kammo

kunka parantua pahasta hämähäkki kammosta? olen jopa joutunut kerran muuttamaan sen vuoksi kun kuulin samassa talossa asuvalla ukolla olevan tarantella.... niin hulluna niitä pelkään että karkuun juoksen ja kirkumaan ne saa! eikä pysty edes katsomaan lehdestä kuvia hämiksitä tai saati koskemaan enää koko lehteen....

9

2553

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannattaa!

      kannattaisi yrittää voittaa pelko ja lukea vaikkapa sitä lehteä, josta on ennen pysynyt kaukana. Yritä löytää hämähäkeistä jotain hyvää tietoa ja ajattele, ettei ne voi tehdä sinulle mitään pahaa. jos tämä ei auta, en ainakaan minä voi asialle mitään.

    • auttamaan

      Kyllä tuommoisen hysterian takana on jotain muuta kuin pelkät hämähäkit. Suosittelen ottamaan yhteyttä mielenterveydenammattilaisiin, jotta pääset pohtimaan ja ruotimaan asiaa perinjuurin. Mitähän sinulle on tehty pienenä ?

      • Ande

        Kaikkeen ei välttämättä liity jotain kauheita lapsuuden traumoja. Itsellä myös järkyttävä hämähäkkikammo, jonka takia kesä on monesti tuskallista aikaa kun pitkäjalkaisia kavereita kävelee seinillä.. Mutta mulle ei oo kyllä tehty mitään pahaa pienenä..


      • auttamaan
        Ande kirjoitti:

        Kaikkeen ei välttämättä liity jotain kauheita lapsuuden traumoja. Itsellä myös järkyttävä hämähäkkikammo, jonka takia kesä on monesti tuskallista aikaa kun pitkäjalkaisia kavereita kävelee seinillä.. Mutta mulle ei oo kyllä tehty mitään pahaa pienenä..

        On vähän eri asia, jos on tuskallista, tai jos kertoo muuttaneensa sen takia että tietää samassa talossa jollain olevan hämähäkin. Mistäpä muuttaessaan tietää mitä öttiäisillä siellä asuvilla on.. Kukaan meidänkään taloon muuttava tuskin tietää, kuinka monta hyvin ja vähemmän karvaista kahdeksanjalkaista meillä asuu, mitä muuita hönniäisiä. Muuttaisiko hän uudelleen jonnekin jos tietäisi; tännekin on muuttanut jos minkänäköista sakkia, mistä sitä tietää ettei just tämä kammoinen ole yksi heistä.
        On vähän eri asia jos kirkuu pelkästeen lehdessäolevaa kuvaa, tai nimittää seinällä käveleviä pitkäjalkaisia kavereiksi vaikka kammoaisikin.. varmasi sä itsekin näet että asioilla on eroja kuten viineillä. Ainut syy miksi aloittajan ei kannata ottaa pekoaan käsittelyyn on se, että teksti on pelkkää provoa. Sitä paitsi, aika harvan harrastajan hämyt kulkevat pitkin seiniä, kyllä ne melko visusti pidetään terrarioissaan, aarteista kalleimmat.


      • ihan hämähäkki kammo vaan ei sen kummempaa...!


      • Ande kirjoitti:

        Kaikkeen ei välttämättä liity jotain kauheita lapsuuden traumoja. Itsellä myös järkyttävä hämähäkkikammo, jonka takia kesä on monesti tuskallista aikaa kun pitkäjalkaisia kavereita kävelee seinillä.. Mutta mulle ei oo kyllä tehty mitään pahaa pienenä..

        näin on asian laita, olen samaa mieltä...


      • auttamaan kirjoitti:

        On vähän eri asia, jos on tuskallista, tai jos kertoo muuttaneensa sen takia että tietää samassa talossa jollain olevan hämähäkin. Mistäpä muuttaessaan tietää mitä öttiäisillä siellä asuvilla on.. Kukaan meidänkään taloon muuttava tuskin tietää, kuinka monta hyvin ja vähemmän karvaista kahdeksanjalkaista meillä asuu, mitä muuita hönniäisiä. Muuttaisiko hän uudelleen jonnekin jos tietäisi; tännekin on muuttanut jos minkänäköista sakkia, mistä sitä tietää ettei just tämä kammoinen ole yksi heistä.
        On vähän eri asia jos kirkuu pelkästeen lehdessäolevaa kuvaa, tai nimittää seinällä käveleviä pitkäjalkaisia kavereiksi vaikka kammoaisikin.. varmasi sä itsekin näet että asioilla on eroja kuten viineillä. Ainut syy miksi aloittajan ei kannata ottaa pekoaan käsittelyyn on se, että teksti on pelkkää provoa. Sitä paitsi, aika harvan harrastajan hämyt kulkevat pitkin seiniä, kyllä ne melko visusti pidetään terrarioissaan, aarteista kalleimmat.

        mut se on vaan niinkin kummallinen juttu... että toiset pelkää toiset ei! ja minä pelkään. ja en tosiaankaan voi sille mitään, vaikka tietäsin hämyjen olevan terraariossaan, niin en voi mennä lähellekkään.... yök, jos vaikka nään sen tai... jos se pääseekin karkuun.... iiik!


    • emmi_swea

      juu.. itedän kyllä tuon kaamean tunteen!! itse olen aina inhonnut hämähäkkejä, fobiaksi voisi sitä kammoa suoraan kutsua. hämähäkkikammo rajoittaa elämäääni aivan liikaa, ja siksi haluankin siitä EROON! kesä olisi muuten ihanaa aikaa, antaa ovien ja ikkunoiden olla selällään ja nauttia ruohikolla auringon lämmöstä. mutta ehei- on olemassa nämä kahdeksanjalkaiset otukset, jotka pilaavat kaiken. kauniille kallioille sun muille ei ole menemistä... minäkin pelkään todella paljon pelkkiä hämähäkkien kuvia. en niitä kirkumatta pysty katsomaan, en niitä voi edes kynän päällä koskettaa...
      kaverini kanssa pari viikkoa sitten aloitimme fobiasta eroon pääsemisyrityksen. katselimme samoja kuvia koko ajan, ja niihin totuttuamme ne ei pelottanut enään NIIN paljoa... siirryimme nettiin, etsimään uusia kuvia. googleen hakusanaksi grammostola, niin löytyy paljon hämähäkkiaiheisia linkkejä/kuvia. huusin ja kiljuin, sätkin ja pompin niitä katsellessani, se oli yhtä painajaista, kyllä... mutta pikku hiljaa nämä tarantellat eivät enään vaikuttaneet niin pelottavilta... ainakaan kuvissa... olimme tätä kuvajoogaa haroittaneet jo viikon jos toisenkin, kunne späätimme mennä erääseen tropicaarioon tutkastelemaan OIKEITA, eläviä tarantelloja. katselimme käärmeitä ja muita "mukavia" otuksia. kun hämähäkkiterraariot pomppasivat silmille, pidimme toistemme käisistä kiinni ja suorastaan itkien minäkin pakottauduin terraarioon katsomaan aitoa hämppyä. tarantellaa. monen monta kertaa juoksimme kauemmas ja kiljaisimme, mutta kyllä se siitä. totuimme näihin karvaisiin kahdeksanjalkaisiin, jotka eivät (luojan kiitos) liikkuneet.

      näin saimme aikaseksi tarantellakammon häviämisen. mutta yhden virheen tein -unohdin kokonaan suomen hämähäkit. niitä pelkään edelleen yhtä paljon, itse asiassa enemmän. ne vain ovat niin... pelottavia, kamalia...

      tiedän kuitenkin tunteesi! toivottavasti oli apua...

    • epä

      Ei tietysti aina ja ehkä asennekin voi olla vähän väärä sana.

      Itselläni on ollut lievä hämähäkkipelko joskus. Miehelläni on myös ehkä yhä, mutta meille on tulossa nyt ensimmäinen hämähäkki. Itsekin tietoisesti käytin tuota totuttelukeinoa. Kävin www.herppi.net osoitteen takana olevalla foorumilla ja lueskelin ihmisten kokemuksista hämähäkin omistamisesta ja muusta. Vähitellen siirryin kuviin ja ulkona hämähäkin nähdessäni pysähdyin aina katsomaan sitä hetkeksi. Koetin vain unohtaa, että edes inhoan niitä ja siitä se sitten lähti.

      Joskus varsinaisille fobioille on kyllä vaikeaa itse yksin tehdä mitään, mutta jos saisi jonkun toisen kammoisen tuekseen, niinkuin joku oli tehnytkin, niin se voisi auttaa. Kyllä se vähän turhan paljon rajoittaa, jos joutuu sen takia muuttamaan, että tietää toisen omistavan lemmikkihämähäkin. Vaikkeivät häkkiset varsinaisia lemmikkejä olekaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1704
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1229
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1025
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe