Carina 1 oli paras Carina

Anonyymi

Eka mallinen Carina 1970-1976 oli paras. Urheilullinen viistoperämuoto, sisältä just passelit tilat 2 aikuiselle ja 2 lapselle ja tavaroille. Hyvä ajaa ja kulki hyvin. Tekniikan maailmassa mittasivat kiihtyvyyden 0-100 noin 11,5 sekuntia mikä oli v.1971 hyvä arvo, ja huippunopeudeksi yli tehtaan ilmoittaman eli 168 km/h. Carina kesti mitä rääkkiä tahansa ja oli lämmin talvella. Tuollaisia autoja ei saa enää edes Toyotalta.

19

2202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Valehtelet. Ilman linkkiä kukaan ei usko sun houreiluas. Lääkkeet taas ottamati ?

      • Anonyymi

        Semmosta Toyotaa ei ole olemassakaan jota vois sanoa hyväksi ajaa.. Eikä tuo 1.6 moottorille mikään ihme kiihtyvyys ole kun auto ei paina etes nykyisen pikkuauton vertaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Semmosta Toyotaa ei ole olemassakaan jota vois sanoa hyväksi ajaa.. Eikä tuo 1.6 moottorille mikään ihme kiihtyvyys ole kun auto ei paina etes nykyisen pikkuauton vertaa.

        Koeajappas uusin RAV4 hybrid AWD-i, siinä on trollipelle auto jota on ilo ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koeajappas uusin RAV4 hybrid AWD-i, siinä on trollipelle auto jota on ilo ajaa.

        Luulempa että kun Audi Q5 käydään kokeilemassa Tojota tuntuu sen jälkeen vain kulkuneuvolta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulempa että kun Audi Q5 käydään kokeilemassa Tojota tuntuu sen jälkeen vain kulkuneuvolta.

        vertaat 80t€ autoa 30t€ autoon

        ei varmaan mitenkään voi vaikuttaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulempa että kun Audi Q5 käydään kokeilemassa Tojota tuntuu sen jälkeen vain kulkuneuvolta.

        Höpöhöpö, Audin paskannäköistä Q5:sta ei voi autoksi kutsua, vikavaageni.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Viitisen vuotta tuli 74-mallisella ajeltua noin n 200.000 km. Ei mitään teknistä vikaa. Oli tosiaan hyvä ajaa takapotkuksi sen ajan autolla. Huoleton ja kestävä. Oli ensimmäinen japanilainen minulla. Ero edellisiin eutooppalaisiin oli melkoinen. Kone ja vaihteistoremonteista tuli historiaa. Toki 80-luvun etuvetoinen Carina oli vieläkin mukavampi. Huippuluotetavia toki kaikki Toyotat joita olen omistanut, ovat olleet Eurooppalaisiin verrattuna, joita niitäkin on ollut matkan varrella useita, Volvoja Fordeja ja Volkkareita. Mersusta ei pahaa sanottavaa, mutta kyllä sillä hinnalla pitääkin olla jo laatu kohillaan

      • Anonyymi

        Yks kaveri kerran sanoi että oli 70 luvulla Corolla ja ensimmäisen kerran puhkes rengas, rupesin peräkopin maton alta nostaan vararengasta niin maantie näkyi niin ruostunut sieltä eikä auto ollut vielä vkitövuotta vanha.. Että semmoista Japsilaatua oli silloin.


    • Anonyymi

      Carina 1975 ostin uutena, juuri kevättalven lumille. Takapotkuna vaati pienen hiekkasäkin takaloosteriin mutta sittenpä pääsi minne haluaa. Hyvä ajaa, parempi kuin tuon ajan Corolla, tai kisaajista vaikkapa Escortti mikä oli Carinaa ennen. Ei ollut yhtään vikaa 4 vuoden ja 110.000 km pitoaikana. Tuohon aikaan täällä Koillismaalla posoteltiin ns nasta laudassa korvessa maantiellä ja Carina otti kevyesti 175 mittariin. Tuohon aikaan kyydistä tippuivat kaupparatsujen perus-Volvot ja Saabit eli hinta-kulkupuoli oli reilassa. Ostin seuraavaksi 2-litraisen Asconan 1979 ja sekin kulki hyvin mutta oli perhanan kylmä pakkasilla ja perän kanssa oli ongelmia. Paluu Toyotaan tapahtui 1983 Camryn muodossa ja yrityshommelin takia sitten sen jälkeen liuta Hiaceja pakuna ja oli viatonta haipakkaa. Nyt eläkeukkona alla 2014 RAV4 nelivetobensa eikä ole kiireitä vaihtaa ja on aika passeli vehje täällä kovien lumien alueella.

    • Anonyymi

      Onkos muistoja lisää ykköskopan Carinasta?

      • Anonyymi

        Onhan toki. Toimi kuin sveitsiläinen kello. Parasta oli silloinkin jo luotettavuus. Toki 85- mallinen oli etuvetoisena parempi ajaa. Tosin kone- ja vaihteistorempat jäivät historiaan kuten joku aiemmin jo kertoi eikä öljyvuotoja ollut niinkuin eurooppalaisissa oli.


      • Anonyymi

        On, isälläni oli 2 kipaletta uutena ostettuna, 1971 syksyllä ensimmäinen ja elokuussa 1976 toinen.

