Kahdenlaisia judokoita? Kumpaan kuulut?

Anonyymi

1. Judokat joita kiinnostaa ensisijaisesti judo. Budo, Kodokan, IJF, Judoliitto, seura ja dojo. Japaninkieliset tekniikat, kumarrukset, kata. Juuri sellainen paini-ihanne mitä judossa tavoitellaan. Muut kamppailulajit ovat barbaarisia, epäteknisiä ja niistä saa pahoja vaikutteita. Vastustajien kunnioitus kuuluu judon etikettiin. Judo on itseisarvo ja se täytyy pitää puhtaana. Judo on ainoa oikea tie, en seuraa muita kamppailulajeja enkä mene toisten painilajien harjoituksiin.

2. Judokat joita kiinnostaa ensisijaisesti kamppaileminen. Judo, paini, vapaaottelu, bjj, lyöntilajit, mikä vain kunnon vääntäminen. Kaikkea voi kokeilla ja kaikista voi oppia. Ihmiset tekevät treenit ja treeniyhteisön, lajin nimi, treenivaatteet tai muodollisuudet eivät ole niin tärkeitä. Vastustajien kunnioitus lähtee itsestäni, ei judon etiketistä. Judo on tapa harjoitella ja otella, tekniikoita ja painisäännöt. Vaikka judo on tällä hetkellä tärkeää, seuraan myös monia muita kamppailulajeja ja myös muilla säännöillä painiminen kiinnostaa.

67

1623

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Katsoin videon, jossa laaja kirjo kamppailulajeja vastakkain.

Kyllä perus nyrkkeilykin voitti laajan kirjon.

Aikaisemmin totesin, että kickboxingin ja jiujitsun yhdistelmä voisi toimia.
      Jiujitsu siis osaa painiskella maassa ja tukehduttaa tai joutaa lukkoon.

Päätelmä siis pelkästään katselemalla tehty.

• Anonyymi

Ei liity mitenkään kysymykseen.

• Anonyymi

Onko elämässäsi värit musta ja valkoinen?

• Anonyymi

Jos valkoinen on tuo 1. "judo on ainoa oikea tie jne.." niin eikö musta olisi joku 3. vaihtoehto tyyliin "judo on paskaa, ei ikinä enää jne."? Minusta tuo 2. vaihtoehto tuntuu ihan järkevältä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos valkoinen on tuo 1. "judo on ainoa oikea tie jne.." niin eikö musta olisi joku 3. vaihtoehto tyyliin "judo on paskaa, ei ikinä enää jne."? Minusta tuo 2. vaihtoehto tuntuu ihan järkevältä.

On vaikeaa ymmärtää, kuinka joku olisi haltioissaan yhdestä kamppailulajista mutta ei olisi kokeillut muita.

Jos tykkää kamppailla, kokeilee taatusti muutamaakin lajia.

Jos ei tykkää kamppailla mutta väittää harrastavansa judoa, on tosiasiassa aikidon tai taichin harrastaja mutta vain väärissä treeneissä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On vaikeaa ymmärtää, kuinka joku olisi haltioissaan yhdestä kamppailulajista mutta ei olisi kokeillut muita.

Jos tykkää kamppailla, kokeilee taatusti muutamaakin lajia.

Jos ei tykkää kamppailla mutta väittää harrastavansa judoa, on tosiasiassa aikidon tai taichin harrastaja mutta vain väärissä treeneissä.

Kerra judoka Aina judoka.
        Judo on Totta.
        Vaihtoehto 1.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Judo on Totta.
        Vaihtoehto 1.

No eipä ole no. 1 aito judoka.
        Kyllä muiden osaajien arvostus, lajin ja itsensä kehittäminen, laaja näkemys kamppailulajeista, mielenkiinto myös muita lajeja kohtaan jne. kuuluu aidon judokan ajatusmaailmaan. Ylipäätänsä ymmärrys, mitä judo on ja mistä se on kehittynyt. Judo sisältää paljon muutakin kuin katasarjat, kumartelut ja nykyisen kisajudon sallitut tekniikat

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No eipä ole no. 1 aito judoka.
        Kyllä muiden osaajien arvostus, lajin ja itsensä kehittäminen, laaja näkemys kamppailulajeista, mielenkiinto myös muita lajeja kohtaan jne. kuuluu aidon judokan ajatusmaailmaan. Ylipäätänsä ymmärrys, mitä judo on ja mistä se on kehittynyt. Judo sisältää paljon muutakin kuin katasarjat, kumartelut ja nykyisen kisajudon sallitut tekniikat

Kuten Catch-painista... se on oikeata kamppailua ja mitään ei ole ....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Judo on Totta.
        Vaihtoehto 1.

Uskovaisilla on aina vain yksi totuus. Jos vain yhdellä totuudella vietäisiin kehitystä eteenpäin maakin olisi edelleen litteä. Jigoro Kano ei ollut yhden totuuden miehiä enkä usko että haluaisi seuraajienkaan olevan.

• Anonyymi

Kuinka moni judoka kuuluu 300 kilon penkkimiehiin? Mihin ryhmään sinä kuulut A 50 kg penkissä, 100 kiloa vai 300 kiloa?

• Anonyymi

Tuskin kukaan ottaa 300 kiloa kun maailmassa harva penkkipunnertaja pystyy siihen siis ilman penkkipaitaa.
        Judokat ottaa 70-130 KG ennen oli 200 kilon penkkimiehiä judossa.

• Anonyymi

1000 kg

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

1000 kg

200 joka suuntaan pitäis olla standardi ainakin 90 ja ylöspäin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

200 joka suuntaan pitäis olla standardi ainakin 90 ja ylöspäin.

60 kiloa penkissä rupeaa olemaan maksimi aika monelle judokalle nykyään , ennen oli näitä 200 kg miehiä judossa mukana, treenasivat kovaa ja olivat terästä tatamilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

60 kiloa penkissä rupeaa olemaan maksimi aika monelle judokalle nykyään , ennen oli näitä 200 kg miehiä judossa mukana, treenasivat kovaa ja olivat terästä tatamilla.

200kg penkistä natuna ei ole kyllä mahdollista. Oon ite 15v treenillä päässyt 120kg asti ja jotai asiasta tiedän. Oma paino siis 90kg ja randorissa olen maajoukkue judokoita heitellyt vaikka itse en shiaissa ole käynyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

60 kg penkistä on hyväksyttävä tulos pienikokoiselle naiselle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

200kg penkistä natuna ei ole kyllä mahdollista. Oon ite 15v treenillä päässyt 120kg asti ja jotai asiasta tiedän. Oma paino siis 90kg ja randorissa olen maajoukkue judokoita heitellyt vaikka itse en shiaissa ole käynyt.

Valmennusjohdon pitää katsoa kriittisesti peiliin. Täällä on todistettu, että 60-vuotiaat paskoo näitä reilu parikymppisiä 10 kertaa viikossa harjoittelevia urheilijoita. Ja nyt on todistettu, että 90-kiloinen kokoonsa nähden uskomattoman heikko kisaamaton harrastaja tekee saman. Vääriä tyyppejä valitaan maajoukkueisiin. Nämä todistajat sinne kuuluvat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Naisjudokan ok tulos penkistä on 90-100 kiloa. 90-kilon miesjudokan tulos pitäisi olla lähempänä 200 kiloa kuin 100 kiloa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Valmennusjohdon pitää katsoa kriittisesti peiliin. Täällä on todistettu, että 60-vuotiaat paskoo näitä reilu parikymppisiä 10 kertaa viikossa harjoittelevia urheilijoita. Ja nyt on todistettu, että 90-kiloinen kokoonsa nähden uskomattoman heikko kisaamaton harrastaja tekee saman. Vääriä tyyppejä valitaan maajoukkueisiin. Nämä todistajat sinne kuuluvat.

Varmaan pyydetty sitä tekemään jo pidemmän aikaa. Nyt on uusi hyvä päävalmentaja, joka ei liene ilahtunut Suomen judon tasosta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Naisjudokan ok tulos penkistä on 90-100 kiloa. 90-kilon miesjudokan tulos pitäisi olla lähempänä 200 kiloa kuin 100 kiloa.

Töölön kisahallissa pyöri 70-80 luvulla miehiä jotka ottivat penkistä 200-250 ja tässä joukossa oli judokoita ja painijoita mm sen akaisia judon sm-mitalisteja ja arvokisamiehiäkin ja kyllä olivat ihan naturaaleja eli aitoja mitään aineita ei käytetty vaan silloin oli raakaa voimaa, joukossa oli myös eräs hyvin tunnettu itsepuolsutusguru ja hänkin nosti liki 200 penkistä vaikka pääpaino oli itsepuolustuksesa oheislajeineen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Töölön kisahallissa pyöri 70-80 luvulla miehiä jotka ottivat penkistä 200-250 ja tässä joukossa oli judokoita ja painijoita mm sen akaisia judon sm-mitalisteja ja arvokisamiehiäkin ja kyllä olivat ihan naturaaleja eli aitoja mitään aineita ei käytetty vaan silloin oli raakaa voimaa, joukossa oli myös eräs hyvin tunnettu itsepuolsutusguru ja hänkin nosti liki 200 penkistä vaikka pääpaino oli itsepuolustuksesa oheislajeineen.

Kuinka ihmeessä tämän porukan osallistujia sitten tuomittiin dopingaineiden maahantuonnista? Ja näiden käsiin päätyneet juniorit muuttuivat hetkessä lihamöykyiksi. Tuttua sakkia, samoja saleja koluttiin - mutta puhtaiksi en menisi väittämään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lieneekö syy että me sillon treenattiin sitä oikeaa judoa? Ranen kanssa oltiin sensei K:oon treeneissä ja se oli kovaa touhua. Voima oli kunnossa ja myös sukui. Useasti me treenattiin lajeja myös ristiin, esim. Karate oli oiva tapa kehittää otetaistelua. Penkki itsellä oli mitä oli, 202,5kg kehonpainolla 105, Cooper 3500. Kuinka moni pystyy noihin nykyään?

Rape 1. Kyu (Kivempi heitellä nykymaajoukkuejudokoita ruskealla!)
        S. 1958

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lieneekö syy että me sillon treenattiin sitä oikeaa judoa? Ranen kanssa oltiin sensei K:oon treeneissä ja se oli kovaa touhua. Voima oli kunnossa ja myös sukui. Useasti me treenattiin lajeja myös ristiin, esim. Karate oli oiva tapa kehittää otetaistelua. Penkki itsellä oli mitä oli, 202,5kg kehonpainolla 105, Cooper 3500. Kuinka moni pystyy noihin nykyään?

S. 1958

Jatkona, en usko tähän uuteen päävalmentajaan. Mielestäni nyt tarvitaan johtoon joku suomalainen judopioneeri 60-luvulta!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jatkona, en usko tähän uuteen päävalmentajaan. Mielestäni nyt tarvitaan johtoon joku suomalainen judopioneeri 60-luvulta!

Vähän asian vierestä, mutta hyvä nyrkkisääntö: 100kg penkkaaja ei todennäköisesti ole natu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

S. 1958

Muistan kyllä Rapen. Ite otin samoissa reeneissä penkistä 285kg. Kehonpainoa oli tosin 107kg ja rannesiteet kun oli ranteet tulehtuneet. Cooperissa meni 4050m mutta Vireeni veti enemmän. Proteiinit sain salilta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muistan kyllä Rapen. Ite otin samoissa reeneissä penkistä 285kg. Kehonpainoa oli tosin 107kg ja rannesiteet kun oli ranteet tulehtuneet. Cooperissa meni 4050m mutta Vireeni veti enemmän. Proteiinit sain salilta.

Ja jatkoa. Silloin vein ihan kuntonyrkkeilypohjalla judon sm pronssimitalisteja. Finalistit oli liian kovia, niiden voittamiseen olisi pitänyt reenata judoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja jatkoa. Silloin vein ihan kuntonyrkkeilypohjalla judon sm pronssimitalisteja. Finalistit oli liian kovia, niiden voittamiseen olisi pitänyt reenata judoa.

Voittaisit todennäköisesti silti noilla pohjilla tämän vuoden SM-kisat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vastassasi tais olla U18 45kg .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vastassasi tais olla U18 45kg .

Menes junnu takaisin treenaamaan, me ollaan näyttömme annettu. Sitä päivää odotellessa kun judosta löytyy taas 200kg penkkimiehiä, ilman tätä on turha menestyksestä toivoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Teillä on vain kohteliaita parikymppisiä jotka eivät ala paiskomaan 60-vuotiaita. Heille randori ei ole shiaita ja heidän ei tarvitse randorissa todistella mitään. Antaa pappojen heitellä. Jos tyydytään vanhojen vauhtiin, niin lopputulema on tiedossa. Jos taas nostetaan tempoa, niin loukkaantumisriski kasvaa. Miksi siis lähteä repimään?

nim.m. vanha joka voi ottaa randoria nuorten kanssa vain jos ottavat nätisti

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täh..100% on mahdollista natunakin. Itse todistanut alle 20v judokan 150kg penkkiä ja muutamia vuosia myöhemmin 200kg. Samaisen reilun 200kg kyykyn.. joillekin voima vaan tarttuu paremmin kun toisille. Mutta se onkin sitten ihan toinen juttu onko noista voimatasoista suoranaista hyötyä judossa, ehkä ennemminkin ko henkilön sivulajeissa.

• Anonyymi

Kaikki nämä puolustus taistelujit ei kiinnosta,
      Itse olen kiinnostonut kendosta.

• Anonyymi

Judo on mun juttu mutta onhan sitä tullut nyrkkeiltyä, lyhyesti kokeiltua karatea, brassijutsua ja aikidoa sekä suoritettua kendon alkeiskurssi. Kivaa oli kaikissa lajeissa mutta jotenkin judo on aina ollut mieluisin.

