Ennen aina ihmettelin että juotiin päiväkahvit.
Nyt en enää.
Kyllä kahvi vaan virkistää.
Tänäänkin ramasi niin mahdottomasti, mänin pötkölleen petille, ja vielä vaan ramasi senkin jälkeen.
Mutta kahvit kun join, niin jaksaa iltaan asti.
Aattelin tehdä lasagnea uunissa ja samalla laittaa ohrapuuron sinne.
Saa olla yön uunissa.
Aamulla voita ja sokeria ja maitoa.
Päiväkahvit
57
384
Vastaukset
- Anonyymi
Jätin kahvin juonnin kokonaan pois. Jos mieleisiä vieraita tulisi, heille keitettävä kahvit.
Päreeni ovat rutikuivat jo ennestään. Kahvi vaan lisäisi tätä kuumakalle-ilmiötä.
Hyvä keino rauhoittaa "hermoja" on lihasvasaran käyttö ennen nukkumaan menoo.
Kun käsittelen jalkapohjat, tiedän etten joudu ylikierroksille seuraavanakaan päivänä.
Hartioiden kipeiden pisteiden käsittely takaa sen etteivät kädet puudu seuraavana päivänä duunikelvottomiks. - Anonyymi
Mä nukahdan aina kahvinjuonnin jälkeen.
Kun herää on ihmeen virkeä olo. Niinpä niin, kyllä tosiaan päiväkahvit tuli aikaisemmin juotua,
tällä hetkellä päiväkahvit tulee juotua
kun on ensin syönyt jotain puolen päivän aikoihin
melkein kuin jälkiruuaksi, tullut vain tavaksi,
sitten päikkäritkin maistuvat tosi makealta.
Tai sitten voi käydä niin, että ensin syö ja
jos sattuu mieleinen kotimainen elokuva tulee se sohvalla
torkahdellen katsottua
ja sitten ne päiväkahvit.- Anonyymi
Pitääkin mennä keittämään päiväkahvit.
Paljon ongelmaa pesänjaon kanssa, jospa selventäis kahvit tilannetta.
Käytän muuten kahvinporot lannoitteeksi kasveille. - Anonyymi
Aamukahvit 9 maissa ja iltapäiväkahvit kolmen pintaan voileipää tai Karjalanpiirakka lisäksi nisupala.
Päivällä kaurapuuroa protskulla terästettynä ja verenohennuslääke.
Illansuussa lämmin pääruoka.
- Anonyymi
Mikäs ihme tuo nyt, päiväkahvilla on vuosikymmenien perinne , se on katkaissut raskaankin työpäivän mukavasti iltapäivän alkutunteina.
No nyt on melkein sama mihin aikaan päivä kahvinkin juo, usein vasta myöhään iltapäivällä, tai illalla.
Pirre- Anonyymi
Keitin ne päiväkahvit ja rauhoitti.
En oo ollut milloinkaan teenjuoja.
Vaikka tiedän että vihreä tee olis hyvää terveydelle.
Enklannissahan ne lipittää koko ajan teetä.
Onko joku ero kansanluonteilla, kun Enklannissa on se tee, mutta täällä ei niinkään.
Toki tää uusi viheraalto ja niiden kannattajat toitottavat koko ajan teestä.
Ei vain meinää millään mennä tälläisen nelkytluvulla syntyneen kalloon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko joku ero kansanluonteilla, kun Enklannissa on se tee, mutta täällä ei niinkään.
Ei vain meinää millään mennä tälläisen nelkytluvulla syntyneen kalloon.Kuulin telkusta että pitäisi juoda kahvia kaksi kuppia päivittäin, kuulemma estää syöpää.
Pirre - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei vain meinää millään mennä tälläisen nelkytluvulla syntyneen kalloon.AI ettäkö, vihreät mainostavat vihreää teetä he ja höps..tuskimpa sentään, ja ainahan sitä vihreää teetäkin on ollut, joku tykkää eri tee lajeista, joita on lukemattomia.
Pirre - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuulin telkusta että pitäisi juoda kahvia kaksi kuppia päivittäin, kuulemma estää syöpää.
PirreHölön pölön :(
- Anonyymi
Kyä mää päiväkaffetta oon juonu jo kuuskyt vuotta ja sama jatkukoon.
Tytär tulloo käymää nii pyysin tuomaa uuvven 1,5l pannukahvi pannun, ei nokipannua.
Kunnon hauvvutettu pannukahvi maistuu väliin erillaiselta, sumppi kahvit entisten päälle kiehautetut ennesaekaan. He sillo vanhaan aekaan likellä oli lähikaupassa irtomaiot ja kermat, muistan kun kävin pienellä nekalla hakemassa kermoo he pois tullessa oli käs vakaana käveltävä ettei kermatilkkanen männy muahan, silloin oli käsi vakaa.Pertikille
Ihan tul äit mieleen tuosta kahvin keitosta, jota toillaan ennen keitettiin. Toiset sai sen sumpin piäle keitetyn ja sikurilla terästetyn "käymäkuppinsa", mutta "paremmille" vieraille sitten ihan oikeet pöönät, mikäli sattu olemaan.
Lapsena meillä juotiin isän nimittämää hopeateetä, siis kuuma vesi maidon kanssa ja sokeria, jos oli.
Itse opin vasta 1963 Englannissa juomaan teetä ja ehdottomasi maidon kanssa, mutta aina oli myös joku bakelsi makuna.- Anonyymi
Oli silloin pentuna kaupassa töissä ja tuttua oli hinkkimaito, ja kahvimylly jolla surautin pavuista kahvit asiakkaan pyytämän määrän kahvipöönejä, tuoksu oli mahtava.
Ai niin, tulikin mieleen, että olihan meilläkin kotona ruokakomerossa se kahvimylly seinässä ja olikin todella upea, sellainen posliininen ja koristeinen. Missähän sekin mahtaa olla nykyisin, kun kotitila on nuorison hallussa.
Oli meillä myös tämä sylissä pidettävä kahvimylly, kuten se kahvin papujen paahtoon tarkoitettu, ...oliko se nyt rännäri?
Nyt heräsi idea, koska minulla on tuo teräspannut, niin ostankin sitä pannukarkeaa kahvia. Eihän siitä tule nokipannun veroista, mutta olisiko erilaista tuon iänikuisen suodatinkahvin vaihtoehdoksi?Vanhimmalla siskolla on lapsuuden aikainen kahvi myllymme, pannukahvia keittänyt kesäisin maalla ja joskus täällä kaupungissa, mökillä on usempi musta nokipannu joita ei ole käytetty ennee, retki oloissa aina käyttänyt pannukahvia ja kaasukeittimellä.
Kun vielä tupakoin, aamukahvi oli nautinto tupakan kanssa siinä tuli sielu ravittua, eikä saanu olla kiire.- Anonyymi
Pertikki kirjoitti:
Vanhimmalla siskolla on lapsuuden aikainen kahvi myllymme, pannukahvia keittänyt kesäisin maalla ja joskus täällä kaupungissa, mökillä on usempi musta nokipannu joita ei ole käytetty ennee, retki oloissa aina käyttänyt pannukahvia ja kaasukeittimellä.
Kun vielä tupakoin, aamukahvi oli nautinto tupakan kanssa siinä tuli sielu ravittua, eikä saanu olla kiire.Kahvia juotiin tassilta, ja sokeripala pidettiin suussa.
Meillä oli kotona sellainen aamiainen, että kuppi kahvia ja pullanpala. Pullapalan päällä oli voita ja sen päällä sokeria.
Tuumatkoon terveysintoilijat mitä tahansa, niin ihan terve oon vielä yli 70 senä.
Ainut lääke on verenpainelääke kerta päivässä.
On jäljellä kahvimylly, ja lippuukone, millä lipattiin poikien tukka takaapäin. - Anonyymi
Pertikki kirjoitti:
Vanhimmalla siskolla on lapsuuden aikainen kahvi myllymme, pannukahvia keittänyt kesäisin maalla ja joskus täällä kaupungissa, mökillä on usempi musta nokipannu joita ei ole käytetty ennee, retki oloissa aina käyttänyt pannukahvia ja kaasukeittimellä.
