Kostamus, ent.Neuvostoliittoon suomalaisvoimin 1970-80-luvuilla rakennettu kaivoskaupunki

Anonyymi

Onko sinulla muistoja, mietteitä tai mielipiteitä Kostamuksesta ja sen ajan Suomesta tai Neuvostoliitosta ?

13

168

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Nämä täysin aloituksen ulkopuolelta olevat kommentit ovat ilmeisesti
      ent. nimimerkki halla-ahonäänestäjä44 aikaansaannoksia.
      Samanlaisia ja ihan samojakin kommentteja oli aiemmin ko. nimimerkillä ja myöhemmin anonyyminä. Näitä on saatu ihmetellä, miksi pitää heittää arkistoistaan asiaankuulumattomia yksiä ja samoja kommentteja vuosikausia mihin ketjuun vain.
      Onko tarkoitus sabotoida keskusteluja vai onko tullut terveyteen liittyvä
      haitta ajatteluun.

• Anonyymi

Kostamus oli mielenkiintoinen projekti (Kekkosen aikakaudella)
      Se oli kaikkien aikojen suurin ulkomaan projekti, jossa mukana oli tuhansia työntekijöitä ja kuinka paljon olikaan yrityksiä ?

Svetogorsk ja Kostamuksen vuoriteollisuuskombinaatti olivat Suomen rakennushistoriassa jättiläismäisiä miljardiprojekteja.

Projektin toteutti Finn-Stroi, jonka toimitusjohtaja,
      rak.ins Risto Kangas-Ikkala oli tuolloin 34-vuotias.

Projektissa mukana olivat mm. vuorineuvokset Kauko Rastas,
      Armas Puolimatka, Kauko Maijala, Antti Pelkola ja
      Aaren J. Aarnio.
      Värikkäät rakennusruhtinaat keräsivät miljardien voitot.

Ylläoleva teksti on suurimmalta osin Risto Kangas Ikkalan muistelmakirjan takakannesta.
      Kirja on mitä mielenkiintoisinta luettavaa.

• Anonyymi

Onko Kostamus joku tabu ?
      Eikö siitä saisi kirjoitella ?

• Anonyymi

Onko täällä kaikilla kaikki tallella ?

• Anonyymi

Ei ole.

• Anonyymi

Tulihan sieltä niitä tuliaisia..

• Anonyymi

Aikanaan Kostamuksesta uutisoitiin ajoittain mutta Enso / Svetogorskin vuosikausin rakentamisen suhteen olin aitiopaikalla.
      Asuin Imatralla, Rajapatsaalla, muutaman kilometrin päässä rajasta ja vielä lähempänä Enson kombinaatin rakentajien parakkikylästä.
      Muutama tuttavani kävi sielä töissä.. mm. vanhempi veljeni ja poika-ajan kaverini.
      Homma kesti vuosikausia ja oli huomattava piristysruiske paikalliselle elinkeinoelämälle.

Eräs yksityiskohta on jäänyt mieleeni. Lankoni oli erään paikallisen juomajakelijan töissä kaljakuskina. Hänen kertomansa mukaan Rajapatsaan pieni E-liike myö keppanaa enemmän kuin hänen jakelualueensa mikään muu kauppa tai marketti.

Vähäisintäkään haittaa tai häiriötä en havainnut noiden vuosien aikana.

Ko. kombiaattihan siirtyi jo muinoin jenkkiyrityksen I-P:n omistukseen. Ylin johtajisto asui Imatralla ja maksoivat reippaasti kunnallisveroa. Ko. dirigoiden vaimoissa oli hyväkuntoisia salilla kävijöitä.

• Anonyymi

Kostamuksen talot pitää hajoittaa, koska ne ovat rakennettu suomalaisella orjatyövoimalla, kuten suomenkin talot ovat tuhottava, koska nekin ovat rakennetut kaikki somalialaisilla orjilla.

• Anonyymi

Ai jaa!

• Anonyymi

Saattelin kerran tuttavaani Helsingissä linja-autolle, joka ajoi
      suoraan Kostamukseen yön yli.. Bussissa nukuttiin yö ja työmaalle mentiin heti aamulla. Kostamuksesta kerkesi etelä- Suomeen juuri ja juuri yhden yön yli viikonloppuna lomille.

Tietämättömänä asioista olin ostanut tutulleni lehtiä ja hedelmiä paluumatkan virkistykseksi.
      Hän kiitti, mutta ei niitä ottanut, koska "nukkuu yön bussissa ja rajalla otetaan
      kaikki pois, kuulakärkikyniä myöten, vaikka sitä tarvitsisi kirjoittamiseen, k
      oska sen voi vaihtaa venäläisen kanssa vodkapulloon ja se on kiellettyä.
      Kerran viikossa on "ravintola" kaksi tuntia illassa".

Kostamuksessa tienasi, mutta elämä viikolla oli h*****tin ankeaa ja yksinäistä.
      Lähempänä asuville viikonloppu toi enemmän vaihtelua ajallisesti.
      Helsingistä lähti täysi linja.autollinen miehiä Kostamukseen
      joka sunnuntai.

En ihmettleisi, jos vapaa-ajalla viina masitui.
      Mitä siellä olisi voinut tehdä ?
      Maata ja syljeskellä kattoon ?
      Igor vahti kaikkea.

• Anonyymi

Saiko Kostamuksessa olla ollenkaan vapaa-ajalla paikallisten kanssa tekemisissä ?
      Asuiko niitä lähettyvillä edes ? Sehän oli korpea.

• Anonyymi

Tulihan sieltä joku maatuska mukana..

• Anonyymi

Joku työmaaruokalasta mukaan napattu ?

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      89
      5095
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      51
      4012
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      23
      2073
    4. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1775
    5. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      27
      1717
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1414
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      26
      1185
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1006
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      971
    10. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      960
    Aihe