KENIA:Nairobi

MatkaGimma

Heippa!

Olen lähdössä ensi kuussa viikon matkalle Keniaa ja siellä Nairobiin.Voisko joku auttaa:Onko turvallinen kohde?Tarvitaanko viisumi?Riittääkö hepatiitti-rokotukset,malaria estolääkitys,jäykkäkouristus-rokotus?

Onko Nairobi/maa kallis?

Vinkkejä ja visaita neuvoja otetaan vastaa!

Kiitti paljon!

12

2832

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lähdöstäsi

      Kenian viisumin saa rajalta ja maksaa 50dollaria. Kannattaa Nairobin kentällä valita se oikeanpuoleinen jono, ja täyttää lappu, joka sivupöydältä löytyy.

      Keltakuumerokotus vaaditaan, joka merkataan keltaiseen korttiin. Netistä löydät lääkäriasemat, josta sen saa. Jos Sinulla ei ole puhtaaseen maahan (Suomi...) tullessa esittää rokotustodistusta, joudut takaisin Keniaan. Vaan ei sitä todistusta kukaan kysynyt kummassakaan päässä.

      Jäykkäkouristusrokote on myös Suomessa tarpeellinen!

      A ja B hepatiitti, molemmat hyvä ottaa.

      Malariapillerit, keskustele lääkärin kanssa, kannattaako syödä viikon reissullla, jos et muualla käy kuin Nairobissa.

      Viimeistään lentokentällä täytyy aloittaa tavaroista huolehtiminen erityisen huolellisesti. Puukolla vedellään reppuja auki ja sieltä kamat ulos, joten etupuolella oleva reppu parempi.

      Nairobissa tuli koko ajan joku taakse ja sanoi, älä mene tuonne, kun vähänkin yritti mennä väärälle alueelle. Onneksi on myös huolehtijoita.

      Nairobi on suurkaupunki. Jos vilinästä tykkää, niin sekaan vaan.

      Nairobissa selvisin itse hyvin. Liikenne hurjaa... Matatut vielä hurjempia.

      Halpaa siellä on, mutta turisteille on omat hinnat. Tingi, se on maan tapa, ja muista tipit.

      Turvallista matkaa

      • MatkaGimma

        Kiitti neuvoista!
        Nyt en ole enää varma haluanko edes lähteä...liput on ja rahoja ei saa takaisin!Olen käynyt Costa Ricassa,Dominikaanisessa,Pekingissä jne jne...onko Nairobi nyt jotenkin tosi paljon vaarallisempi ja kadulla ei yhtään uskalla liikkua.Miksi sitten matkoja sinne yleensä myyvät.Keltakuumerokotetta ei siis välttämättä tartte?Ja eikös niin että pullovettä juodaan jne!


      • vaan
        MatkaGimma kirjoitti:

        Kiitti neuvoista!
        Nyt en ole enää varma haluanko edes lähteä...liput on ja rahoja ei saa takaisin!Olen käynyt Costa Ricassa,Dominikaanisessa,Pekingissä jne jne...onko Nairobi nyt jotenkin tosi paljon vaarallisempi ja kadulla ei yhtään uskalla liikkua.Miksi sitten matkoja sinne yleensä myyvät.Keltakuumerokotetta ei siis välttämättä tartte?Ja eikös niin että pullovettä juodaan jne!

        Vaara se on Suomessakin. Voisit lukea ulkoministeriön sivuilta viimeisen Kenia-tiedotteen. Minä selvisin Nairobissa hyvin, ja varmaan moni muukin on selvinnyt. Mutta varovainen on oltava!

        Keltakuume on PAKOLLINEN rokote!
        Jos joku kysyy, et pääse maahan tai Suomeen takasin. Oman turvallisuuden takia, hanki se. Keniassa esiintyy keltakuumetta, eikä sitä olisi pakolliseksi laitettu, jos se olisi vähemmän vaarallinen kuin hepatiitit. Netistä löydät tietoa keltakuumeesta.

        Pullovettä juodaan. Osta se supermarketista, ettei käy niin kuin minulle, ostin vettä kadulta ja se haisi ja maistui kloritelle! Yrittäjiä on monenlaisia.

        Pankissa käydessäsi saatat joutua turvaeteiseen ensin ja aseistetut vartijat ovat ovella. Onneksi näin!

        Asuu siellä ulkomaalaisia jos vaikka mistä, ja toiset selviää ilman ryöstönyritystäkään tai tauteja, ja toiset joutuvat ryöstön uhriksi useammin kuin kerran.

        Liiku vaan kadulla reippaasti kuin olisit ikäsi ollut siellä. Rahoja säilytät useammassa paikassa, ja hätävarapussi käden ulottuvilla. Pimeämmän tullen menet hotelliin tai sitten kuljet taksilla.

        hyvää matkaa


      • MatkaGimma2
        vaan kirjoitti:

        Vaara se on Suomessakin. Voisit lukea ulkoministeriön sivuilta viimeisen Kenia-tiedotteen. Minä selvisin Nairobissa hyvin, ja varmaan moni muukin on selvinnyt. Mutta varovainen on oltava!

        Keltakuume on PAKOLLINEN rokote!
        Jos joku kysyy, et pääse maahan tai Suomeen takasin. Oman turvallisuuden takia, hanki se. Keniassa esiintyy keltakuumetta, eikä sitä olisi pakolliseksi laitettu, jos se olisi vähemmän vaarallinen kuin hepatiitit. Netistä löydät tietoa keltakuumeesta.

        Pullovettä juodaan. Osta se supermarketista, ettei käy niin kuin minulle, ostin vettä kadulta ja se haisi ja maistui kloritelle! Yrittäjiä on monenlaisia.

        Pankissa käydessäsi saatat joutua turvaeteiseen ensin ja aseistetut vartijat ovat ovella. Onneksi näin!

        Asuu siellä ulkomaalaisia jos vaikka mistä, ja toiset selviää ilman ryöstönyritystäkään tai tauteja, ja toiset joutuvat ryöstön uhriksi useammin kuin kerran.

        Liiku vaan kadulla reippaasti kuin olisit ikäsi ollut siellä. Rahoja säilytät useammassa paikassa, ja hätävarapussi käden ulottuvilla. Pimeämmän tullen menet hotelliin tai sitten kuljet taksilla.

        hyvää matkaa

        Kiva kun matkatoimisto sanoi,että minulla olevat hepatiitti-rokotteet,jäykkäkouristus ja malaria-estolääkitys riittävät suojaksi,eikä muuta tarvita.Pitääkö rokotuksesta esittää jokin kirjallinen dokumentti jossa selviää sen antaminen sekä se,että ei ole tullut maahan ennen 10 päivän kulumista rokotteen antamisesta.Keltakuume-rokotehan on täydessä suojavalmiudessa vasta 10 päivää antamisen jälkeen.


      • rokotusneuvontaa
        MatkaGimma2 kirjoitti:

        Kiva kun matkatoimisto sanoi,että minulla olevat hepatiitti-rokotteet,jäykkäkouristus ja malaria-estolääkitys riittävät suojaksi,eikä muuta tarvita.Pitääkö rokotuksesta esittää jokin kirjallinen dokumentti jossa selviää sen antaminen sekä se,että ei ole tullut maahan ennen 10 päivän kulumista rokotteen antamisesta.Keltakuume-rokotehan on täydessä suojavalmiudessa vasta 10 päivää antamisen jälkeen.

        Suosittelen, että etsit Kansanterveyslaitoksen sivuilta rokotusneuvontaa ja lisäksi otat yhteyttä johonkin lääkäriasemaan, joka antaa keltakuumerokotetta.

        Keltakuumerokotuksesta annetaan kansainvälinen keltainen kortti, johon se merkitääm, myös kuka ja missä rokotteen antoi. Joudut myös allekirjoittamaan sen, että olet sen rokotteen saanut. Samaan korttiin voi merkata muutkin voimassa olevat rokotteet.

        Tuskin keltakuumerokotus on vielä poistunut. Täytyy tarkistaa

        onnea vaan


      • Kenya 2004
        MatkaGimma2 kirjoitti:

        Kiva kun matkatoimisto sanoi,että minulla olevat hepatiitti-rokotteet,jäykkäkouristus ja malaria-estolääkitys riittävät suojaksi,eikä muuta tarvita.Pitääkö rokotuksesta esittää jokin kirjallinen dokumentti jossa selviää sen antaminen sekä se,että ei ole tullut maahan ennen 10 päivän kulumista rokotteen antamisesta.Keltakuume-rokotehan on täydessä suojavalmiudessa vasta 10 päivää antamisen jälkeen.

        Olimme viime kesänä Keniassa kolme viikkoa, kävimme myös Nairobin ulkopuolella. Meillä oli keltaiset rokotuskortit passien välissä, eivät tutkineet niitä sen enempää passeja tutkiessaan, mutta en tiedä, olisivatko kysyneet, jos niitä ei olisi ollut näkyvillä. Rokotus maksoi jotain 15 euroa ja se on voimassa 10 vuotta. Keltakuumerokotusta saattaa tarvita muissakin maissa. Suosittelen lämpimästi.