Kun vielä tupakoin, aamukahvi oli nautinto tupakan kanssa siinä tuli sielu ravittua, eikä saanu olla kiire.Olen ostanu kirpputoreilta niitä sylissä pidettäviä kahvimyllyjän, ja kuparipannuja mutta nyt viimeisessä muutossa annoin ne tyttärelleni joka laittaa vanhasta kivi navetasta juhlapaikkaa, pannut ja myllyt sopii hyvin sinne rekvisiitaksi. Olen jauhanut myllyllä kahvia ja mahtavaa pannukahvia sain. Kuparipannuilla en uskaltanut kahvia keittää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen ostanu kirpputoreilta niitä sylissä pidettäviä kahvimyllyjän, ja kuparipannuja mutta nyt viimeisessä muutossa annoin ne tyttärelleni joka laittaa vanhasta kivi navetasta juhlapaikkaa, pannut ja myllyt sopii hyvin sinne rekvisiitaksi. Olen jauhanut myllyllä kahvia ja mahtavaa pannukahvia sain. Kuparipannuilla en uskaltanut kahvia keittää.
Kuparipannuthan tinattiin vuosittain, tai ainakin melkein. Tinuri kävi silloin tällöin. Onkohan tinureitakaan enää missään? Voisit "tinuuttaa" sen pannusi niin voisit oikealla wanhanajan pannulla kahvisi keittää :)
Anonyymi kirjoitti:
Kuparipannuthan tinattiin vuosittain, tai ainakin melkein. Tinuri kävi silloin tällöin. Onkohan tinureitakaan enää missään? Voisit "tinuuttaa" sen pannusi niin voisit oikealla wanhanajan pannulla kahvisi keittää :)
En usko, että näitä tinureita olisi vielä.
Pannut oli hapettuneta sisältä, vai mitä se vihreä siinä seinämissä o
li.
Muistelen joskus kuulleeni, ettei sellaisella pannulla pitäisi keittää kahvia.
Koristeena ne tyttärellä menee..
Ilkivalta Yle 10.7.2020 klo 17,50
Murtautujat tuhosivat 14 - vuotiaan Emilia Simoksen kioskin-muut yrittäjät ampaisivat apuun ja nyt kioskissa on myös murtohälytin
Paikat rikottu, sotkettu, terassikalusteet tuhottu. Kassa ja kahvinkeitin viety.
Kummitäti kirjoitti asiasta Mikkelin Facebookiin, ryhmässä kuohahti " Hävettää koko ihmiskunnan puolesta ", paikkakunnan yrittäjä riensivät joukolla auttamaan ja äkkiä saatiin uudet kalusteet plus muut tavarat kahvinkeittimestä lähtien 14 vuotiaalle yrittäjälle, joukossa on voimaa eikä ihmistä jätetä.
Sellasta meiän paikkakunnalla.- Anonyymi
Vähän kyllä ihmettelen että 14-vuotias on "yrittäjänä".
Onko lapsityövoima kyseessä?
Eiköhän ole muuta kesäharrastusta lapselle?
Kuulostaahan se tietty "urhoolliselta" ja "söpöltä" muka, mutta en kyllä äitinä soisi 14-vuotiaan pyörittää omaa "yritystä".
Nyt tulee tänne juttua siitä että kun ennen 10-13 vuotiaana piti olla piikana...
Joo, mutta nykyaikana on lapsityö kiellettyä virallisesti.
Tosi tosi "dramaattinen" tää lausunto kummitädiltä: " Hävettää koko ihmiskunnan puolesta ",
vois olla vähän perspektiiviä kun koko ihmiskunta vedetään tähän!
Rientäisivät apuun taloudellisesti kun muissa maissa alle 10-vuotiaitten on PAKKO tehdä töitä kaikenmaailman murjuissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuulostaahan se tietty "urhoolliselta" ja "söpöltä" muka, mutta en kyllä äitinä soisi 14-vuotiaan pyörittää omaa "yritystä".
Nyt tulee tänne juttua siitä että kun ennen 10-13 vuotiaana piti olla piikana...
Tosi tosi "dramaattinen" tää lausunto kummitädiltä: " Hävettää koko ihmiskunnan puolesta ",
Rientäisivät apuun taloudellisesti kun muissa maissa alle 10-vuotiaitten on PAKKO tehdä töitä kaikenmaailman murjuissa.Hyvähän se jos lapsi tahtoo tehdä kesätyötä ja perustaa yrityksen, varmaankin vanhempiensa tukemana luulisin.
Meijjän 14 vuotias oli jo kesätyössä äitinsä työpaikalla, silitti hammaslääkäri aseman työtakit ja -vaatteet, lisäksi siivosi tiloja, ei yhtään säälittänyt, on hyvä että oppivat työtä tekemään.
Pirre Anonyymi kirjoitti:
Rientäisivät apuun taloudellisesti kun muissa maissa alle 10-vuotiaitten on PAKKO tehdä töitä kaikenmaailman murjuissa.Ehkä siitä on rahallisesti hyötyä, kun laittaa yrityksen lapsen nimiin.
Sitten tyttö kesälomatöissä siinä kioskilla.
Mistä esim. sen ikäinen saa alkupääoman yrityksen aloittamiseen? Ja miten yritykselle käy, kun lapsi menee syksyllä kouluun? Sieltä käsinkö hän hoitaa yritystään?- Anonyymi
Tellukka kirjoitti:
Ehkä siitä on rahallisesti hyötyä, kun laittaa yrityksen lapsen nimiin.
Mistä esim. sen ikäinen saa alkupääoman yrityksen aloittamiseen? Ja miten yritykselle käy, kun lapsi menee syksyllä kouluun? Sieltä käsinkö hän hoitaa yritystään?Liioittelua.
Oltiinhan sitä kaikki talon lapset heinätöissä apuna, mutta ei sitä käsitetty just "ansiotyöksi".
Ei se nyt ihan oukei oo minkään työsuojelulain puitteissaettä 14-vuotiaalla on "oma yritys".
Jokin tälläisessä mättää.
Jos ei muu niin tää ylenpalttinen "Hävettää koko ihmiskunnan puolesta "- dramatisointi.
Mutta jatketaan päiväkahvikeskustelua!
Iltakahvi on myös kiva.
Yks asia kuitenkin ihmetyttää.
Että kun on ollut oikein hyvät sapuskat ja jälkiruuat, niin pitää ehdottomasti lopettaa KAHVILLA. Anonyymi kirjoitti:
Liioittelua.
Oltiinhan sitä kaikki talon lapset heinätöissä apuna, mutta ei sitä käsitetty just "ansiotyöksi".
Ei se nyt ihan oukei oo minkään työsuojelulain puitteissaettä 14-vuotiaalla on "oma yritys".
Jos ei muu niin tää ylenpalttinen "Hävettää koko ihmiskunnan puolesta "- dramatisointi.
Iltakahvi on myös kiva.
Että kun on ollut oikein hyvät sapuskat ja jälkiruuat, niin pitää ehdottomasti lopettaa KAHVILLA.Harvemmalla tuon ikäisellä sekään maatila oli oma yritys.
Töissä minäkin olin koko lapsuuteni, mutta kyllä se kulki isäni yrityksen nimellä, eikä minun.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liioittelua.
Iltakahvi on myös kiva.
Että kun on ollut oikein hyvät sapuskat ja jälkiruuat, niin pitää ehdottomasti lopettaa KAHVILLA.Hyvä ravintolaillallinen oli usein tapana päättää kahviin ja konjakkiin.
Tosin kostealla 70-ja 80-luvuilla pitkillä lounailla saattoi kulua useampi konjakki tai kirkkaita teräviä.
Nykyään ovat tavat muuttuneet, syövät merilevää, nauttien luonnonyrteistä puristettua tiivistejuomaa. Anonyymi kirjoitti:
Hyvähän se jos lapsi tahtoo tehdä kesätyötä ja perustaa yrityksen, varmaankin vanhempiensa tukemana luulisin.
Meijjän 14 vuotias oli jo kesätyössä äitinsä työpaikalla, silitti hammaslääkäri aseman työtakit ja -vaatteet, lisäksi siivosi tiloja, ei yhtään säälittänyt, on hyvä että oppivat työtä tekemään.
PirreMinun lapseni olivat (pimeissä) ansiotöissä jo ennen kouluikää.
Joskus kun minua tarvittiin ylitöihin, niin pomo kävi hakemassa tytöt päivähoidosta ja järjesti heille tekemistä, että sain tehdä rauhassa töitäni. Kaikenlaista papereitten reijittämistä ja kansioihin laittamista ja jotain etikettien liimaamista ja sellaista mihin ei tarvittu edes peruskoulua.
Maksoi heille omasta taskustaan "palkan". Olivathan ne leveetä, kun ymmärsivät koko jutun niinpäin, että juuri heitä tarvittiin sinne töihin ja minä sitten siellä ajan kulukseni näpertelin omiani heitä odotellessani.- Anonyymi
Tellukka kirjoitti:
Minun lapseni olivat (pimeissä) ansiotöissä jo ennen kouluikää.
Joskus kun minua tarvittiin ylitöihin, niin pomo kävi hakemassa tytöt päivähoidosta ja järjesti heille tekemistä, että sain tehdä rauhassa töitäni. Kaikenlaista papereitten reijittämistä ja kansioihin laittamista ja jotain etikettien liimaamista ja sellaista mihin ei tarvittu edes peruskoulua.
Maksoi heille omasta taskustaan "palkan". Olivathan ne leveetä, kun ymmärsivät koko jutun niinpäin, että juuri heitä tarvittiin sinne töihin ja minä sitten siellä ajan kulukseni näpertelin omiani heitä odotellessani.Miksei tyttöjen isä hakenut heitä päiväkodista ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksei tyttöjen isä hakenut heitä päiväkodista ?
Ja mitenkähän nää liittyy päiväkahveihin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvähän se jos lapsi tahtoo tehdä kesätyötä ja perustaa yrityksen, varmaankin vanhempiensa tukemana luulisin.
PirreÄiti opasti tyttöä omien töittensä ohessa, ei ole siivooja..
Pirre - Anonyymi
Tellukka kirjoitti:
Ehkä siitä on rahallisesti hyötyä, kun laittaa yrityksen lapsen nimiin.
Mistä esim. sen ikäinen saa alkupääoman yrityksen aloittamiseen? Ja miten yritykselle käy, kun lapsi menee syksyllä kouluun? Sieltä käsinkö hän hoitaa yritystään?Äläpäs yritä taas vääntää asiaa jotensakin vinoon, niinkuin maksimaalis-kyyninen tapasi on. Tyttö nimenomaan itse kehitti idean hankkia pikkuisen kesärahaa, tietysti. Ei ne vanhemmat olleet sen rahan perään, ehkä heitä jopa hirvitti, mutta ihania ihmisiä kun tukevat lapsen yritteliäisyyttä. Sanoisin että tyttö on siitä fiksummasta päästä lapsosia, Ja oppii kesän aikana lisää - oppia ja kokemusta on nyt myös pikkukutskan ryöstöstä ja osittaisesta tuhoamisesta. Yrittäjän arki on aika kovaa.
Kerrankos minäkin pyörälenkillä olen tavannut mm. lapsia, jotka olivat perustaneet mehu- ja pullakaupan reitin varteen. Tietysti pysähdyin ja ostin, oli mukavaa polkea eteenpäin mehut ja piirakkapala masussa. Mansikan- ja potunmyyjiä on meillä päin myös siellä täällä. Saavat varmaan prosenttipalkan myynnistä. Kiva! Anonyymi kirjoitti:
Äiti opasti tyttöä omien töittensä ohessa, ei ole siivooja..
PirreKun minä aloitin siivoojanurani, niin lapseni olivat jo 15 ja 17v.
Tosin olivat joskus jelppimässä minua viikonlopputyössänikin ja silloin minulla oli aikaa opastaa heitä. Oli mukava tehdä perheen kanssa yhdessä jotain. Palkan saivat pimeänä minun taskustani. Autoin sitten heitä mainosten jakamisessa (jos oli kurja ilma).
Kesälomillahan heillä oli jo omat työnsä.Anonyymi kirjoitti:
Äläpäs yritä taas vääntää asiaa jotensakin vinoon, niinkuin maksimaalis-kyyninen tapasi on. Tyttö nimenomaan itse kehitti idean hankkia pikkuisen kesärahaa, tietysti. Ei ne vanhemmat olleet sen rahan perään, ehkä heitä jopa hirvitti, mutta ihania ihmisiä kun tukevat lapsen yritteliäisyyttä. Sanoisin että tyttö on siitä fiksummasta päästä lapsosia, Ja oppii kesän aikana lisää - oppia ja kokemusta on nyt myös pikkukutskan ryöstöstä ja osittaisesta tuhoamisesta. Yrittäjän arki on aika kovaa.
Kerrankos minäkin pyörälenkillä olen tavannut mm. lapsia, jotka olivat perustaneet mehu- ja pullakaupan reitin varteen. Tietysti pysähdyin ja ostin, oli mukavaa polkea eteenpäin mehut ja piirakkapala masussa. Mansikan- ja potunmyyjiä on meillä päin myös siellä täällä. Saavat varmaan prosenttipalkan myynnistä. Kiva!Luin sen artikkelin myöhemmin.
Kummitätinsä idea ja bissnes se selvästikin on ja hän siinä kaikessa on takana muutenkin.
"Simoksen kummitäti Jaana Strandman hoiti paikalle poliisit ja oli yhteydessä vakuutusyhtiöön."
Miksi ei lapsen vanhemmat tai noin toimelias ja yritteliäs lapsi itse, joka on vuokrannut boxin, hankkinut kalusteet ja ottanut vakuutuksenkin "itse"?
Sitten selvennystä hänen "omatoimisuuteensa".
" Hän on aiemmin kiertänyt Jaana Strandmanin kanssa pitämässä kahvilaa tanssilavoilla."- Anonyymi
Saatiinko ilkivallan tekijät kiinni?
Pirre
- Anonyymi
Tellukalle vastaisin näistä lasten "pimeistä töistä" ja samalla tulee sekin, että miksi lapseni oli minun mukana, niin isänsä oli matkatöissä ja usein viikkojakin pois kotonta.
Niin, ne "pimeät" työt. Tein siis itse iltaisin päivä työni ohella kirjojen pakkausta, johon otin lapsenikin mukaan, koska se oli niin helppoa 12-14-v lapsillekin. Sovimme siis, että lapsilleni maksetaan minunkin ansioni ja kivat rahat saivatkin.
Näin jälkeenpäin, kun ajattelen, niin säästihän siinä työnantajakin, koska näitä eläkekertymiä ei tullut kenellekkään, mutta tulihan minulle päivätöistäni, onneksi, aivan riittävä eläke.
Omista ansioistani siis säästin, kun lapset "hankkivat" itse taskurahansa. - Anonyymi
Tuli nyt mieleeni omat lapsenlapset, siis tyttö noin 6-v ja poika 4-v. Molemmille oli annettu ostoksiin rahaa, jotka saivat käyttää mielensä mukaan. Tytöltä kuitenkin loppui herkkunsa ensi, mutta poika määräsikin "hinnan", miltä häneltä sai ostaa?
Samainen poika oli ihastunut tarhassa tyttöön, joka oli leipuri perheestä ja hän totesi, että aina on tuoretta pullaa!
No, ajat ovat muuttuneet ja tämän leipuri vanhempien tyttökin kadonnut ilmeisesti eri kouluun.
Ja, miten tämä liittyy kahvin juontiin? Ei mitenkään, mutta nuo lapset osaavat paistaa ihania kahvileipiä, torttuja ja muhvinsseja, kun minni tulee käymään.- Anonyymi
Kun en vieläkään älyä miten nää jutut liittyy päiväkahveihin!
Eikös olisi tellukan parempi avata uusi viestiketju "lasten ja nuorten työnteko ja että miten meidän lapset ovat olleet aina töissä pienestä pitäen".
Sitten sinne kertomuksia kirjoittelemaan!
Nyt onkin muuten päiväkahvin aika ja panen pannun pörisemään.
Kaloreitten takia yritän vältellä leivoksia ja pipareita.
Kunnon täysjyvä tai kardemumma-korppu ajaa melkein saman asian, kun oppii sille tavalle.
Sokeria ja maitoa laitan kahviin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös olisi tellukan parempi avata uusi viestiketju "lasten ja nuorten työnteko ja että miten meidän lapset ovat olleet aina töissä pienestä pitäen".
Kunnon täysjyvä tai kardemumma-korppu ajaa melkein saman asian, kun oppii sille tavalle.
Sokeria ja maitoa laitan kahviin.Takavuosina oli hesarissa ilmoituksia päiväkahveista: "100% vaitiolo " tai nimimerkki; "salainen unelma ".
Noita ilmoituksia ei enää näy, kun HS "siivosi" sivujaan.
Nyt nuokin "kahvittelut" löytyvät netistä, jopa kerman kera. Anonyymi kirjoitti:
Sokeria ja maitoa laitan kahviin.Miksi minun?
Lueskelepa uudestaan.
Olin siinä rönsyssä vasta kolmantena vai neljäntenäkin. Pertikki aloitti rönsyn (mainitsi hän tosin kyllä varastetun kahvinkeittimen ohimennen).
