Koukuttava villitys

Anonyymi

Nuuskan vaikutukset tunnetaan huonommin kuin TUPAKAN, siksi Helsingin sanomat pyysi viisi asiantuntijaa. kertomaan koko aukeamallaan "Terveys" eilisessä 9.7. ilmestyneessä lehdessään nuuskan vaarallisuudesta.

Otsikko on :"Koukuttava villitys".

4

1055

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Luin kirjoituksen ja hämmästyin!

      • Anonyymi

        Energianuuska koukuttaa jo 8-vuotiaita – myynti lapsille kasvaa
        Jopa alakoulussa harjoitellaan nuuskan käyttöä. Nyt myynti halutaan kieltää lailla.
        KOTIMAA 10.4.2014 06:30
        PEKKA ANTTILA

        © MARKUS PENTIKÄINEN
        Energianuuskasta on tullut muoti-ilmiö lasten ja nuorten keskuudessa. Energianuuska ei sisällä nikotiinia, mutta siinä on piristäviä ainesosia, kuten kofeiinia, vihreää teetä, ginsengiä ja mineraaleja. Osaan tuotteista on lisätty ksylitolia, ja niitä markkinoidaan harmittomina hampaiden terveydelle.

        Päihdealan asiantuntijat ja syöpäjärjestöt ovat tuominneet energianuuskan jyrkästi. Sitä on luonnehdittu harjoittelunuuskaksi, jolla lapset ja nuoret opettelevat oikean nuuskan käyttöä. Tuotetta voi ostaa vapaasti kuka tahansa kioskeista ja kaupoista.

        Suomen Sosiaali ja terveys ry:n erityisasiantuntijan Päivi Nykyrin mukaan energianuuskan käytöstä on tullut villitys. Taustalla on osittain se, että nuuskan käyttöön liittyy myönteisiä käsityksiä ja ihailua. Esimerkiksi monet ammattilaisjääkiekkoilijat käyttävät julkisesti nuuskaa. Pelkona onkin mallioppiminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Energianuuska koukuttaa jo 8-vuotiaita – myynti lapsille kasvaa
        Jopa alakoulussa harjoitellaan nuuskan käyttöä. Nyt myynti halutaan kieltää lailla.
        KOTIMAA 10.4.2014 06:30
        PEKKA ANTTILA

        © MARKUS PENTIKÄINEN
        Energianuuskasta on tullut muoti-ilmiö lasten ja nuorten keskuudessa. Energianuuska ei sisällä nikotiinia, mutta siinä on piristäviä ainesosia, kuten kofeiinia, vihreää teetä, ginsengiä ja mineraaleja. Osaan tuotteista on lisätty ksylitolia, ja niitä markkinoidaan harmittomina hampaiden terveydelle.

        Päihdealan asiantuntijat ja syöpäjärjestöt ovat tuominneet energianuuskan jyrkästi. Sitä on luonnehdittu harjoittelunuuskaksi, jolla lapset ja nuoret opettelevat oikean nuuskan käyttöä. Tuotetta voi ostaa vapaasti kuka tahansa kioskeista ja kaupoista.

        Suomen Sosiaali ja terveys ry:n erityisasiantuntijan Päivi Nykyrin mukaan energianuuskan käytöstä on tullut villitys. Taustalla on osittain se, että nuuskan käyttöön liittyy myönteisiä käsityksiä ja ihailua. Esimerkiksi monet ammattilaisjääkiekkoilijat käyttävät julkisesti nuuskaa. Pelkona onkin mallioppiminen.

        Kauheata, miksi Ruotsissa tällaista aina vain enemmän?


    • Anonyymi

      kaikki vaan somettaa, puhelin yötä päivää kädessä, syödään, juodaan epäterveellisiä pikaruokia, juodaan energiajuomia ja alkoholia, poöltetaan tupakkaa, ja sähkötupakkaa, huumeita, kokaa ja muita päihteitä, yöt valvotaan ja päivät nukutaan,
      shoppaillaan vaatteita ja eletään pintaliitoa, paino ongelmia suurimmalla osalla, eli ollaan kehopositiivisia, vaikka joka päivä saa lukea että läskii vanhettaa, sairastuttaa, diabetes suomessa yleistä,verisuonitaudit maksasairaudet, kunto heikko,jaksaminen ja sitkeys puuttuu, Sairauslomaa haetaan helposti ja sit sieltä sohvalta ei päästä ylös.
      Raha asiat yleensä heikossa jamassa kun ei hallitse omia mieltämyksiään Monella vippivelkaa joka vaan pahenee . Suomessa nuoret ihan hukassa elämänhallinnan kanssa, moni ei osaa hoitaa kotiaan, jos tulee leikistä heikki tarvitaan kotiin sossutäti joka avittaa arjen askareissa kun ei hajuaakaan ruuanlaitosta, ei siivouksesta, ei lapsenhoidosta. Lastensuojeluhenkilökunta ihan lirissä tarpeiden lisääntyessä. nykyään suurin osa ei onneksi edes havittele lapsia ja varmaan perempi niin,
      surkeeta katsellaa tätä nykypäivän elämää, Telkussa joskus näky joku tatuoitu, lävistyksiä kroppa täynnä, tupakkahampaissa ja tölkki kädessä ja vaati että auttakaa nyt häntä vaikka silmät näkee , korvat kuulee ja jalat ja kädet toimii.miksi nykyään on näin että eläminen ei todellakaan suju mitenkään. ei jakseta opiskella, ei käydä töissä ei viitsitä tehdä ruokaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      208
      1685
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      81
      1110
    3. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      927
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      77
      885
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      817
    6. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      754
    7. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      111
      733
    8. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      117
      628
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      48
      607
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      19
      586
    Aihe