Meneeköhön nyt tämä ttt päätös oikein ??

Anonyymi

Sain toimeentulotuki päätöksen useammalle kuukaudelle ja pohdin menikö laskelma oikein kun päätökseen minun työmarkkinatuki on laskettu 578,95e/kk vaikka puhtaana saan todellisuudessa 538,56e /kk
Tämä asia toistuu kesä ja heinäkuun päätöksessä.
Kysuin asiaa kelalta ja sain vastauksen

" Työttömyysetuutesi on huomioitu päätökselle kertoimella 21,5. Kertoimen käyttöön siirrytään, kun saman kuukauden aikana on maksettu kaksi 20 päivän maksujaksoa työttömyysturvaa. Sinulle on maksettu kaksi täyttä työttömyysturvan erää ajalla 1.7.2019 - 31.7.2019. Toista sinulle maksettua työttömyysturvan erää ei huomioida tuloksi suoraan maksukuukautena, vaan se jaksotetaan useamman kuukauden tuloksi kertoimen avulla. Tästä johtuen työttömyysturvaa huomioidaan sinulle tuloksi perustoimeentulotuessa 578,95 euroa kuukaudessa. Kerrointa käytetään johdonmukaisesti niin kauan kuin sama työttömyyskausi jatkuu. Jos työttömyysetuuteen tulee vähintään 30 vuorokauden katkos, alkaa uusi työttömyysturvakausi "

Ymmärsinkö oikein että toimeentulotuki päätöksissä loppumattomasti käytännössä käsitellään tuo 578,95 /kk työmarkkina tukena , vaikka maksettava summa työmarkkinatukena käteen saan 538,56e/kk niin pitkään kun pääsen töihin tai sairaslomalle vähintään 30 vuorokautta, jonka jälkeen toimeentulotuki päätökset käsitellään tuolla 538,56e/kk

Töihin en pääse, olen vajaakuntoinen ja sairas työnhakija työvoima toimistossa, ja kela on jo vuosia sitten hylännyt sairaspäiväloma hakemukset, vaikka yliopisto sairaalaa myöten on sairaslomia kirjoitettu, ja valitettu asiasta muutoksen haku lautakuntaan

Onko kohtalona olla loppu ikä olemattomilla toimeentulotuilla , kun kerran kela noin oudosti asioita päättää/ käsittelee...

23

140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Työmarkkinatuki maksetaan 4 viikolta, ei 1 kuukaudelta, siinäpä se vastaus, siksi kerroin.

      Toki vähän kun etsit, niin joku on keksinyt senkin miten tuosta valitetaan.

      • Anonyymi

        Juu ja viideltä päivältä viikossa,työtön kun ei hengitä muina päivinä. Buaahhh , voi halvattu noit avirkamies päätöksiä ja säätötoimia joita työttömiä kohtaan syydetään.Nissä on ihmillisyys kaukana.Veroastekin nousee heti kun menee työt alta ,noin niikuin kannustimena töihin. Se on sitä sosiaalista toimeentuloa editävää toimintaa Suomessa.Kehtaavat vielä verottaa tuota työmarkkinatukkeakin,josta on tullut jo monta huomatutusta sen riittämättömyydestä takaamaan toimeentuloa. Semmosessa hyvinvointi valtiossa tässä eletään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu ja viideltä päivältä viikossa,työtön kun ei hengitä muina päivinä. Buaahhh , voi halvattu noit avirkamies päätöksiä ja säätötoimia joita työttömiä kohtaan syydetään.Nissä on ihmillisyys kaukana.Veroastekin nousee heti kun menee työt alta ,noin niikuin kannustimena töihin. Se on sitä sosiaalista toimeentuloa editävää toimintaa Suomessa.Kehtaavat vielä verottaa tuota työmarkkinatukkeakin,josta on tullut jo monta huomatutusta sen riittämättömyydestä takaamaan toimeentuloa. Semmosessa hyvinvointi valtiossa tässä eletään.

        Työttömyysturvan (ja työmarkkinatuen?) maksujakso on tietääkseni historiaan perustuva juttu, sehän maksettiin aiemmin 2 viikon jaksoissa. En enää muista sitä syytä miksi se oli noin, mutta varmasti taustat löytyy netistä jos googlaa.

        Kuukauden jaksoinakin olisi varmasti jotain ongelmia siitä, kun kuukaudet ei ole samanpituisia.


    • Valitin ja voitin
      https://keskustelu.suomi24.fi/t/15157980/oikaisuvaatimus-215-kertoimen-kaytosta
      https://keskustelu.suomi24.fi/t/15551942/hallinto-oikeuden-paatos-215-kertoimen-kaytosta

      Kela ei valittanut päätöksestä Korkeimpaan hallinto-oikeuteen ja hallinto-oikeuden yleisperustelut oli tyyppiä "on katsottu". Tuohon olisi syytä saada Korkeimman halinto-oikeuden päätös mutta eihän sitä saa jos hallinto-oikeus hyväksyy valituksen ja Kela ei valita siitä Korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Kelan häviö Korkeimmassa hallinto-oikeudessa kun lopettaisi tuon Kelan perseilyn kokonaan ja tulisi erittän kalliiksi veronmaksajille. Toivottavasti mahdollisimman moni valittaa niin Kelan perseily loppuu tuon valittajan kohdalla mutta muiden kusetus jatkuu.
      Yllä olevissa keskuteluissa oleva materiaali on jokaisen käytettävissä valituksen perusteluita varten.

      • Anonyymi

        Eiköhän asiassa liene Kelan taholta lähinnä matemaattiset laskelmat, eli kumpi tulee kalliimmaksi, joko hoitaa asiat hallinto-oikeuden päätöksen mukaan kun valituksia tulee, tai käydä kierros korkeimman oikeuden kautta.

        Voi hyvinkin olla että valittajien määrä on sen verran alhainen että Kela laskee sen olevan halvempi vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän asiassa liene Kelan taholta lähinnä matemaattiset laskelmat, eli kumpi tulee kalliimmaksi, joko hoitaa asiat hallinto-oikeuden päätöksen mukaan kun valituksia tulee, tai käydä kierros korkeimman oikeuden kautta.

        Voi hyvinkin olla että valittajien määrä on sen verran alhainen että Kela laskee sen olevan halvempi vaihtoehto.

        Ja tietysti, mitä enemmän täällä kannustetaan valittamisen tekoon, sitä varmemmin tullaan myös tilanteeseen jossa Kela laittaa lakimiehet töihin tämän hallinto-oikeuden päätöksen vaikutusten neutraloimiseksi. Voi myös hyvin olla että asia korjataan eduskunnan ja lainsäädännön muutosten kautta.

        Joten jos joku tästä jotain euroja saa valittamalla, se ei varmaankaan kovin pitkäaikainen ilo tule olemaan jos useammat alkaa toimimaan samoin. Niin kauan kun valittajien määrät on vähäisiä, varmaankin valittajat voi olla tyytyväisiä :-)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja tietysti, mitä enemmän täällä kannustetaan valittamisen tekoon, sitä varmemmin tullaan myös tilanteeseen jossa Kela laittaa lakimiehet töihin tämän hallinto-oikeuden päätöksen vaikutusten neutraloimiseksi. Voi myös hyvin olla että asia korjataan eduskunnan ja lainsäädännön muutosten kautta.

        Joten jos joku tästä jotain euroja saa valittamalla, se ei varmaankaan kovin pitkäaikainen ilo tule olemaan jos useammat alkaa toimimaan samoin. Niin kauan kun valittajien määrät on vähäisiä, varmaankin valittajat voi olla tyytyväisiä :-)

        Aika näyttää kuinka tuossa käy. Usein on niin että viranomaisten laittomat käytännöt on myöhemmin sitten laitetttu uuteen lakiin kun lakia muutetaan. Nyt voimassa oleva laki ei tunne tuollaista 21,5-kerrointa ollenkaan ja toimeentulotuessa määiteletävät tulot ja menot otetaan huomioon siltä ajalta millle tukea haetaan ei niin että niitä voitaisi ottaa huomioon koko vuodelta. Lisäksi Kela ei tee tuossa lain vaatimaa kohtuullisuusharkintaa ollenkaan vaan kaavamaisesti käyttää tuota kerrointa kaikkiin. Että noin voitaisi menetellä niin tuo 21,5-kerroin pitäisi olla laissa mutta kun ei ole.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412#L2P11
        "Tuloina otetaan huomioon henkilön ja perheenjäsenten käytettävissä olevat tulot."
        Tuota tulojen käytettävissäoloa ei tarkisteta eikä siitä välitetä vaikka ne tuot ei ole toisasiallisesti käytössä.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412#L3P15
        Tuosta 15§:stä on Kelan virkanilkkien mielikuvitusta käyttäen saatu tuo 21,5-kerroin muka lailliseksi. Tulkinta ei kyllä kestä lähempää juridista tarkastelua eikä päivänvaloakaan.


      • Anonyymi
        167-176 kirjoitti:

        Aika näyttää kuinka tuossa käy. Usein on niin että viranomaisten laittomat käytännöt on myöhemmin sitten laitetttu uuteen lakiin kun lakia muutetaan. Nyt voimassa oleva laki ei tunne tuollaista 21,5-kerrointa ollenkaan ja toimeentulotuessa määiteletävät tulot ja menot otetaan huomioon siltä ajalta millle tukea haetaan ei niin että niitä voitaisi ottaa huomioon koko vuodelta. Lisäksi Kela ei tee tuossa lain vaatimaa kohtuullisuusharkintaa ollenkaan vaan kaavamaisesti käyttää tuota kerrointa kaikkiin. Että noin voitaisi menetellä niin tuo 21,5-kerroin pitäisi olla laissa mutta kun ei ole.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412#L2P11
        "Tuloina otetaan huomioon henkilön ja perheenjäsenten käytettävissä olevat tulot."
        Tuota tulojen käytettävissäoloa ei tarkisteta eikä siitä välitetä vaikka ne tuot ei ole toisasiallisesti käytössä.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412#L3P15
        Tuosta 15§:stä on Kelan virkanilkkien mielikuvitusta käyttäen saatu tuo 21,5-kerroin muka lailliseksi. Tulkinta ei kyllä kestä lähempää juridista tarkastelua eikä päivänvaloakaan.

        Arvatenkin hoitavat asian nyt sote-muutosten yhteydessä, tulee helpommaksi ja halvemmaksi kuin alkaa korkeinta oikeutta vaivaamaan asialla.

        Ihan hyvä homma että olet näitä lainkohtia selvitellyt, kyllähän asia on todellakin niin että oikeusvaltiossa mennään lain mukaan, ja laissa ei saa olla liiemmin tulkinnanvaraisuuksia, koska muutoin mielivaltaiset tulkinnat saa liikaa valtaa koko systeemissä.

        Olet nyt onnistunut hakemaan systeemistä vian josta saa valituksella rahaa, mutta tosiaan tuskinpa tuota kovin laajamittaisesti valituksilla voidaan hyödyntää koska jos sille kertoimelle on kuitenkin asiallinen peruste, se tullaan jonkin lain tekstimuutoksen myötä korjaamaan, ja korjaus tulee sitä vauhdikkaammin, mitä useampi alkaa valittamaan.


    • Anonyymi

      saat 13 kertaa vuoteen työmarkkinatuen vaikka kuukausia on 12, joille siis lasketaan tt tuki. sen yhden tm tuen osuus jaetaan siis 12 kuukaudelle, tuloksi mikä tekee tuon lisäyksen.
      Voi voi, nykyajan laskupäitä. Liekö vikaa vielä muuallakin, siinä järjen soveltamisessa.

    • Anonyymi

      Tai voisit opetella menemään töihin huom. kaikille täällä! Pitää olla valittamassa kun rahaa tulee tilille voi kevättä että korpee mesitte töihin ja tienaisitte omat rahat niin ei tarvii valitta koko ajan kun taas on joku muka varastanut rahaa voi äly hoi mitä laiskamahoja täällä taas. Onneks kohta on halla-ahon hallitus nniin loppuu vetelys ja toisten rahoilla eläminen piste!

      • Anonyymi

        Ei voi mennä töihin, kun sitten tulee poliisi ja pamputtaa. Se on laitonta mennä töihin.

        Ensin pitää saada aikaan työsopimus, sitten voi mennä töihin.

        Sopimisesta voit sitten lukaista enemmän käytäntöjä ja lakeja kuinka se tehdään. Tule sitten sen jälkeen huutelemaan töihinmenoja kun on sopimukset.


      • Se että jos joku menee töihin ei lopeta Kelan ja muidenkin virkanikkien perseilyä. Et kyllä ymmärrä yhteiskunnasta mitään etkä älyä edes pitää tyhmyyttäsi omana tietonasi.


      • Anonyymi

        Tiedätkö. Minulla on niin kovat työrajoitteet kirjoitettu yliopistollisesta sairaalasta selkä ja muiden sairauksien takia, että ihme työpaikka täytyy olla jossa pystyn toimimaan. Kun toimiminen kotonakin on hankalaa ja kivuliasta


      • 167-176 kirjoitti:

        Se että jos joku menee töihin ei lopeta Kelan ja muidenkin virkanikkien perseilyä. Et kyllä ymmärrä yhteiskunnasta mitään etkä älyä edes pitää tyhmyyttäsi omana tietonasi.

        Lisään vielä että kymment tuhannet tai saattaa olla jo yli satakin tuhatta ihmistä työssä käyvää joutuu hakemaan toimeentulotukea kun työstä saatava palkka ei riitä elinkustannuksiin ja lain mukaan heillä on oikeus saada myös tuota tukea ja viranomaisilta laillista kohtelua mutta perseilyä vaan tulee.


      • Anonyymi

        Ajatteles, kun menet töihin, niin sitten kun olet sinne töihin päässyt, vartija äkkää sinut ja tulee kohti, vetäisee ensin kyynelkaasut naamalle ja sen jälkeen tulee pamppua kylkeen oikein kunnolla.