Sitten seurasi Pirre ja olikin jo kysymys silittämisestä (ei kahvia).
Sitten Anonyymi (niinkuin sinäkin) reagoi Pertikin kertomaan uutiseen.
Sitten vasta minä.
Mutta laitahan taas pannua porisemaan, äläkä unohda ilmoittaa milloin seuraavan kerran juot kahvia.- Anonyymi
Tellukka kirjoitti:
Miksi minun?
Lueskelepa uudestaan.
Olin siinä rönsyssä vasta kolmantena vai neljäntenäkin. Pertikki aloitti rönsyn (mainitsi hän tosin kyllä varastetun kahvinkeittimen ohimennen).
Sitten seurasi Pirre ja olikin jo kysymys silittämisestä (ei kahvia).
Sitten Anonyymi (niinkuin sinäkin) reagoi Pertikin kertomaan uutiseen.
Sitten vasta minä.
Mutta laitahan taas pannua porisemaan, äläkä unohda ilmoittaa milloin seuraavan kerran juot kahvia.Laitan taas pannun porisemaan, tiedoksi.
On jo kolmas kerta tänään.
Aamulla join kupposen, sitten päivälla pari kuppia lisää ja nyt taas.
Ajattelin tällä kertaa paistaa vohveliraudalla lettuja, kun viimeinenkin korppu meni päiväkahvilla.
Piristyy kummasti iltaa kohti.
Älä heitä käytettyjä kahvipuruja pois !
Juomaexpertti vinkkaa: Trendikäs juoma syntyy aamukahvisi jämistä.
Kun kaksi juomamaailmassa vallitsevaa trendiä laitetaan yhteen lopputuloksena saadaan ekologinen ja raikaskas kahvielämys.
Lopputuloksena syntyy matalahappoinen kahvi.
Raikas kylmäuutettu kahvi edullisesti ja vähällä vaivalla kerran käytetyistä kahvipuruista. Kahvia varten ei tarvitse muuta kuin laittaa aamukahvinpurut harson sisään ja upottaa kylmään veteen.
Saahan sitä kokeilla, jos trendikäs kahvi ei maisti ainahan voi heittää sen vessan pönttöön.
Jos maistuu voi naapuria pyytää säästämään kahvipurut, jo syntyy säästöä.Kun olen yksin tyydyn pikakahviin. Sen makuun tottuu ja piristää kuten kahvi muutenkin.
Nyt on kaveri lomalla, hän ei siedä pikakahvia joten juodaan tavallista Juhlamokkaa.
Juon kahvia aamulla, joskus iltapäivällä, kuitenkin kahdesti päivässä, säännöllistä kellonaikaa ei ole.Pikakahvista minäkin olen oppinut pitämään paremmin kuin suodatinkahvista.
Helpompaakin, kun ei tarvitse pestä kahvikannua ja tyhjennellä sumppeja.
Nyt vain kävi niin onnettomasti, etten huomannut viime ruokatoimituksessa tilata lisää GevaliaGold ja aina niin avulias ruokatoimittajani lähti jonnekin hiijen tuuttiin vahtimaan rikkaitten taloa, kun itse ovat veneilylomalla.
Ei huvita kovin monesti päivässä laittaa kahvia. Herättyäni vain ...
Rovastin kuppi
Laitetaan markan kolikko ( eurokin käy ) kupin pohjalle.
Kaadetaan kahvia niin paljon ettei kolikkoa enään näy.
Kaadetaan kuppiin votkaa kunnes kolikko näkyy taas.
Nautitaan.- Anonyymi
Ei muuten saa heittää kahvinpuruja vessanpönttöön!
Sinne ei saa laittaa muuta kuin ihteään.
Tarpeeksi jo tukkeutumia putkistoissa, maksaa isot rahat.
Jos et käytä lannokkeena ja kropan piilinkinä, niin laita samaan pussiin minne laitat ruuanjätteetkin.
- Anonyymi
Nyt virusaikaan ei ole oikein arvannut päiväkahveista nauttia kun pitää iholle menemistä vältellä...
- Anonyymi
ajelimpa yksin autollani,
poikkesin huoltoasemalle
join päivä-kahvit kanelipullan kera,
olipa makoisat kavit nami namin vieläki kielessä tuntuu hyvältä
ihan niin
kuin silloin ennen , kuin silloin ennen,
siis oli nytki, - Anonyymi
Muistaako kukaan Hesarin henkilökohtaista palstaa? Siellä oli päiväkahvitarjontaa joka päivä kymmenittäin ellei peräti sadoittain!
Eikös tälläkin palstalla ollut aikoinaan joku kahvipirtti.
Taitaa olla ketju jonkunlainen uusioversio siitä.- Anonyymi
Hyvin muistan ne ajat. Lauttasaaressa kaunis rouva tarjosi. Meikä mentti poikuutensa silloin.
Kovin suomalaisena koin eilisen "päiväkahvimme" kauppatorin uudessa upeassa laivaterassiravintolassa. Oli paljon erilaisia alkoholipulloja, hinnastosta löysin kahvin ja teen sekä erillisestä käsin kirjoitetusta lapusta tekstin...... kahvi ja pulla 4 euroa..
Kysyin cappuccinoa, ei ollut vain suodatin kahvia, kysyin minkalaisia teevaihtoehtoja vain perinteinen tee. Otin teen, kysyin hunjaa, sain kaksi sokeria.
Kahvi ja pulla. No, tyypillinen suomalainen vaihtoehto. Hiljaisen kansan kahvilassa tilasimme nokipannukahvia ja lettuja hillolla sekä kermavaahdolla.
Suomessa suomalaiseen tapaan. Hollantiin tilaan usein tuoreminttutee, hunaja tulee automaattisesti mukaan ja pieni keksimakupala. No, saanhan toki itsekin minttuteen tehtyä kun on tuota minttua yrttilaatikossani.
Mutta tuo kahvi ja pulla on mielestäni jokin muinaisjäänne.- Anonyymi
Sitä ollaan niin hienoa.
Anonyymi kirjoitti:
Sitä ollaan niin hienoa.
Kukas se taas perässäni kyykkää🤣 Mitä hienoa koet jos tykkään tuoreminttuteestä hunajalla tai cappuccinosta jos menen ravintolaan? En juo niitä etusormi pystyssä 😜
Kotona juon suodatin kahvia. Terasseila erikoiskahveja tai teetä, samalla jätän yrittäjälle hiukan enempi rahaa kuin tarjous korvapuustista ja keittimessä seisonneesta mustasta kahvista.- Anonyymi
korpikirjailija kirjoitti:
Kukas se taas perässäni kyykkää🤣 Mitä hienoa koet jos tykkään tuoreminttuteestä hunajalla tai cappuccinosta jos menen ravintolaan? En juo niitä etusormi pystyssä 😜
Kotona juon suodatin kahvia. Terasseila erikoiskahveja tai teetä, samalla jätän yrittäjälle hiukan enempi rahaa kuin tarjous korvapuustista ja keittimessä seisonneesta mustasta kahvista.Etusormi pystyssä ei kukaa edes pystyisi jupmaan kahvia, mutta vanhoissa Suomi filmeissä sentraalisantrat hienosteli ja ryysti pikkurilli ojossa kahveeta.
En muista minä vuonna juonnu kahviloitten seisonutta kahvia, en kyllä teetäkään.
Kahvi ja konjakki kyllä käy paremmassa ravintolassa, täytyyki muistaa ostaa konjakki tai wiski puteli herkkää hetkeä varten, vain maun vuoksi.- Anonyymi
joo, ja minä haluaisin alkoholitonta Koskenkorvaa, vain maun vuoksi!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä
SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,1444847Eikö tunnukin kamalalta, kun en
anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut793522SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa
Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt292537SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"
Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het402213Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu
Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä592049Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"
Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan632013Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?
Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?231981Mitä saa sanoa?
Palstalla tänään sanottua: ” Kaikki riippuu siitä, miten asian esittää,” Onko siis niin, että saa muita pomottaa ja851973Onko olemassa miehiä, jotka haluavat yhteydenpitoa?
Silloin tällöin viestiä, puntarointeja arkielämästä, ikäänkuin pientä viihdettä ilman sen kummallisempaa. Tällaista miet191448Mitä Trump itse pitäisi siitä, jos häntä solvattaisiin
Kuten hän solvasi muita mm. Macronia? Kyllä ei huumori enää kukkisi. White house on nykyään pelkkä vitsi vain, ei mitään981256