Verkon silmäkoko ja kalstavuus

Anonyymi

Minulla on kaksi verkkoa. Toinen on muistaakseni silmäkooltaan 45 mm. Sillä tulee ihan älyttömästi kalaa, isoja ahvenia, alamittaisia kuhia ja lahnoja ja pasureita, sulkavia ja muuta roskakalaa. Ei sitä oikein viitsi laskeakaan, kun on niin kova homma selvitellä ja harmittaa nuo alamittaiset. Siinä ei ole yläpaulassa kohoja ja se on sellaista läpikuultavaa nailonlankaa.
Sitten on toinen isosilmäisempi verkko, jonka ostin isojen lahnojen kalastusta varten. En muista silmäkokoa, mutta olisikohan 60 mm. Miten silmäkoko mitataan? Tällä verkolla ei tulee juuri koskaan mitään. Viime kesänä sain kaksi isoa ruutanaa, mutta en muuta. Voiko verkossa olla vikaa, vai eikö vain järvessä ole isoja kaloja? Verkon yläpaulassa on polat ja se on vihreätä lankaa.

12

2563

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Verkon koko mitataan solmun keskikohdasta seuraavaan solmun keskikohtaan.

    • Anonyymi

      Muutama milli silmäkoossa vaikuttaa merkittävästi saaliin määrään. Ainakin joillakin kalalajeilla. Kokeile 50 mm - verkkoa.

    • Anonyymi

      Itse käytän 80mm ja 100mm isojen savulahnojen pyyntiin. Tuo on vielä pieni 1-4kg perus lahnoille.

    • Anonyymi

      Silmakoko 55 mm, niin jää ne alamittaiset pois. Lanka ohutta monifiilia. Mitä ohuempaa, niin sitä pyytävämpi verkko, mutta sitä nopeammin verkko on riekaleina.

      • Anonyymi

        Itse pidän 40 ja 45mm ahvenverkkoina. Ei mikään puolenkilon ja kilon ahven alamittainen ole mitä tuolla silmäkoolla saa parhaiten. Jos siinä tulee sivussa kämmenen kokoisia lahnan lappuja, niin supikoirille loukkuun tai purkkiin nekin.
        Erikoista, että nämä pyydystä ja päästä kalastajat yleensä ehdottavat vekkojen minimi silmäkokojen suurentamista että saisi isompia kaloja, kun he itse taas laskevat kaikki isommat "kasvamaan" ja korkeintaan ottavat juuri sen mitan täyttävän jos edes sitäkään, kun sattuu olemaan alamittainen ja roiskivat niitäkin takaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse pidän 40 ja 45mm ahvenverkkoina. Ei mikään puolenkilon ja kilon ahven alamittainen ole mitä tuolla silmäkoolla saa parhaiten. Jos siinä tulee sivussa kämmenen kokoisia lahnan lappuja, niin supikoirille loukkuun tai purkkiin nekin.
        Erikoista, että nämä pyydystä ja päästä kalastajat yleensä ehdottavat vekkojen minimi silmäkokojen suurentamista että saisi isompia kaloja, kun he itse taas laskevat kaikki isommat "kasvamaan" ja korkeintaan ottavat juuri sen mitan täyttävän jos edes sitäkään, kun sattuu olemaan alamittainen ja roiskivat niitäkin takaisin.

        55 mm verkko, niin jää alamittaiset kuhat pois. Kuha kuolee nopeasti verkkoon, joten niitä alamittaisia voi vapauttaa, mutta ei elävänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        55 mm verkko, niin jää alamittaiset kuhat pois. Kuha kuolee nopeasti verkkoon, joten niitä alamittaisia voi vapauttaa, mutta ei elävänä.

        Hitonko väliä sillä on järvessä missä ei edes ole kuhia. Ja muutenkin tuo kalakateus on sairasta.


    • Anonyymi

      "Verkko, miksi sinulla on niin suuret silmät?" kysyi lahna. "Jotta isoäitisi näkisi minut paremmin." vastasi verkko.

    • Anonyymi

      Minun 45 mm verkoissa ollut 4 kilon lahnoja montakin viime vuoden kesällä. Yks paikka missä kalastin rannan lähellä niin siitä tuli isoja lahnoja.

    • Anonyymi

      Yllä mitä ilmeisimmin puhutaan verkon solmuvälistä. SIlmäkoko on hieman eri asia, se on aavistuksen pienempi kuin kaksi kertaa solmuväli. Käytännössä verkoista ilmoitetaan lähes poikkeuksetta solmuväli, joka on myös helppo mitata.

      • Anonyymi

        Samalla logiikalla voidaan puhua onko verkko puoliksi täynnä vai puoliksi tyhjä kaloista.


    • Anonyymi

      Yleensä tavarat reikääntyessään menevät pilalle.
      Kalaverkko on muuten siitä ihmeellinen kapistus, että kun siinä ikääntyessään on vähemmän reikiä kuin alunperin, sen kalastavuus heikkenee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1595
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1429
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1337
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1325
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      34
      1266
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1208
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe