Mistä saisi vielä parempaa mallia aiheesta sähkömaila (= elektroninen kärpäslätkä) ?
Parempi malli on siis sellainen, jossa on metallisia puikkoja kaikki samassa tasossa, ja joka toinen on PLUS ja joka toinen puolestaan MIINUS. Jännite noissa on n. 1000V, mutta niissä on yleensä 4 mA virtarajoitus ilmeisesti EU -alueen turvallisuusmääräysten pakottamana.
Esimerkkejä myynnissä olevasta HUONOSTA mallista:
https://www.prisma.fi/fi/prisma/antibit-karpaslatka-elektroninen
Tuotekuvaus: "Antibit kärpäslätkä elektroninen", hinta 2,95 €.
Täsmälleen samaa huonoa mallia myy paitsi Prisma, myös Saiturin Pörssi.
Kyllä tuo huonompikin malli tehoaa kärpäsiin, hyttysiin ja mahdollisesti paarmoihin.
Mutta entä, jos vastassa on ampiainen ?
Tuo yllä kuvaamani "metallisia puikkoja kaikki samassa tasossa" -malli tehoaa myös ampiaisiin, tosin se ei tapa niitä, vaan tainnuttaa ne noin minuutiksi tai kahdeksi, minä aikana voit turvallisesti vaikka leikata tajuttoman ampiaisen kahtia saksilla.
Sensijaan tämä "Antibit kärpäslätkä elektroninen" -malli on riski käyttäjälleen, jos sillä lyö ampiaista.
Tässä mallissa on 3-kerrosrakenne, jossa esim. keskimmäinen kerros (jossa on erittäin tiheäsilmäinen metalliverkko) on PLUS ja kummallakin puolella mailan pinnassa on harvasilmäinen metalliverkko, jossa on MIINUS.
Hyönteinen siis saa tässä mallissa sähköiskun vain, jos se koskettaa yhtäaikaa sekä mailan keskikerrokseen että jommallakummalla puolella pinnassa olevaan kerrokseen.
JOS ampiainen (jolla on hyönteiseksi iso vartalo) jää kantamaan pinnassa olevaan kerroksen varaan, se ei silloin kosketa lainkaan mailan keskikerrosta, jolloin se ei saa lainkaan sähköiskua.
Tällöin seuraus on sama, kuin jos huidot ampiaista tennismailalla, eli se ärsyyntyy huitomisesta ja todennäköisesti pistää seuraavaksi !
Tuota parempaa 1-kerrosmallia on myyty tavaratalo Hong Kongissa 2000 -luvun alussa hintaan 1,95 €, sen jälkeen en ole nähnyt sitä Suomessa myynnissä.
Onko alalla jokin tukkumyyjän kartelli, ja kun eri vähittäismyyjät ostavat tuotteensa samasta tukusta, niin myyvät myös samaa mallia ?
Vai onko TUKES kenties kieltänyt tuon 1-kerrosmallin myymisen?
1-kerrosmallista toki saa palovamman käteensä jos laittaa kätensä mailaosaan ja painaa hyönteistentappo / -tainnutusnappia.
Mutta ampiaista vastaan tuo 1-kerrosmalli on silti ainoa oikea !
Parempi sähkömaila (= elektroninen kärpäslätkä) ?
9
3302
Vastaukset
- Anonyymi
Tässä vielä kuva paremmasta mallista (Itse tuote on valitettavasti loppuunmyyty):
https://www.aliexpress.com/item/32819094804.html
tai suora kuvalinkki:
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1JLO_SXXXXXbyXFXXq6xXFXXXH.jpg?size=60069&height=800&width=800&hash=326cdc1846335ddc4e4c8bc90b396f8c
tuon kuvan vasemmassa reunassa parempaa 1-kerrosmallia ja oikeassa reunassa huonompaa 3-kerrosmallia.- Anonyymi
Näyttäisi siltä, että nuo ovat juuri samanlaisia lätkiä mitä minulla on mökillä kaksi kappaletta. Ovat varmasti 10-20 vuotta vanhoja. Kaipaisin lisää tehoa niihin!
- Anonyymi
Mitähän seuraavaksi?
