi kolhoihin naapureiden kantti-kadetteihin tai austineihin. Auto haettiin Pieksämäen Toyota-liikkeestä, joka oli muistini mukaan tyypillinen 60-70-luvun taitteen tasakattoinen kolho rakennus. Ukot -ja isänikin- polttivat siellä tupakkaa ja ilma oli sakeana tupakinsavusta. Musta keinonahka (lue:muovia) verhoilu Carinassa oli inhottava kesähelteissä ja myöhemmin isä laittoi kankaiset istuinpäälliset, sen ajan yleinen lisävaruste. Radiona oli ankeannäköinen blaupunkt-autoradio jostain 60luvulta. Carina kulki ja kesti, sen muistan ekasta että se oli kovilla pakkasilla hieman kylmä takapenkin kohdalta, bensa haisi joskus helteillä sisälle ja autossa ei ollut koskaan mitään vikaa. Ajoin itsekin sillä kakarana lähistön järven jäälle tehdyllä jääradalla, aika helposti sai kaasulla pöljäillen perää sivulle. Hyvät helpot vaihteet oli, siitä malli oli kuuluisa.
Isä osti seuraavan sitten elokuussa 1976. Vaihtoon meni punainen uskollinen ratsu, ainoa vika oli pakoputken reikä joten auto pörisi kovaa kun vietiin se vaihtoon, myyjä tiesi asiasta. Isällä oli tapana ostaa "väri kuin väri kelpaa"-periaatteella autot, eli kunhan vaan nopeasti sai niin hyvä oli. Nopeasti sai faceliftatun ykköskoppaisen, metallinruskean, ja mallia "Deluxe". Oli jo kromiset ikkunalistat, tummennetut lasit, tyylikäs vaaleahkonharmaa kangaspenkkisisustus, kojelauta oli komea ja isä osti siihen jo kunnon stereoradionkin kasettisoittimella. Vaihdekeppi oli jo lyhyempi ja sen juuressa kumisen suojuksen sijasta tyylikäs nahkainen suojapussi. Akseliväliä oli pidennetty muistaakseni 2 cm ja muutenkin isä kehui tuota paremmaksi ajaa. Mittarinopeudeksi autossa sai joku 175 ja kolmosvaihteella se kiihtyi sen ajan mittapuulla rivakasti esim. rekan tai jonon ohi. Tuo faceliftattu oli jo aivan lämmin talvella, ei valittamista. Tässä yksilössä isä ei enää tupakoinut ja piti sitä muutenkin huippusiististi, vahasi ja pesi usein. Eka Carina haisi hirveästi tupakalle ja meinasin kakarana saada pahoinvointia savussa. Ruskea metalliväri sopi autoon hyvin, hyvä vastakohta kromeille. Tuossakaan ei ollut mitään vikoja koskaan, eikä pakoputkikaan mennyt puhki. Kulutus molemmissa siinä 7.5-9 litraa sataselle ajonopeuksista jne riippuen, kohtuukulutus siihen aikaan, 99-oktaanista lyijyllistä käytti aina bensana, ja aina Shellin ASD-bensaa joka oli Tekniikan Maailman testin mukaan vähiten moottoria karstoittava bensa.
Carinoista jäi hyvät muistot. Toki niiden seuraaja, 1980 VW Passat diesel oli myös erinomainen viaton auto. Sen ajan etuvetovolkkari kesti, ja kesti, ja oli vielä parempi ajaa kuin Carina, mutta kiihtyi ja kulki toki laimeammin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212586- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292222Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871613Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961546- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379