HELLETTÄ HELSINGISSÄ

Marokossa käydessäni nuorena heinäkuun helteissä totesin paikallisten tottuneen helteeseen. Me turistit hikoiltiin ja ihmeteltiin. En ole sinne heinäkuun helteillä enää halunnut.

10

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kun lomia ei ollut talvikaudella, jos halusi reissuun, se oli toukokuun loppu, syyskuun alku välillä.
      Lämmöstä ja auringosta kun pitää, on jäänyt mieleen vaan yksi Turkin matka heinäkuulla. Siis se, kun illalla syömään, ja vähä pitäisi viiletä, ilma oli tosi hiostava.
      En oo varma, tuliko sitten vähemmän heinäkuulla käytyä, Välimeren kohteita olivat, tai Italia.

      • Anonyymi

        Heinäkuussa Turkissa 40°. Ei enää. Pystyi kävelemään yhden korttelivälin ja tuntui, että oli hikoillut ulos kaikki nesteet. Vaatteet liimautui ihoon. Meren rannalla ei tuntunut niin tuliselta, kun saattoi pulahtaa veteen. Hotellin ilmastointi ei tietenkään toiminut. No iästäkin oli pois parisenkymmentä vuotta. Termostaattini toimi toisin.
        Siestaa nyt vain.
        Sitten pihalle.
        Beng


      • Anonyymi kirjoitti:

        Heinäkuussa Turkissa 40°. Ei enää. Pystyi kävelemään yhden korttelivälin ja tuntui, että oli hikoillut ulos kaikki nesteet. Vaatteet liimautui ihoon. Meren rannalla ei tuntunut niin tuliselta, kun saattoi pulahtaa veteen. Hotellin ilmastointi ei tietenkään toiminut. No iästäkin oli pois parisenkymmentä vuotta. Termostaattini toimi toisin.
        Siestaa nyt vain.
        Sitten pihalle.
        Beng

        Yllätys oli Välimeren rannalla polttava rantahietikko. Jouduin ostamaan rantakioskista tossut joilla kävelin hotellille, kun olin aamun viileydessä paljasjaloin rantaan mennyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heinäkuussa Turkissa 40°. Ei enää. Pystyi kävelemään yhden korttelivälin ja tuntui, että oli hikoillut ulos kaikki nesteet. Vaatteet liimautui ihoon. Meren rannalla ei tuntunut niin tuliselta, kun saattoi pulahtaa veteen. Hotellin ilmastointi ei tietenkään toiminut. No iästäkin oli pois parisenkymmentä vuotta. Termostaattini toimi toisin.
        Siestaa nyt vain.
        Sitten pihalle.
        Beng

        Ilmastointi toimi, mutta ääni oli karsee :D
        Päivä menetteli, mutta suihkun jälkeen iltahämärän ruokailu, ja vieläkin vaatteet liimautui.


    • Anonyymi

      Tottumus.

      Jostain lukenut, ihmisellä kestää pari viikkoa tottua äkilliseen lämpötila-muutokseen. Just sopevasti lomareissun pituus just kun tottumassa, takaisin härmään, jossa taas uusi totuttelu.

      Ennenkin narissut vuodenajoista suomessa. Vaikka nyt ilmastonmuutoksen takia on vaikutelma, että suurin osa vuodesta niinkuin syksyistä keliä, on siltikin kovat pakkaset ja kovat helteet. Jokatapauksessa kelit muuttuu aika tiheesti ja jatkuvasti pitää koittaa sopeutua johonkin. Jos ilmasto vuosi olisi edes kaks kertaa näin pitkä, kuin kalenterivuosi nyt, olisi elo paljon helpompaa. Toki, jos inhoaa syksyä, oishan sitä sitten pitkästi, mutta siihenkin sopeutuu. Ite en ole helteistä innostunut lainkaan ja nämät viikon pätkät suomessa on liki kidutusta. Jotenkin pakkasiinkin tottuu helpommin, silloin voi säädellä asuntojen lämpotiloja ja pukeutumista paremmin.

      Loppuu pian nämätkin helteet ja tulee syksy. Ihan ok mulle. Etelänmatkat ei just kuumuuden takiakaan ole aikoihin kiinnostaneet. Hmm, kesällä jonnekin Grönlantiin, siinä ois olla ideaa. Kun ilmastonmuutoksen takia sellainen voi olla tulevaisuudessa pelkkää unelmointia.



      =DW=

      • Anonyymi

        Viime hellejakson jälkeen minulla meni vuorokausi, ennen kuin olin sujut uuden lämpötilan kanssa. Kait se termari silloinkin sätki.
        Beng


    • Anonyymi

      Olin töiden takia Floridassa muutaman viikon. Olin aikaisemmin käynyt Kaliforniassa ja vaikka siellä oli yhtä kuuma, niin Kalifornian ilmasto oli kuiva. Floridan hyvin kostea reilu 30 C lämpö oli Suomi-pojalle ihan liikaa. Ilman kosteus teki lämmöstä paljon pahempaa kuin mittarilukemasta olisi voinut olettaa.

      Katsoin pahuuttani Floridan tiedot. Tänään 29 ja ilman kosteus 82 %.
      Täällä oli tänään kuumimmillaan 26,1 C mutta kosteus ei ollut kuin 38 %.

    • Anonyymi

      Keskikesällä olen vain yhden kerran käynyt Turkissa, ja kyllä oli liian kuumaa. Yleensä olen käynyt, työelämässä ollessani ja kun lapset olivat koulussa, heti koulujen loputtua kesäkuussa, silloin ei välimerenmaissa vielä ole liian kuumaa, mutta lämpimämpää kuin meillä. Myöhemmin, kun lapset eivät enää matkustaneet kanssani, kävin monesti jo huhtikuun lopulla, silloin on ihana aika kun täällä vielä kylmää. Nyt en enää käy kuin kaupunkilomilla, niitä voi tehdä talviaikaankin kun ei tarvitse rantalämää.

    • Anonyymi

      Tänään halusin Afrikkaan. Niinpä menin saunaan. Nippaa vaille 80 plussaa. Mukava helle kokemus. Safarilla istuin pukuhuoneessa ja hörpin vichyä. Arabialainen kylpytakki ylläni palasin keittämään ruotsalaista kahvia.
      Huomenna taidan pysyä Suomessa. Onhan tänne kulmille luvattu melkein 30 astetta.

      • Vanhemmiten on turvallisempaa kotisaunan lämmöt. Etelän pitkillä matkoilla väsyy ja koronakin väijyy kulman takana. Aikaa nyt eläkeläisenä olisi. Tänä kesänä tehdään lyhyempiä matkoja ja annetaan koronan mennä. Hyviä kesä reissuja kaikille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      85
      1080
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      579
      961
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      907
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe