Varttikatto/irroitus

On tarkoitus maalata mökin varttilevykatto. Levyt pitäisi saada irti, jotta voisi tarkistaa katon eriteiden kunnon.
Pari levyä on saatu irti Bilteman liukuvasaralla ja sen varusteista tehdyllä haarukalla. Tiukassa olevat naulat eivät lähde irti. Ongelmana on pieni iskuteho ja pehmoinen haarukka.
Naulankannan ja varttilevyn väli on pieni ja varmaan vaihtelee ts. harukan täytyy olla ohut, jotta levy ei vaurioidu..

Jostain sorkkaraudasta tms. saattaisi saada paremman haarukan. En ole rautakaupoista löytänyt valmista haarukkaa tai aihiota, josta sen voisi tehdä muuta kuin mainitun sorkkaraudan. Olisiko jotain sähköistä konetta, joka vetäisi naulaa ulos liukuvasaran tapaan?

Olisko muita keinoja irroittaa varttilevyt?

12

392

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      kanta poikki rälläkällä, ja uudet naulat asennukseen, jo muutoinkin. Pätkät saa pois hohtimilla..

    • Anonyymi

      Aloittaja on pelimiehiä, jos yksikin pala nykyisestä kateesta hajoaa, niin koko katto menee uusiksi. Toisaalta, miksi nysvätä, vanha katto pois kunnon hengityssuojaimia käyttäen ja peltikatto tilalle. Kattopelti ei nyt hirveän kallista ole ja itse tehtynä työkustannus on nolla euroa, tietenkin tuo nykyinen katto on ongelmajätettä, eli kaatopaikkamaksu voi vähän kirpaista.

      En nyt suoraan sanottuna muutenkaan ymmärrä, että puretaan jotain ja laitetaan vanha takaisin. Kuinka moni purkaa keittiönsä, toteaa, että on siellä kaappienkin takana seinä, ja asentaa kaapit takaisin. Tai piikkaa viemäriputket irti, laittaa ne takaisin, ja uusi valu päälle? Tapetitkin kannattaa höryttää joka toinen vuosi irti ja laittaa takaisin....

      Eli äly hoi, älä jätä, joko remontoidaan, tai ei remontoida, mitään välimuotoa ei ole kuin hullun päässä!

      • Anonyymi

        Asbestihommia ei saa ilman kurssia ja sen tuomaa lupaa tehdä, edes omassa talossaan. Toisaalta, eristeiden kunnon näkee energiankulutuksesta. Taitaa aloitus olla Provo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asbestihommia ei saa ilman kurssia ja sen tuomaa lupaa tehdä, edes omassa talossaan. Toisaalta, eristeiden kunnon näkee energiankulutuksesta. Taitaa aloitus olla Provo.

        Asbestihommia saa omassa talossa tehdä ihan niin paljon kun tahtoo, asbestilaki on työsuojelulaki, eli koskee vain palkattuja työntekijötä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asbestihommia saa omassa talossa tehdä ihan niin paljon kun tahtoo, asbestilaki on työsuojelulaki, eli koskee vain palkattuja työntekijötä!

        Joo, luehan lakia siitä. Ennakkoilmoitus työsujeluun, työhön osallistuvien pätevyydestä yms. Ei tuota toki aina tehdä, mutta pätevyys pitää olla. Ei kellään ole omaa ilmakehää!


      • Se mikä pitäisi tehä on eristeiden kuivuuden tarkistus. Levyt voisi maalata siinä ohella.

        Ei taida olla laitetta jolla saisi katon päältä mitattua eristeiden kuivuuden. Ensin on ilmaväli ja eriteetkään eivät ole ihan ohuet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Asbestihommia ei saa ilman kurssia ja sen tuomaa lupaa tehdä, edes omassa talossaan. Toisaalta, eristeiden kunnon näkee energiankulutuksesta. Taitaa aloitus olla Provo.

        Ei ole provo. Mökistä on kysymys eikä sielllä ole kylmään aikaan lämmitystä. Katto ei ole vuotanut sisälle mutta harja on hieman vuotanut päädystä seinän ulkopuolelta. Muuta ei pysty näkemään.

        Muuan itseään asiantuntijaksi väittävä sanoi, että se on vuotanut. Tällä asiantuntijalla ei ole kuitenkaan mitään koulutusta rakennusalalle. Hän on eläkkeelle jäädessään perustanut rakennusfirman ja tehnyt siellä hommia. Hänen varsinainen työuransa ei sisällä rakentamista
        Muut eivät ole huomanneet mitään. Pari kiinteistönvälittäjää olisivat myyneet sen siinä kunnossa vaikka heille oli kerrottu ko. asiantuntijan" väitteet. Heistä katto oli myyntikunnossa sisältä ja ulkoa.

        Ei katto ihan priima ole. Siinä kasvaa jonkun verran sammalta. Jäkälä hävisi Sokevan sammaleentorjunta-aineella mutta sammaleesta jäi iso osa. Sokevan ainetta käytettiin kolmena peräkkisenä vuonna muutama vuosi sitten.

        Ilmeisesti eristeet on kuitenkin tarkistettava, ainakin ennen mahdollista myyntiä.


      • Anonyymi
        rra kirjoitti:

        Ei ole provo. Mökistä on kysymys eikä sielllä ole kylmään aikaan lämmitystä. Katto ei ole vuotanut sisälle mutta harja on hieman vuotanut päädystä seinän ulkopuolelta. Muuta ei pysty näkemään.

        Muuan itseään asiantuntijaksi väittävä sanoi, että se on vuotanut. Tällä asiantuntijalla ei ole kuitenkaan mitään koulutusta rakennusalalle. Hän on eläkkeelle jäädessään perustanut rakennusfirman ja tehnyt siellä hommia. Hänen varsinainen työuransa ei sisällä rakentamista
        Muut eivät ole huomanneet mitään. Pari kiinteistönvälittäjää olisivat myyneet sen siinä kunnossa vaikka heille oli kerrottu ko. asiantuntijan" väitteet. Heistä katto oli myyntikunnossa sisältä ja ulkoa.

        Ei katto ihan priima ole. Siinä kasvaa jonkun verran sammalta. Jäkälä hävisi Sokevan sammaleentorjunta-aineella mutta sammaleesta jäi iso osa. Sokevan ainetta käytettiin kolmena peräkkisenä vuonna muutama vuosi sitten.

        Ilmeisesti eristeet on kuitenkin tarkistettava, ainakin ennen mahdollista myyntiä.

        Onhan Vartti-katossa aluskate, joten mahdollinen vuorovesi valuu seinien ulkopuolelle. Seinien ulkopuolella ei aluskatetta taida olla, joten sieltä jostakin syystä vuotava vesi näkyy helpommin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onhan Vartti-katossa aluskate, joten mahdollinen vuorovesi valuu seinien ulkopuolelle. Seinien ulkopuolella ei aluskatetta taida olla, joten sieltä jostakin syystä vuotava vesi näkyy helpommin?

        Ei siellä ollut aluskatetta mutta avatusta kohdasta varttikate ei ollut vuotanut.


    • Anonyymi

      Tässä sitä lakia tulee :

      Asbestipurkutyötä saa tehdä henkilö tai yritys, joka on saanut siihen luvan. Lupaa ei kuitenkaan tarvita

      lyhytkestoisiin huoltotöihin, joiden yhteydessä ei käsitellä murenevia asbestimateriaaleja
      hyvässä kunnossa olevien asbestia sisältävien materiaalien kapselointiin tai päällystämiseen
      asbestikartoitukseen ja muuhun näytteiden ottoon.

      Koska tulee seuraava aloitus asbestitöistä?

      • Anonyymi

        Edellinen kommetti on totuus asbestitöistä varsinkin omassa taloudessa.
        Jos näitä asbestipoliiseja olisi uskominen niin varttikattojen purkukin pitäisi tehdä huputettuna viranomais valvonnassa.
        Olen kattanut vuodesta1980 6 eri rakentamaani rakennusta varttikatteella ja kaksi kattoa on vielä tulossa mökille. Varttilevyjä on varattuna muutamaan muuhunkin projektiin.
        Maalasin kesällä neljä vanhinta kattoa Airisto maalilla ja katot ovat nyt kuin uusia .
        40 vuotta vanhan okt kattokin tuli pesun ja sammaleenesto käsittelyn jälkeen uudenveroiseksi.
        En ottaisi rämisevää ja paukkuvaa peltikattoa korvaamaan täysin toimivaa varttikattoa.


    • Anonyymi

      Outoa jos vinttitilaan ei pääse. Luukku katolla tai kulku alhaalta on vakio. Onkohan jäänyt huomaamatta?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      135
      1208
    2. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      781
    3. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    4. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      570
    5. Miksi Lapset kiusaa yöllä

      Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      23
      512
    6. Ajatteletko ollenkaan minua

      Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      29
      496
    7. Viimeinen lankafest

      Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      14
      462
    8. Sama ransetti taas!

      Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      14
      451
    9. Hän on tosi

      hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      20
      436
    10. Haluan sinut, kuuletko minua.

      Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      18
      435
    Aihe