    • hiukan infoa

      Keltakuumerokotus on ainoa rokotus maailmassa, jota voidaan vaatia maahan pääsemiseksi. Mutta se ei ole pakollinen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos tulet maasta jossa riehuu keltakuume-epidemia, niin silloin muut maat alkavat vaatia rokotustodistusta. Voimassa se on 10 vuotta. Eli nykytilanteessa se on suositeltava, muttei pakollinen.

      Kenia vaatii rokotuskortin matkailijoilta, jotka tulevat keltakuume-alueelta, eli sinun tapauksessasi sitä ei vaadita, koska tulet Suomesta. Suositeltava rokotus se on kuitenkin.

      Itse olen ollut kahdesti Keniassa ja Nairobi on vaarallinen kaupunki, yksi maailman vaarallisimmista kaupungeista. Varansa saa ja joutuu pitämään, mutta ei silti syytä paniikkiin. Keskustassa en liikkuisi jalan pimeällä, enkä muutenkaan paikoissa, joissa ei liiku runsaasti muita ihmisiä. Lähinnä suurin riski on ryöstetyksi tulemisesta. Nairobin kupeessa on iso puisto, heti pilvenpiirtäjien loputtua, jossa ei suositella liikkumista ryöstövaaran vuoksi, Uhuru park. Ollessani Nairobissa, niin siinä puistossa oli tapettu ihminen keskellä päivää.

      Et kerro menetkö muualle kuin Nairobiin. Jos olet vain Nairobissa, niin malariakuuria et tarvitse, koska Nairobissa ei malariaa esiinny, johtuen kaupungin sijaitsemisesta ylängöllä. Jos menet safarille niin ehdottomasti kunnon malariakuuri, esim. Lariam, pelkkä Heliopar ei riitä. Yhtä tärkeää kuurin lisäksi on hyttysen puremilta suojautuminen, ellei tämä ole jopa tärkeämpää. Auringonlaskun ja sen jälkeen suojaudu pitkähihaisella ja -lahkeisella vaatetuksella ja lisäksi käytä OFF tms hyttysmyrkkyä. Mahdollisella safarilla tutki teltta ennen nukkumaan menoa kunnolla hyttysten varalta ja tapa kaikki hyttyset sieltä. Lisäksi tarkista kaikki teltan reiät, esim. telttakeppien reijät ja tilkitse ne vaikka wc-parerilla, niin saat nukkua yösi rauhassa.

      Ja muista syödä malariakuuri loppuun palattuasi, koska malaria voi lymyillä elimistössä kuukausia- jopa vuosia ennen puhkeamista taudiksi.

      Hyvää matkaa kaikesta huolimatta.

      • WHO

        WHO:n sivuilta löytyy tietoa jos jonkinmoista. Ota ihmeessä keltakuumerokotus, jotta pääset takaisin kotiin, jos sitä joku palatessasi kysyy...


      • evanna
        WHO kirjoitti:

        WHO:n sivuilta löytyy tietoa jos jonkinmoista. Ota ihmeessä keltakuumerokotus, jotta pääset takaisin kotiin, jos sitä joku palatessasi kysyy...

        Meidän terveyskeskukussessa suositeltiin rokotusta aivokalvontulehdusta vastaan. On paha tauti, jos sen saa.


      • huomio tuo
        evanna kirjoitti:

        Meidän terveyskeskukussessa suositeltiin rokotusta aivokalvontulehdusta vastaan. On paha tauti, jos sen saa.

        Juu tuo meningiittirokotus kannattaa tosiaan ottaa. Alueella esiintyy paljon bakteeriperäistä aivokalvontulehdusta.


    • :-)

      Olen asunut keniassa 3 vuotta (Nairobissa vuoden) enkä ikinä ole tullut ryöstetyksi enkä saanut malariaa tai mitään muutakaan tautia. Tietysti varovainen pitää olla ja rokotukset/malarialääkitys kannattaa olla kunnossa, mutta kyllä Nairobiin uskaltaa mennä. Älä pidä koruja/kelloja/kovin heinoja vaatteita kun liikut kaupungilla ja pidä rahoja monessa eri paikassa (esim. laukussa, rintsikoissa ja sukissa). Hauskaa matkaa!!

    • meni

      matkasi, jos kävit Nairobissa? Olisi kiva kuulla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9556
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2807
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      158
      2559
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1623
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1484
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1419
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe