Terveys ja kunto kohentunut

Anonyymi

Sen myötä mieli virkistynyt.
Vähän yli seitsenkymppinen ei mikään vanha, jotain keksittävä ettei mieli tylsisty.

180

1075

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuo edellisviikon kuumuus oli aika rankkaa jopa minulle, joka olen varsinainen etelänmatkojen ja auringon rakastaja.

      • Anonyymi

        Asennekysymys. Kun ei ole totuttu lämpöön Suomessa, niin ei kestetä, vaikka se harvinaista herkkua onkin.
        Tiedetään, että etelässä on lämmintä niin se siedetään ja onhan aina vettä altaassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asennekysymys. Kun ei ole totuttu lämpöön Suomessa, niin ei kestetä, vaikka se harvinaista herkkua onkin.
        Tiedetään, että etelässä on lämmintä niin se siedetään ja onhan aina vettä altaassa.

        " onhan aina vettä altaassa."
        Näin on, kävin juuri tarkastamassa tuon vesi tilanteen, oli jo niin paljon satanut että tulee yli.


    • Anonyymi

      Pitäisi ja pitäisi ...mutta kun on niin kiva istua tässä ...ja tehdä kyllä jokapäivä pieni lenkki ....mutta se ei riitä lihaskunnolle ...
      Tässä kerran kun menin bussilla yhteen kauppakeskukseen ...jäi samaan aikaan pois nainen joka käveli edelläni pois bussista ....kaatui polvilleen eteeni eikä päässyt ylös...yritin auttaa mutta en jaksanut niin isoa ihmistä nostaa...tuli toinen ja saimme hänet ylös...
      Tuo jäi niin mieleeni ...olisi kurjaa kaatua eikä pääsisi ylös siitä ...
      mimmimum-..mi

      • Anonyymi

        Olen ottanut aamurutiiniksi että kävelen juna-asemalle. Siihen menee 10 minuuttia, on alamäkeä. Istun siinä penkillä vähän aikaa ja tulen metsän kautta takaisin, ylämäkeä, menee 15 minuuttia itse tuloreittiin, mutta kun keräilen yrttejä reitin varrella, niin yhteensä tunti menee.

        Kunto on kohentunut, vaikka ei tule itse kävelyä kuin ½ tuntia.
        Ja on niin kaunista ja rauhallista. Puihin nojailen ja joka päivä uusi kukkakimppu tuliaisena.

        Kohta alkaa mustikkakausi.
        Tässä lähimetsässä on paljon mustikoita, ihan kivenheiton päässä.
        Muutama kesä sitten keräsin yhteensä mustikoita ja puolukoita lähemmäs 200 litraa.
        Kukaan ei usko, mutta tosi on. Tänä kesänä aion kerätä paljon.


    • Työ oli ilomme nyt laiskuus intohimomme.
      Etenkin laiskuus kun täytyy pakottaa itsensä kuntopyörälle tai soutulaitteelle, kävely olis terveellistä mutta tylsää samoja reittejä.
      Psyykkisesti piristi lääkärissä käynti männäviikolla, kun hää totesi ettei sun keuhkoahtautuma ookkaan paha, vaan lievä niin tuntui kuin olis nuortunu kymmenenvuotta, psoriasis aisoissa.
      Tarmoa olis jos tietäis mihin suuntais, paljolti johtuu kun on jättänyt alkoholin tupakan.

      • Anonyymi

        Onnittelut kohentuneesta olostasi ...olen tässä katsellut poikani ja puolisonsa "taistelua" tupakanpolton lopettamisesta...toinen oli kuukauden ja toinen kaksi ....kunnes sitten taas himot vei...Olen nähnyt kuinka vaikeaa se on todella monelle ....entinen työkaveri pääsi vasta hypnoosin avulla eroon tupakasta...
        mimmimum-..mi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnittelut kohentuneesta olostasi ...olen tässä katsellut poikani ja puolisonsa "taistelua" tupakanpolton lopettamisesta...toinen oli kuukauden ja toinen kaksi ....kunnes sitten taas himot vei...Olen nähnyt kuinka vaikeaa se on todella monelle ....entinen työkaveri pääsi vasta hypnoosin avulla eroon tupakasta...
        mimmimum-..mi

        Sain ite lopetettua tupakinpolton ja siihen en enää kajoa.
        Vaikeempaa tää alkomahoolin kanssa.
        Kerran viikossa lauantaina käyn alkomahoolikaupassa ja päivän kuluessa tyhjentelen ostokseni, puteli viiniä ja pari kaljaa.
        Kun oon ihan yksin, niin on tavallaan seurana ja lohtuna.
        Pitäis päästä pois tästä tavasta.

        Viikot oon raittiina.
        Hyvä se ainakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sain ite lopetettua tupakinpolton ja siihen en enää kajoa.
        Vaikeempaa tää alkomahoolin kanssa.
        Kerran viikossa lauantaina käyn alkomahoolikaupassa ja päivän kuluessa tyhjentelen ostokseni, puteli viiniä ja pari kaljaa.
        Kun oon ihan yksin, niin on tavallaan seurana ja lohtuna.
        Pitäis päästä pois tästä tavasta.

        Viikot oon raittiina.
        Hyvä se ainakin.

        Tuo käyttö on varsin kohtuullinen ja kaikissa rajoissa. Jospa vaan nauttisit ja lakkaisit pitämästä virheenä tai erheenä. Kertakänninä se on myös kohtuullinen, sanotaan että naisella 7 annosta ja miehellä 9. Mutta jos pidemmän aikavälin aikana juot niin tuskin elimistössä kerralla on kuin nelisen annosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sain ite lopetettua tupakinpolton ja siihen en enää kajoa.
        Vaikeempaa tää alkomahoolin kanssa.
        Kerran viikossa lauantaina käyn alkomahoolikaupassa ja päivän kuluessa tyhjentelen ostokseni, puteli viiniä ja pari kaljaa.
        Kun oon ihan yksin, niin on tavallaan seurana ja lohtuna.
        Pitäis päästä pois tästä tavasta.

        Viikot oon raittiina.
        Hyvä se ainakin.

        Minä harrastan liikuntaa aktiivisesti, pyöräilyä, kuntosalia ym. mutta pikku kännit otan aina silloin tällöin. Kuuntelen vanhaa musiikkia ja palaan menneisyyteen, enkä tunne minkään laista syyllisyyttä pikku huppelista. Elämä on ihanaa välillä. Kun saan vielä naisen kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä harrastan liikuntaa aktiivisesti, pyöräilyä, kuntosalia ym. mutta pikku kännit otan aina silloin tällöin. Kuuntelen vanhaa musiikkia ja palaan menneisyyteen, enkä tunne minkään laista syyllisyyttä pikku huppelista. Elämä on ihanaa välillä. Kun saan vielä naisen kiinni.

        Vai välistä? - Nm. Hörähdys


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnittelut kohentuneesta olostasi ...olen tässä katsellut poikani ja puolisonsa "taistelua" tupakanpolton lopettamisesta...toinen oli kuukauden ja toinen kaksi ....kunnes sitten taas himot vei...Olen nähnyt kuinka vaikeaa se on todella monelle ....entinen työkaveri pääsi vasta hypnoosin avulla eroon tupakasta...
        mimmimum-..mi

        Vaikeaa se näkyy olevan, ja oli minullekin aikoinaan, ilman Nicorette -reseptiä tuskin olisin tupakasta päässyt, (0 -luvulla oli Nicorettekin reseptin takana, nythän sitä taitaa saada ihan marketeista.
        Onneksi pääsin tavasta, nyt olisin varmaan jo invalidisoitunut astmaan tai keuhkoahtaumaan, siksikin kun lapsuuteni soratiet olivat asbestihiekalla päällystettyjä, ja asbestitehas ei korjannut tilannetta, kuonakasoilla leikittiin jo alle kouluikäisinä; voihan tuolla keuhkoissa olla ne asbestihiukkaset lopun ikää, kun sanovat että ne ei koskaan poistu sieltä :(. Vuan elettävä on niin kauvvan kun henki pihissöö :)

        Pirre


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikeaa se näkyy olevan, ja oli minullekin aikoinaan, ilman Nicorette -reseptiä tuskin olisin tupakasta päässyt, (0 -luvulla oli Nicorettekin reseptin takana, nythän sitä taitaa saada ihan marketeista.
        Onneksi pääsin tavasta, nyt olisin varmaan jo invalidisoitunut astmaan tai keuhkoahtaumaan, siksikin kun lapsuuteni soratiet olivat asbestihiekalla päällystettyjä, ja asbestitehas ei korjannut tilannetta, kuonakasoilla leikittiin jo alle kouluikäisinä; voihan tuolla keuhkoissa olla ne asbestihiukkaset lopun ikää, kun sanovat että ne ei koskaan poistu sieltä :(. Vuan elettävä on niin kauvvan kun henki pihissöö :)

        Pirre

        ..80 -luvulla pit olla..

        Pirre


    • Anonyymi

      Hauras vanhus rappeutuu vauhdilla. Terveyden huononomisena se ei vielä näy.
      Takana on 6:n viikon ponniskelukiellon jakso. Tuo lyhyehkökin aika merkitsee takaiskua.
      Pahiten on käsinyt alakerran lihaskunto. Reidet menevät hapoille aerobisissa sitkutuksissa jotka sinänsä ovat välttämättömiä mutta kostautuvat parus- ja varsinkin maksimivoimatreeneissä.
      Tänään tein nuorison sitkutuksia. Pienillä painoilla pitkiä, rauhallisia sarjoja. Hack-kyykkyjä tangolla 1,1 x oma paino, 5 x 10 toistoa. Päälle potkukonetta. Lopuksi epäkkäiden nostoja 24kg kahvakuulilla. 5 x 12 toistoa.
      Niveliä, varsinkin toista polvea ja olkapäätä on varottava tai ainakin seurattava oireita.
      Yli 8 vuotta sitten kolmasti revitty vatsani on sentään sidettävässä kunnossa.

      Alamäki on väistämätön. Ainoastaan sen jyrkkyyteen voi vaikuttaa. Uskoisin.
      Vaimoni väittämän mukaan olen säilynyt "ärhäkässä" kunnossa eikä hän välttämättä tarkoita fysiikkaa.

    • Anonyymi

      Minun kuntoni varmaan kohta rapisee ja ropisee ...kun en syö ...aivotkin on varmaan jo rusinaa ...(joo huomattu on) ...ja lihasmassa häviää ...miks minä en syö kun ei ole nälän tunnetta...mistä saisi entiset ruokahalut ..väkisin syönti ei ole kivaa.
      mimmimum-..mi

      • Anonyymi

        Rupeapa mimmuli syömään säännöllisesti on nälkä tai ei !

        Minulla meni kaikki päin vintturaa, kun jätin syömättä.
        Labra-arvot meni sekaisin enkä meinannut pystyssä pystyä.
        Ennenaikaisesti tuli lihaskato (ja ehkä luukatokin, osteoporoosi)
        eikä niitä saa takaisin, vaikka minkä tekisin.

        Kävi niin, että vaan "unohdin" syödä kun ei ollut oikein koskaan nälkä.
        Seuraukset on vaaralliset varsinkin iäkkäämpänä.
        Voimat kun menee, omatoimisuus kärsii. Haluathan sinäkin olla omatoiminen mahdollisimman kauan ? Riipiumaton muitten avusta.


      • Anonyymi

        Sama täällä, en syö kunnon ruokaa, eikä tee mieli.
        Näkkäriä ja jugurttia ja sokeria päälle.


      • Anonyymi

        Älä odota ruokahalun palaamista. Ehkä se ei tule. On ymmärrettävä syödä silti.
        Mitä kauemmin elimistösi polttaa omia rasvoja, vararavintoa,
        sen enemmän lihaksesi kuihtuvat.
        Syö ruokaa, ettei elimistösi käytä lihaksiasi ruuaksi = energiaksi.
        Monipuolisesti pitää syödä ja proteiinia on saatava tarpeeksi !


      • Olen huomannut myös että ruoka maistuu huonommin kuin aikaisemmin.
        Olen tullut hyvin nirsoksi.
        Ennen tykkäsin kaalista ja söin paljon vihanneksia.
        Nykyisin eivät maistu.
        Pullaa voisin syödä mutta sitäkin aika vähän. Jäätelö on ollut heikkouteni, senkään maku ei ole ennallaan.
        Yritän silti syödä terveellisesti jos suinkin saan menemään alas. Olen kuvitellut että tämä on ohimenevää, toivottavasti on.
        Nytkin mietin mitä haluaisin syödä jos voisin valita mitä ikinä haluan, en keksi mitään.


      • Älä huolehdi.

        Et sinä yhdessä kesässä nälkään kuole.
        Minulle se on ollut jokakesäinen ilmiö ihan lapsesta saakka, että kesäisin paino putoaa ihan rusahtamalla ja minkä syö, niin se tapahtuu ihan pakottamalla itsensä siihen.
        Mutta kunhan syyspimeät tulee, niin alkaa taas ruoka maistumaan ja ympärille kerääntymään varastoa seuraavaa kesää varten. Kunhan muistat juoda, ettet pääse kuivumaan, niin säilyt sinä hengissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama täällä, en syö kunnon ruokaa, eikä tee mieli.
        Näkkäriä ja jugurttia ja sokeria päälle.

        Olet selvää hoitolaitossakkia. Ota opiksi anonyymin tänään (5.7.) klo 20:22 neuvot, jos tahdot jatkaa omassa kodissasi. - Nm. Perusjuttu ja -taito


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama täällä, en syö kunnon ruokaa, eikä tee mieli.
        Näkkäriä ja jugurttia ja sokeria päälle.

        Pitää tehdä herkkuja, ja syödä vaikka väkisin, siitä se rupeaa ruoka maittamaan. Vanhana kun lihakset katoaa, niitä on vaikea saada takaisin., melkein mahdotonta..
        Lääkäritkään ei kehoita laihduttamaan enää iäkkäänä, kun ne lihakset katoaa ihan vanhuutta itsestään. Parempi jättää vaan nuo jenkkakahvat paikoilleen :)

        Pirre


    • Anonyymi

      On se niin kumma kun tietää itse nämä haitat ja vaarat ...jos jättää syömättä ...mutta silti vaan ei syö ... ja joka päivä lupaan itselleni nykyään että syön...syön tänään kunnolla...
      Kiitos teille kanssaeläjille ...
      mimmimum-..mi

      • Ainakin ennen oli jotain ruokahalua kiihoittavaa litkua jota sai apteekista. nimeä en nyt muista.
        Yritä ainakin juoda maitoa, piimää, tuoremehuja ja mahdollisesti jotain vitamiinenja ja mineraaleja. Niitäkin saa nykyään poretabletteina.
        Joku mainitsi proteiinit, varsin tärkeitä, usein vanhoilla puutteita.
        Hyvänenaika mimmimummi yritä nyt saada itsellesi puhuttua, että pitää syödä vaikka ei niin nälkä olisilkaan.


      • Outo juttu jos ruoka ei maita sen ymmärtää jos paha olo, oisko syytä kääntyä terveyden asiantuntioiden puoleen.

        Mulla on taas päinvastoin tarkkailtava ettei syö liikaan tahtoon lihoa.


      • Eliaana kirjoitti:

        Ainakin ennen oli jotain ruokahalua kiihoittavaa litkua jota sai apteekista. nimeä en nyt muista.
        Yritä ainakin juoda maitoa, piimää, tuoremehuja ja mahdollisesti jotain vitamiinenja ja mineraaleja. Niitäkin saa nykyään poretabletteina.
        Joku mainitsi proteiinit, varsin tärkeitä, usein vanhoilla puutteita.
        Hyvänenaika mimmimummi yritä nyt saada itsellesi puhuttua, että pitää syödä vaikka ei niin nälkä olisilkaan.

        Ei ole kuulemma hyvä niitä vitamiiniporeita käyttää jatkuvasti.
        Yhdessä faceryhmässä yksi sairaanhoitaja sen selittikin että miksi, mutta ei jäänyt mieleen muuta kuin että ne ei ole ihan terveellisiä, ei etenkään jos on verenpainetautia.

        Silti laitan juomapulloon aina puolikkaan C-vitamiiniporetabletin, jos otan juomista mukaan kun lähden lenkille. Maistuu paremmalle kuin lämmennyt vesi.


      • Tellukka kirjoitti:

        Ei ole kuulemma hyvä niitä vitamiiniporeita käyttää jatkuvasti.
        Yhdessä faceryhmässä yksi sairaanhoitaja sen selittikin että miksi, mutta ei jäänyt mieleen muuta kuin että ne ei ole ihan terveellisiä, ei etenkään jos on verenpainetautia.

        Silti laitan juomapulloon aina puolikkaan C-vitamiiniporetabletin, jos otan juomista mukaan kun lähden lenkille. Maistuu paremmalle kuin lämmennyt vesi.

        Olisin kiinnostunut tietämään tuosta poretablettiasiasta. Voisitko löytää jotain linkkiä asiasta.
        En mitään tutkimusta asiasta tiedä.
        Eihän vitamiinit sinällään pahaksi ole. Olisiko sitten kysymys jostain lisäaineista.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Ei ole kuulemma hyvä niitä vitamiiniporeita käyttää jatkuvasti.
        Yhdessä faceryhmässä yksi sairaanhoitaja sen selittikin että miksi, mutta ei jäänyt mieleen muuta kuin että ne ei ole ihan terveellisiä, ei etenkään jos on verenpainetautia.

        Silti laitan juomapulloon aina puolikkaan C-vitamiiniporetabletin, jos otan juomista mukaan kun lähden lenkille. Maistuu paremmalle kuin lämmennyt vesi.

        Laitan juomapulloon veden sekaan lorauksen sitruunamehua ja muutaman jääpalan, maistuu ja pysyy kylmänä pitempään.


      • Yksihän olisi Nutrilett ravintolisä, jos pelkää jäävänsä jotain tärkeää vaille.
        Niissä on kai proteiinipatukoitakin ja on erilaisia makuja mistä valita.


      • Eliaana kirjoitti:

        Olisin kiinnostunut tietämään tuosta poretablettiasiasta. Voisitko löytää jotain linkkiä asiasta.
        En mitään tutkimusta asiasta tiedä.
        Eihän vitamiinit sinällään pahaksi ole. Olisiko sitten kysymys jostain lisäaineista.

        Oli kai jotain liian natriumin saamisen kanssa tekemistä, mikä ei ole hyväksi verenpaine- tai munuaissairaille.
        Onhan vitamiini-/mineraalilisiä sellaisiakin, jotka eivät poreile.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Laitan juomapulloon veden sekaan lorauksen sitruunamehua ja muutaman jääpalan, maistuu ja pysyy kylmänä pitempään.

        Varmasti yhtä hyvä ja parempikin tuo sitruunamehu ja jääpala.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Ainakin ennen oli jotain ruokahalua kiihoittavaa litkua jota sai apteekista. nimeä en nyt muista.
        Yritä ainakin juoda maitoa, piimää, tuoremehuja ja mahdollisesti jotain vitamiinenja ja mineraaleja. Niitäkin saa nykyään poretabletteina.
        Joku mainitsi proteiinit, varsin tärkeitä, usein vanhoilla puutteita.
        Hyvänenaika mimmimummi yritä nyt saada itsellesi puhuttua, että pitää syödä vaikka ei niin nälkä olisilkaan.

        Joka ainoassa ravinnepilleripurkissa lukee: ei korvaa monipuolista ja terveellistä ravintoa, tai jotain sellaista. - Nm. Syödä pitää ravinteista huolimatta


      • Tellukka kirjoitti:

        Oli kai jotain liian natriumin saamisen kanssa tekemistä, mikä ei ole hyväksi verenpaine- tai munuaissairaille.
        Onhan vitamiini-/mineraalilisiä sellaisiakin, jotka eivät poreile.

        Luin tuon c-vitamiiniporeen aineosat.
        Ei sisällä natriumia.


      • Eliaana kirjoitti:

        Luin tuon c-vitamiiniporeen aineosat.
        Ei sisällä natriumia.

        Hoksasin, etä tarkoitti varmaan tuota natriumbikarbonaattia siis ruokasoodaa, joka sisältää suolaa, eipä sitä yhdessä tabletissa taida merkittävästi olla.
        Jos liikaa suolaa saa, niin taitaa se tulla muualta mitä syö.


      • Juotavat jugurtit menevät helposti alas, niissä on kalsiumia joka on tärkeää luustolle. Vitamiineja saa purkeista.


      • Eliaana kirjoitti:

        Hoksasin, etä tarkoitti varmaan tuota natriumbikarbonaattia siis ruokasoodaa, joka sisältää suolaa, eipä sitä yhdessä tabletissa taida merkittävästi olla.
        Jos liikaa suolaa saa, niin taitaa se tulla muualta mitä syö.

        No tällaisen löysin:

        "C-vitamin 1 g brustabletter
        C-vitamin apelsin 1 g brustabletter

        C-vitamin och C-vitamin apelsin innehåller natrium
        C-vitamin och C-vitamin apelsin innehåller 275 mg respektive 267 mg natrium per brustablett,
        motsvarande 14 % respektive 13 % av WHOs högsta rekommenderat dagligt intag av natrium (2 gram natrium för vuxna)."

        Tietysti, jos ei sitten muuten paljon suolaa käytä. Mutta noissa poretableteissa on sellaista piilosuolaa kaiken suolaisen lisäksi.


    • Anonyymi

      Suomalaisesta kotiruoasta saa kaiken mitä tarvitsee,
      jos vähänkään monipuolisesti ja riittävästi syö.
      Vitamiinit ja hivenaineet imeytyvät parhaiten ruuasta.
      Vain D-vitamiinia on syytä ottaa purkista.
      Mimmuni varmaan tietää ravinnosta,
      mitä sen kuuluu sisältää, mutta ei ole ajatellut mitä seurauksia tulee
      jos ei syö.


      Noin 80-vuotiaalla on jo luonnostaan lihaksista kadonnut noin 30%
      ja elimien toiminnasta hiipunut saman verran.
      Ei kai sitä hiipumista kukaan halua nopeuttaa olemalla syömättä ?

      • Anonyymi

        Saa kotiruoasta, mutta kuinka moni ikäri syö monipuolisesti, saaden kaiken tarvittavan.
        Jos pelkällä velli tai soseilla päivänsä läpi käy niin heikkoa on.
        Itse syön rahkaa ja raejuustoa lisänä sekä välillä pähkinöitä kaurapuuron seassa ja marjasoppaa kyytipoikana.


      • Mutta siitähän olikin kysymys, että kun ei hänelle ruoka maistu, että söisi monipuolisesti ja riittävästi.


      • Anonyymi

        Ikääntyessä ravinnon kokonaistarve vähenee mutta suojaravinteiden lisääntyy.
        Sapuskan koostumus on aikaisempaa tärkeämpää. Jos tavallisesta sekaravinnosta haluaa saada tarvittavan määrän suojaravinteita ja protskua niin syötävä kokonaismäärä ylittää helposti kulutuksen. Tilanne on vielä pahempi jos safkaaminen ei oikein suju.

        Oma kulutukseni elintoimintojen ylläpitämiseen oli viimeeksi tehdyssä määrityksessä 1830 kcal.
        Teen itse sapuskat. Kokonaismäärä on luonnostaan asettunut kohtuullisen rajalliseen uomaan.
        Kalanmaksaöljy ja yhdistelmä B-vitamiiniejä ovat perustäydennys.
        Maitoa ka. 1,5l/vrk. Kananmunia viikoittain 10kpl. Rasvatonta raejuustoa viikoittain 0,5kg - 1kg. 80% protskujauhetta kuntoilun mukaan. Pähkinöitä päivittäin reilu kourallinen.
        Tuoretavaraa päivittäin karvahatullinen.
        Savuton ja kotioloissa täysin raitis elämä ovat tähän mennessä turvanneet terveet sisäkalut ja asialliset elintoiminnot.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ikääntyessä ravinnon kokonaistarve vähenee mutta suojaravinteiden lisääntyy.
        Sapuskan koostumus on aikaisempaa tärkeämpää. Jos tavallisesta sekaravinnosta haluaa saada tarvittavan määrän suojaravinteita ja protskua niin syötävä kokonaismäärä ylittää helposti kulutuksen. Tilanne on vielä pahempi jos safkaaminen ei oikein suju.

        Oma kulutukseni elintoimintojen ylläpitämiseen oli viimeeksi tehdyssä määrityksessä 1830 kcal.
        Teen itse sapuskat. Kokonaismäärä on luonnostaan asettunut kohtuullisen rajalliseen uomaan.
        Kalanmaksaöljy ja yhdistelmä B-vitamiiniejä ovat perustäydennys.
        Maitoa ka. 1,5l/vrk. Kananmunia viikoittain 10kpl. Rasvatonta raejuustoa viikoittain 0,5kg - 1kg. 80% protskujauhetta kuntoilun mukaan. Pähkinöitä päivittäin reilu kourallinen.
        Tuoretavaraa päivittäin karvahatullinen.
        Savuton ja kotioloissa täysin raitis elämä ovat tähän mennessä turvanneet terveet sisäkalut ja asialliset elintoiminnot.

        Itse syön monipuolisesti, käytän luomuruokaa niin paljon, kun kaupasta saa, ja ainakin lähiruokaa. C-vitamiinilisää käytän, koska se on myös hyvä antioksidantti.
        B-vitamiinilisää otan satunnaisesti. (siis sellaista missä on kaikki B-vitamiinin lajit).


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Mutta siitähän olikin kysymys, että kun ei hänelle ruoka maistu, että söisi monipuolisesti ja riittävästi.

        Joo kyllä, kirjoittelin enempi yleisellä tasolla, kun omassa tuttavapiirissä on näitä vellinsyöjiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikääntyessä ravinnon kokonaistarve vähenee mutta suojaravinteiden lisääntyy.
        Sapuskan koostumus on aikaisempaa tärkeämpää. Jos tavallisesta sekaravinnosta haluaa saada tarvittavan määrän suojaravinteita ja protskua niin syötävä kokonaismäärä ylittää helposti kulutuksen. Tilanne on vielä pahempi jos safkaaminen ei oikein suju.

        Oma kulutukseni elintoimintojen ylläpitämiseen oli viimeeksi tehdyssä määrityksessä 1830 kcal.
        Teen itse sapuskat. Kokonaismäärä on luonnostaan asettunut kohtuullisen rajalliseen uomaan.
        Kalanmaksaöljy ja yhdistelmä B-vitamiiniejä ovat perustäydennys.
        Maitoa ka. 1,5l/vrk. Kananmunia viikoittain 10kpl. Rasvatonta raejuustoa viikoittain 0,5kg - 1kg. 80% protskujauhetta kuntoilun mukaan. Pähkinöitä päivittäin reilu kourallinen.
        Tuoretavaraa päivittäin karvahatullinen.
        Savuton ja kotioloissa täysin raitis elämä ovat tähän mennessä turvanneet terveet sisäkalut ja asialliset elintoiminnot.

        Se vaatii jo apteekkivaakaa , kun mittailee safkoja tuohon määrään.


      • B 12- vitamiinin imeytymishäiriö kuulemma tulee vanhempana, ettei sitä saa tarpeeksi ruuasta. Ainakin minulla se vuosittain mitataan ja vielä tähän asti on ollut normaalitasolla. Sitten, jos tulee se aika, että näyttää olevan sen puutetta, niin sitten lääkäri kirjoittakoon reseptin B-12 pillereihin.
        Mutta siihen asti en ala omin päin napsimaan mitään purkista paitsi pimeään vuodenaikaan otan varalta sen D-vitamiinipillerin.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        B 12- vitamiinin imeytymishäiriö kuulemma tulee vanhempana, ettei sitä saa tarpeeksi ruuasta. Ainakin minulla se vuosittain mitataan ja vielä tähän asti on ollut normaalitasolla. Sitten, jos tulee se aika, että näyttää olevan sen puutetta, niin sitten lääkäri kirjoittakoon reseptin B-12 pillereihin.
        Mutta siihen asti en ala omin päin napsimaan mitään purkista paitsi pimeään vuodenaikaan otan varalta sen D-vitamiinipillerin.

        Suomessa b12. vitamiinia suositellaan kaikille, joilla on metforem lääkitys 2 tyypin diabetekseen, koska kyseinen lääke kuluttaa tuota vitamiinia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa b12. vitamiinia suositellaan kaikille, joilla on metforem lääkitys 2 tyypin diabetekseen, koska kyseinen lääke kuluttaa tuota vitamiinia.

        Ei mitään syytä niitä popsia kaiken varalta, jos ei ole todettu b12 vitamiinin puutetta.

        Ei Metformin kuluta sitä, vaan "Lääkkeistä esimerkiksi happosalpaajat ja diabeteksen hoidossa käytettävä metformiini s a a t t a v a t vähentää B12-vitamiinin imeytymistä."

        https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00788

        Jos ei verikokeissa näy sen imeytymisen vähentymistä tai puutosta, niin miksi ihmeessä kaikille sellaisillekin suositellaan b12 vitamiinilisää? Kuka sitä muuten on suositellut, apteekki vai lääkäri? Minulle apteekin tyttö meinasi niitä myydä väkisin aivan suotta. Lääkäri sanoi, ettei mitään syytä ainakaan vielä, kun kaiken lisäksi en leiki vegaaniakaan (vaikka se niin muotia nykyisin lieneekin).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se vaatii jo apteekkivaakaa , kun mittailee safkoja tuohon määrään.

        Apteekkivaaka? Mihin tarpeeseen?
        En punnitse sapuskoitani enkä laske kaloreja.

        Maitotölkit ovat tilavuudeltaan 1l ja 1,5l.
        Jos on huono "laskupää" niin kananmunien kennoissa on munien lukumäärä merkittyinä.
        Raejuusto- ja rahkapurkeissa on paino näkyvissä.
        Protskujauhesäkin sisällä on mittakulppa ja kupeessa merkintä sen sisällön painosta.
        Jos hämmästelet aineenvaihdunnan peruskulutusta niin käy jossakin luotettavassa analyysissä! Käyn itse kerran vuodessa samassa InBody720 laitteessa, samaan aikaan, samassa tilanteessa joten tulokset lienevät keskenään vertailukelpoisia.

        Siis vaaka. Miksi?


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        B 12- vitamiinin imeytymishäiriö kuulemma tulee vanhempana, ettei sitä saa tarpeeksi ruuasta. Ainakin minulla se vuosittain mitataan ja vielä tähän asti on ollut normaalitasolla. Sitten, jos tulee se aika, että näyttää olevan sen puutetta, niin sitten lääkäri kirjoittakoon reseptin B-12 pillereihin.
        Mutta siihen asti en ala omin päin napsimaan mitään purkista paitsi pimeään vuodenaikaan otan varalta sen D-vitamiinipillerin.

        Ei ole b-vitamiini kelan korvauksen piirissä jos ei ole lausuntoa imeytymishäiriöstä joka ilmenee vatsan tähystyksessä ja koepaloin , itsellä puutetta ja tehty tähystys mutta ei syytä ole löytynyt , joten pirun kallis vitamiiniksi . 30e /100kpl.


