Miksi näyttö ei sammu?

Anonyymi

Asensin uusimman Debian Linuxin koneeseen, josta tarkoitus on tehdä palvelin.

Eli ainoastaan kommentoriviohjelmat on asennettu ei ikkunointijärjestelmää.

Ongelmana on että monitori valo palaa koko ajan, eli näyttö ei sammu eikä mene energiansäästötilaan.

Yritin näiden ohjeiden mukaisesti lisätä grubin confitiedostoon : consoleblank=60

https://askubuntu.com/questions/62858/turn-off-monitor-using-command-line

Mutta tästä ei ollut apuaa, Teksti tietenkin katoaa ja ruuttuu muuttu "mustaksi", mutta näkee selkeästi, että näytön taustavalo palaa edelleen, eli näyttö ei ole sammunut.

Miten saan näytön energiansäästötilaan? Koneen pitäisi tietenkin toimia edelleen, koska se on palvelin.

4

125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sammuta näyttö näytön virtakytkimestä. Siitähän sen saa päälle aina tarvittaessa. Eihän näytön tarvitse olla päällä, vaikka palvelin päällä onkin.

    • Anonyymi

      Normaalissakin käyttöjärjestelmän käytössä (työpöytä ynnä muu grafiikka kun on) näyttö pitää sammuttaa sen virtakytkimestä jos haluaa sen oikeasti sammuttaa.

      Näet vaan turhaa vaivaa näpertelyssäsi. Sammuta virtanäppäimestä, jos haluat näytön sammuttaa.

    • Anonyymi

      Tässäpä minun helppi (x-serveri pitää olla asennettuna).

      Näytä näytöt:
      xrandr -q

      Sammuta LVDS-1 (läppärin näyttö):
      xrandr --output LVDS-1 --off

      Sammuta toinen näyttö:
      xrandr --output VGA-1 --off

      Käynnistä peilattuna:
      xrandr --output LVDS-1 --auto (tai VGA-1 jne.)

      Käynnistä VGA-1 LVDS-1 rinnalle ilman peilausta:
      xrandr --output VGA-1 --left-of LVDS-1 --auto (tai LVDS-1 --right-of VGA-1 jne.)

      Tieten kannattaa laittaa ainakin käynnistyskomento pikanäppäimiin ;-)
      Minulla ctrl alt ö sammuttaa ja ctrl alt ä käynnistää.

    • Nykyaikaisissa näytöissä oma virranhallinta. Ja miksi on edes näyttö? Etäyhteys ssh:lla onnistuu helposti. GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="text consoleblank=0" pitäisi auttaa. Muitakin tapoja on vaikka pistämällä komento autostarttiin bootissa. X sisältää virranhallinnan, mutta ei toimi kun ei ajossa. oletuksena päällä.

      Itsellä on näyttö jossa liiketunnistin. Herää kun sille vilkuttaa. Silti käytän virtanappia pidemmissä kiinnioloissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      200
      5138
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      124
      3170
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      142
      2417
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2374
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1992
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1566
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      116
      1510
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1403
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1230
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1091
    Aihe