Sähköä mökkiin aggregaatista

Anonyymi

Minulla on mökki valmiiksi sähköistetty, mutta ei varaa liittymään. Maakaapeli on vedetty jo valmiiksi tontin rajalle,mutta siitä on pitkä matka lähimpään sähkötolppaan.

Olen miettinyt, että asentaisin aggregaatin maakaapelin päähän, niin siitä saisi sähköä aina tarvittaessa mökkiin. Mitä tässä pitää ottaa huomioon? Onko tällInen kytkentä ylipäätänsä maallikolle luvallista?

Toinen vaihtoehto olisi suojata maakaapelin pää kytkentärasialla ja syöttää aggregaatin tuottamaa sähköä ulkopistorasiasta mökkiin. Tämä vaatisi jatkojohdon kahdella uros-päällä. Mitä mieltä tästä?

11

125

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

"Minulla on mökki valmiiksi sähköistetty, mutta ei varaa liittymään"
      Paras aloitus pitkään aikaan eikä aloittajalal taida olla intoa googlata ne jokamiehelle sallitut sähkötyöt !!

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sieltähän se vastaus löytyikin helpolla. Kiitos avusta!

https://stek.fi/sahkoturvallisuus/sahkotoiden-tekeminen/mita-sahkotoita-saa-tehda-tavallinen-sahkonkayttaja/

Yksivaiheisen jatkojohdon korjaus ja teko, sekä sokeripalan laitto ovat sallittuja toimenpiteitä.

Pistotulpan ruuvaaminen kumikaapelin päähän on todellakin kaikille sallittuja töitä. Jos mökkissä on kolmivaihesähköt, niin tekee vielä kaksi ylimääräistä tuollaista jatkojohtoa, joilla siltaa sähkön kahteen muuhun vaiheeseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pistotulpan ruuvaaminen kumikaapelin päähän on todellakin kaikille sallittuja töitä. Jos mökkissä on kolmivaihesähköt, niin tekee vielä kaksi ylimääräistä tuollaista jatkojohtoa, joilla siltaa sähkön kahteen muuhun vaiheeseen.

Siinä toisiin vaiheisiin siltauksessa pitää pistotulpat laittaa oikeinpäin, ettei tule nollan kautta oikosulkua. Itse ggregatissahan ei ole erikseen nimettyä nollaa tai vahetta, on vain kaksi liitintä joiden välillä on 230V.

• Anonyymi

Miten kytken maakaapelin päähän pistotulpan? Maakaapelissa on neljä johtoa ja aggregaattiin sopivassa pistotulpassa vain kaksi maajohto. Eli keltavihreä maajohto maajohdon paikalle, mutta minkä värisiin johtoihin kytken pistotulpan koskettimet?

• Anonyymi

Jäykkään kaapeliin pitää asentaa jäykälle kaapelille tarkoitettu pistotulppa. Olennainen ero notkean kaapelin pistotulppaan verrattuna on se, että se on panssaroitu ja varoituksen vuoksi värjätty tummanvalkeaksi toiselta puoleltaan ja sinini-musta-kelta-vihreä.raidoituksella varustettu toiselta puoleltaan niin että sen osaa työntää seinän läpi oikeinpäin.

• Anonyymi

Lupa jokamiehelle sallittujen sähkötöiden tekemiseen on kuitenkin ehdollinen, mitä nämä Suomi24:n kyselyikäiset eivät taida edes tuon linkin luettuaan ymmärtää:

"Näissäkin töissä vaatimuksena on, että töiden tekijä on kyseisiin töihin ja niiden sähköturvallisuutta koskeviin vaatimuksiin perehtynyt tai opastettu."

Eli pitää tietää mitä on tekemässä !

• Anonyymi

Siksipä juuri tässä kysellään. Kysyvä ei tieltä eksy - sähkötöissäkään...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siksipä juuri tässä kysellään. Kysyvä ei tieltä eksy - sähkötöissäkään...

Tällä palstalla annetut neuvot pätevöittävät kysyjän samantien sähköasentajaksi vaikkei vastauksista mitään ymmärtäisikään. Kysele lisää niin hyvä tulee.

• Anonyymi

Eli näille kyselijöille kelpaa Suomi24:ltä saatu taatusti vastuullinen ja asiantunteva sähköturvallisuutta koskeva perehdys ja opastus :-D

• Anonyymi

Ihan kuin sähköasentajat olisivat huolissaan ammattiosaamisestaan. Onko työ tosiaan niin yksinkertaista?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      82
      1289
    2. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      202
      1078
    3. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      61
      1050
    4. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      999
    5. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      161
      978
    6. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      103
      953
    7. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      68
      866
    8. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      119
      781
    9. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      121
      724
    10. Tiesin, että olet jotenkin paha ihminen

Vaikka muuta osaat esittää.
      Ikävä
      77
      715
    Aihe