        Kokeiles mennä töihin, ihan mihin tahansa työpaikkaan, niin törmäät tuohon varsin helposti. Kokeile ensin mennä töihin vaikka pankkiin tai eduskuntaan, tai jonnekin muualle kivaan paikkaan missä olisi mielestäsi kivaa. Tulet pettymään, jos pääsetkin ovista sisään, niin joku tulee ja ottaa kiinni.

        Minusta olisi kiva mennä töihin moneenkin paikkaan, mutta ne tulee melko herkästi ovelle vastaan kyselemään että milläs asialla sinä olet, ja jos sanot että mä tuun nyt töihin, niin ne vaan rimpauttaa jonnekin ja sitten tulee vauhdikas lähtö.


      • Anonyymi

        Kaikkea ylläolevaa, heti kun sovitaan.


      • Anonyymi

        Tämän keskustelun aihe ei ole työnhaku ja töihin meneminen kun se ei ratkaise yhtään mitään ongelmaan joka on yleisesti tiedossa eli Kelan virkanilkkien perseilyyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän keskustelun aihe ei ole työnhaku ja töihin meneminen kun se ei ratkaise yhtään mitään ongelmaan joka on yleisesti tiedossa eli Kelan virkanilkkien perseilyyn.

        Eivät he mitään nilkkejä ole vaan noin 30-50 vuotiaita äitejä jotka tekevät kirjaimellisen pienellä palkalla ylikoulutettuja juttuja. Miehet on poistettu tarkkuutta ja inhimillisyyttä vaativista tehtävistä asiakkailta tulleiden negatiivisten palautteiden johdosta. Miehet ovat tyhmiä. Kaikki mitä kelassa on saatu parannettua on naisten ansiota jonka miehet ovat hyväksyneet koska eivät itse omaa älyä sen suorittamiseen. Lastenhoidon lisäksi naiset hoitavat myös kelan kaikkein vastuullisimmat ja vaikeimmat tehtävät joihin miehet eivät suostu. Miehet pelkäävät. Yleisesti kelan tiedossa on vain kaltaisiesi tyhjäntoimittajien kestäminen. Voisitko maksaa kelan kassalle joka kerta kun asioit siellä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät he mitään nilkkejä ole vaan noin 30-50 vuotiaita äitejä jotka tekevät kirjaimellisen pienellä palkalla ylikoulutettuja juttuja. Miehet on poistettu tarkkuutta ja inhimillisyyttä vaativista tehtävistä asiakkailta tulleiden negatiivisten palautteiden johdosta. Miehet ovat tyhmiä. Kaikki mitä kelassa on saatu parannettua on naisten ansiota jonka miehet ovat hyväksyneet koska eivät itse omaa älyä sen suorittamiseen. Lastenhoidon lisäksi naiset hoitavat myös kelan kaikkein vastuullisimmat ja vaikeimmat tehtävät joihin miehet eivät suostu. Miehet pelkäävät. Yleisesti kelan tiedossa on vain kaltaisiesi tyhjäntoimittajien kestäminen. Voisitko maksaa kelan kassalle joka kerta kun asioit siellä?

        Suurin ongelma on Kelan ohjeet joita nuo etuuskäsittelijät joutuvat noudattamaan vaikka siellä on paljon lain vastaisuuksia. Tahallaan toimitaan väärin ja sitten sanotaan vain että pääätöksestä voi valittaa. Valittaja saa oikeutta vasta hallinto-oikeudessa koska Kelan oikaisuvaatimuskeskus ei kykene toimimaan lain mukaan tai vieläkin pahempaan kun se ei sitä halua. Tuo on yleisessä tiedossa mutta laillisuusvalvojat ei puutu siihen. Tuollaisella toiminnalla saadaan miljoonien säästöjä joka kuukausi mutta ne rahat on varastettu asiakkailta.


    • Anonyymi

      Siis ihan rautalangasta suomeksi asia taivutettuna. pääsenkö koskaan eroon tuosta väärästä laskentatavasta päätöksissä. täytyy olla siis vähintään vähintään 30 vrk töissä tai sairaslomalla ( pääseekö työttömänä edes sairaslomalle ) vai saako tuon asian mitenkään muuten hoitumaan. kohta täytyy lopetaa syöminenkin kun on gluteeniton ruoka valio ja tuotteet todella kalliita normi väestöön nähden !

      • Anonyymi

        Älä tee niin kuin sanon, älä tee niin kuin opetan, vaan tee niin kuin minäkin teen, "Perustuslain 118§ mukaan kansalaisella on oikeus saattaa julkisen vallan edustaja syytteeseen ja vaatia rangaistusta
        sellaiselle henkilölle joka toimii julkisen vallan tehtävissä ja loukannut kansalaisen oikeuksia lainvastaisella toimenpiteellä,
        taikka kärsinyt vahinkoa lakien noudattamattomuuden vuoksi.

        Julkisen vallan alaisena toimiva Ailio Marianne on hylännyt toimeentulotuki hakemukseni puutteellisten liitteiden vuoksi.

        Laki toimeentulotuesta, eikä käytäntö tunne tapaa hylätä toimeentulotukihakemusta puuttuvien selvityksien vuoksi,
        kuten ei myöskään tunne oikeuskanslerinvirastossa tehty päätös OKV 1982-1-2014 "Toinen vaihtoehto olisi ollut menettely, jossa toimeentulotukilain
        edellä mainitun säännöksen mukaisesti olisi odotettu lisäselvityspyynnössä annetun
        määräajan loppuun ja tehty sitten päätös toimeentulotuesta käytettävissä olevien tietojen pohjalta.
        -Toimeentulotukihakemusta ei voida hylätä pelkästään sillä perusteella, että hakija ei ole
        toimittanut pyydettyjä lisäselvityksiä-". Samaisessa päätöksessä tähdennetään myöskin hakemmuksen käsittelyn viivytyksettömyyttä. eli lain toimeentulotuesta mukaisesti
        saa käsittelyssä viipyä korkeintaan 7 arkipäivää ja lisäselvityspyynnön myötä toiset 7 arkipäivää eli kaikkiaan 14 arkipäivää tai jos lisäselvityspyyntö on lähetetty ennen 7 arkipävän kulumista loppuun,
        niin lisäselvityspyynnön lähettämispäivästä 7 arkipäivää.

        Tapauksessani on kuitenkin käsittelyssä kestänyt kaikkiaan (hakemuksen saapumispäivä kelaan on ollut 27.5.2020) 27 päivää hakemuksen saapumispäivä mukaan lukien ja arkipäiviksi laskettuna 19 arkipäivää, joten katsonkin, että lakia on jo tuolla kohtaa rikottu.
        On kuitenkin huomioitava lisäselvityspyynnön lähettämispäivä joka on 02.06.2020 eli päätös toimeentulotuesta olisi tullut tehdä viimeistään 12 tai 15.6.

        On huomioitava tässä asiassa se, että lisäselvityspyyntö koskee perusoikeudella suojattuja tietoja eli kirjesalaisuutta ja josta perustuslaissa on seuraavasti: "Kirjeen, puhelun ja muun luottamuksellisen viestin salaisuus on loukkaamaton.
        Lailla voidaan säätää perusoikeuksien turvaamiseksi tai rikosten selvittämiseksi välttämättömistä KOTIRAUHAN piiriin ulottuvista toimenpiteistä (eli ei siis kirjesalaisuuteen liittyvistä asioista). Lailla voidaan säätää lisäksi välttämättömistä
        rajoituksista viestin salaisuuteen yksilön tai yhteiskunnan TURVALLISUUTTA, TAIKKA KOTIRAUHAA VAARANTAVIEN R I K O S T E N (eli siis vain ja ainoastaan rikosten) tutkinnassa".

        Katson täten kelan ja päätöksen tekijän rikkooneen perusoikeuttani kirjesalaisuuteen ja yksityiselämän suojaan, ilman laissa säädettyä perustetta vaatiessaan kirjeenä tulevien tiliotteiden liittämistä lisäselvityksenä uhkana että hakemus toimeentulotuesta hylätään.

        Tällä perusteella katson myös kelan ja päätöksen tekijän syyllistyneen myöskin kiristyksenomaiseen pakottamiseen rikoslain mukaisesti "8 § (21.4.1995/578)
        Pakottaminen

        Joka oikeudettomasti väkivallalla tai -uhkauksella pakottaa toisen tekemään, sietämään- (hylkäämään perusoikeutensa) tai tekemättä jättämään jotakin, on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, pakottamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
        3 § (24.8.1990/769)
        Kiristys

        Joka muulla kuin 1 §:ssä tarkoitetulla uhkauksella pakottaa toisen luopumaan taloudellisesta edusta, johon rikoksentekijällä tai sillä, jonka puolesta hän toimii, ei ole laillista oikeutta (laki toimeentulotuesta ei tunne toimeentulotukihakemuksen hylkäämistä ja laki toimeentulotuesta ei ole kelan säätämä laki ja lisäksi kela ei voi määritellä lainvastaisesti kuka saa toimeentulotukea ja kuka ei, vaan tuki perustuu lakisääteiseen määrittelyyn), on tuomittava kiristyksestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

        Yritys on rangaistava.
        4 § (24.8.1990/769)
        Törkeä kiristys

        Jos kiristyksessä

        1) uhataan vakavanlaatuisella rikoksella, joka vaarantaisi toisen hengen tai terveyden tai aiheuttaisi huomattavaa vahinkoa toisen omaisuudelle,

        ---2) rikoksentekijä käyttää häikäilemättömästi hyväksi toisen erityistä heikkoutta tai muuta turvatonta tilaa---,

        ---3) taloudellinen etu, josta toinen pakotetaan luopumaan, on erittäin arvokas--- tai

        ---4) aiheutetaan rikoksen uhrille tämän olot huomioon ottaen erityisen tuntuvaa taloudellista vahinkoa

        ja kiristys on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä kiristyksestä vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi.

        Yritys on rangaistava".

        Vaadin kyseisissä asioissa poliisitutkintaa ja syytteiden nostoa."

        Hieman eri asia, mutta voisi korjata kohdaksi, että koska laissa toimeentulotuesta ilmaistaan selkeästi, että määritellään käytettävissä olevien tulojen ha varojen mukaan, painoarvo-sanalle KÄYTETTÄVISSÄ.

        Laskennallinen ei ole käytettävissä oleva tulo, joten kela tältä osin rikkoo selkeästi lakia toimeentulotuesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä tee niin kuin sanon, älä tee niin kuin opetan, vaan tee niin kuin minäkin teen, "Perustuslain 118§ mukaan kansalaisella on oikeus saattaa julkisen vallan edustaja syytteeseen ja vaatia rangaistusta
        sellaiselle henkilölle joka toimii julkisen vallan tehtävissä ja loukannut kansalaisen oikeuksia lainvastaisella toimenpiteellä,
        taikka kärsinyt vahinkoa lakien noudattamattomuuden vuoksi.

        Julkisen vallan alaisena toimiva Ailio Marianne on hylännyt toimeentulotuki hakemukseni puutteellisten liitteiden vuoksi.

        Laki toimeentulotuesta, eikä käytäntö tunne tapaa hylätä toimeentulotukihakemusta puuttuvien selvityksien vuoksi,
        kuten ei myöskään tunne oikeuskanslerinvirastossa tehty päätös OKV 1982-1-2014 "Toinen vaihtoehto olisi ollut menettely, jossa toimeentulotukilain
        edellä mainitun säännöksen mukaisesti olisi odotettu lisäselvityspyynnössä annetun
        määräajan loppuun ja tehty sitten päätös toimeentulotuesta käytettävissä olevien tietojen pohjalta.
        -Toimeentulotukihakemusta ei voida hylätä pelkästään sillä perusteella, että hakija ei ole
        toimittanut pyydettyjä lisäselvityksiä-". Samaisessa päätöksessä tähdennetään myöskin hakemmuksen käsittelyn viivytyksettömyyttä. eli lain toimeentulotuesta mukaisesti
        saa käsittelyssä viipyä korkeintaan 7 arkipäivää ja lisäselvityspyynnön myötä toiset 7 arkipäivää eli kaikkiaan 14 arkipäivää tai jos lisäselvityspyyntö on lähetetty ennen 7 arkipävän kulumista loppuun,
        niin lisäselvityspyynnön lähettämispäivästä 7 arkipäivää.

        Tapauksessani on kuitenkin käsittelyssä kestänyt kaikkiaan (hakemuksen saapumispäivä kelaan on ollut 27.5.2020) 27 päivää hakemuksen saapumispäivä mukaan lukien ja arkipäiviksi laskettuna 19 arkipäivää, joten katsonkin, että lakia on jo tuolla kohtaa rikottu.
        On kuitenkin huomioitava lisäselvityspyynnön lähettämispäivä joka on 02.06.2020 eli päätös toimeentulotuesta olisi tullut tehdä viimeistään 12 tai 15.6.

        On huomioitava tässä asiassa se, että lisäselvityspyyntö koskee perusoikeudella suojattuja tietoja eli kirjesalaisuutta ja josta perustuslaissa on seuraavasti: "Kirjeen, puhelun ja muun luottamuksellisen viestin salaisuus on loukkaamaton.
        Lailla voidaan säätää perusoikeuksien turvaamiseksi tai rikosten selvittämiseksi välttämättömistä KOTIRAUHAN piiriin ulottuvista toimenpiteistä (eli ei siis kirjesalaisuuteen liittyvistä asioista). Lailla voidaan säätää lisäksi välttämättömistä
        rajoituksista viestin salaisuuteen yksilön tai yhteiskunnan TURVALLISUUTTA, TAIKKA KOTIRAUHAA VAARANTAVIEN R I K O S T E N (eli siis vain ja ainoastaan rikosten) tutkinnassa".

        Katson täten kelan ja päätöksen tekijän rikkooneen perusoikeuttani kirjesalaisuuteen ja yksityiselämän suojaan, ilman laissa säädettyä perustetta vaatiessaan kirjeenä tulevien tiliotteiden liittämistä lisäselvityksenä uhkana että hakemus toimeentulotuesta hylätään.

        Tällä perusteella katson myös kelan ja päätöksen tekijän syyllistyneen myöskin kiristyksenomaiseen pakottamiseen rikoslain mukaisesti "8 § (21.4.1995/578)
        Pakottaminen

        Joka oikeudettomasti väkivallalla tai -uhkauksella pakottaa toisen tekemään, sietämään- (hylkäämään perusoikeutensa) tai tekemättä jättämään jotakin, on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, pakottamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
        3 § (24.8.1990/769)
        Kiristys

        Joka muulla kuin 1 §:ssä tarkoitetulla uhkauksella pakottaa toisen luopumaan taloudellisesta edusta, johon rikoksentekijällä tai sillä, jonka puolesta hän toimii, ei ole laillista oikeutta (laki toimeentulotuesta ei tunne toimeentulotukihakemuksen hylkäämistä ja laki toimeentulotuesta ei ole kelan säätämä laki ja lisäksi kela ei voi määritellä lainvastaisesti kuka saa toimeentulotukea ja kuka ei, vaan tuki perustuu lakisääteiseen määrittelyyn), on tuomittava kiristyksestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

        Yritys on rangaistava.
        4 § (24.8.1990/769)
        Törkeä kiristys

        Jos kiristyksessä

        1) uhataan vakavanlaatuisella rikoksella, joka vaarantaisi toisen hengen tai terveyden tai aiheuttaisi huomattavaa vahinkoa toisen omaisuudelle,

        ---2) rikoksentekijä käyttää häikäilemättömästi hyväksi toisen erityistä heikkoutta tai muuta turvatonta tilaa---,

        ---3) taloudellinen etu, josta toinen pakotetaan luopumaan, on erittäin arvokas--- tai

        ---4) aiheutetaan rikoksen uhrille tämän olot huomioon ottaen erityisen tuntuvaa taloudellista vahinkoa

        ja kiristys on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä kiristyksestä vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi.

        Yritys on rangaistava".

        Vaadin kyseisissä asioissa poliisitutkintaa ja syytteiden nostoa."

        Hieman eri asia, mutta voisi korjata kohdaksi, että koska laissa toimeentulotuesta ilmaistaan selkeästi, että määritellään käytettävissä olevien tulojen ha varojen mukaan, painoarvo-sanalle KÄYTETTÄVISSÄ.

        Laskennallinen ei ole käytettävissä oleva tulo, joten kela tältä osin rikkoo selkeästi lakia toimeentulotuesta.

        Jättäisit edes henkilöä yksilöivät tiedot nimet yms. pois kun asiaa ei ole vielä käsitelty, jos alat haastamaan aiheetta niin joku voi hermostua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä tee niin kuin sanon, älä tee niin kuin opetan, vaan tee niin kuin minäkin teen, "Perustuslain 118§ mukaan kansalaisella on oikeus saattaa julkisen vallan edustaja syytteeseen ja vaatia rangaistusta
        sellaiselle henkilölle joka toimii julkisen vallan tehtävissä ja loukannut kansalaisen oikeuksia lainvastaisella toimenpiteellä,
        taikka kärsinyt vahinkoa lakien noudattamattomuuden vuoksi.

        Julkisen vallan alaisena toimiva Ailio Marianne on hylännyt toimeentulotuki hakemukseni puutteellisten liitteiden vuoksi.

        Laki toimeentulotuesta, eikä käytäntö tunne tapaa hylätä toimeentulotukihakemusta puuttuvien selvityksien vuoksi,
        kuten ei myöskään tunne oikeuskanslerinvirastossa tehty päätös OKV 1982-1-2014 "Toinen vaihtoehto olisi ollut menettely, jossa toimeentulotukilain
        edellä mainitun säännöksen mukaisesti olisi odotettu lisäselvityspyynnössä annetun
        määräajan loppuun ja tehty sitten päätös toimeentulotuesta käytettävissä olevien tietojen pohjalta.
        -Toimeentulotukihakemusta ei voida hylätä pelkästään sillä perusteella, että hakija ei ole
        toimittanut pyydettyjä lisäselvityksiä-". Samaisessa päätöksessä tähdennetään myöskin hakemmuksen käsittelyn viivytyksettömyyttä. eli lain toimeentulotuesta mukaisesti
        saa käsittelyssä viipyä korkeintaan 7 arkipäivää ja lisäselvityspyynnön myötä toiset 7 arkipäivää eli kaikkiaan 14 arkipäivää tai jos lisäselvityspyyntö on lähetetty ennen 7 arkipävän kulumista loppuun,
        niin lisäselvityspyynnön lähettämispäivästä 7 arkipäivää.

        Tapauksessani on kuitenkin käsittelyssä kestänyt kaikkiaan (hakemuksen saapumispäivä kelaan on ollut 27.5.2020) 27 päivää hakemuksen saapumispäivä mukaan lukien ja arkipäiviksi laskettuna 19 arkipäivää, joten katsonkin, että lakia on jo tuolla kohtaa rikottu.
        On kuitenkin huomioitava lisäselvityspyynnön lähettämispäivä joka on 02.06.2020 eli päätös toimeentulotuesta olisi tullut tehdä viimeistään 12 tai 15.6.

        On huomioitava tässä asiassa se, että lisäselvityspyyntö koskee perusoikeudella suojattuja tietoja eli kirjesalaisuutta ja josta perustuslaissa on seuraavasti: "Kirjeen, puhelun ja muun luottamuksellisen viestin salaisuus on loukkaamaton.
        Lailla voidaan säätää perusoikeuksien turvaamiseksi tai rikosten selvittämiseksi välttämättömistä KOTIRAUHAN piiriin ulottuvista toimenpiteistä (eli ei siis kirjesalaisuuteen liittyvistä asioista). Lailla voidaan säätää lisäksi välttämättömistä
        rajoituksista viestin salaisuuteen yksilön tai yhteiskunnan TURVALLISUUTTA, TAIKKA KOTIRAUHAA VAARANTAVIEN R I K O S T E N (eli siis vain ja ainoastaan rikosten) tutkinnassa".

        Katson täten kelan ja päätöksen tekijän rikkooneen perusoikeuttani kirjesalaisuuteen ja yksityiselämän suojaan, ilman laissa säädettyä perustetta vaatiessaan kirjeenä tulevien tiliotteiden liittämistä lisäselvityksenä uhkana että hakemus toimeentulotuesta hylätään.

        Tällä perusteella katson myös kelan ja päätöksen tekijän syyllistyneen myöskin kiristyksenomaiseen pakottamiseen rikoslain mukaisesti "8 § (21.4.1995/578)
        Pakottaminen

        Joka oikeudettomasti väkivallalla tai -uhkauksella pakottaa toisen tekemään, sietämään- (hylkäämään perusoikeutensa) tai tekemättä jättämään jotakin, on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, pakottamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
        3 § (24.8.1990/769)
        Kiristys

        Joka muulla kuin 1 §:ssä tarkoitetulla uhkauksella pakottaa toisen luopumaan taloudellisesta edusta, johon rikoksentekijällä tai sillä, jonka puolesta hän toimii, ei ole laillista oikeutta (laki toimeentulotuesta ei tunne toimeentulotukihakemuksen hylkäämistä ja laki toimeentulotuesta ei ole kelan säätämä laki ja lisäksi kela ei voi määritellä lainvastaisesti kuka saa toimeentulotukea ja kuka ei, vaan tuki perustuu lakisääteiseen määrittelyyn), on tuomittava kiristyksestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

        Yritys on rangaistava.
        4 § (24.8.1990/769)
        Törkeä kiristys

        Jos kiristyksessä

        1) uhataan vakavanlaatuisella rikoksella, joka vaarantaisi toisen hengen tai terveyden tai aiheuttaisi huomattavaa vahinkoa toisen omaisuudelle,

        ---2) rikoksentekijä käyttää häikäilemättömästi hyväksi toisen erityistä heikkoutta tai muuta turvatonta tilaa---,

        ---3) taloudellinen etu, josta toinen pakotetaan luopumaan, on erittäin arvokas--- tai

        ---4) aiheutetaan rikoksen uhrille tämän olot huomioon ottaen erityisen tuntuvaa taloudellista vahinkoa

        ja kiristys on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä kiristyksestä vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi.

        Yritys on rangaistava".

        Vaadin kyseisissä asioissa poliisitutkintaa ja syytteiden nostoa."

        Hieman eri asia, mutta voisi korjata kohdaksi, että koska laissa toimeentulotuesta ilmaistaan selkeästi, että määritellään käytettävissä olevien tulojen ha varojen mukaan, painoarvo-sanalle KÄYTETTÄVISSÄ.

        Laskennallinen ei ole käytettävissä oleva tulo, joten kela tältä osin rikkoo selkeästi lakia toimeentulotuesta.

        Talvi tulee kuitenkin vaikka mitä papereissa lukisi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      201
      3338
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1935
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1361
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe