Onko olemassa lakia/vastaavaa, jossa olisi maininta yörauhasta ja sen rikkomisesta? Meidän talossa kun ei ole järjestyssääntöjä, niin ihmiset kuvittelevat voivansa käyttäytyä ihan miten huvittaa.
Varsinkin koiran jatkuva yöllinen räksytys pihalla (tarhassa) alkaa pikku hiljaa v*tuttamaan.
Yörauha
17
4291
Vastaukset
- ukki
Kaikissa taloyhtiöissä tulee järjestyssääntöjen olla kaikkien nähtävissä esim. ala-aulassa.
Normaalisti klo 07,00-21,00 välisenä aikana tulee asukkaiden välttää meteliä, koskee tietysti myös koirien haukuntaa.
Jos pystyt nimeämään ko. koiran asunnon, voit ottaa yhteyttä isännöitsijään ja kertoa tilanteesta.
Voit myös pyytää isännöitsijää jakamaan järjestyssäännöt sekä asuntokohtaisesti että ala-aulaan.
Meillä tuli asia juuri puheeksi kevätkokouksessa, jossa päädyttiin jakamaan kaikkiin asuntoihin ko. asiaa koskeva teksti lisättynä erikseen maininnalla koirista , niiden haukkumisesta ja jätöksistä.
Isännöitsijä hoitaa asian.
Ole tiukkana!- taukki
pitävät paikkansa mutta,mutta, oiskoos arvoisa ukki ukkoontunut?
- Julia
Meillä on otettu jo yhteyttä koiran omistajaan sekä isännöitsijään. Isännöitsijän mukaan koira saa haukkua pihalla, koskapa mikään laki ei sitä kiellä. Poliisillekin on soitettu ja sieltä vastattiin, että mitään ei ole tehtävissä.
Ja meillä ei todellakaan ole olemassakaan järjestyssääntöjä...ja jos ne tehtäisiin niin voi vaan olettaa, ettei sinne laitettaisi mainintaa lemmikkien metelöinnistä. Isännöitsijä kun on itsekin koiramiehiä.
On se vaan niin uskomatonta, että ainut keino on muuttaa muualle...vaikkei minusta ole ollut ikinä häiriötä kenellekään. Talon muitakin asukkaita haukkuminen häiritsee, mutta kukaan ei kuitenkaan uskalla asiasta mitään sanoa. Eli ei voi kerätä nimilistoja/vastaavia. - ukki
Julia kirjoitti:
Meillä on otettu jo yhteyttä koiran omistajaan sekä isännöitsijään. Isännöitsijän mukaan koira saa haukkua pihalla, koskapa mikään laki ei sitä kiellä. Poliisillekin on soitettu ja sieltä vastattiin, että mitään ei ole tehtävissä.
Ja meillä ei todellakaan ole olemassakaan järjestyssääntöjä...ja jos ne tehtäisiin niin voi vaan olettaa, ettei sinne laitettaisi mainintaa lemmikkien metelöinnistä. Isännöitsijä kun on itsekin koiramiehiä.
On se vaan niin uskomatonta, että ainut keino on muuttaa muualle...vaikkei minusta ole ollut ikinä häiriötä kenellekään. Talon muitakin asukkaita haukkuminen häiritsee, mutta kukaan ei kuitenkaan uskalla asiasta mitään sanoa. Eli ei voi kerätä nimilistoja/vastaavia.Jos kyseessä on esim. kaupungin omistama vuokratalo, sinne löytyy ilman muuta säännöt. Ota vaikka yhteys kaupungin/kunnan asianmukaiseen edustajaan.
Jos taas osaketaloyhtiö, säännöt löytyvät varmasti.
Olen itse taloyhtiömme hallituksessa joutunut näiden asioiden kanssa ihmettelemään.
Aina löytyy ihmisiä, joiden mielestä kaikenlaiset säännöt ovat "ukkoontumisilmiöitä". He eivät muista ja muiden viihtyvyydestä välitä tuon taivaallista.
Säännöt ovat silti olemassa kaikkien asukkaiden viihtyvyyden takaamiseksi. - Eipä ole
ukki kirjoitti:
Jos kyseessä on esim. kaupungin omistama vuokratalo, sinne löytyy ilman muuta säännöt. Ota vaikka yhteys kaupungin/kunnan asianmukaiseen edustajaan.
Jos taas osaketaloyhtiö, säännöt löytyvät varmasti.
Olen itse taloyhtiömme hallituksessa joutunut näiden asioiden kanssa ihmettelemään.
Aina löytyy ihmisiä, joiden mielestä kaikenlaiset säännöt ovat "ukkoontumisilmiöitä". He eivät muista ja muiden viihtyvyydestä välitä tuon taivaallista.
Säännöt ovat silti olemassa kaikkien asukkaiden viihtyvyyden takaamiseksi.Kyseessä on työpaikan tarjoama työsuhdeasunto. Eli kaikki asukkaat ovat saman työnantajan leivissä ja talot myös työnantajan omistuksessa.
- Julia
Eipä ole kirjoitti:
Kyseessä on työpaikan tarjoama työsuhdeasunto. Eli kaikki asukkaat ovat saman työnantajan leivissä ja talot myös työnantajan omistuksessa.
Menipä epähuomiossa nimimerkki ja aihe väärinpäin =)
- ukki
Julia kirjoitti:
Menipä epähuomiossa nimimerkki ja aihe väärinpäin =)
Pyydä itsellesi nähtäväksi isännöitsijältäsi taloyhtiön säännöt, ne ovat olemassa.
Tee pyyntö virallisesti, vaikkapa kirjeellä tai sähköpostilla, niin, että itsellesi jää kopio.
Älä siinä esitä muuta kuin sääntöpyyntö..
Mitä koirien ulkona haukkumiseen tulee, sitä ei todellakaan voida kieltää. Sen sijaan esim. huoneistossa ja/tai rappukäytävässä tapahtuva haukkuminen/meteli , jos se on jatkuvaa ja häiritsevää, on huomauttamisen arvoinen asia.
Tietysti voisit jutella koiran omistajan kanssa myös kaikessa ystävyydessä.
Se tuottaa vain harvoin tulosta, koska koiran omistaja ottaa sen henkilökohtaisena loukkauksena.
Hän on mielestään aina paras asiantuntija koiransa suhteen. - Julia
ukki kirjoitti:
Pyydä itsellesi nähtäväksi isännöitsijältäsi taloyhtiön säännöt, ne ovat olemassa.
Tee pyyntö virallisesti, vaikkapa kirjeellä tai sähköpostilla, niin, että itsellesi jää kopio.
Mitä koirien ulkona haukkumiseen tulee, sitä ei todellakaan voida kieltää. Sen sijaan esim. huoneistossa ja/tai rappukäytävässä tapahtuva haukkuminen/meteli , jos se on jatkuvaa ja häiritsevää, on huomauttamisen arvoinen asia.
Se tuottaa vain harvoin tulosta, koska koiran omistaja ottaa sen henkilökohtaisena loukkauksena.
Hän on mielestään aina paras asiantuntija koiransa suhteen.Minun ymmärrykseen ei juuri uppoa tuo, että koirat saavat räksyttää yötäpäivää pihalla, koska sitä ei mikään kiellä. Mutta jos kuuntelet vaikka autossa musiikkia liian kovalla niin saat varoituksen...(näin on kaverilleni käynyt). Tai jos pidät puutarhabileitä liian kovaäänisesti niin poliisi tulee paikalle.
Samalla tavallahan se koira siellä tarhassa häiritsee...ja vielä useampaa ihmistä kuin sisällä ollessaan. Oikeasti oman mielenrauhan ja yöunien takia täältä on muutettava =(.
Sääntöjä olen pyytänyt ja saanut vastauksen, ettei sellaisia ole olemassakaan. Ei ole kuulemma koskaan ennen tarvittu. - Wolfcub
ukki kirjoitti:
Hän on mielestään aina paras asiantuntija koiransa suhteen.Koira ei saa haukkua ulkonakaan, aiheuttaen häriötä.
Silloin kun on hiljaisuus aika. - Julia
Wolfcub kirjoitti:
Koira ei saa haukkua ulkonakaan, aiheuttaen häriötä.
Silloin kun on hiljaisuus aika.Kyllä näköjään saa, kun ei mikään laki sitä kiellä...
- Yx vaan
Julia kirjoitti:
Kyllä näköjään saa, kun ei mikään laki sitä kiellä...
vaikka teillä ei olisi sääntöjä, koirat eivät saa haukkua esim, yöllä. On olemassa myös laki kotirauhasta sekä yleiset taajamia ja kaupunkeja koskevat järjestyssäännöt. Ja niitä noudatetaan, vaikka taloyhtiössä ei olisikaan sääntöjä. Eli jos koiran haukku kuuluu yöllä, ei muuta kuin todistajat ja desibelimittaus, niin poliisikin ottaa kantaa. Mistä tiedän? No kun minulla on koiria ja naapuri valittaa, että ne haukkuvat koko ajan öisin. Koirat nukkuvat öisin olohuoneessani ja naapuri asuu 300 metrin päässä. Olen tarjoutunut omalla kustannuksellani hommaamaan meille, että hänelle äänilogit, jotta voimme selvittää mistä häntä häiritsevät äänet tulevat. Ja kuinka kovia ne oikeasti ovat. Mutta ei kelpaa, koska hän tietää, että ainostaan minun koirani tällä kylällä haukkuvat. Joten pidä puolesi, sinulla on oikeus asua kotonasi rauhassa ja ilman ääniä.
- Julia
Yx vaan kirjoitti:
vaikka teillä ei olisi sääntöjä, koirat eivät saa haukkua esim, yöllä. On olemassa myös laki kotirauhasta sekä yleiset taajamia ja kaupunkeja koskevat järjestyssäännöt. Ja niitä noudatetaan, vaikka taloyhtiössä ei olisikaan sääntöjä. Eli jos koiran haukku kuuluu yöllä, ei muuta kuin todistajat ja desibelimittaus, niin poliisikin ottaa kantaa. Mistä tiedän? No kun minulla on koiria ja naapuri valittaa, että ne haukkuvat koko ajan öisin. Koirat nukkuvat öisin olohuoneessani ja naapuri asuu 300 metrin päässä. Olen tarjoutunut omalla kustannuksellani hommaamaan meille, että hänelle äänilogit, jotta voimme selvittää mistä häntä häiritsevät äänet tulevat. Ja kuinka kovia ne oikeasti ovat. Mutta ei kelpaa, koska hän tietää, että ainostaan minun koirani tällä kylällä haukkuvat. Joten pidä puolesi, sinulla on oikeus asua kotonasi rauhassa ja ilman ääniä.
Paljonko pitää olla desibelejä, jotta poliisi ryhtyy toimiin? Siis onko siihen olemassa joku yleinen raja?
- Yx vaan
Julia kirjoitti:
Paljonko pitää olla desibelejä, jotta poliisi ryhtyy toimiin? Siis onko siihen olemassa joku yleinen raja?
mutta ääni on haittana samallalailla säännelty kuin esimerkiksi jätteet. Olisikohan kunnassasi esim. ympäristöasiamiestä jolta voisit kysyä?. Eli tämän vuoksi on esim. jollain kaduilla on öiseen aikaan ajokielto. Soita vaikka kuntasi terveystarkastajalle ja lähde sitä kautta selvittämään. Poliisi kyllä tietää tästä enemmän, kunhan osaat kysyä. Minulla on hämärä mielikuva että jossain oli rajana 85 desibeliä, mutta tosiaan taajamassa ja ei-taajamassa on eri luvut. Eli taajamssa vähemmän melua kuin ei-taajamassa. Asuintalon sisällä vähemmän kuin ulkona.
En lähtenyt tätä selvittämään silloin kun se oli meille ajankohtainen, koska naapurimme ei halunnutkaan asian täydellstä selvittämistä? Väitti vain että kyseessä ovat minun koirani.
- järjestyssäännöt.
kuuleppa Juulia, etippä käsiisi netistä, kirjastosta tai jostain muuualta, asuinpaikkakuntasi, kaupungin tai kunnan järjestyssäännöt. Lue mitä niissä sanotaan. Ota yhteyttä kunnan terveystarkastajaan, -eläinlääkärin tms. paikkakunnasta riippuen.
tietysti vain siinä tapauksessa, että muut keinot ei tepsi.
Näin olen itse toiminut, kun koiran omistajaan ei saatu kuria koiran pidossa yhtiössämme.- Julia
Uusi järjestyslaki kumosi kuntien omat säännöt ja tuossa järjestyslaissahan ei ole mainintaa eläinten metelöinnistä. Muihinkaan viranomaisiin ei voi ottaa yhteyttä ellei ole näyttöä, että koiraa kohdellaan huonosti. Näin minulle on kerrottu monelta eri taholta.
Keinot on aika vähissä =(.
Tuossa linkissä jonkun taloyhtiön säännöt ja kohdassa kotieläimet aika selvä kielto häiriköinnin suhteen.
http://www.atm.helsinki.fi/~llaakso/taloyhtio/saannot.html- lopetettakoon...
vai olikos se koiran isäntäväki???
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus166768- 1972500
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1001928En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761507Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911059- 41980
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46949- 77843
- 45719
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7708