Jos jostain syystä judo loppuisi, ottaisin brassijutsun ja kendon ohjelmaani seuraaviksi.

• Anonyymi

Itsellä tapana ottaa judon alkulämmittelyksi karaten kataa, muutenkin koen että kaikki budolajit tukevat toisiaan. Hieman ihmettelen miksi tätä ei enemmän hyödynnetä.

• Anonyymi

Kun harjoittelet ekumeenista judoa???

• Anonyymi

Miten tää keskustelu meni taas penkkipunnertamiseksi. Ehkä sillä lailla pärjäsi 70-luvulla, mutta nykypäivänä ei varmasti kuin ehkä penkkipunnerruskisoissa.

Minä olen ensisijaisesti kamppailija eikä lajilla ole niin väliä. Tällä hetkellä bjj kiinnostaa eniten. Onneksi siinä lajissa ei kukaan taida edes kuvitella pärjäävänsä penkkipunnerruksella.

Judoa olen harjoitellut lähinnä siihen aikaan, kun naurettavia sääntömuutoksia jalkoihintarttumiskieltoineen ei ollut vielä tehty. Mielestäni judo oli silloin jotenkin realistisempaa myös ip-näkökulmasta. Nykyisellä kilpajudolla ja ip:llä ei ole enää oikein mitään yhteistä.

• Anonyymi

ip jutuista en välitä, mutta jos puhutaan yleisesti painiottelusta (väännetään vapaasti ilman lyöntejä ja potkuja) niin näinhän se on. Jos kaksi kaveria menee salille painimaan ilman tuomarin keskeytyksiä ja väännetään kunnes toisen on pakko luovuttaa, niin siihen ei saa judosta parhaita valmiuksia. Viime vuosikymmenet lukkopaini/bjj/grappling on mennyt tekniikoissa ja urheilussa valtavasti eteenpäin kun samaan aikaan judoa on rajoitettu säännöillä entisestään. Jos puhutaan pystyottelusta ja heittotekniikasta niin harmi sanoa, mutta judon sääntömuutosten jälkeen vapaapainista on tullut judoa järkevämpää pystyharjoittelua muille grappling-lajeille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ip jutuista en välitä, mutta jos puhutaan yleisesti painiottelusta (väännetään vapaasti ilman lyöntejä ja potkuja) niin näinhän se on. Jos kaksi kaveria menee salille painimaan ilman tuomarin keskeytyksiä ja väännetään kunnes toisen on pakko luovuttaa, niin siihen ei saa judosta parhaita valmiuksia. Viime vuosikymmenet lukkopaini/bjj/grappling on mennyt tekniikoissa ja urheilussa valtavasti eteenpäin kun samaan aikaan judoa on rajoitettu säännöillä entisestään. Jos puhutaan pystyottelusta ja heittotekniikasta niin harmi sanoa, mutta judon sääntömuutosten jälkeen vapaapainista on tullut judoa järkevämpää pystyharjoittelua muille grappling-lajeille.

Hatunnosto ja tsemppiä kuitenkin judon hyvälle junnutyölle! Sieltä saa kovan fysiikan ja kamppailuasenteen jatkoa varten.

• Anonyymi

Olen harjoitellut judoa abaut 40 vuotta, ottelin nuorempan alle 78 ja 80 kg sarjoissa, penkkitulokseni oli tuolloin 80 kiloa ennätys ja kyllä se rauta painoi kun treenasin punttia kaksi kertaa viikko judoa viisi kertaa viikko ja juoksulenkit päälle.
      Ottelin usiein näitä 200 kiloa penkissä miehiä vastaan ja usein jopa voitin judon tekniikalla en voimalla.
      Nykyään käyn judossa kaksi kertaa viikko ja kuntosali 2 kertaa viikko, penkistä nousee maks.75 kiloa ja painoa on tullut kroppaan yli 90Kg, silti judotessa moni 20-30 vuotias judoka sinisestä-mustaan vyöhön lentää vanhan heittoon ja kilpailijoiden kanssa otan säänöllisesti ranttua.
      Judo on taitolaji, judo on voimaa itsessään ja judolla pystyy heikompi kukistamaan vahvemman.
      Sensei 2 dan.

• Anonyymi

Pelkällä judolla ei juurikaan penkkipunnerrusvoimaa saa, kun aloittelin itse 10 vuoden judoamisen jälkeen kuntosalitreenit niin en saanut penkistä kuin 50 kiloa ja kuitenkin olen 96 kiloa painava äijä ja pituus on 180 cm, judo oli kyllä kehittänyt lihaskuntoa jaksoin esim 40 kilolla tehdä penkissä 25 toistoa mutta voima puuttui.
        Kaksi vuotta treenannut salilla kolme kertaa viikko ja nyt nousee jo 70 kiloa ykkösellä ja 60 kiloa teen toistoina kahdeksan kertaa.
        Voimakin varmaan auttaa judossakin mutta oikea ajoitus ja judoteniikka tärkein, otellut en ole kauheasti joku 20 ottelua sm-kisoissa ja ruskean vyön olen suorittanut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pelkällä judolla ei juurikaan penkkipunnerrusvoimaa saa, kun aloittelin itse 10 vuoden judoamisen jälkeen kuntosalitreenit niin en saanut penkistä kuin 50 kiloa ja kuitenkin olen 96 kiloa painava äijä ja pituus on 180 cm, judo oli kyllä kehittänyt lihaskuntoa jaksoin esim 40 kilolla tehdä penkissä 25 toistoa mutta voima puuttui.
        Kaksi vuotta treenannut salilla kolme kertaa viikko ja nyt nousee jo 70 kiloa ykkösellä ja 60 kiloa teen toistoina kahdeksan kertaa.
        Voimakin varmaan auttaa judossakin mutta oikea ajoitus ja judoteniikka tärkein, otellut en ole kauheasti joku 20 ottelua sm-kisoissa ja ruskean vyön olen suorittanut.

🙄
        Onhan niitä valmentajia Suomessakin vielä, joiden miehestä kilpajudokan ei tarvitse käydä hankkimassa voimaa salilla. Pääkaupunkiseudulta kannattaa etsiä. Jonkun valmentajan mielestä on riittävää käydä kerran viikossa salilla.
        Penkkipunnertajille tervemenoa judon SM-kisoihin.
        Suomen judotatameilla pärjää myös ilman judoharjoittelua. Täällä tuli esimerkkinä tuo kuntonyrkkeily. Silläkin pärjää. Lyö kahvaa niin kovaa, että kaverilta lähtee taju. Ei suomalaiset judotuomarit siitä ärähdä.

• Anonyymi

Itse nostin penkistä 195 kiloa ja maastaveto 260 kiloa ja kilpailin judossa useamman vuoden ja ei ne 60kg penkkimiehet paljon käsissä painaneet.
      Otin kerran leirillä 30 peräkkäistä 5 minuutin matsia aina tuoretta vastustajaa vastaan ja voitin joka ottelun, lopussa oli vaan painettava voimalla kun rupesi väsymään ja pystyssä pysyin.
      Judotekniikkani oli kyllä myös kunnossa mutta kyllä voimaakin tarvitaan kun mennään siihen kovaan judoon!

• Anonyymi

Oltiin varmaan samoilla leireillä kun oli tuo 30 vastustajan randori eli kovuuden testaus.kyokushinkai karatessa om se äärimmäinen 100 vastustajan kumite jonka on läpäissyt muutama kymmenen hemkilöä maailmassa mm.entinen opettajani shihan collins ja shihan arneil.Osu

Judossa otin tuon kolmemkympin matsit ja hävisin viisi viimeistä erää kum kunto loppui.paimoa oli mulla 75kg ja näitä 200kg penkkihirmuja kukistin monta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oltiin varmaan samoilla leireillä kun oli tuo 30 vastustajan randori eli kovuuden testaus.kyokushinkai karatessa om se äärimmäinen 100 vastustajan kumite jonka on läpäissyt muutama kymmenen hemkilöä maailmassa mm.entinen opettajani shihan collins ja shihan arneil.Osu

Judossa otin tuon kolmemkympin matsit ja hävisin viisi viimeistä erää kum kunto loppui.paimoa oli mulla 75kg ja näitä 200kg penkkihirmuja kukistin monta

Paljon sulla oli oma penkki? Otin itse myös tuon kolmenkymmenen ns. Bukkake haasteen vastaan. Sen jälkeen oli kyllä aivan tyhjentynyt olo yhdellä jos toisella. Ja penkistä meni 220kg.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paljon sulla oli oma penkki? Otin itse myös tuon kolmenkymmenen ns. Bukkake haasteen vastaan. Sen jälkeen oli kyllä aivan tyhjentynyt olo yhdellä jos toisella. Ja penkistä meni 220kg.

Mulla oli maksimipenkkitulos 160 ja se riitti hyvin siihen tulokseen vedin 10 vuotta punttia judon lisäksi, tavoitteni oli aina se täydellinen judotekniikka ja sivulajina otin sitä kovinta karaten tyylisuunta Kyokushoinkaita eli kiukkusikaa!
        Kovimpia testejä ikinä oli se kolmenkympin haaste kun aina levännyt kaveri oli vastassa ja itsellä veti hapot jalkoihin ja aina oli yös noustava, mukava maku siitä kyllä jäi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulla oli maksimipenkkitulos 160 ja se riitti hyvin siihen tulokseen vedin 10 vuotta punttia judon lisäksi, tavoitteni oli aina se täydellinen judotekniikka ja sivulajina otin sitä kovinta karaten tyylisuunta Kyokushoinkaita eli kiukkusikaa!
        Kovimpia testejä ikinä oli se kolmenkympin haaste kun aina levännyt kaveri oli vastassa ja itsellä veti hapot jalkoihin ja aina oli yös noustava, mukava maku siitä kyllä jäi.

Otetaanko tuota bukkake haastetta enää edes miesten kesken? Erotti miehet pojista aikoinaan, jotka sen satsin kestivät olivat kovia jätkiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Otetaanko tuota bukkake haastetta enää edes miesten kesken? Erotti miehet pojista aikoinaan, jotka sen satsin kestivät olivat kovia jätkiä.

Suomesss ei oteta mutta ulkomailla kyllä ja riippuu vetäjästä.On kova koitos ja näyttää oikean judokan ja budoka.Osu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomesss ei oteta mutta ulkomailla kyllä ja riippuu vetäjästä.On kova koitos ja näyttää oikean judokan ja budoka.Osu

Pirhana oon ollut mukana tossa 30 miehen shiaissa, voitte kuvitella kun 2.5 tuntia otat matsia kokoa ajan uutta levännyttä vastustajaa vastaan, kädet puutuu, jalat puutuu, yhtä hemmettiä mutta kuitenkin olet onnellinen ja saat ottaa kaiken itsestäsi.
        Oma testini meni näin, 15 matsia voitin, vetelin pyyhkäisyillä ja koitin säästää voimia, seuraava matsi 120 kiloinen härkä vastassa ja jäin alle, no seuraavt kaksi tasapeliä ja loput ottelut otin psyykellä kaksi häviötä muut voittoja.
        Suomessa ei tätä kovuutta enää paljon tehdä olisi syytä hakea oppia japanista ja briteistä Judo is best kun tehdään kovaa ja ei pehmoilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ainkaan KV-tason kilpailijat ota maailmalla.
        Judo voi ottaa kovaa itsensä kokoisen kanssa, mutta itseään isompien kanssa on liian kova riski ottaa täysiä, vaikka pienempi olisikin taitavampi. Ei tarvi kun yksi surkea ja väsynyt harai isomman puolesta ja pienemmän kaverin kisakausi päättyy leikkaussaliin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ainkaan KV-tason kilpailijat ota maailmalla.
        Judo voi ottaa kovaa itsensä kokoisen kanssa, mutta itseään isompien kanssa on liian kova riski ottaa täysiä, vaikka pienempi olisikin taitavampi. Ei tarvi kun yksi surkea ja väsynyt harai isomman puolesta ja pienemmän kaverin kisakausi päättyy leikkaussaliin.

Ei nkyään oeta ennen oli avoin sarja, Korpiolan, Kivisen, Akreniuksen aikaan oli avoin sarja kaikille painoluokille se oli taitavaa ja kovaa judoa,
        Tuo 30 ottelua aina utta vastustajaa vastaan on kovinta judoa mitä voi olla, fyysisesti jo kovempi kuin maratonjuoksu ja pään pitää kestää lisäksi.
        Kyokushinkain 3 dan kokeessa tämä vaaditaan myös ja sitten on se Kyokushinkain kuninkuustesti sadan kumite! Kovin testi mitä voi olla ikinä ja nämä luunkovat Kyokushin karate miehet ovat sen käyneet ja osa heistå sen läpäissyt.

Vanha Judo oli ennen oikeaa budoa, nykyinen pelkkä kilpajudo urheilukisaa kuten karatessakin paitsi Kyokushinkai on aitoa ja kovaa Budoa ja aito okinawan karate myös, muut ovat kilpahippaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei nkyään oeta ennen oli avoin sarja, Korpiolan, Kivisen, Akreniuksen aikaan oli avoin sarja kaikille painoluokille se oli taitavaa ja kovaa judoa,
        Tuo 30 ottelua aina utta vastustajaa vastaan on kovinta judoa mitä voi olla, fyysisesti jo kovempi kuin maratonjuoksu ja pään pitää kestää lisäksi.
        Kyokushinkain 3 dan kokeessa tämä vaaditaan myös ja sitten on se Kyokushinkain kuninkuustesti sadan kumite! Kovin testi mitä voi olla ikinä ja nämä luunkovat Kyokushin karate miehet ovat sen käyneet ja osa heistå sen läpäissyt.

Vanha Judo oli ennen oikeaa budoa, nykyinen pelkkä kilpajudo urheilukisaa kuten karatessakin paitsi Kyokushinkai on aitoa ja kovaa Budoa ja aito okinawan karate myös, muut ovat kilpahippaa.

Judokat olivat ennen taitavampia ja sisäistivät judon idean ja judo oli lajina kiehtovampi ja kovempi kuin nykyisin.
        60 luvulla judo oli suomessa uusi laji ja siihen hakeutui ne kovimmat sällit ja mm.uransa lopettaneita painijoita ym ja kilpailu oli kovaa ja otteluita oli paljon.
        Jossain vaiheessa judo vesittyi ja judohenki katosi ja syntyi pelkkä yksipuolinen kilpajudo.
        Muutamia vanhoja senseitä vielä lajissa ja heiltä voi oppia oikeaa Judoa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Judokat olivat ennen taitavampia ja sisäistivät judon idean ja judo oli lajina kiehtovampi ja kovempi kuin nykyisin.
        60 luvulla judo oli suomessa uusi laji ja siihen hakeutui ne kovimmat sällit ja mm.uransa lopettaneita painijoita ym ja kilpailu oli kovaa ja otteluita oli paljon.
        Jossain vaiheessa judo vesittyi ja judohenki katosi ja syntyi pelkkä yksipuolinen kilpajudo.

Totta turiset, vanhat tietävät ja osaavat judon ja sen sisällön eli kokonaisuuden, dojo arashi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta turiset, vanhat tietävät ja osaavat judon ja sen sisällön eli kokonaisuuden, dojo arashi.

Huru ukoilta taas sälittävää napinaa ja trollausta. Jos olisitte joskus edes treena nut kunnolla judoa niin ette täällä huuteli 😉

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Huru ukoilta taas sälittävää napinaa ja trollausta. Jos olisitte joskus edes treena nut kunnolla judoa niin ette täällä huuteli 😉

Mukavaa noita on lueskella ja kaverit vielä uskoo itse juttunsa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä hyvin hallittu ashi-jutsu ja shisentai molempiin suuntiin on ollut ennen hallussa. Josekille ei käännetä selkää!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nykyjudokat ovat kovakuntoisempia ja kovempia urheilijoita. Vanha judo oli monipuolisempi ja realistisempi painilaji. Molempien yhdistelmää ei nähdä judosaleilla koska sitä mukaa kun judon taso on noussut, säännöt ovat muuttuneet rajoittavammiksi.

Urheilullinen taso nousee kaikissa lajeissa harrastajamäärien ja kilpailun mukana väistämättä. Kamppailu-urheilullinen taso kokonaisuutena riippuu siitä mitä matolla tehdään. Jos kehitystä ohjaa mahdollisimman vapaa lajitekniikan kehitys, evoluutio toimii ja saavutetaan kovin taso painikamppailuna. Jos kehitystä määrää sääntöjen tai tuomaritoiminnan rajoitukset urheilu voi olla tasokasta, mutta kamppailu muuttuu sääntöleikiksi.

Nyt judo on valinnut tien joka vie sitä poispäin realistisesta painista kohti pelkistettyä heittokilpailua. Käykö kohta niin, että aloitetaan perusotteesta ja viimeinenkin sidontojen hosuminen matossa lopetetaan, koska Olympialaisten yleisö ei jaksaa katsella sitä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

👍🤣🤣

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Huutonaurua kultaisten hapsujen judokalle. Vissiin hieman jo muisti ja arvostelukyky pettävät, mutta ei se mitään.
        ” mm.uransa lopettaneita painijoita ym ” kertoo jo sen kaiken oleellisen versus tämä päivä. Ennen oli niitä vanhoja merikarhuja ja painijoita, jotka kännissä pelottivat muita paikallisessa anniskeluravintolassa ja nykyään jo lapsesta asti treenanneita urheilijoita. Ne teidän muinaiset lakanapuvut eivät edes kestäisi nykyistä menoa. :D

• Anonyymi

Minua on aina kiinnostanut judossa budon henki ei kilpailu, harjoittelin judoa välillä jopa kaksi kertaa päivässä ja nostelin painoja myös parhaimmillani nousi penkistä se maaginen sata kiloa ja omapaino oli 96 kg.
      Kävin muutaman aluekisan että sain kilpailupisteitä, mikä aika kohtuutonta vaatia Budokalta ja kerran olin sm-kisoissa mukana ja pääsin mustan vyön kokeeseen ja sain kokeessa kiitettävän maininnan judotekniikastani ja katasta ja läpi meni.
      Kannan dan arvoani budokan ylpeydellä noudattaen Jigoro Kanon periaateen aitoa oikeaa judoa.

• Anonyymi

Pera oli raju mies. Muistan kun otettiin judoa Länkipohjan valintamyymälän varastohallissa kahta vartiaa vastaan. Jo silloin, vaikka oltiin judo vasta aloitettu, Peran tsugiashi toimi jopa kahta vastaan. Kaljat juotiin myöhemmin. Oltiin rakennettu metsään punttisali. Siellä Pera teki kuuluisan nostonsa, kaikki raudat oli tangossa. Myöhemmin laskettiin niin tangon toisessa päässä oli 95 kiloa ja toisessa 87,5. Tanko painoi 20 kiloa niin siitä voi jokainen laskea jos luulee olevansa penkkimies. Harjoitteluun kuului silloin myös juoksulenkit viideltä aamulla. Juostiin yleensä joka aamu Länkipohjan Erävuoren rinne 15x ylös täysillä toinen selässä. Jos joku ei Erärinnettä tunne se on kilometri ainakin jyrkkää nousua. Siellä löysin sen budosoturin hengen ja sielun. Kun järjestettiin Shiai niin voitin ja Pera voitti myös tsugiashilla. Itse käytin vahvaa kahvalyöntiä ja osoto-gurumaa. Voitin finaalissa Länkipohjassa judon ennen minua aloittaneen Toivon. Toivolla oli 4 asteen vyö minulla vasta viidennen kyu asteen vyö.

• Anonyymi

Budon henki?
        On nykyisessä sivistystysvaltioissa kilpailu, ei taistelu kuolemasta.
        Vapaaottelu on nykyisin kaikista lähimpänä budon henkeä.
        Budohenki ei ole puhtaat jalat, zorit ja tyylikäs rei.

• Anonyymi

2.

• Anonyymi

Näin entisenä judon harrastajana oon toi ensimmäinen. Budo-lajit sekä niiden kulttuuri kiinnostavat ylipäätänsä, ei pelkästään judo. Treenaan itsepuolustuksen ja kuntoilun vuoksi, en harrasta kilpajudoa.

• Anonyymi

Ehdottomasti olen tuo kakkonen. Jossain vaiheessa harjoittelin judoa, nykyään kiinnostaa lukkopaini. Kisat ovat paras keino mitatata sekä opittuja taitoja että henkisiä valmiuksia. Mistään taidoista ei ole hyötyä, jos tiukan paikan tullen menee niin lukkoon, että ei pysty toimimaan.

Arvostan kilpailuista saatuja voittoja paljon korkeammalle kuin vyöarvoja tai muita ilman kilpailumeriittejä myönnettyjä tunnustuksia. Kata on mielestäni täyttä pelleilyä. Voitot kertovat osaamisesta ja henkisistä kyvyistä, vyöarvot pelkästä harjoituksiin osallistumisesta.

• Anonyymi

Noiden väliltä.

• Anonyymi

Ilman muuta kakkonen. Judo on hyvä kamppailulaji mutta kiva on ollut kokeilla muitakin.

Kyllä kamppailu ja kilpailu on se juttu, säännöt vain vaihtelevat.

• Anonyymi

Persujudo toimii paremmin kuin kilpajudo siis tositilanteessa, kilpajudo keskittyy ottelusääntöihin, kun aloitin judon itse 70 luvulla kävin myös shukokai karatessa Ykin 2 vuotta siniseen vyöhön asti ja 80 luvulla modernia itsepuostus jujutusua Auvon opissa kaksi vuotta vihreä vyö ja hieman nyrkkeilyä.
      Judo jäi kuitenkin päälajiksini ja 1 dan musta vyö on arvo, Kata on vallan verraton harjoittelumuoto ja opettaa oikean judon tekniikan, yhdistelemällä muiden lajien oppeja saa verrattoman hyvän kombon ja on toiminut myös itsepuolutuksessa ja aikoinaan työssäni tarvitsin näitä taitoja myös.
      Nyt yli 40 vuotta judoa takana ja kunto kova, treeniä vedän ja otan pari kertaa viikossa myös randoria sekin kehittää vaikka en ole kilpaillut kuin alle 20 vuotiaana nuorten kisoissa.

Judo on taitoa, sisäistä rauhaa ja voimaa.
      REI:

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      16
      2188
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2138
    3. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1407
    4. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1336
    5. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1227
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      146
      1188
    7. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      249
      896
    8. Omalääkäri hallituksen utopia?

Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      173
      874
    9. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      78
      869
    10. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63