    • Anonyymi

      Minulla on vuosia kymmenen enemmän. Kirjoitan täällä. koska tiedän että, niin tekee moni muu seitenkymppisiin kirjoittava. Oikeasti palstan ilmatila, tunkion ylin huippu on meidän valtaama.

      Terveyteni on romahtanut v.2019.
      Vanha työkaveri sanoi kahden kesken kun eläköityi aikasemmin. Kiva viisas mies. Sanoi, että maksat terveydelläsi vielä tuosta mielettömästä ylityönteosta.

      Niin maksankin nyt. Olen aina väsynyt. Naiset ovat saaneet jäädä. Sanon: petihommat ovat historiaa. He ymmärtävät sen. Viisaat suomalaiset naiset.

      Ihmis- kuten eläintenkin kehot ovat i h m e e l l i s e t. Ne elpyvät yhä uudelleen kun niitä elvytetään, manipuloidaan voimistelemalla, kevyesti treenaamalla.

      Tänäänkin koin pienen ihmeen. Revin puutarhasta vuohenputkia kolmisen tuntia. Valkokukkaisia siemenlinkoja. Arvioin, että 1/5 on vasta tehty. Vanhan kiinalaiset jo kirjoittivat: puutarhanhoito hoitaa terveyttäsi. En tarvinnut iltaunta ollenkaan.

      • No olethan sinä väkisinkin yli seitenkymppinen, jos sinulla on vuosia jo kymmenen enemmänkin.


      • Anonyymi

        Vanhat kiinalaiset tarkoittivat sielun, eivät kehon hoitoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vanhat kiinalaiset tarkoittivat sielun, eivät kehon hoitoa.

        Eiköhän me olla Kiinasta saatu jo tarpeeksi hyvää.
        Kiinalaisessa Mongoliassa on nyt tavattu paiseruttoa kaiken muun hyvän lisäksi.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        No olethan sinä väkisinkin yli seitenkymppinen, jos sinulla on vuosia jo kymmenen enemmänkin.

        Toki olen, -49 syntynyt. Raskasta työtä jouduin tekemään heikolla fysiikalla. Pelkkä kansakoulu. Oli otettava työ mistä saa rahaa ruokaan, vaatteisiin ja asuntoon.

        En pysty enää raskaisiin töihin. Kuten tuolla sanotaan vahva aamuateria on edes sen vähän jaksamisen edelletys.
        Olin aina yksin. Jopa vuosilomat olivat piinallisia. Poltin itseni loppuun työmaalla, burnout, kuten sanotaan.
        Hivenaineet ovat hyvin tärkeitä. Otan rautaa, sinkkiä ja magnesiumia joka päivä. Ja D-vitamiinia ympäri vuoden.


    • Anonyymi

      Poretableteissa on kaksi vikaa, joilla ei ole merkitystä, jos on satunnaiskäyttäjä
      Etuna on nielemishelppous
      Viat ovat suolan liikasaanti, siis natriumyhdisteiden, ja ylikallis hinta https://www.bmj.com/content/347/bmj.f6954
      Kotiruoka on parasta -ideologia tulee maalaisliitolta, ei sinänsä liity terveyteen, mutta hyvä tukea kotimaista kontrolloitua
      Olen lisäaineiden kestokäyttäjä, ei ylisuuria vaan jatkuvia annoksia, noin 15 ainetta päivässä, teen noin kuukauden annokset etukäteen, ostaessa minimoin hinnat, vaihtelen merkkejä hieman, koska halpojen valmisteiden tasaisuus ei ole varma, jauho on edullisin, poretabletteja ja nesteitä en käytä, en lue naistenlehtien terveysohjeita tai Heikkilää (jolla on oikeitakin ideoita: kasvi on vaarsllisempi kuin eläin, koska ...), yleensä en osta luontaistuotekaupoista enkä koskaan apteekeista, molemmst kalliita

    • Anonyymi

      Kotiruoka-ideologia ei ole mikään maalaisliiton ideologia.
      Lukekaa Duodecim'ia, lääkäreitten kirjoittamaa Terveyskirjastoa.
      Lääkäreissä ovat myös ravitsemusopin erikoisasiantuntijoita.

      • Anonyymi

        Lääkärit eivät edes saa ravitsemuskoulutusta

        Vaikkä lääkäri määrää lääkkeitä hän ei ole kemisti
        Valtaosa ei osaa määritellä mikä on mooli tai MIKSI sitä käytetään niinkin yksinkertaisissa srvoissa kuin kolesteroli- ja sokeriarvot

        Vaikka lääkäri määrää magneettikuvaukseen hän ei tiedä mitä on magnetismi ta osaa kertoa äidilleen mitä kuvaavat yksityiset Maxwellin yhtälöt

        Lääkäri hoitaa sairautta lääkkeillä ei terveyttä hivenaineilla. Terveyskeskus ei hoida terveyttä vaan sairautta ja se on sairadtupa eli lasareetti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkärit eivät edes saa ravitsemuskoulutusta

        Vaikkä lääkäri määrää lääkkeitä hän ei ole kemisti
        Valtaosa ei osaa määritellä mikä on mooli tai MIKSI sitä käytetään niinkin yksinkertaisissa srvoissa kuin kolesteroli- ja sokeriarvot

        Vaikka lääkäri määrää magneettikuvaukseen hän ei tiedä mitä on magnetismi ta osaa kertoa äidilleen mitä kuvaavat yksityiset Maxwellin yhtälöt

        Lääkäri hoitaa sairautta lääkkeillä ei terveyttä hivenaineilla. Terveyskeskus ei hoida terveyttä vaan sairautta ja se on sairadtupa eli lasareetti

        Ei terveyskeskuksista ollutkaan kyse vaan erikoislääkäreistä.
        Sisätautilääkärinikin on erikoisen hyvin perehtynyt ravitsemukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkärit eivät edes saa ravitsemuskoulutusta

        Vaikkä lääkäri määrää lääkkeitä hän ei ole kemisti
        Valtaosa ei osaa määritellä mikä on mooli tai MIKSI sitä käytetään niinkin yksinkertaisissa srvoissa kuin kolesteroli- ja sokeriarvot

        Vaikka lääkäri määrää magneettikuvaukseen hän ei tiedä mitä on magnetismi ta osaa kertoa äidilleen mitä kuvaavat yksityiset Maxwellin yhtälöt

        Lääkäri hoitaa sairautta lääkkeillä ei terveyttä hivenaineilla. Terveyskeskus ei hoida terveyttä vaan sairautta ja se on sairadtupa eli lasareetti

        Minulle suositteli ihan oikea lääkäri sinkkiä parantamaan vastustuskykyä, liekkö sinkin ansiota kun en ole sen koomin flunssia pitänyt.

        Pirre


    • Anonyymi

      Alkuun pääsee googlaamalla
      Terveellinen ruoka terveyskirjasto

      sis. runsaasti linkkejä

    • Anonyymi

      Terveyskeskuksessani on ravitsemusterapeutti erikseen, mutta tuntuu että hänen tietomääränsä ravitsemuksesta ei ole kummempi kuin omani.
      En tiedä millä millä kriteereillä alimman terapeutin tittelin saa.
      Viikon pikakoulutuksellako ?

      Terapeutteja on monen tasoisia. Lisäksi on korkea kynnys päästä terveyskeskuksenkaan ravitsemusterapeutin vastaanotolle.
      Pitääkö olla sairaus, joka vaatii erikoisruokavalion tai huomattava ali- tai ylipaino ?

      Pitää joka tapauksessa olla "laillistettu terapeutti", että opinnot ovat riittävät
      ammatin harjoittamiseen.

      Ravitsemustieteen opintomäärät lääketieteellisissä tiedekunnissa ovat kasvaneet
      ja lisäksi Suomessa on korkeakoutettuja ravitsemusterapeutteja, ylempi korkeakoulututkinto ravitsemustieteessä,

      mutta monipuolinen kotiruoka riittää.
      Ei asiasta kannata tehdä monimutkaista.

    • Anonyymi

      Joo netistä osaa jokainen hakee tietoa, ihminen on yksilö syy voi olla kilpirauhanen TMS. Joka vaatii tutkimistä jos huolissaan kuten mummi en hakisi apua muualta kuin lääkäristä.
      Avun löytyminen voi olla mutkikas ja aikaa vievä.

    • Ruuan on hyvä olla maukasta,
      ja kermalla, voilla, suolalla ja mausteilla saa maukasta.
      On parempi syödä maukasta ja vähemmän kuin mautonta, jolla vain täyttää vatsansa.
      Ylipaino-ongelmat ja sairaudet ovat tietysti oma lukunsa.
      Yrteillä saa mukavasti makua ja voi samalla vähentää suolaa,
      kokeilemalla löytää omat mieltymyksensä.

      Dosenttiini on viime vuonna tullut myös B-vitamiini, mutta vain kuuroluontoisesti ja kolme kertaa viikossa, en ole uskaltanut sitä joka päivä ottaa koska kuvittelen sen kerääntyvän maksaa, tai ainakin olevan sen vaaran.
      B- vitamiini lienee muistipilleri ja on tietysti parempi aloittaa sen syönti jo ennen sairastumista kuin vasta kun muistisairaus kunnolla iskee.

      Kuntoni on koronan ansiosta huonontunut, uimahallit ovat kiinni ja oman kylän uimahallikin avautuu vasta syksyllä, toivottavasti edes silloin, että pääsee vesijuoksemaan, Päijänteessä osaan vain pulikoida, en uskalla selälle lähteä ja vesikin tuntuu liian kylmältä.

      Pian pitää aloitta jo uimisen kuivaharjoittelu, ettei vallan rapistuisi.

      • Anonyymi

        Syöminen ei maistu nykyisin, - paitsi aamupala:

        luonnonjugurttia, mustikoita, näkkileivänpaloja, 6-7 eri sorttia siemeniä (ovat omissa pikkupurkeissa), rusinoita ja ruokosokeria kylmää kahvia, missä on maitoa ja kaardemummaa kananmuna cura MIN kurkumatabletti sinkkitabletti ja kaksi lasia vettä.

        Aamupäivällä nappaan verenpainelääkkeet (2 kpl, se toinen varsinainen ja toinen vatsalle-jotain), illalla vielä cura MIN tabletti.

        Päivällä juon kahvia ja jotain pientä, ehkä jugurttia ja näkkäriä ja juustoa.

        Pitäis varmaan parantaa ruokailutottumuksia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syöminen ei maistu nykyisin, - paitsi aamupala:

        luonnonjugurttia, mustikoita, näkkileivänpaloja, 6-7 eri sorttia siemeniä (ovat omissa pikkupurkeissa), rusinoita ja ruokosokeria kylmää kahvia, missä on maitoa ja kaardemummaa kananmuna cura MIN kurkumatabletti sinkkitabletti ja kaksi lasia vettä.

        Aamupäivällä nappaan verenpainelääkkeet (2 kpl, se toinen varsinainen ja toinen vatsalle-jotain), illalla vielä cura MIN tabletti.

        Päivällä juon kahvia ja jotain pientä, ehkä jugurttia ja näkkäriä ja juustoa.

        Pitäis varmaan parantaa ruokailutottumuksia?

        Syytä on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syöminen ei maistu nykyisin, - paitsi aamupala:

        luonnonjugurttia, mustikoita, näkkileivänpaloja, 6-7 eri sorttia siemeniä (ovat omissa pikkupurkeissa), rusinoita ja ruokosokeria kylmää kahvia, missä on maitoa ja kaardemummaa kananmuna cura MIN kurkumatabletti sinkkitabletti ja kaksi lasia vettä.

        Aamupäivällä nappaan verenpainelääkkeet (2 kpl, se toinen varsinainen ja toinen vatsalle-jotain), illalla vielä cura MIN tabletti.

        Päivällä juon kahvia ja jotain pientä, ehkä jugurttia ja näkkäriä ja juustoa.

        Pitäis varmaan parantaa ruokailutottumuksia?

        Jos haluat puutostautien aiheuttamia sairauksia ja heikon kunnon
        niin jatka samaan malliin !

        Jos et, niin syö lisäksi edes yksi täysipainoinen ateria päivässä,
        lihaa/kalaa ja vihanneksia.

        Jos et lihaa tai kalaa syö
        sinun olisi saatava jostain muusta tarvittavat proteiinit.
        Jogurtista, maidosta ja juustosta saa vähän proteiinia.
        Niistä saa myös kalsiumia, se on tärkeä luustolle.

        Ihminen tarvitsee yhden gramman proteiinia
        painokiloansa kohti vuorokaudessa.
        Iäkäs tarvitsee vähän enemmänkin.

        Eli esimerkkinä:
        60-kiloinen henkilö tarvitsee 60 grammaa proteiinia vrk:ssa.
        70-kiloinen henkilö tarvitsee 70 grammaa proteiinia vrk:ssa.

        Itse pidän huolta, että saan vähintään noin 70 grammaa proteiinia vrk:ssa.
        Painan 58 kg.

        Liha ja kala on hyvä proteiininlähde sekä palkokasvit, pavut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos haluat puutostautien aiheuttamia sairauksia ja heikon kunnon
        niin jatka samaan malliin !

        Jos et, niin syö lisäksi edes yksi täysipainoinen ateria päivässä,
        lihaa/kalaa ja vihanneksia.

        Jos et lihaa tai kalaa syö
        sinun olisi saatava jostain muusta tarvittavat proteiinit.
        Jogurtista, maidosta ja juustosta saa vähän proteiinia.
        Niistä saa myös kalsiumia, se on tärkeä luustolle.

        Ihminen tarvitsee yhden gramman proteiinia
        painokiloansa kohti vuorokaudessa.
        Iäkäs tarvitsee vähän enemmänkin.

        Eli esimerkkinä:
        60-kiloinen henkilö tarvitsee 60 grammaa proteiinia vrk:ssa.
        70-kiloinen henkilö tarvitsee 70 grammaa proteiinia vrk:ssa.

        Itse pidän huolta, että saan vähintään noin 70 grammaa proteiinia vrk:ssa.
        Painan 58 kg.

        Liha ja kala on hyvä proteiininlähde sekä palkokasvit, pavut.

        Proteiinin tarve / painokilo?
        Tarvitseeko laardimassa proteiinia? Vaakanäyttöön turvauten kyllä.
        Olipa rasva 10% tai 30%nniin tuon periaatteen mukaan saman painoisten henkilöiden tulisi saada protskua yhtä paljon!
        Suvaitsen olle eri mieltä. Läskikerrokset eivät tarvitse protskua!
        Oma RASVATON painoni on 69,1 kg. Harrastan lihaskuntoilua ja lasken protskutarpeekseni noin 140g - 150g /vuorokausi.

        Silavat hylkeet. Älkää mitoittako protskutarvettanne laardikerrostenne mukaan koska siinä tapauksessa ylimääräinen energia, lähinnä nopeista hiilareista lähtöisin oleva, lisää läskiä eli proteiinin tarvettanne.


    • Anonyymi

      Anteeksi aloittaja ...jos vein keskustelua eri suuntiin mitä oli tarkoitus .. kun aloin höpisemään ruokahaluttomuudestani .... mutta toisaalta tämä oli tosi hyvä keskustelu ja hyödyllistä tietoa meille kaikille... Tänään syön kananfilettä ...lisukkeineen ..
      mimmimum-..mi

      • Anonyymi

        Noniin ! Hyvä ! Bon appetit !