- Anonyymi
Ilmeisesti asut myrkyllisessä kaupungissa, jossa ei ole ollenkaan ilkeitä lentäviä hyönteisiä. Hyttyset ja paarmat ovat iso ongelma.
Sähköinen kärpäslätkä tuntuu jo kärpäsiä vastaan liian heikolta. Hyttyset palavat aika mukavasti. Joskus niitä pääsee sisälle mökkiin. Tänä vuonna en ole sisälläkään käyttänyt sähköistä kärpäslätkää. Sitä voi moni luulla vitsiksi, mutta se on aivan hyödyllinen väline ainakin hyttysten listimiseen!
m64v
- Anonyymi
Motonetissa voisi löytyä. Samasta tuotteesta on laitettu kaksi kuvaa esille. Toinen keltainen lätkä on vanhanaikainen ja patterikäyttöinen, h. 3,99€. Toinen kuva näyttää kuvaavan erilaista lätkää, mutta uudemman mallista. Tässä täytyy olla jokin sekoilu kuvissa.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/423161/
Itse kaipaisin voimakkaamman sähköiskun antavaa lätkää. Kärpäset vaativat enemmän virtaa kärähtääkseen kunnolla. Hyttysille on tuollainen yli 10 v sitten hommaamani patterikäyttöinen, 2xAA, lätkä riittynyt. Sisällä mökillä tulee joskus tarve hyttysen käristämiseen.- Anonyymi
Motonetissa on tuota huonompaa mallia, ja hinta korkeampi kuin Prismassa / Saiturinpörssissä.
Järjetöntä heiltä laittaa 2 eri tuotteelle sama tuotekoodi, jolloin Motonetin tietojärjestelmä ei osaa noita toisistaan erottaa.
Näyttää siltä, että sisäänostajilla on heikko/olematon ymmärrys erityisesti sähkötekniikasta.
- Anonyymi
Tuollaista puikkomailaa en ole nähnytkään. Ennen oli kyllä mailoja joissa oli ohuet metallilangat 5 mm välein toisistaan. Niissä kaksi lankaa kiersi edestakaisin mailaa niin että oli vuorotellen plus ja miinus lanka vierekkäin.
Tällainen maila tehosi hyvin kaiken kokoisiin öttiäisiin.- Anonyymi
"Ennen oli kyllä mailoja joissa oli ohuet metallilangat 5 mm välein toisistaan. Niissä kaksi lankaa kiersi edestakaisin mailaa niin että oli vuorotellen plus ja miinus lanka vierekkäin."
Tuollaista mailaa en ole ikinä nähnyt, mutta itse ideoin juuri tuollaista, sen mekaaninen kestävyys olisi (oikein toteutettuna) puikkomailaa parempi.
Puikkomailan ongelmana on se, että puikko on vain toisesta päästään hyvin kiinni (kun se on juotettu eristämättömään johtimeen, joka menee mailaosan reunan sisällä).
Toinen pää on vain pienessä kolossa, joka on arviolta alle 1 mm syvä, joten jos maila pääsee taipumaan, saattaa puikko toisesta päästään pompsahtaa ulos kolostaan.
Itse juuri korjasin tuollaisen puikkomallin vetämällä kuumaliimapistoolilla sulaa muovia juuri puikon ja mailaosan muovisen reunuksen väliin. Kun kuumaliima jähmettyy, se toivottavasti estää puikon ei-toivottua liikkumista.
Kannattaa huomata: puikkomailoissa on n. 4-5 mA virtarajoitus; ilmeisesti EU -turvanormit vaativat tuota (ilman virtarajaa katsottaisiin sähköturvallisuudeltaan vaaralliseksi).
Tuon seurauksena: 4-5 mA tappaa hyttyset ja pienet huonekärpäset, mutta isommat hyönteiset eivät kuole, niiltä vain lähtee taju minuutiksi tai kahdeksi.
- Anonyymi
Laitat voimavirtaa 378VAC, sulakkeella joka on 30A, portti vain ovelle: "Military Personnel Only, Beware of electric fence".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1462912Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3672047- 401777
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii371742Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321421Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328965Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110948Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782