        Ensimmäinen 1971 oli punainen, mattamustilla etulokasuojissa olevilla sen ajan muodin mukaisilla "pisarapeileillä". Muistan lapsuudesta että se oli minunkin makuuni menevän hieno kaara, kun vertasi kolhoihin naapureiden kantti-kadetteihin tai austineihin. Auto haettiin Pieksämäen Toyota-liikkeestä, joka oli muistini mukaan tyypillinen 60-70-luvun taitteen tasakattoinen kolho rakennus. Ukot -ja isänikin- polttivat siellä tupakkaa ja ilma oli sakeana tupakinsavusta. Musta keinonahka (lue:muovia) verhoilu Carinassa oli inhottava kesähelteissä ja myöhemmin isä laittoi kankaiset istuinpäälliset, sen ajan yleinen lisävaruste. Radiona oli ankeannäköinen blaupunkt-autoradio jostain 60luvulta. Carina kulki ja kesti, sen muistan ekasta että se oli kovilla pakkasilla hieman kylmä takapenkin kohdalta, bensa haisi joskus helteillä sisälle ja autossa ei ollut koskaan mitään vikaa. Ajoin itsekin sillä kakarana lähistön järven jäälle tehdyllä jääradalla, aika helposti sai kaasulla pöljäillen perää sivulle. Hyvät helpot vaihteet oli, siitä malli oli kuuluisa.

        Isä osti seuraavan sitten elokuussa 1976. Vaihtoon meni punainen uskollinen ratsu, ainoa vika oli pakoputken reikä joten auto pörisi kovaa kun vietiin se vaihtoon, myyjä tiesi asiasta. Isällä oli tapana ostaa "väri kuin väri kelpaa"-periaatteella autot, eli kunhan vaan nopeasti sai niin hyvä oli. Nopeasti sai faceliftatun ykköskoppaisen, metallinruskean, ja mallia "Deluxe". Oli jo kromiset ikkunalistat, tummennetut lasit, tyylikäs vaaleahkonharmaa kangaspenkkisisustus, kojelauta oli komea ja isä osti siihen jo kunnon stereoradionkin kasettisoittimella. Vaihdekeppi oli jo lyhyempi ja sen juuressa kumisen suojuksen sijasta tyylikäs nahkainen suojapussi. Akseliväliä oli pidennetty muistaakseni 2 cm ja muutenkin isä kehui tuota paremmaksi ajaa. Mittarinopeudeksi autossa sai joku 175 ja kolmosvaihteella se kiihtyi sen ajan mittapuulla rivakasti esim. rekan tai jonon ohi. Tuo faceliftattu oli jo aivan lämmin talvella, ei valittamista. Tässä yksilössä isä ei enää tupakoinut ja piti sitä muutenkin huippusiististi, vahasi ja pesi usein. Eka Carina haisi hirveästi tupakalle ja meinasin kakarana saada pahoinvointia savussa. Ruskea metalliväri sopi autoon hyvin, hyvä vastakohta kromeille. Tuossakaan ei ollut mitään vikoja koskaan, eikä pakoputkikaan mennyt puhki. Kulutus molemmissa siinä 7.5-9 litraa sataselle ajonopeuksista jne riippuen, kohtuukulutus siihen aikaan, 99-oktaanista lyijyllistä käytti aina bensana, ja aina Shellin ASD-bensaa joka oli Tekniikan Maailman testin mukaan vähiten moottoria karstoittava bensa.

        Carinoista jäi hyvät muistot. Toki niiden seuraaja, 1980 VW Passat diesel oli myös erinomainen viaton auto. Sen ajan etuvetovolkkari kesti, ja kesti, ja oli vielä parempi ajaa kuin Carina, mutta kiihtyi ja kulki toki laimeammin.


    • Anonyymi

      Jos nyt tuotaisiin myyntiin uutena 1-gen. Carina niin ostaisin heti. Metalliväri ja hyvät nastarenkaat talvirenkaiksi sekä lohkolämmitin mukavuutta tuomaan, siinä kaikki. Ja uutena hyvä ruosteenestokäsittely niin ajaisi 15-20 vuotta.

      • Anonyymi

        Iranissa ja Intiassa varmasti valmistetaan näitä ihanneautojasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Iranissa ja Intiassa varmasti valmistetaan näitä ihanneautojasi.

        ei valmisteta, 1. gen. Carina valmistettiin Japanissa aidosti.


    • Anonyymi

      Carina oli aika onneton 1.6 koneella.
      Paras moottori oli Corolla GT AE86
      https://automediat.com/toyota-corolla-coupe-1600-gt-alias-ae86-1983-1987/

      Japanissa oli 2.0l Carina kai mutta sitä ei liene Suomessa myyty.
      Muutamat vaihtoi kyllä 2.0 moottoreita carinan ja Corolla Coupe:nkeulalle. Samalla vaihtui kai myös vaihteisto.

      # 1975 Toyota Carina 2000GT hardtop coupe (RA17)

      • Anonyymi

        Vai onneton? Ota huomioon sen hintaluokka 70-luvun alussa ja kilpailijat kalliimmassakin 2-litraisten luokassa! Esim Saab 99 peruskaksilitraisena jäi Carinalle, samoin mm. Taunus 2.0, Ascona 1,9 ja Volvo 244. Carinalle mitattiin TM:n koeajossa 1971 kiihtyvyys 11,5 sek sataseen ja lähes 169 km/h huiput. Hinta perusmopokoneisen Kadetin tai Escortin luokkaa.


    • Anonyymi

      Toyota saisi tuoda Minin ja Renaultin tapaan markkinoille retromalleja eli ekasta Carinasta ja ekasta Celicasta mallit markkinoille. Uskon että olisi kysyntää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

      Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      82
      7076
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

      Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      26
      7043
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      106
      6143
    4. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

      Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5394
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

      Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5228
    6. Demarikultin uhri kertoo

      Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      62
      5182
    7. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

      Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      40
      5098
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

      Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4585
    9. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

      "Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      16
      3457
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

      vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      300
      3370
    Aihe