Tee se itse-subbari!?

Woffer

Morjenttes!

Olen ajatellut hankkia kotiteatteriin subwooferin. Vaikka uudetkaan subbarit ei tolkuttomia maksa, niin haluaisin kuitenkin itse tehdä moisen.

Seuraavia asioita olisi "vaatimus" listalla:

-kohtuullisen pieni ja kompakti koko. Eli ihan perus kotisubbarin koko (ehkis 30-40 litraa). Kannattako itse sahauttaa jossain K-Raudassa MDF:ää, vai?

-Tulee 15 neliön huoneeseen

-elementti kaupasta: 8-10 tuumainen (ehkä noin 150€). Ehdotuksia???

-sähköpuolelle: vahvistin sais olla tietysti mahdollisimman tehokas :) Puhutaan ehkä 100-200W tehosta. Subbari pitäis saada kytkettyä vähän vanhempaan kotiteatterivahvistimeen, jossa EI ole erillistä subwoofer kanavaa (on kuitenkin 5 kanavainen).
Eli siis kaiutinliittimiin tulis saada kytkettyä, vissiin B-kanavaan? Vaatii siis jotain liitäntöjä vahvistimelta?
Löytyiskö valmiita "kolvaa"-itse tyyppisiä malleja, vai kannattaako itse edes kolvata??? Olen kyllä kolvannut ennenkin...
Ja pitäis vahvistimessa olla jotain säätöjäkin, tietty. Ja myös sellainen äänenvoimakkudensäätö, että se kulkee kotiteatterivahvarin mukana, ettei subbaria tartee erikseen käskeä.

Mistä virtaa saadaan riittävästi? Kaverilla vanha tietokoneen poweri ei riittäny alkuunkaan.

Jakosuodattimelle en osaa asettaa vaatimuksia, mutta kunhan se sopii muuhun kokoonpanoon, niin hyvä.

Kokonaisbudjettia en ole miettinyt. Siinä vaiheessa, kun tulee se raja vastaan, että kannattaa ostaa mielummin kaupasta, niin sitten kannattaa miettiä uudestaan.

7

11840

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HarryX

Ehdottomasti Powersetistä Peerlessin XLS10!! Lyömätän tykki tuossa hintaluokassa. Subwoofermodulin kun sille hommaat niin voit liittää joko normaaleihiin ulostuloihiin tai kuulokelähtöön ja tällöin et tarvitse jakosuodinta koska se on integroituna subimoduulin. Hyvänä halpana voidaan pitää Simex BA-150 tai joitan Zachryn katso http://www.ljudia.fi...

Tehoiksi riittää aivan hyvin aluksi se 100W sitten myöhemmin jos tulee tarvetta niin voi hommata tehokkaammaan mutta tosiasia on, että tehon kaksikertaisuminen lisää saatavaa äänenpainetta vain 3dB. Kotelo olisi hyva olla XLS kohdalla siinä 50L paikkeilla ja virityksen 22Hz.

Jos kiinnostaa XLS projekti pyydän laittamaan lisäkysymykset Hififoorumille. http://hififoorumi.urli.net

• HarryX

Subwoofer moduuli tarvi erillistä virtalähdettä vain kytket pistokkeeseen ja sillä selvä. Kaverisi varmaan käytti autovahvaria? Kun kerta erillistä poweria tarvitsi...

• Woffer

Kiitti HarryX!

Subbarilla ei ole mitään suurta kiirettä, mutta kunhan pian vain.. :)

Ajattelin tehdä subbarin itse, koska siten voisi vastaavan "nautinnon" saada halvemmalla, kuin kaupan tekeleillä. Ja onhan siinä se rakentamisen ja suunnittelemisen ilokin samassa.

MUTTA aikani nettiä selasin ja löysin (http://www.paavonkone.fi/sub.php) melko halvalla subbareita! Noita Audio Pron subbareita on kehuttu joka paikassa, joten kannattaakohan sittenkään itse ruveta rakentamaan???

Esim. Paavonkoneesta Audio Pro SUB 1.36 200W, 10" elementti HINTA: 259?!!!

Peerless XLS 10" (135?), Zachry DSW-150 120W/4Ohm Peerless tais olla 5 Ohm, eli teho jossain 100W paremmalla puolella?! Vahvistimen hinta 125?! Jos haluais enemmän tehoa, niin seuraava malli Zachrylta 225?! Tuohon vielä kotelo ja mahdolliset pinta käsittely kulut.
        Hintaa kertyy pelkästään elementille ja HUOMATTAVASTI pienempi tehoiselle vahvistimelle 259? eli sama ku Audio Pro!

Kannattakohan sitä sittenkään ruveta itse rakentamaan???

MIELIPITEITÄ???

• HarryX
        Woffer kirjoitti:

Kiitti HarryX!

Ajattelin tehdä subbarin itse, koska siten voisi vastaavan "nautinnon" saada halvemmalla, kuin kaupan tekeleillä. Ja onhan siinä se rakentamisen ja suunnittelemisen ilokin samassa.

MUTTA aikani nettiä selasin ja löysin (http://www.paavonkone.fi/sub.php) melko halvalla subbareita! Noita Audio Pron subbareita on kehuttu joka paikassa, joten kannattaakohan sittenkään itse ruveta rakentamaan???

Peerless XLS 10" (135?), Zachry DSW-150 120W/4Ohm Peerless tais olla 5 Ohm, eli teho jossain 100W paremmalla puolella?! Vahvistimen hinta 125?! Jos haluais enemmän tehoa, niin seuraava malli Zachrylta 225?! Tuohon vielä kotelo ja mahdolliset pinta käsittely kulut.
        Hintaa kertyy pelkästään elementille ja HUOMATTAVASTI pienempi tehoiselle vahvistimelle 259? eli sama ku Audio Pro!

MIELIPITEITÄ???

Kyllä se XLS kannattaa ruveta itse tekemään. Hakka Audio Prot 100-0! No kyllähän niitä Audio Proita aikansa kehuttiin ainakin Focusta mutta totuus on, että vain leffoille ottaisin sen...

Juu teho suurinpiirtein se vähän päälle 100W. Ei kannata niitä tehoja pelkästään tuijottaa, 100W riittä aivan hyvin näin alkuun, ainakin omankokemukseni perusteella.

Eli suosittelen ehdottomasti, että teet itse suurempi vaiva mutta etuna paljon laadukkaampi toistin. MUUTEN VOIN SUUNNITELLA SEN KOTELON SINULLE KUNHAN VAIN REKISTÖRÖIDYT HIFIFOORUMILLENI! =D http://hififoorumi.urli.net

• HarryX
        Woffer kirjoitti:

Kiitti HarryX!

MIELIPITEITÄ???

No niin alustava suunnitelma on Hififoorumilla. Kotelon mitoista yms. voidaan keskustella siellä lisää.

• HarryX

Vastasin viestiisi, kesti hieman kun tuntuu olevan jostain syystä viivettä Hififoorumilla...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      2999
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1147
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1122
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      51
      1015
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      31
      974
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      858
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      837
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      822
    10. Oletko älykkäämpi kuin kaivattusi

Pitääkö kaivattusi sinua älykkäämpänä teistä? Mitä luulet?
      Ikävä
      71
      770
    Aihe