      • Äläpäs nyt mimmimummi. Hyvän keskustelun sait aikaiseksi kun kaikki tulivat kilvan mukaan omine tietoineen ja nikseneen. Tahtoivat osallistua mukavan kirjoittajan pulmiin, etenkin jos itsellä on ollut samantapaista probleemaa.)) Vai ?
        Vanhusopinnoistani muistan, että ihmisen aisteista makuaisti on se, jossa muutokset näkyvät ensimmäisenä. Monilla se näkyy tuon makeannälän lisääntymisenä. Ketjusta näkee, että meiltä tietoa löytyy ja vielä kokemuksellista. Kiitos niistä minunkin puolestani.

        Ei minunkaan ruokahalussani kehumista ole. Runsas ulkoilu sitä kyllä parantaa jonkinverran, mutta itseään täytyy kyllä vartioida etenkin tuon proteiinin saannin kohdalla.
        Vaikka liikun "yli suositusen" yksipuoliseksi tahtoo jäädä. Ei muista/viitsi edes venytellä aina, Sateen sattuessa menen sitten pitkin hampain juoksumatolle ja polkemaan kuntopyörää vaikka tympii jo valmiiksi...
        Kyllä minä syytnä tästä kaikesta koronaa. Jos elämään rajoitetaan ulkopäin ja elävät ihmiskontaktit vähenevät hiljainen alakulo hiipii mieleen kuin varkain, ainakin minulla.

        Taitaa olla kestävyyslaji tämä koronaa vastaan kamppailu ja kestävyyslajeissa olen aina ollut huono..)) Saa sitten nähdä oppiiko vanha koira uusille tavoille.
        Tsemppiä meille kaikille !


      • Mummeli tein aloituksen juuri terveydestä myös huolista, terveydestä kirjoittaminen saattaa olla apua avuntarvitseville, kyllä itse luotan lääkäreihin en muuten olisi päässyt kuntoon kommetti eilen klo 13:17


    • Anonyymi

      Jos syö noin 100 gr jotain lihaa päivässä, siitä saa B-vitamiineja.
      B-monivitamiinia voi ottaa purkista vaikka joka päivä,
      ei siitä ole haittaa ja
      huomio
      kaikki b-vitamiinit ovat tärkeitä.

      Mm. pitkäaikainen tiamiinin puutos voi altistaa sydänkohtauksille.
      Pitkäaikainen vajaaravitsemus voi altistaa vaikka mille.
      Syökää ihmiset riittävästi,
      ettette kohta kaatuile itseänne sairaalaan.
      Lonkka kun menee, menee kunto sairaalassa maatessa lopullisesti.

    • Anonyymi

      Lääkärit siis tuntevat fysiologiaa
      No niin, he siis hoitavat sairauksia tämän perusteella
      Valtaosa sanoo terveydestä, ettei lisäaineita tarvita

      Tämä perustuu siihen että ihmiskokeita ei nykyisin saa tehdä

      Tämä johtuu siitä, että he ovat varovaisia, osa pöntöistä alksisi syödä karoteenia niin että värjäytyisi porkkanaksi

      Sitten meillä on pieni joukko terveyslääkäreiksi julistautuneita

      He ovat niin erimielisiä, että jos pantaisiin autiolle, kävisivät toistensa kimppuun?

      Pekka Puska, poliittinen
      Matti Tolonen, ansaitsija
      Antti Heikkilä, myöhästynyt nero

      Ei yhteistä, järjestys tieteellinen, minun käsitykseni mukaan

    • Anonyymi

      Päivittäistä proteiinin saantia ei tarvitse laskea, jos hyvin syö,
      mutta laitanpa muutaman esimerkin,
      kuinka paljon jostakin yleisestä ruoka-aineesta saa proteiinia.

      Saa pientä käsitystä, miten paljon pitäisi syödä,
      että esim. 70-kiloinen ihminen saisi minimin eli 70 gr proteiineja päivässä.


      1 lasi maitoa ( noin 2,5 dl) = 7 gr proteiinia
      1 viipale kinkkua tai juustoa = 2-2,5 gr proteiinia
      puuro maidolla = 5-7 gr proteiinia
      1 kananmuna = 7 gr proteiinia
      noin 100 gr possunlihaa = noin 20-25 gr proteiinia
      noin 100 gr kalaa = 20-25 gr proteiinia
      1 peruna = 1 gr proteiinia
      kourallinen pähkinöitä = 5-6 gr proteiinia
      1 dl papuja = 15-17 gr proteiinia
      1 dl soijarouhetta = 14 gr proteiinia


      Kasviksista saa kasviproteiineja,
      lihasta eläinperäistä proteiinia,
      joka on monipuolisempaa.

      • Kiitos tuosta proteiinilistasta, Anonyymi 12.56. Helppo ynnäillä ja nähdä mikä on oma tilanne...


    • Anonyymi

      70kg painavien proteiinin tarve.
      Hlö 1. Rasva 30%.
      Hlö2. Rasva 10%.
      Minun päähäni ei mahdu, että molempien proteiinin tarve olisi perustellusti sama!
      Valistakaa minua!

      • Anonyymi

        Mitäköhän tarkoitat ?
        Tarkoitatko, että jos on kehon rasvaprosentti on 30
        tai 10, niin onko proteiinintarve sama ?
        Vai mitä ?
        Jos sitä tarkoitat, en ainakaan minä tiedä vastausta,
        mutta proteiinintarvetta ei tarvitse "tikulla mitata".
        Ei sen määrä ole grammalleen tarkka.
        Kunhan saisi minimimäärän päivässä.
        Jos saa yli siitä ei ole haittaa.

        Proteiini edistää lihasmassan säilymistä ja luuston pysymistä kunnossa,
        mutta on muitakin aineita mitä pitää saada ja jos monipuolisesti ja riittävästi syö,
        niitä kyllä saa "automaattisesti".


      • Anonyymi

        Olet TÄSMÄLLEEN oikeassa

        Sana on

        rasvaton massa
        LBM
        lean body mass

        Sitä kilomäärää LBM kohden lasketaan proteiinimäärä grammoissa
        1 tavis
        2 bodari
        3 kilpaijabodari

        Mutta tämä ei ole kovin herkkä rasvaprosentille sen takia että proteiinimäärä kiloa kohden on epämääräinen sitä ei tiedetä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet TÄSMÄLLEEN oikeassa

        Sana on

        rasvaton massa
        LBM
        lean body mass

        Sitä kilomäärää LBM kohden lasketaan proteiinimäärä grammoissa
        1 tavis
        2 bodari
        3 kilpaijabodari

        Mutta tämä ei ole kovin herkkä rasvaprosentille sen takia että proteiinimäärä kiloa kohden on epämääräinen sitä ei tiedetä

        En tarkoita pilkun halkomista vaan sitä, että jos roisin runsaasti ylipainoinen tulkitsee tuota 1g/kg niin harhautuu pahemman kerran.
        Oman syömiseni koostumuksen vaihtoehdot ovat olleet jo vuosikymmeniä selkäydinjatkeessani. Valinnat ovat automatisoituneet. Teen pöperöt myös vaimolleni ja niissä on omat reunaehtonsa.

        Lienen jonkin sortin fanaatikko koska seuraan kehon koostumuksen muutosta vuosittain samassa InBody720 laitteessa, samaan aikaan, samassa tilanteessa. Olkoon tulosteissa virhettä tai ei, niin luultavasti virhe on positiottain samaan suuntaan ja suhteelliselta suuruusluokaltaan sama.
        Viimeisten 10:n vuoden aikana olen joutunut hiljalleen antamaan periksi myös ykkösten voimatasossa.
        Rasvatonta lihasta lähtee noin 600g/vuosi. Rasvat pysyvät kurissa tai jopa hieman laskevat.
        Luukato on vähäistä mutta johdonmukaista.

        En ole mikään bodari mutta lasken tarpeeni tuon 2g:n mukaan rasvattomasta painostani.
        Nyt 76 vuotisena on turhan mahtipontista sanoa, että pääasia, että rauta kulkee ja kyrpä seisoo. Hyvä, että elintoimintoja on sentään jäljellä.
        Olen myös fanaatikko siinä mielessä, että aistiessani jonkun tuttavapiirini henkilön tietyn laatuisia huolia niin vihjaan herkästi elintapojen muutoksen suuntaan.
        Tässä asiassa häirikön herkästi myös täällä yrittäen valottaa ainakin yhtä periaatteellista vaihtoehtoa.

        Vaimoni ei pane pahakseen tätä fanatismiani.
        Ei paheksu edes vuosittain pitämiäni "rentoutumisjaksoja".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tarkoita pilkun halkomista vaan sitä, että jos roisin runsaasti ylipainoinen tulkitsee tuota 1g/kg niin harhautuu pahemman kerran.
        Oman syömiseni koostumuksen vaihtoehdot ovat olleet jo vuosikymmeniä selkäydinjatkeessani. Valinnat ovat automatisoituneet. Teen pöperöt myös vaimolleni ja niissä on omat reunaehtonsa.

        Lienen jonkin sortin fanaatikko koska seuraan kehon koostumuksen muutosta vuosittain samassa InBody720 laitteessa, samaan aikaan, samassa tilanteessa. Olkoon tulosteissa virhettä tai ei, niin luultavasti virhe on positiottain samaan suuntaan ja suhteelliselta suuruusluokaltaan sama.
        Viimeisten 10:n vuoden aikana olen joutunut hiljalleen antamaan periksi myös ykkösten voimatasossa.
        Rasvatonta lihasta lähtee noin 600g/vuosi. Rasvat pysyvät kurissa tai jopa hieman laskevat.
        Luukato on vähäistä mutta johdonmukaista.

        En ole mikään bodari mutta lasken tarpeeni tuon 2g:n mukaan rasvattomasta painostani.
        Nyt 76 vuotisena on turhan mahtipontista sanoa, että pääasia, että rauta kulkee ja kyrpä seisoo. Hyvä, että elintoimintoja on sentään jäljellä.
        Olen myös fanaatikko siinä mielessä, että aistiessani jonkun tuttavapiirini henkilön tietyn laatuisia huolia niin vihjaan herkästi elintapojen muutoksen suuntaan.
        Tässä asiassa häirikön herkästi myös täällä yrittäen valottaa ainakin yhtä periaatteellista vaihtoehtoa.

        Vaimoni ei pane pahakseen tätä fanatismiani.
        Ei paheksu edes vuosittain pitämiäni "rentoutumisjaksoja".

        Kerro, mikä on sinun rasvaton paino ja se läski paino hmy kokonaispaino puntarissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro, mikä on sinun rasvaton paino ja se läski paino hmy kokonaispaino puntarissa.

        69,1kg / 82,2kg. 172cm / 76v.
        16% / 67,8 viskeraali.
        En hurraa mutta pysyn kasassa vaikka reisistä on poistunut tavaraa.
        Mineraalit toistaiseksi 1,28 x viitearvon keskitaso.


      • Anonyymi

        No valistetaanpa nyt sitten.

        Oletetaan, että nämä esimerkkisi 70 kiloa painavat hölöt edustavat kumpikin ns. keskivertoihmistä. Liikkuvat jonkin verran, ovat suht terveitä, syövät tavallista, itselleen ja myös mahdollisille perheenjäsenilleen mieluista ja sopivaa ruokaa. Esimerkiksi jos kumpikin näistä hölöistä saa tavanomaisesta aamupalastaan 20-30 g proteiineja niin se on ihan ok., ei olisi mitään järkeä ruveta kummankaan siinä (omia) rasvaprosenttejaan ja 'perusteltuja' proteiinin tarpeitaan miettimään.
        Liikaa ei tietenkään pidä syödä mitään, proteiinejakaan. Useimmille (varsinkin niille joiden rasvaprosentti on korkea) liikaa proteiinia suurempi paha kuitenkin on liika rasva ja liiat (nopeat) hiilihydraatit.
        Liiallinen proteiinin saanti on kyllä hyvin haitallista terveydelle sekin, mutta sanavalinnoistasi "laardimassa, läskikerrokset, silavat hylkeet (?!)" päättelen sinun ajattelevan enemmänkin numeroita ja ulkoista olemusta?

        Bessie


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No valistetaanpa nyt sitten.

        Oletetaan, että nämä esimerkkisi 70 kiloa painavat hölöt edustavat kumpikin ns. keskivertoihmistä. Liikkuvat jonkin verran, ovat suht terveitä, syövät tavallista, itselleen ja myös mahdollisille perheenjäsenilleen mieluista ja sopivaa ruokaa. Esimerkiksi jos kumpikin näistä hölöistä saa tavanomaisesta aamupalastaan 20-30 g proteiineja niin se on ihan ok., ei olisi mitään järkeä ruveta kummankaan siinä (omia) rasvaprosenttejaan ja 'perusteltuja' proteiinin tarpeitaan miettimään.
        Liikaa ei tietenkään pidä syödä mitään, proteiinejakaan. Useimmille (varsinkin niille joiden rasvaprosentti on korkea) liikaa proteiinia suurempi paha kuitenkin on liika rasva ja liiat (nopeat) hiilihydraatit.
        Liiallinen proteiinin saanti on kyllä hyvin haitallista terveydelle sekin, mutta sanavalinnoistasi "laardimassa, läskikerrokset, silavat hylkeet (?!)" päättelen sinun ajattelevan enemmänkin numeroita ja ulkoista olemusta?

        Bessie

        Proteiini on tärkeä lihaksille ja luustolle eikä ihminen ensiksikään helpolla
        pysty saamaan sitä "liikaa" eikä siitä liiasta ole mitään haittaa.
        Proteiinipitoinen ruoka sitäpaitsi pitää nälän kauan loitolla,
        ei tule ylensyödyksi.

        Liiallinen rasvansyönti tukkii verisuonet ja lihottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No valistetaanpa nyt sitten.

        Oletetaan, että nämä esimerkkisi 70 kiloa painavat hölöt edustavat kumpikin ns. keskivertoihmistä. Liikkuvat jonkin verran, ovat suht terveitä, syövät tavallista, itselleen ja myös mahdollisille perheenjäsenilleen mieluista ja sopivaa ruokaa. Esimerkiksi jos kumpikin näistä hölöistä saa tavanomaisesta aamupalastaan 20-30 g proteiineja niin se on ihan ok., ei olisi mitään järkeä ruveta kummankaan siinä (omia) rasvaprosenttejaan ja 'perusteltuja' proteiinin tarpeitaan miettimään.
        Liikaa ei tietenkään pidä syödä mitään, proteiinejakaan. Useimmille (varsinkin niille joiden rasvaprosentti on korkea) liikaa proteiinia suurempi paha kuitenkin on liika rasva ja liiat (nopeat) hiilihydraatit.
        Liiallinen proteiinin saanti on kyllä hyvin haitallista terveydelle sekin, mutta sanavalinnoistasi "laardimassa, läskikerrokset, silavat hylkeet (?!)" päättelen sinun ajattelevan enemmänkin numeroita ja ulkoista olemusta?

        Bessie

        Mieltymykseni numeroihin johtuu näiden palstojen epämääräisistä ja subjektiivisista ilmaisuista.
        Vaakanäyttöön tuijottaminen ei kerro paljoakaan koska ihmiset ovat koostumukseltaan erilaisia.

        Liika protsku tuntuu lisääntyneenä virtsan erityksenä joka on viestinä varsin selvä.
        Mitä tulee numerot >< ulkoinen olemus niin olemus ratkaiseen. Henkilö voi olla roteva, hintelä, laiha tai pönäkkä mutta kokonaisolemus ja liikkuminen ratkaisee.
        Ihminen on sopivan painoinen kun paino, runsas tai niukka, ei aiheuta terveydellisiä ongelmia eikä haittaa normaalia liikkumista. Valitettavan usein näkee silavia hylkeitä jotka eivät ilmiselvästi kuulu tuohon vm. ryhmään. Muiden terveydestähän ei tiedä!

        Epämääräisten mokeltamisten asemesta faktoja kehiin!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Proteiini on tärkeä lihaksille ja luustolle eikä ihminen ensiksikään helpolla
        pysty saamaan sitä "liikaa" eikä siitä liiasta ole mitään haittaa.
        Proteiinipitoinen ruoka sitäpaitsi pitää nälän kauan loitolla,
        ei tule ylensyödyksi.

        Liiallinen rasvansyönti tukkii verisuonet ja lihottaa.

        Kaikesta liiasta on haittaa vaikka sitä ei heti huomaa.

        Kun se proteiinihössäys oli kuumimmillaan, että kaikki piti olla proteiini- jotain leivästä lähtien, niin lääkäreiltä tuli hälyytys, että ihmiset laittavat munuaisensa pilalle liian proteiinin ahtamisella.

        Epäilyttävää kaikki tuo pillereittenkin ahtaminen naamaansa ilman todettuja puutostiloja.
        Terve ihminen saa kyllä kaiken tarvitsemansa ruuasta, jos ei nyt ihan valkoisella leivällä ja pullalla elä.
        Sitten on eri juttu, jos on niin pahoja ruoka-allergioita, että ruokavalio on hyvin suppea sen takia tai jos on tehty mahaleikkauksia tai sellaista. Silloin on viisasta olla seurannassa ja otattaa säännöllisesti verikokeita, missä todetaan jos jotain saa liian vähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mieltymykseni numeroihin johtuu näiden palstojen epämääräisistä ja subjektiivisista ilmaisuista.
        Vaakanäyttöön tuijottaminen ei kerro paljoakaan koska ihmiset ovat koostumukseltaan erilaisia.

        Liika protsku tuntuu lisääntyneenä virtsan erityksenä joka on viestinä varsin selvä.
        Mitä tulee numerot >< ulkoinen olemus niin olemus ratkaiseen. Henkilö voi olla roteva, hintelä, laiha tai pönäkkä mutta kokonaisolemus ja liikkuminen ratkaisee.
        Ihminen on sopivan painoinen kun paino, runsas tai niukka, ei aiheuta terveydellisiä ongelmia eikä haittaa normaalia liikkumista. Valitettavan usein näkee silavia hylkeitä jotka eivät ilmiselvästi kuulu tuohon vm. ryhmään. Muiden terveydestähän ei tiedä!

        Epämääräisten mokeltamisten asemesta faktoja kehiin!

        Mitä ihmeen faktoja sinä oikein peräät?!
        Satuitko ollenkaan huomaamaan, että kirjoitin: "Oletetaan, että nämä esimerkkisi 70 kiloa painavat hölöt edustavat kumpikin ns. keskivertoihmistä. Liikkuvat jonkin verran, ovat suht terveitä, syövät tavallista, itselleen ja myös mahdollisille perheenjäsenilleen mieluista ja sopivaa ruokaa."

        "Faktana" en seuraavaakaan tyrkytä tai tyrkyttänyt, mutta en mielestäni aivan väärässäkään ole:
        "Esimerkiksi jos kumpikin näistä hölöistä saa tavanomaisesta aamupalastaan 20-30 g proteiineja niin se on ihan ok., ei olisi mitään järkeä ruveta kummankaan siinä (omia) rasvaprosenttejaan ja 'perusteltuja' proteiinin tarpeitaan miettimään."
        Sinusta "epämääräistä mokeltamista", minusta melko selvästi kirjoitettu oma mielipiteeni. Mielipidehän perustuu kertomaani oletukseen näistä sinun esimerkkihenkilöistäsi ("keskivertoihmisiä jne.) ja heidän tuomisestaan oletettuun tilanteeseen, aamiaistaan nauttimaan.
        Mielestäni on tärkeää se, että yleensäkin ja sitten vielä nimenomaan aamiaisella (yön paaston jälkeen) saa riittävästi proteiineja heti ensimmäisellä aterialla. Katselen siis asioita keskiverto 70 ihmisen näkökulmasta, koska kirjoitamme 70 yleispalstalla.
        Jos kirjoittaisin jollain lihasvoimaharjoittajien tms. palstalla, näkökulma luonnollisesti olisi toinen ja saattaisin painottaa myös viimeisen ilta-aterian proteiinipitoisuuden tärkeyttä.
        Kyllä minulle on päivänselvää myös se, ettei vaikkapa 170 kiloisen pidä laskea proteiinintarvettaan 170 kertaa x tai x,x laskutoimituksella, mutta 70 kiloisistahan tässä oli puhe alunperinkin?

        Mitä faktoja muuten olet itse laittanut kehiin?

        Bessie


    • Anonyymi

      Eläinrasvoja kannattaa välttää mukaanlukien rasvaiset maidot ja kermat
      ja silavat. Rasvassa ei ole proteiineja ja eläinrasva nostaa veren kolesterolia,
      mutta koska elimistö tarvitsee rasvaakin, kasvivöljyt ovat terveellisempiä
      eivätkä vaikuta koleteroliin.

    • Anonyymi

      Ihminen saa päivän mittaan proteiinia myös syömästään leivästä.
      Kasviksissakin on vähän,
      herneissä, pavuissa, linsseissä ja soijarouheessa eniten.

      100 grammassa leipää voi olla reilu 10 grammaa proteiinia.
      Montako viipaletta se on, sen voi arvioida leipäpussin tuoteselosteen perusteella.
      100 grammassa kasviksia/vihanneksia on suunnilleen pari grammaa proteiinia,
      (mutta kasviksissa on vitamiineja, hivenaineita ja kuitua
      kuten hedelmissä ja marjoissakin..... kuten tiedämme....)

    • Yksin syöminen ei ole niin mukavaa kun kaverin kanssa,
      yksin ei tule laitettua mitään, sen kun nappaa leivän ja kahvin ja menee telkkarin ääreen.
      Mutta jos joskus kutsuu tutun syömään, on kivaa kattaa kunnolla j a ehkä kokeilla jotain uutta reseptiäkin, eturuokaa ja jälkiruokaa.
      Yhdessä syöminen lisää ruokahalua ja yksinelävälle oikeaa juhlaa.
      Vuoroin vieraissa voi harrastaa yhdessä syömistä.

      Joskus ajatellut, että kun säilyisi sen verran hyvässä kunnossa, että jaksaisi laittaa ruokaa itselleenkin, yksi lämmin ruoka päivässä on poikaa.
      Yleensä keittelen jotain jota syön seuraavana ja ehkä seuraavanakin päivän
      tai laitan pakkaseen. Keitot ovat hyviä pakastusruokia ja helppoja ja nopeita lämmitettäviä.
      Tänään oli ruokalistalla eilisen kesäkeiton mussaus sosekeitoksi, maistui heti uudelta vaikka samaa kesäkeittoa olikin. päälle laitoin paljon persiljaa ja raejuustoa nokareen.

      • Anonyymi

        Suunnittelu, hankinnat, valmistus, kattaminen ja syöminen on todellakin paljon antoisampaa tehdä kahdelle kuin vain itselleen.
        Olen tottunut ottamaan huomioon vaimoni reunaehdot. Vakiomäärä K-vitamiinipitoisia syötäviä. Niukasti rautaa sisältäviä ja helpoin osa on välttää hänen allergiaansa silakoiden suhteen.
        Useimmiten valmistan parin, kolmen päivän sapuskat jotka syömme putkeen tai pakastan ja otan sieltä harkintani mukaan.
        Yksin ollessani käytän etupäässä pakastettuja jämiä.

        Vaimollani ei ole mitään estettä ruuan valmistukseen mutta minä teen parempaa ja koko prosessi on minulle harrastus.
        Koko yli 50 vuotisen avioliittomme aikana vaimoni ei ole, kotona vietettyjä lomia lukuun ottamatta, yhtenäkään aamuna tehnyt itselleen aamiaista. Viimeisten 20:n vuoden aikana ei mitään muutakaan ateriaa kotonakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suunnittelu, hankinnat, valmistus, kattaminen ja syöminen on todellakin paljon antoisampaa tehdä kahdelle kuin vain itselleen.
        Olen tottunut ottamaan huomioon vaimoni reunaehdot. Vakiomäärä K-vitamiinipitoisia syötäviä. Niukasti rautaa sisältäviä ja helpoin osa on välttää hänen allergiaansa silakoiden suhteen.
        Useimmiten valmistan parin, kolmen päivän sapuskat jotka syömme putkeen tai pakastan ja otan sieltä harkintani mukaan.
        Yksin ollessani käytän etupäässä pakastettuja jämiä.

        Vaimollani ei ole mitään estettä ruuan valmistukseen mutta minä teen parempaa ja koko prosessi on minulle harrastus.
        Koko yli 50 vuotisen avioliittomme aikana vaimoni ei ole, kotona vietettyjä lomia lukuun ottamatta, yhtenäkään aamuna tehnyt itselleen aamiaista. Viimeisten 20:n vuoden aikana ei mitään muutakaan ateriaa kotonakaan.

        Tuommosesta palvelusta pistesäkkisi suorastaan pullistelee.
        Saimaan lähellä asuvana, varmaan on muikkua tarjolla, joka on mielestäni hyvä kala paistettuna tai savustettuna.
        Ravintoarvotkin ovat sillä hyvät.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuommosesta palvelusta pistesäkkisi suorastaan pullistelee.
        Saimaan lähellä asuvana, varmaan on muikkua tarjolla, joka on mielestäni hyvä kala paistettuna tai savustettuna.
        Ravintoarvotkin ovat sillä hyvät.

        Just.
        Ja nimenomaan muikut voissa paistettuna, eikä missään kasvisöljyssä sitten.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Just.
        Ja nimenomaan muikut voissa paistettuna, eikä missään kasvisöljyssä sitten.

        Oliivi extra neitsyelle on paikkansa salaattikastikkeessa. Kalan paistamisen vaihtoehtona voi on ainoa. Teen itse leivän levitteeni. Normaalia voita johon puristn valkosipulia reipasti ja sötkötän kunnolla sekaisin.
        En tiedä pisteistä mutta eipä tuo kumppani ole purnannutkaan.

        Joskus tuo aamutössyrän hakeminen juoksuttaa. Joidenkin juhlapyhien aamuina ei Espanjan kaupunkimme vakio pullakauppa ole auki ja korvaavan tuotteen etsiminen kävelyttää ja elämäni sulostuttajan tee ehtii parvekkeella jäähtymään mikrokuntoon.
        Aikanann veneellä hän ei ollut yhtä suvaitseva. Kun rakentelin veneessä aamiaista ja joku kattila sattui kolahtamaan äänekkäämmin niin makuuhytistä kuului herkästi "äläkä kolise siellä"! On se vanhetessaan tullut suvaitsevammaksi.


      • Anonyymi

        Ei oo kivaa syödä yksin, mutta nälkä pakottaa. Yritän syödä yhden täyden aterian joka päivä, teen ruokaa pariksi päiväksi ja lämmitän seuraavana päivänä valmista.
        Pirre


    • Anonyymi

      Tänäkin aamuna painoindeksi ( https://www.laskuri.fi/terveys/painoindeksilaskuri ) osoitti niukasti "normaalipainoa". Ehkä ½ kiloa lisää olisi niukasti jo ylipainon puolella.

      Vanha läskimitta toimii näin ilman mitään kojeita: Nouse seisomaan. Vie kätesi lanteelle. Ota ote vyötärösi kapeimmalta kohdalta. Purista peukalosi ja etusormesi väliin kylkikudosta. Jos lievällä puristamisella saat 5 sm sormiesi väliin, sinun ihannepainosi olisi 5 kg vähemmän.

      Minulla tulos on 2 kg liikaa lihaa, vaikka BMI vielä niukasti näyttää normaalipainoa. Tämä otantatesti ei tarvi tietokonetta.
      ... käpälävaivain mies.

      • Anonyymi

        Ei ole välttämättä huuhaa juttu!
        Kokeilin samaa. Minullakin laardia jäi noin 2cm sormien väliin. Siis ylimääräistä ihraa 2kg?
        InBody720:n mukaan painoni on noin 1kg yli ihanteen.
        80kg:n lukemissa on turha puhua alle kilon lukemista. Vuorokautista vaihtelua on jo sen verran.
        Indeksit työnnän hanuriini. BMI oli 27,8 mutta mitattu paino 82kg ja ihanne 81kg.

        Kyljen puristelu ja analyysivekotin antavat saman suuruusluokan tiedon ainakin tuolla hajonnalla.
        Tosin käyn vuosittain analyysissä muista syistä kuin painovertailun vuoksi.


    • Anonyymi

      On keksittävä jotain, ettei mieli tylsisty, kysyy aloittaja.
      Miten olisi lukeminen vaihteluksi ?

      • Luen silloin tällöin nytkin, kirjan lukeminen edennyt hitaanlaisesti.
        Jotain muuta kuin kotosalla olo kehitettävä kun vaa keksin. kotosalla ihan OK toistaiseksi.

        Noista lisäravinteista jos ei puutostauteja ovat ihan turhia näin tuumasi lekuri tässä kerran.
        mitä vanhemmaksi tullu sitä enemmän kuluu vihanneksia ja hedelmiä, salaatit onnistuu raastinraudalla käsin, lanttua, naurista, porkkanaa, varhaiskaalia, tomattia jne. ihan mitä vaan sattuu.


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Luen silloin tällöin nytkin, kirjan lukeminen edennyt hitaanlaisesti.
        Jotain muuta kuin kotosalla olo kehitettävä kun vaa keksin. kotosalla ihan OK toistaiseksi.

        Noista lisäravinteista jos ei puutostauteja ovat ihan turhia näin tuumasi lekuri tässä kerran.
        mitä vanhemmaksi tullu sitä enemmän kuluu vihanneksia ja hedelmiä, salaatit onnistuu raastinraudalla käsin, lanttua, naurista, porkkanaa, varhaiskaalia, tomattia jne. ihan mitä vaan sattuu.

        Olen samaa meiltä kanssasi lisäravinteista, Pertikki.
        Luulisi lisaäainehuuman jo menneen ohi, mutta eipä mene.
        Yhä uusia uhreja menee lankaan.
        Minäkin otin jonkun aikaa muutamia lisäravinnepillereitä pari vuosikymmentä sitten,
        mutta alettuani itse tutkia asioita, totesin omalla kohdallani lisäravinteet
        täysin tarpeettomiksi.
        Vain D-vitamiinin otto purkista on perusteltua terveelle ihmiselle,
        joka syö oikein.

        Eräs lääkäri totesi: "Ei lisäaineilla mitää ehkäistä tai paranneta,
        mutta kyllä terveen ihmisen elimistö niitä kestää".


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Luen silloin tällöin nytkin, kirjan lukeminen edennyt hitaanlaisesti.
        Jotain muuta kuin kotosalla olo kehitettävä kun vaa keksin. kotosalla ihan OK toistaiseksi.

        Noista lisäravinteista jos ei puutostauteja ovat ihan turhia näin tuumasi lekuri tässä kerran.
        mitä vanhemmaksi tullu sitä enemmän kuluu vihanneksia ja hedelmiä, salaatit onnistuu raastinraudalla käsin, lanttua, naurista, porkkanaa, varhaiskaalia, tomattia jne. ihan mitä vaan sattuu.

        Oletko lukenut Vakooja-kirjan loppuun ? Mitä tykkäsit ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko lukenut Vakooja-kirjan loppuun ? Mitä tykkäsit ?

        He se justii kesken, huomannu aiemminkin kun alan lukemaa nii nukahdan keskellä päivääkin, kesken on ollu monta viikkoa, kuuntelen radiota aika paljon, TV:sä katson areenan kautta, kun hyvä sarja katsottavana esim. 10 jaksoa saattaa mennä viisituntia putkeen, asiaohjelmia, elokuvia onhan noita enemmän kuin kerkiää kahtoo.


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Luen silloin tällöin nytkin, kirjan lukeminen edennyt hitaanlaisesti.
        Jotain muuta kuin kotosalla olo kehitettävä kun vaa keksin. kotosalla ihan OK toistaiseksi.

        Noista lisäravinteista jos ei puutostauteja ovat ihan turhia näin tuumasi lekuri tässä kerran.
        mitä vanhemmaksi tullu sitä enemmän kuluu vihanneksia ja hedelmiä, salaatit onnistuu raastinraudalla käsin, lanttua, naurista, porkkanaa, varhaiskaalia, tomattia jne. ihan mitä vaan sattuu.

        Kävin mustikassa, pari litraa, paljon raakileita.
        Ensi viikolla, jo ehkä loppuviikosta, ovat kypsiä.


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        He se justii kesken, huomannu aiemminkin kun alan lukemaa nii nukahdan keskellä päivääkin, kesken on ollu monta viikkoa, kuuntelen radiota aika paljon, TV:sä katson areenan kautta, kun hyvä sarja katsottavana esim. 10 jaksoa saattaa mennä viisituntia putkeen, asiaohjelmia, elokuvia onhan noita enemmän kuin kerkiää kahtoo.

        Se on varmaankin hyvä kirja. Tosikertomus kaiken päälle.
        Aloitin sitä, mutta se oli liian, piinaavan jännittävä. Vanhemmiten alkaa verenpaine
        nousta ja sydän hakata, jos jännittää tai hermostuu. Piti jättää kesken.
        Kaikenlaista estettä sitä voikin tulla kirjan lukemiseen ! Eläydyn varmaan liikaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kävin mustikassa, pari litraa, paljon raakileita.
        Ensi viikolla, jo ehkä loppuviikosta, ovat kypsiä.

        Kuinka tulee mustikkaa tiedä vaikka muutaman litran keräis en tiiä, muutama vuonna ostanut tutulta, itellä aikomus käydä puumalassa, loppukuusta useimmaksi viikoksi ja kuunvaihteessa vietävä isolla vuokraveneellä jälkikasvua viikon risteilylle saimaalle, sellanen ukaasi vaikken ennee kovin kiinnostunut mut ompahan pois kotoa.


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Luen silloin tällöin nytkin, kirjan lukeminen edennyt hitaanlaisesti.
        Jotain muuta kuin kotosalla olo kehitettävä kun vaa keksin. kotosalla ihan OK toistaiseksi.

        Noista lisäravinteista jos ei puutostauteja ovat ihan turhia näin tuumasi lekuri tässä kerran.
        mitä vanhemmaksi tullu sitä enemmän kuluu vihanneksia ja hedelmiä, salaatit onnistuu raastinraudalla käsin, lanttua, naurista, porkkanaa, varhaiskaalia, tomattia jne. ihan mitä vaan sattuu.

        Eikö olekin paradoksaalista, että sitten kun aikaa olisi tehdä mitä vain,
        ei oikein keksi aina mihin sen käyttäisi ? Jotain mieltä siinä tekemisessä
        täytyy olla. Siis tekemisen pitäisi olla jotain mielekästä.
        Jos on kaveripiiriä, voi yhdessä kehitellä jotain.
        Riippuu myös paljon minkälaisessa ympäristössä elelee, mitä on mahdollista tehdä.
        Jos itse kykenisin, auttelisin silloin tällöin ajankulukseni mummeleita ja pappoja,
        jotka apua tarvitsevat vaikka kauppa-asihoihin tai muuhun sen sellaisiin.
        Olet käynyt mustikassa, sehän on mukavaa ! Syötkö sellaisenaan vai
        oletko jopa leipuri, oletko mustikkapiirakkaa tehnyt ?


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Kuinka tulee mustikkaa tiedä vaikka muutaman litran keräis en tiiä, muutama vuonna ostanut tutulta, itellä aikomus käydä puumalassa, loppukuusta useimmaksi viikoksi ja kuunvaihteessa vietävä isolla vuokraveneellä jälkikasvua viikon risteilylle saimaalle, sellanen ukaasi vaikken ennee kovin kiinnostunut mut ompahan pois kotoa.

        Mustikalla on meikä-äijään ns. hyvä vaste. Aivo herää ikään kuin tajuumaan asjoi selkeämmin.
        Ja totta ilmaisen siinä, että näkyvyn paranemisen näköö huomaa muutamassa minuutissa.

        Valitettavasti joudun ostamaan marjat pakkaseen. Mustikka ja puolukka vaikuttaa säilyttävän tehonsa pakastettunakin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mustikalla on meikä-äijään ns. hyvä vaste. Aivo herää ikään kuin tajuumaan asjoi selkeämmin.
        Ja totta ilmaisen siinä, että näkyvyn paranemisen näköö huomaa muutamassa minuutissa.

        Valitettavasti joudun ostamaan marjat pakkaseen. Mustikka ja puolukka vaikuttaa säilyttävän tehonsa pakastettunakin.

        Joo mustikkalla on hyviä terveydellisiä vaikutuksia, hyvä tuttu kalakaveri kerää vuosittain vähintään kymmenen ämpärillistä mustikkaa, syyksi kertoo mustikan pitävän vatsan kunnossa, juo ohutta mustikkasoppaa päivittäin..


    • Anonyymi

      Tuli särky jalkoihin ja tuskin voi istua, ostin b12 niin särky loppui neljässä päivässä, kuiten kaikessan on huonot puolet kun lukee lääke ohjetta, käytän monia lääkkeitä.
      Multi vitamiineja käyttänyt vuosia. Aina elämän matkalla on sairauksia ollut melko terve tänään.

      Coronasta, taitaa olla niin että ollut maailmassa kymmeniä vuosia ja nyt herännyt niin on ollut muillakin tämän sukuisilla yhtäkkiä ovat pois, vain kysymys mikä saa viruksen heräämään.

      • Anonyymi

        Hyvistä neuvoista varteenottavana tein jauhelihakastiketta ja keitin perunoita.

        Terveisin näkkileivän syöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvistä neuvoista varteenottavana tein jauhelihakastiketta ja keitin perunoita.

        Terveisin näkkileivän syöjä.

        Lisäsin siihen kookosmaitoa, inkivääriä, valkosipulia ja soijakastiketta.
        Ei ollut keltaisia sipuleita, eikös ne punaisetkin aja samaa.
        Kaapissa on vielä viime kesän omakuivaamia oreganoa ja timjamia.
        On paprikaakin.

        Ja eikös se ketsuppi kruunaa kaiken?


      • Anonyymi

        Veikkaan, että se olisi loppunut ilman B12-vitamiiniakin.
        Miten se särkyihin vaikuttaisi ?
        Hyvä joka tapauksessa, että loppui :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvistä neuvoista varteenottavana tein jauhelihakastiketta ja keitin perunoita.

        Terveisin näkkileivän syöjä.

        No hyvä ! Varmaankin maistui ? Jatka samaan tyyliin ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No hyvä ! Varmaankin maistui ? Jatka samaan tyyliin ?

        Hernekeittoa torstaina ja pannukakkuja.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Heti kun kuri vähän "löystyy" ....niin Korona nostaa päätään heti ...nyt 8 todettua sairastumista ....meillä ...
      Mitä ne kohta sitten ovatkaan kun ulkomaille matkustus lisääntyy...
      mimmimum-..mi

      • Anonyymi

        Ei tartunnat lopu ennenkuin rokotus saadaan.
        En usko, että korona voi rauhoittua kokoaan ollenkaan,
        vaan näin mennään eteenpäin kauan.
        Ihmiset liikkuvat, tartuntoja tapahtuu.
        Tartunnan saaneella ei ole yleensä aluksi mitään oireita,
        ja voi siinä vaiheessa jo tartuttaa monia.

        Ovatkohan uudet 8 tartuntaakin samaa tartuntaketjua ?
        Yksi on saanut tartunnan ja tartuttanut tietämättään muita.

        Epäilen, että kesäkauden jälkeen tilanne on huonontunut
        ja jotain rajoituksia pitää ottaa taas käyttöön.
        Ei tästä ihan heti loppua tule.
        Ei tämän vuoden puolella, vaikka kuinka toivoisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tartunnat lopu ennenkuin rokotus saadaan.
        En usko, että korona voi rauhoittua kokoaan ollenkaan,
        vaan näin mennään eteenpäin kauan.
        Ihmiset liikkuvat, tartuntoja tapahtuu.
        Tartunnan saaneella ei ole yleensä aluksi mitään oireita,
        ja voi siinä vaiheessa jo tartuttaa monia.

        Ovatkohan uudet 8 tartuntaakin samaa tartuntaketjua ?
        Yksi on saanut tartunnan ja tartuttanut tietämättään muita.

        Epäilen, että kesäkauden jälkeen tilanne on huonontunut
        ja jotain rajoituksia pitää ottaa taas käyttöön.
        Ei tästä ihan heti loppua tule.
        Ei tämän vuoden puolella, vaikka kuinka toivoisi.

        Ei oo onneksi kaipausta ulkomaille matkusteluista.

        Ihan hyvin viihdyn kotonani.
        Kävin taas mustikassa, vieläkin on osa raakoja, mutta ei enää niin paljon.

        Jotain 5 litraa kerättynä.
        Laitan ne pakkaseen sellaisissa desin annoksina, hyvä silmille.

        Kuulemma jo ruokalusikallinen päivässä riittäisi, että silmät pysyy kunnossa.

        Aamulenkillä metsän läpi kulkeissani kerään joka aamu siinä litran-pari.

        Suosittelen, saa liikuntaakin!

        Muutama vuosi sitten toin metsästä villivaapukan varsia juurineen ja istutin penkkiin.
        Ovat alkaneet kypsyä nekin.

        Mansikat pitää uudistaa. Kauheesti vain lehtiä ja pieniä rupeloita tuli.
        Vedän kaikki pois ja istutan uudet.
        Jos jollain on neuvoja, niin kertokaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei oo onneksi kaipausta ulkomaille matkusteluista.

        Ihan hyvin viihdyn kotonani.
        Kävin taas mustikassa, vieläkin on osa raakoja, mutta ei enää niin paljon.

        Jotain 5 litraa kerättynä.
        Laitan ne pakkaseen sellaisissa desin annoksina, hyvä silmille.

        Kuulemma jo ruokalusikallinen päivässä riittäisi, että silmät pysyy kunnossa.

        Aamulenkillä metsän läpi kulkeissani kerään joka aamu siinä litran-pari.

        Suosittelen, saa liikuntaakin!

        Muutama vuosi sitten toin metsästä villivaapukan varsia juurineen ja istutin penkkiin.
        Ovat alkaneet kypsyä nekin.

        Mansikat pitää uudistaa. Kauheesti vain lehtiä ja pieniä rupeloita tuli.
        Vedän kaikki pois ja istutan uudet.
        Jos jollain on neuvoja, niin kertokaa!

        Mansikoista puheenollen ....ajattelin kysyä teiltä että pesettekö...huuhteletteko osto mansikat ....minä en ole koskaan huuhdellut .. mutta tänään vaan ajattelin asiaa kun mansikathan poimitaan käsin ...
        mimmimum-..mi


      • Tellukka
        Anonyymi kirjoitti:

        Mansikoista puheenollen ....ajattelin kysyä teiltä että pesettekö...huuhteletteko osto mansikat ....minä en ole koskaan huuhdellut .. mutta tänään vaan ajattelin asiaa kun mansikathan poimitaan käsin ...
        mimmimum-..mi

        Olen kuullut joittenkin laittavan bikarbonaattiliuokseen vähäksi aikaa ostomansikat, jos aikoo syödä sellaisenaan. Ei kuulemma muuta makua miksikään.

        Itse olen huuhdellut vain jos niissä on hiekkaa mukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei oo onneksi kaipausta ulkomaille matkusteluista.

        Ihan hyvin viihdyn kotonani.
        Kävin taas mustikassa, vieläkin on osa raakoja, mutta ei enää niin paljon.

        Jotain 5 litraa kerättynä.
        Laitan ne pakkaseen sellaisissa desin annoksina, hyvä silmille.

        Kuulemma jo ruokalusikallinen päivässä riittäisi, että silmät pysyy kunnossa.

        Aamulenkillä metsän läpi kulkeissani kerään joka aamu siinä litran-pari.

        Suosittelen, saa liikuntaakin!

        Muutama vuosi sitten toin metsästä villivaapukan varsia juurineen ja istutin penkkiin.
        Ovat alkaneet kypsyä nekin.

        Mansikat pitää uudistaa. Kauheesti vain lehtiä ja pieniä rupeloita tuli.
        Vedän kaikki pois ja istutan uudet.
        Jos jollain on neuvoja, niin kertokaa!

        Ei se auta vaikkei matkusta. Leviää se Suomessakin. Ei tartunnat lopu täälläkään.
        Vaikka 5 miljoonaa ei matkusta, loput matkustaa ja ulkomaalaisiakin tulee joka tapauksessa
        Suomeen.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Olen kuullut joittenkin laittavan bikarbonaattiliuokseen vähäksi aikaa ostomansikat, jos aikoo syödä sellaisenaan. Ei kuulemma muuta makua miksikään.

        Itse olen huuhdellut vain jos niissä on hiekkaa mukana.

        Ostin tänään mansikoita jotka ovat Suonenjoelta ...rasiallisen..tuli vaan juuri se mieleen että siellä taitaa olla myös näitä ulkomaalaisia poimijoita ...no olkoon sitten ...kai he noudattavat samoin hygienia sääntöjä kuin kotimaisetkin poimijat ..
        mimmimum-..mi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ostin tänään mansikoita jotka ovat Suonenjoelta ...rasiallisen..tuli vaan juuri se mieleen että siellä taitaa olla myös näitä ulkomaalaisia poimijoita ...no olkoon sitten ...kai he noudattavat samoin hygienia sääntöjä kuin kotimaisetkin poimijat ..
        mimmimum-..mi

        Ei voi moraalia varmana tietää. Noudattaako työnantajan ohjeita. Cheaters joka us-pettäjien ohjelma Dallasista siinä on sellainen jakso jossa yrittäjällä oli enkeri apulaisena ja se pani yrittäjän tyttöystävää ja kuusi kahvipannuun ja yrittäjää otti pannuun kun se oli juonut siitä monta kuppia ja antoi enkerille potkut ja ajatteli luopua tyttöystävän palvonnasta tämän jälkeen


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ostin tänään mansikoita jotka ovat Suonenjoelta ...rasiallisen..tuli vaan juuri se mieleen että siellä taitaa olla myös näitä ulkomaalaisia poimijoita ...no olkoon sitten ...kai he noudattavat samoin hygienia sääntöjä kuin kotimaisetkin poimijat ..
        mimmimum-..mi

        En ole nähnyt miten ne työnään poimijat tekevät.

        Voihan olla, että heillä on kertakäyttöhanskat käsissään. Minä ainakin varmaan pitäisin, jos kaiket päivää poimisin, niin säästyisin käsien kuuraamiselta ja eikö ne mansikan lehdetkin ole aika karkeat kun siellä jatkuvasti penkoo niitten seassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mansikoista puheenollen ....ajattelin kysyä teiltä että pesettekö...huuhteletteko osto mansikat ....minä en ole koskaan huuhdellut .. mutta tänään vaan ajattelin asiaa kun mansikathan poimitaan käsin ...
        mimmimum-..mi

        Huuhtelen aina, ihan vedellä vain.

        Pirre


    • Anonyymi

      Näyttäs epidemia yltyvän maissa joissa oli hyvä tilanne on julistettu karanteeneja.
      Amerikoissa pahin, ydysvalloissa päivä päivältä pahenee, Trumppi uhannut lopettaa rahoituksen julkisilta laitoksilta jolleivat avaa niitä. Trumppi arvostelee Faunia ja muita terveyden viranomaisia kun itse on syypää alusta asti, ainakin aika suuri kuolemista on just Trumpin syytä.
      Kiina väestömäärältään suurin maa osaa hoita virustautia ilman rokotetta, samat mahdollisuudet jokaisella maalla, se vaatii kuria.
      Luulen suomessa reakoidaan heti karanteeneilla.

    • Anonyymi

      Odotan todella uimahallin aukeamista ja vesijumppaa, ennen kuin raihnaistun. Kävely yksistään ei ole hyvää nivelille.

      Niin, ei olla vanhoja , pikkasen vanhempia vaan kuin kaksikymppiset.

      Pirre

    • Anonyymi

      Onnitteluni uusiutumiskykyiselle!
      Oma kehitykseni on päinvastainen. Buosi vuodelta, ja jopa lyhyemminkin jaksoin tarkasteltuna kunto heikkenee.

    • Mustalaisenhevonen juuri kun oppi olemaan syömättä nii otti ja kuoli, se voi olla kuin. meikäläisen piristyminen, juuri kun piristyy käyp ku hevoselle mut toivossa on hyvä elää sano pässi

      • Anonyymi

        Ihmettelen kyllä ranskalaisia, kun heille on tärkein asia laitella ruokia päivät pitkät ja juoda viiniä.
        Oli aikoinaan ranskalainen poikakaveri nuoruudessa, tuli toinen sulho siihen väliin ja tuli pänksit sen ranskalaisen kanssa.
        Muuten olisin Ranskassa kokkailemassa päivät pitkät eri lajin sapuskoita ja juomassa viiniä.
        -
        No, ehdin just kirjoittaa tään kun unkarilainen naapurini tuli ihan oikean shampanjan kanssa ja tarjosi.

        On kyllä ero oikealla shampanjalla ja musseeraavalla!

        Vaan niinhän se nyt on: - täällä väinämöisruokaa laittelen ja ihan hyvä niin.
        Perunaa ja läskisoosia ja jotta saa vaihtelua niin läskisoosia ja perunaa.
        Pääsiäisenä mämmiä ja jouluna lanttulaatikkoa!




        Rupesi ihan oikeasti miettimään että oliskohan pitänyt häippästä sinne Ranskan maalle ja keskittyä ruoka- ja juomakulttuuriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmettelen kyllä ranskalaisia, kun heille on tärkein asia laitella ruokia päivät pitkät ja juoda viiniä.
        Oli aikoinaan ranskalainen poikakaveri nuoruudessa, tuli toinen sulho siihen väliin ja tuli pänksit sen ranskalaisen kanssa.
        Muuten olisin Ranskassa kokkailemassa päivät pitkät eri lajin sapuskoita ja juomassa viiniä.
        -
        No, ehdin just kirjoittaa tään kun unkarilainen naapurini tuli ihan oikean shampanjan kanssa ja tarjosi.

        On kyllä ero oikealla shampanjalla ja musseeraavalla!

        Vaan niinhän se nyt on: - täällä väinämöisruokaa laittelen ja ihan hyvä niin.
        Perunaa ja läskisoosia ja jotta saa vaihtelua niin läskisoosia ja perunaa.
        Pääsiäisenä mämmiä ja jouluna lanttulaatikkoa!




        Rupesi ihan oikeasti miettimään että oliskohan pitänyt häippästä sinne Ranskan maalle ja keskittyä ruoka- ja juomakulttuuriin.

        Kyllä on niin kansanvälistä---- Moni tai kaikki ei tiedä missä on Suomi!

        Mitä Tellukka ei tiedä ei ole tietämisen arvoista---kiitos Tellukalle--kaikesta.

        Nyt paistaa aurinko ja koskenkorva maistuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmettelen kyllä ranskalaisia, kun heille on tärkein asia laitella ruokia päivät pitkät ja juoda viiniä.
        Oli aikoinaan ranskalainen poikakaveri nuoruudessa, tuli toinen sulho siihen väliin ja tuli pänksit sen ranskalaisen kanssa.
        Muuten olisin Ranskassa kokkailemassa päivät pitkät eri lajin sapuskoita ja juomassa viiniä.
        -
        No, ehdin just kirjoittaa tään kun unkarilainen naapurini tuli ihan oikean shampanjan kanssa ja tarjosi.

        On kyllä ero oikealla shampanjalla ja musseeraavalla!

        Vaan niinhän se nyt on: - täällä väinämöisruokaa laittelen ja ihan hyvä niin.
        Perunaa ja läskisoosia ja jotta saa vaihtelua niin läskisoosia ja perunaa.
        Pääsiäisenä mämmiä ja jouluna lanttulaatikkoa!




        Rupesi ihan oikeasti miettimään että oliskohan pitänyt häippästä sinne Ranskan maalle ja keskittyä ruoka- ja juomakulttuuriin.

        Tekisi mieli teettää sokkotesti sopivílla juomapareilla.

        Joskus aamulenkillä Sauveursissa piipahdin aamukahville alakerran kahvilaan.
        Paikallisia ukkoja oli odottamassa työmaakuljetusta. Joutessaan napsivat naamoihinsa calvadosia.
        Espanjan kaupunkimme kalasataman kapakassa kalastajilla on aamupäivisin korkeampi moraali. Vetävät viskiä naamaansa vasta 9:n tienoissa. Joku tietysti aikaisemminkin.
        Ketskemetin isäntämme Danka, vajuutti keittiön pöydällä pitämääni Stroch 80% rommia muutaman sormenleveyden verran lähtiessään aamuisin, ennen meidän heräämistämme ajamaan 5 tonnin ifaa säilyketehtaalle.


    • Anonyymi

      Yli 70 v kuntoilen enemmän kuin koskaan. Joka päivä monen kymmenen kilsan lenkkejä joko juosten kävellen tai pyörällä. Kunto on erinomainen. Ja koko ajan jaksaa lisätä harjoittelua. Samalla saa olla ulkona . Ehkä osallistun maratoniin.. Mutta vauhti pitää saada niin kovaksi ettei jää hännille. Siinä riittää haastetta.. En todellakaan käpristy sohvalle. Se olisi kauheaa.

      • Hieno piirre sinulla, kunto nousee riippuen mistä tasosta lähtee, mullakin on kohentunut oleellisesti viime syksystä.
        Muistan viisikymppisenä innostuin hiihtämisestä rapakuntoisena, alkoi tupakka lakosta kun päätin olla vuoden polttamatta.
        Työnlomassa ja vapaalla hiihdin yhtenä talvenayli 800 km, keväällä oli hirmu kunto, toista vuotta meni hyvin kunnes aloin juopottelemaan ja tupakoimaan nii treenaus jäi vähemmälle mutta hiihtämistä harrastin lähes seitsenkymppiseksi, lievä keuhkoahtautuma esti rehkimisen.
        Aamusella puol'tuntia soutulaitteela teeveetä katellessa.
        Ei kuntoilun määrä tarvii olla kovin iso, ennen kaikkea säännöllinen.


      • Anonyymi

        Narraat vaan en uso.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Narraat vaan en uso.

        Sama vika ateistilla, en usko.


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Hieno piirre sinulla, kunto nousee riippuen mistä tasosta lähtee, mullakin on kohentunut oleellisesti viime syksystä.
        Muistan viisikymppisenä innostuin hiihtämisestä rapakuntoisena, alkoi tupakka lakosta kun päätin olla vuoden polttamatta.
        Työnlomassa ja vapaalla hiihdin yhtenä talvenayli 800 km, keväällä oli hirmu kunto, toista vuotta meni hyvin kunnes aloin juopottelemaan ja tupakoimaan nii treenaus jäi vähemmälle mutta hiihtämistä harrastin lähes seitsenkymppiseksi, lievä keuhkoahtautuma esti rehkimisen.
        Aamusella puol'tuntia soutulaitteela teeveetä katellessa.
        Ei kuntoilun määrä tarvii olla kovin iso, ennen kaikkea säännöllinen.

        Olen todennut saman. Ei tarvitse painoja nostella tai muuta sellaista ääritouhua
        tällä iällä, ei ruhokaan kestäisi.
        Pienetkin säännölliset liikuntahetket pitävät kuntoa yllä
        ja saattavat jopa nostaa sitä.
        Kevätalvella aloin harrastaa sisäliikuntaa eli 10 minuutin jumppahetkiä
        1-3 kertaa päivässä ilman tai viiden euron elastisen jumppanauhan kanssa.
        Kunto on kohentunut eikä huonontunut
        niinkuin monet kertovat karanteeniajan tehneen, laskevan kuntoa.

        Laitteita ei mahdu "lukaaliini", mutta ilman niitäkin voi tehdä kuntoa nostavia liikesarjoja.


      • Anonyymi

        Takana oleva rappioelämä tai pahasti heikentynyt kaukomuisti olisivat mielenrauhan kannalta eduksi.
        Nyt 76v ikäisenä muistaa hyvin 55:n vuoden takaisen kiloissa mitatun kuntonsa joka väijyy tuolla takaraivossa ja vertailun tulos on masentava.
        Vaikka ei vertaisi siihenkään niin viimeisten 10:n vuoden kehitys ( taantuminen ) on masentavaa.
        Tämä aamupäivä ja jälkimainingit ovat ikävä muistutus todellisuudesta.


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Hieno piirre sinulla, kunto nousee riippuen mistä tasosta lähtee, mullakin on kohentunut oleellisesti viime syksystä.
        Muistan viisikymppisenä innostuin hiihtämisestä rapakuntoisena, alkoi tupakka lakosta kun päätin olla vuoden polttamatta.
        Työnlomassa ja vapaalla hiihdin yhtenä talvenayli 800 km, keväällä oli hirmu kunto, toista vuotta meni hyvin kunnes aloin juopottelemaan ja tupakoimaan nii treenaus jäi vähemmälle mutta hiihtämistä harrastin lähes seitsenkymppiseksi, lievä keuhkoahtautuma esti rehkimisen.
        Aamusella puol'tuntia soutulaitteela teeveetä katellessa.
        Ei kuntoilun määrä tarvii olla kovin iso, ennen kaikkea säännöllinen.

        Kuntoilu vaikuttaa myös mielialaan heti. Päihittää kaljan kevyesti. Ja siitä saa uskomattomasti virtaa. Kun vaan jaksaa voittaa oman mukavuusalueensa ja juosta tai kävellä pitkiä matkoja. Lisäksi kun tekee pieniä tavoitteita ja saavuttaa ne itsetunto kohenee. Koska kuitenkin hyväkuntoiset 70v ei ole ihan itsestäänselvä juttu. Nuorempana oli muka tärkeämpääkin tekemistä ei ehtinyt samalla tavalla kuntoilla. Mutta vaatii kyllä päivittäisen annoksen happea ja hikeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Takana oleva rappioelämä tai pahasti heikentynyt kaukomuisti olisivat mielenrauhan kannalta eduksi.
        Nyt 76v ikäisenä muistaa hyvin 55:n vuoden takaisen kiloissa mitatun kuntonsa joka väijyy tuolla takaraivossa ja vertailun tulos on masentava.
        Vaikka ei vertaisi siihenkään niin viimeisten 10:n vuoden kehitys ( taantuminen ) on masentavaa.
        Tämä aamupäivä ja jälkimainingit ovat ikävä muistutus todellisuudesta.

        Rappioelämä on joskus hauskaa.
        Rappiolla on hyvä olla,
        ei huolet paina
        ei ...miten se laulu menikään...
        Joskus pitää relata. Elämä ei saa olla liian vakavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rappioelämä on joskus hauskaa.
        Rappiolla on hyvä olla,
        ei huolet paina
        ei ...miten se laulu menikään...
        Joskus pitää relata. Elämä ei saa olla liian vakavaa.

        Raskas työ vaatii raskaat huvit.Tai kaikkea näitä sekavassa kokonaisuudessa. Rappiota ja pinkoilua. Mutta pelkkä rappio vie ennenaikaiseen hautaan. Saispa elää 150 v olisin tyytyväinen. Kerta kaikkiaan kun oppii elämään niin silloin se on finito. Nyt vasta seurustelukin on todella hauskaa eukkojen kaa. Nuorena oli niitä suorituspaineita. Nyt on täysin vapaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuntoilu vaikuttaa myös mielialaan heti. Päihittää kaljan kevyesti. Ja siitä saa uskomattomasti virtaa. Kun vaan jaksaa voittaa oman mukavuusalueensa ja juosta tai kävellä pitkiä matkoja. Lisäksi kun tekee pieniä tavoitteita ja saavuttaa ne itsetunto kohenee. Koska kuitenkin hyväkuntoiset 70v ei ole ihan itsestäänselvä juttu. Nuorempana oli muka tärkeämpääkin tekemistä ei ehtinyt samalla tavalla kuntoilla. Mutta vaatii kyllä päivittäisen annoksen happea ja hikeä.

        Kuntoilu kannattaa ennen alkoilua! Parin vuoden takaisella täysihoitoristeilyllä rannekkeeseeni kirjaantui laivalla 65 alkoholiannosta 6:ssa päivässä. Pakettiin kuului vain kahta viskiä mutta ei esimerkiksi konjakkeja. Gin-Fizejä, Mojitoja ja vastaavia sai sekä tavallisia pöytäviinejä ja olutta. Viinit 12cl, oluet suurin 5,8 dl.
        Join eniten viskiä.
        Järkevän syömisen ohessa klo 10:n tienoissa aloitettu nautiskelu joka jatkui klo 23:een saakka, takasi sen, että koko ajan oli häiriöttä "kartalla" menettämättä teatterishowsta mitään. Mukana ollut raitis vaimoni olisi muussa tapauksessa huomauttanut asiasta.
        Satamapaikoissa join etupäässä olutta jotka tietenkin oli maksettava itse. Määrä jäi noin 30:een.
        Huonommalla kuntopohjalla olisi hauraalta vanhukselta jäänyt jokunen viski juomatta.
        Hyvä kunto = selvää säästöä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Narraat vaan en uso.

        Ihan voit uskoa. Et ilmeisesti ole koskaan käynyt Lapissa hiihtosesongin aikaan. Siellä niitä kovakuntoisia papparaisia on pilvin pimein hiihtelemässä. Eivätkä mitään sunnuntaihiihtelyä harrasta, kuten meitsi, jolle pääasia ei ole kilometrit, vaan monta tuntia ulkona auringossa valkoisilla hangilla häikäisevän sinisen taivaan alla. - Nm. Kolttanoita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan voit uskoa. Et ilmeisesti ole koskaan käynyt Lapissa hiihtosesongin aikaan. Siellä niitä kovakuntoisia papparaisia on pilvin pimein hiihtelemässä. Eivätkä mitään sunnuntaihiihtelyä harrasta, kuten meitsi, jolle pääasia ei ole kilometrit, vaan monta tuntia ulkona auringossa valkoisilla hangilla häikäisevän sinisen taivaan alla. - Nm. Kolttanoita

        Saariselällä tuli viimeksi käytyä 90-luvulla monottelemassa Laanilassa ja illalla yöklubilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saariselällä tuli viimeksi käytyä 90-luvulla monottelemassa Laanilassa ja illalla yöklubilla.

        Menivätkö monot ladulle laisinkaan? Kovaa / hyvää fyysistä kuntoa ei saa hyppelemällä vain iltariennoissa. - Nm. Huminassa hillunut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menivätkö monot ladulle laisinkaan? Kovaa / hyvää fyysistä kuntoa ei saa hyppelemällä vain iltariennoissa. - Nm. Huminassa hillunut

        Kunto oli kova, kun otasta koitti.

        Ai , Kaukopään kankaan Huminassa, reppureitten vanha paikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunto oli kova, kun otasta koitti.

        Ai , Kaukopään kankaan Huminassa, reppureitten vanha paikka.

        En tunne mainitsemaasi paikkaa enkä sanontaasi ymmärrä. Selittäisitkö. Ylläksen Huminaa tarkoitin. - Nm. Kolttanoita


    • Anonyymi

      10 kilsaa on ehdoton minimi joka pitää päivässä kalppia. Sellainen 20 tuhatta askelta. Muuten tulee paha olo. Jotain rotia tässä iässä. Immuunipuolustus säilyy kans hyvänä.

    • Olen Lenkkeilystä päivittäin 5 km , mutta en mie koe kovinkaan nuoreksi muuttuneeni, ehkä mieli on pirteämpi happihyppelyn jälkeen , mutta kuin tuolla jo eri muodossa mainitsin, odotan vesijumppaa, se on tehokasta ja nivelille armollista
      Pirre

      • Anonyymi

        Parittelu tekee hyvää sydämelle, sekä lisää keuhkojen virtausta tiukassa pitkäkestoisessa rynkytyksessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parittelu tekee hyvää sydämelle, sekä lisää keuhkojen virtausta tiukassa pitkäkestoisessa rynkytyksessä.

        70 ei vaan pysty siihen pitkäkestoiseen rynkytykseen.


    • Anonyymi

      Elikkä jos kuntoilu ei muuten kiinnosta niin sillä saa sellaisen kunnon että pystyy dokaan ja rellestään vapaasti. Muut tippuu kelkasta jo alkumetreillä. Oma kunto pelittää kyllä nuoremmat ja näin pystyy bailaan illasta aamuun. (ainakin teoriassa)

    • Hyötykuntoilu tuntuu jotenkin mielekkäältä, mut se ei onnistu ennee.
      Mökillä vielä joitakin vuosia takaperin ei siellä osannu olla jouten, paikkojen kohennusta riitti aina jos ei muuta polttopuun tekoa metsähakkuitten tähteistä, kalastus uistellen tai viikko pari saimaata kierrelle, marjastus ja siennestys.

      Keskivartalon sai kesäaikaikaan hoikaksi, kun jatkuvasti oli liikenteessä, sain verikoe tulokset postissa tänään kontrollikokeen arvot lueteltuna muuten kohallaan, Uraatti 520 piti vilkasta netistä mitä meinoo tai millä vois yrittää korjata olisi juuri keskivartalo lihavuuden poisto, no lisää liikuntaa, kuntolaitteet ei näköjään auta tarpeeksi, neuvo tehokasta kävelyä kuulemma, saas nähhä.

      • Anonyymi

        ....Mutta jokapäiväisen tai iltaisen täsmä-omahoidon se vaatii. Luustoni on kuin satavuotiaalla. Niitä särkee niin maan perenkeleesti, ellei niitä ennen yötä jotenkin treena.
        Ei luita vaan muita kehon pehmytkudoksia.
        . äkeä faari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ....Mutta jokapäiväisen tai iltaisen täsmä-omahoidon se vaatii. Luustoni on kuin satavuotiaalla. Niitä särkee niin maan perenkeleesti, ellei niitä ennen yötä jotenkin treena.
        Ei luita vaan muita kehon pehmytkudoksia.
        . äkeä faari.

        Minä kotikuntoilen päivittäin ja se aiheuttaa nyt ikääntyvänä jatkuvaa kipua
        joka paikkaan.
        Nuorempana ruho vetreytyi alun jälkeen, siis kun aloitti kuntoilun,
        paikat tuli ensin vähän kipeiksi, mutta se meni parissa päivässä ohi.

        Nyt se ei mene ohi. Kuntoilen silti, vaikka luut ja pehmytkudokset kipuilee.
        Joskus otan murun jotain buranaa tai vastaavaa, että saan unta,
        kun rintakehä ja lanneranka kipuilee pitkälläänkin
        (olen aika laiha, läskiä ei ole pehmikkeenä)
        "äkeä luuviulu"


    • Anonyymi

      Pertik normaalin syö vihanneksia vältä liha -jutun lisäksi

      kihtiriskiä alentaa noin 5 kuppia kahvia päivässä eli kahvi on miehille terveysjuoma

      • Anonyymi

        Ruokani on kyllä vihannes voittoinen hedelmät päivittäin, lihaa sen verran ettei maku unohdu.
        Uraatti 520 ylätasolla vaarana kihti ( turvotusta ja punotusta isossa varpaassa ) ei mitään sensuuntaisia oireita jos iso varvas oireilee otettava yhteys osastolle jaa a että huolestuneita mun pottuvarpaasta.

        Pertikki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruokani on kyllä vihannes voittoinen hedelmät päivittäin, lihaa sen verran ettei maku unohdu.
        Uraatti 520 ylätasolla vaarana kihti ( turvotusta ja punotusta isossa varpaassa ) ei mitään sensuuntaisia oireita jos iso varvas oireilee otettava yhteys osastolle jaa a että huolestuneita mun pottuvarpaasta.

        Pertikki

        En kyllä ihmettele, jos ureat ovat ylhäällä, kun kirjoituksiasi lukee. Kus noussut latvaan asti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En kyllä ihmettele, jos ureat ovat ylhäällä, kun kirjoituksiasi lukee. Kus noussut latvaan asti.

        Tässä iässä saa ollakki vähän latvasta laho.


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Tässä iässä saa ollakki vähän latvasta laho.

        En tiedä ureoista mutta jos hauraalla vanhuksella proteiinin varmistelu menee överiksi varsinkin alkuillasta niin saa varautua heräämään yöllä kerran hiekkalaatikolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kyllä ihmettele, jos ureat ovat ylhäällä, kun kirjoituksiasi lukee. Kus noussut latvaan asti.

        Kommenttisi perusteella sulla on samaa ainetta korvain väliss'. - Nm. Mitä sanomista siis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommenttisi perusteella sulla on samaa ainetta korvain väliss'. - Nm. Mitä sanomista siis

        NutturaKilpi siinä pöljyyttää näyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        NutturaKilpi siinä pöljyyttää näyttää.

        Mikä on "nutturakilpi"? Mun 'nuttura' ei ole ainakaan kireällä, se on hyvin kiharalla. - Nm. Pöljä olet itte


    • Anonyymi

      Terveys ja kunto kohentuneet - Nm. Eikö

      • Anonyymi

        45 litraa mustikoita pakkasessa, eiköpä selviä talven yli.
        Riittää tämän kesän keruut. Vielä puolukat, sienet ja pihlajanmarjat.
        Otti kunnolle kun metsässä ravasi, mutta tarpeen oli.
        Kannon tai kiven päälle piti istahtaa välillä että kotiin jaksaisi.

        Olikin rapakunto, nyt tarttee terästäytyä jatkossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        45 litraa mustikoita pakkasessa, eiköpä selviä talven yli.
        Riittää tämän kesän keruut. Vielä puolukat, sienet ja pihlajanmarjat.
        Otti kunnolle kun metsässä ravasi, mutta tarpeen oli.
        Kannon tai kiven päälle piti istahtaa välillä että kotiin jaksaisi.

        Olikin rapakunto, nyt tarttee terästäytyä jatkossa.

        Sillä tavalla, ihanko yhtenä päivänä, minä en nuorempana kaan keränny yhtä ämpärillistä kerrallaan kun ei tahtonut selkä kestää kumarassa olemista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä tavalla, ihanko yhtenä päivänä, minä en nuorempana kaan keränny yhtä ämpärillistä kerrallaan kun ei tahtonut selkä kestää kumarassa olemista.

        Meni siinä viikon päivät.

        Aamulla ennen seitentä metsään ja siellä kyykin pari kolme tuntia.
        Oli kaksi kannellista 5 litran ämpäriä mukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meni siinä viikon päivät.

        Aamulla ennen seitentä metsään ja siellä kyykin pari kolme tuntia.
        Oli kaksi kannellista 5 litran ämpäriä mukana.

        miksi jotkin vanhana tulee ilkeiksi, johtuuko et on huono olo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        miksi jotkin vanhana tulee ilkeiksi, johtuuko et on huono olo

        Kuka on ilkee?

        Vaikka tottahan se on, että tulee joskus nenäkkäästi sanottua ja kirjoitettua.
        Sitten itekkin huomaa jälestäpäin että ei olis tarvinnut.
        Kai se on sitä että on huono olo ja kukaan ei oo tukemassa, vaan yksin pitää pärjätä koko ajan.


    • Anonyymi

      Lunnollisen kehityksen vastustelu on toivotonta.
      Viimeisten 10:n vuoden aikana on luustoni keventynyt ks. 1,7%/vuosi. Mitattu aina samassa paikassa.

      Viime keskiviikon kotiakrobatia aiheutti muutenkin keljuilevaan polveeni lisähäiriötä joka rajoitti tämän aamupäivän kyykistelyn limppumäärää.
      Vähemmästäkin masentuu.

      Niin lähestyypi maa!

      • Anonyymi

        Niin on.

        Kokeilepa kurkumaa, inkivääriä ja ruusunmarjaa.
        Kurkumaa voi ostaa ihan irrallisena ja inkivääriä voi rapsutella voileivän päälle tai veden sekaan janojuomaksi.

        Kohta alkaa löytyä ruusunmarjoja.
        Voi laittaa pakkaseen ja sieltä syödä sitten niine hyvineen, ei tartte jauhaa mitenkään.

        Lue Kiminkaisen/vai minkä nimisen ohjeita.

        Kävellä pitäisi joka päivä 30 minuuttia.

        Joo, hankalaa on kun ikää on ja kaikki rupee remppaamaan.
        Onneks on eläkkeellä ja saa ottaa rauhallisemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin on.

        Kokeilepa kurkumaa, inkivääriä ja ruusunmarjaa.
        Kurkumaa voi ostaa ihan irrallisena ja inkivääriä voi rapsutella voileivän päälle tai veden sekaan janojuomaksi.

        Kohta alkaa löytyä ruusunmarjoja.
        Voi laittaa pakkaseen ja sieltä syödä sitten niine hyvineen, ei tartte jauhaa mitenkään.

        Lue Kiminkaisen/vai minkä nimisen ohjeita.

        Kävellä pitäisi joka päivä 30 minuuttia.

        Joo, hankalaa on kun ikää on ja kaikki rupee remppaamaan.
        Onneks on eläkkeellä ja saa ottaa rauhallisemmin.

        Jos sinulla on piikkimatto, niin laita pitkittäin polven ja jalkojen alle, auttaa.
        Netiltä löytyy tuolijumppavideoita, hyviä ohjelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin on.

        Kokeilepa kurkumaa, inkivääriä ja ruusunmarjaa.
        Kurkumaa voi ostaa ihan irrallisena ja inkivääriä voi rapsutella voileivän päälle tai veden sekaan janojuomaksi.

        Kohta alkaa löytyä ruusunmarjoja.
        Voi laittaa pakkaseen ja sieltä syödä sitten niine hyvineen, ei tartte jauhaa mitenkään.

        Lue Kiminkaisen/vai minkä nimisen ohjeita.

        Kävellä pitäisi joka päivä 30 minuuttia.

        Joo, hankalaa on kun ikää on ja kaikki rupee remppaamaan.
        Onneks on eläkkeellä ja saa ottaa rauhallisemmin.

        Olen silpunnut inkivääriä hienoksi tuoresalaattiini. Maku miellyttää mutta vatsahapot eivät välttämättä ole yhtä ihastuneita.
        Jos jotain muutosta tapahtuu niin se lienee niin hidas, ettei stä huomaa kuin monen kuukauden tähtäyksellä, hyvässä lykyssä.

        Maastaveto- ja kyykkypäivien aamuina hölvään romupolveen Voltaren Fortea. Plasebo vai ei? En tiedä.
        Yläkroppapainotteisten päivien iltoina hölvään tuota V:a oikeaan olkapäähähäni ja kyynärpäihin. Kyseiset nivelet joskus keljuilevat öisin ojentelu- ja koukistelukertojen jälkeisinä öinä.
        Tänään esimerkiksi leuanvetosarjat, ylätalja, vaakaleuat ja rystypuolen hauiskäännöt.

        Maastavedossa ja kyykyissä siirtyminen nuorison mallin lutkutuksiin pienillä painoilla pitkiä sarjoja saattaa olla minullakin edessä,
        Kokeilin sen verran, että totesin vanhuksen hauraiden nivelten toistaiseksi sietävän niitä oikkuilematta.


    • Anonyymi

      Minä olen syönyt kasviplanktonia, erittäin hyvä. Tilasin ne www.marineplus.fi

      • Anonyymi

        Pitää jatkaa huomisesta lähtien puolen tunnin kävelyä päivittäin.
        Unohtui tässä välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää jatkaa huomisesta lähtien puolen tunnin kävelyä päivittäin.
        Unohtui tässä välillä.

        Pitää koko ajan pysähtyä kun ei meinaa jaksaa kävellä.
        Tarttis varmaan venytellä paremmin.
        Tai sitten vika on kengissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää koko ajan pysähtyä kun ei meinaa jaksaa kävellä.
        Tarttis varmaan venytellä paremmin.
        Tai sitten vika on kengissä.

        Onko verisuonesi ahtautuneet


      • Anonyymi

        "Minä olen syönyt kasviplanktonia, erittäin hyvä"

        Mistä totesit, että on erittäin hyvä?


    • Huomasin 5-10 vuotta sitten kun suksi ei luistanut 10 km hiihtämisen jälkeen, viime syksynä huomasin pyöräilyly varsin ylämäessä kävi ylivoimaiseksi, totesin saa pyöräily jäädä, sähköpyörällä onnistuisi.
      Kävely olisi oltava säännöllistä, silloin tällöin on liian vähän niin itselleni vaihtoehtona kuntolaitteet.
      Hapensaanti verisuoniin syy kunnon hiipumiseen se vaan hyväksyttävä, on vaan tehtävä liikuntaa siitä huolimatta kunkin tavallaan.

      Vaikka liikkuminen onnistuu joten kutenkin ilmenny ettei tasapaino ole kuten nuorena se yksi syy että pyöräily vaikka sähköpyörällä siellä missä paljon liikennettä arveluttaa.

      • Anonyymi

        Hyvä että muistutatte, kiitos!

        Pitää vaan jaksaa yrittää yrittää uudelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä että muistutatte, kiitos!

        Pitää vaan jaksaa yrittää yrittää uudelleen.

        Heti maanantaista aloitan!

        Onko jollain hyvää niksiä, että miten saisi ihtensä motivoitua säännölliseen liikuntaan.
        Olis puolukoita metsässä ja sieniä, kaipa se on se paras keino.

        Aika lähellä on tiedossa paikka missä on torvisieniä.
        Laitanpa ihan allakkaan että lähden sinne.

        Tuo "hapensaanti verisuoniin", - kerroppa siitä lisää!
        Miten sitä saisi, - paitsi että liikkumalla. Onko muita keinoja?

        Aion tilata ajan hierojalta. Eihän tästä tuu mitään kun aina kymmenen metrin päästä on pysähdyttävä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1495
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1102
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe