Miksi jotkut kympin oppilaat ja muut paremmat menevät amikseen?

Anonyymi

Ihmettelin jo 10 vuotta sitten kun hyvin koulutetun ystäväni lapset menivät amikseen.

Nykyään kun omat lapset on siinä iässä että menevät lukioon, osa heidän ystävistään, joilla on todistuksissa pelkkiä kaseja, ysejä ja kymppejä, menevät amikseen. Miksi?
Ymmärtäisin yhdistetyn mutta pelkkä amis menee yli.
Mikä saa fiksun nuoren heittämään tulevaisuuden likakaivoon?

Kyllä minun nuoruudessani amikseen menivät vain liimanhaistelijat ja koulukiusaajt ja älyllisesti heikot.

23

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olisin käynyt amiksen koska merenkulku on toimialana mikä on. Keskiarvo oli 8.9 yläasteella.

    • Anonyymi

      Onpa aloittajalla outo käsitys ammattikoulusta! Toki sinne päätyy sellaistakin sakkia, jonka ote elämästä lipsuu pahasti. Mutta sellaista sakkia pääsee myös yliopistoon!

      Me tarvitsemme osaavia, fiksuja ammattimiehiä ja -naisia lähihoitajiksi ja autonasentajiksi, kampaajiksi ja kokeiksi ja rakennusmiehiksi ym. Näitä koulutetaan ammattikouluissa ja sinne halutaan myös kympin oppilaita, joista tulee jotain.

      Kampaajalle ei ole mitenkään haitaksi, jos ymmärtää ja osaa peruskoulun asiat hyvin ja on käynyt ammattikoulun hyvin.
      Kuka sinun hiuksesi hoitaa? Eikö hän ole ollut fiksu nuori? Onko hän heittänyt tulevaisuutensa likakaivoon, kun pitää työstään ja hoitaa sinun hiuksesi?

      • Anonyymi

        Suomessa ei saa pitää työstään.


    • Anonyymi

      Minunkin lapseni meni amikseen, vaikka minä olen maisteri. Hänellä on töitä ollut nuoresta alkaen jatkuvasti ja ansiot taatusti paremmat kuin monella maisterilla tai insinöörillä. On tyytyväinen työhönsä ja elämäänsä, perhe kukoistaa. Hän on mielestäni fiksu!

    • Anonyymi

      Jos sinne "älyllisesti heikot" menee niin on varmaan sinulle hyvä paikka OP.

    • Anonyymi

      Koska koulutuksesta ei ole tänä päivänä enää mitään hyötyä työnhaussa. Suuri osa koulutetusta väestä tekee niitä ihan samoja paskahommia kuin kouluttamattomatkin. Ainoa koulutus millä saa jotain etua cv:seen on ammattikoulu.

    • Anonyymi

      Korkeakoulutus kannatti viimeksi joskus 80-luvulla. Nykyään amis on parempi tie. Itse kävin lukion jälkeen 2kk amk:ssa ja menin vuoden päästä amikseen. Töitä on todella hyvin löytynyt.
      Vanhukset 55-vuotiaista ylöspäin elää aivan omassa maailmassaan. Vanhoihin hyviin aikoihin korkeakoulutus takasi aina hyvän työn ja palkan, mutta ajat ovat nykyään aivan toiset.

      • Anonyymi

        edelleenkin yliopistokoulutus takaa paremman toimeentulon, työllisyyden , urakehityksen. Ero on huomattava. Jos on päätä, kympin todistus lukiosta ja vino pino laudatureita niin miksi jättää lahjakkuutensa täysmitallisesti hyödyntämättä. Varsin harva lakimies, diplomi-insinööri, lääkäri on työtön. Suomessa yliopisto-opiskelu on lähes ilmaista. Ei ole lukukausimaksuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        edelleenkin yliopistokoulutus takaa paremman toimeentulon, työllisyyden , urakehityksen. Ero on huomattava. Jos on päätä, kympin todistus lukiosta ja vino pino laudatureita niin miksi jättää lahjakkuutensa täysmitallisesti hyödyntämättä. Varsin harva lakimies, diplomi-insinööri, lääkäri on työtön. Suomessa yliopisto-opiskelu on lähes ilmaista. Ei ole lukukausimaksuja.

        Lahjakkuuttaan voi kehittää ja toteuttaa myös ammattikoulussa. Kukaan ei ole liian lahjakas autonasentajaksi, rekkakuskiksi, kokiksi tai kampaajaksi!

        Ainakin minä syön mieluiten huippukokin ammattitaidolla laittamaa ruokaa ja luotan hiukseni kunnianhimoisen ja älykkään huippuammattilaisen käsiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lahjakkuuttaan voi kehittää ja toteuttaa myös ammattikoulussa. Kukaan ei ole liian lahjakas autonasentajaksi, rekkakuskiksi, kokiksi tai kampaajaksi!

        Ainakin minä syön mieluiten huippukokin ammattitaidolla laittamaa ruokaa ja luotan hiukseni kunnianhimoisen ja älykkään huippuammattilaisen käsiin.

        tuokin on totta. Amiksen jälkeen voi myös opiskella uusia juttuja. Moni on niinkin tehnyt. Laakereilensa ei saisi jäädä liikoja lepäilemään. Riittävän fiksu, lahjakas ja tiedonjanoinen löytää kyllä menestystä oli oppiarvo mikä tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lahjakkuuttaan voi kehittää ja toteuttaa myös ammattikoulussa. Kukaan ei ole liian lahjakas autonasentajaksi, rekkakuskiksi, kokiksi tai kampaajaksi!

        Ainakin minä syön mieluiten huippukokin ammattitaidolla laittamaa ruokaa ja luotan hiukseni kunnianhimoisen ja älykkään huippuammattilaisen käsiin.

        Miksi et kehittäisi omia hiustenleikkuutaitoja? Laiskuuttako?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi et kehittäisi omia hiustenleikkuutaitoja? Laiskuuttako?

        Siksi koska minulla on aivan muu ammatti, jossa yritän kehittää itseäni. Siksi leikkautan hiukseni hiusalan ammattilaisella. Kampaajat ja parturitkaan eivät itse leikkaa omia hiuksiaan, vaikka olisivat kuinka taitavia tahansa. Hammaslääkäritkään eivät paikkaa omia hampaitaan itse eikä sydänkirurgi leikkaa itse omaa sydäntään. Osaatko kuvitella, miksi?


    • Anonyymi

      Miksi eräiden ammattien kuten poliisit ovat äärimmäisen kateellisia ja heikkoitsetuntoisia?

    • Anonyymi

      Vai menee älyllisesti heikot ainoastaan ammattikouluun? Ammattikoulussa voi opiskella mm. datanomiksi, lähihoitajaksi, kampaajaksi, sähköasentajaksi ja merkonomiksi. Ei noissa edellä mainituissa ammateissa ihan älyllisesti heikot pärjää, koska esimerkiksi kampaajana pitää osata suunnitella ja aikatauluttaa työtä. Kyse on itsenäisestä työstä.

      Lähihoitajalla ei ole ketään fiksumpaa ja koulutetumpaa opastamassa, vaan pitää oikeasti olla hajua lapsen kasvun ja kehityksen ohjaamisesta, diebeetikkolapsen hoidosta ja pitää ymmärtää oikeiden insuliiniannosten päälle. Siinä ammatissa ei todellakaan voi hölmöillä tai muuten se voi koitua peruuttamattomaksi kohtaloksi.

      Juurikin tuo esimerkki lähihoitajasta vaatii hoksottimia, vaikka kyseessä on "vain" ammattikoulutus ja sen takia kukaan ei arvosta ko. työtä, kun monien mielikuvissa se työ on vieläkin "vain" vanhusten perseiden pyyhkimistä.

      • Anonyymi

        Jos siivoojan alat on vaativia ja pitää pärjätä fyysisesti kuin älyllisesti usein lennosta yksinään paremmin kuin jossain lukiossa. Se on todella vaikea ala ja kaikki vähättelee samalla kun pissii pöntön ohi, kun tähtääminenkään ei joillain onnistu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos siivoojan alat on vaativia ja pitää pärjätä fyysisesti kuin älyllisesti usein lennosta yksinään paremmin kuin jossain lukiossa. Se on todella vaikea ala ja kaikki vähättelee samalla kun pissii pöntön ohi, kun tähtääminenkään ei joillain onnistu.

        Mainitsiko kirjoittaja mitään siivoojan työstä? Siivouskin voi olla vaativaa työtä riippuen kohteesta. Esim. laitoshuoltajat, joita tiedän, eivät todellakaan ole heikkolahjaista nähneet ja työ on myös tarkkaa, jotta kirurgeille ja lääkäreille voitaisiin mahdollistaa työnteko steriileissä työtiloissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mainitsiko kirjoittaja mitään siivoojan työstä? Siivouskin voi olla vaativaa työtä riippuen kohteesta. Esim. laitoshuoltajat, joita tiedän, eivät todellakaan ole heikkolahjaista nähneet ja työ on myös tarkkaa, jotta kirurgeille ja lääkäreille voitaisiin mahdollistaa työnteko steriileissä työtiloissa.

        *Jo
        Oli typo alkuperäisessä, mutta yleensä siivoousalat aliarvioidaan ja siksi sanoin, koska ne pitäisi monella tasolla olla listan kärjessä kun puhutaan vaativista ammattikoulu aloista.
        Lukio on helppoa verrattaen.
        Laitoshuoltaja on siitä ylempi tutkinto, mutta monet samat asiat on nykyään opittava jo amistason koulutuksessa ja laitoshuoltajana pitää osata sitten toimia/erikoistua lisäksi vielä erityistarpeen laitoksissa.


    • Anonyymi

      Ettet vain itse olisi älyllisesti vähän heikko?

    • Anonyymi

      Mikähän aloittajan koulutus lienee? Sivistynyt ihminen ei puhu hänen tavallaan ammattikoulusta likakaivona.

    • Anonyymi

      Jos yläasteella pärjäsi hienosti, niin siitähän se hyvä todistuskin ilmestyy.

      10 oppilaat voivat hakea amikseen jos vaikka tietävät unelma-ammattinsa olevan esim. kampaaja tai kokki. Ei kaikkiin amiksiin 7 keskiarvolla pääse! Itse menin lukioon, koska kurottelen yliopistoa. Ystäväni 10 keskiarvolla amikseen, koska haluaa kampaajaksi. Yliopistosta tai lukiosta harvat valmistuvat esim. kokiksi.

    • Joku nuori, itse asiassa aika monikin haluaa pian töihin, että saa rahaa ja pääsee omilleen. Lukiosta ei valmistuta ammattiin, siellä vasta opiskellaan opiskelemaan.

      • Anonyymi

        Ja hyvillä numeroilla ei saa rahaa siihen opiskeluun. Jos ei ole vanhempia rahallisesti tukemassa niin usein on parempi mennä sinne amikseen. Pitkän kaavan kautta opiskelu tulee nopeasti todella kalliiksi, ei pelkästään kirjojen suhteen, mutta myös muiden kulujen (asunto yms) kanssa.


    • Anonyymi

      Peruskoulun käytyään monella ei ole vielä tulevaisuuden suunnitelmat lukkoonlyötyinä Jotkut haluavat saada ammatin nopeasti. Nykynuorilla on monella useita ammatteja, urheiluhieroja, fysioterapeutti, terveystieteen tohtori.
      Tai autonasentaja, koneinsinööri, opettaja.
      Ei amis rajaa myöhempiä mahdollisuuksia.
      Mutta kukapa ei haluaisi ammattilaista korjaamaan putkensa tai autonsa tai leipomaan juhlakakkunsa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      164
      2783
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2011
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1816
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe