Omega-3

sivuoireita

Ostin möllerin omega-3 pillereitä.

Sattumoisin samanapäivänä kun söin kaksi ensimmäistä kapselia minulle tuli oksettava olo ja jysäripäänsärky.

Yritin etsiä tietoa näistä omega-3-rasvahapoista, mutta sivuoireista tai mahdollisista haitoista ei löytynyt mitään mainintaa.

Voiko näiden kapseleiden popsimisesta olla jotain haittaa? Voiko normaalista suuremmasta yht'äkkisestä omega-3-rasvahappojen saamisesta aiheutua huono-oloisuutta ja pänsärkyä?

10

7044

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuutikki

Minulle Omega kolmoset aiheuttavat närästystä ja ilmavaivoja siinä määrin, että en voi niitä syödä.

• Judianna

Eri omega-3-valmisteissa näkyy olevan suuria eroja. Niistä kertoo mm. lääkelaitoksen TABU-lehti (1/2005)
        http://www.nam.fi/uploads/tabu/tabu12005.pdf
        Tavallisissa peruskalaöljyissä, kuten Möllerissä on vain osa omega-3:a, loput ovat muita tyydytettyjä ja tyydyttymättömiä rasvoja. Eniten omega-3:a on E-EPAssa ja MoreEPAssa, yli 70 %. Jälkimmäinen vain on paljon kalliimpaa. E-EPA on analysoitu Tullilaboratoriossa ja todettu puhtaaksi ympäristöjäämistä. Tyhjiötislauksen ansiosta E-EPAn väri on vaalea, maku mieto eikä se aiheuta röyhtäyksiä, kuten tavalliset kalaöljykapselit.
        Jotkut yksilöt voivat saada närästysoireita kaikesta rasvasta, myös kalaöljyistä. Oireita vähentää, jos ne ottaa esim. puuron kera.

• HMG

Uskon että ongelma ei ole itse Omega 3 rasvahappo. Jos tämä epämiellyttävä asia toistuu niin ehkä on parasta vältellä kys. kapselit. Voi olla että jokin lisäaine kapselissa aiheuttaa kys. tunteen. Omega 3 hapot ovat hyvinkin terveellisiä luonnollisessa muodossaan. En tiedä sanoa tuollaisista kapseleista. Nehän eivät ole niin luonnollisia. Eskimot syövät paljon enemmän Omega 3 happoja päivässä kuin mitä kahdessa kapselissa on, eikä heillä varmanakaan esiinny moista. He saavat niitä kalasta ja hylkeistä ja valaan lihasta jne. jota syövät yli kilon päivässä. Itse syön tällä hetkellä Omega 3 rikasta kalaöljyä, 1-2 teelusikallista päivässä. Eikä ole mitään vastaavaa tullut vastaan. En ota niinä päivinä kun syön jotain kalaa missä runsaasti Omega 3 happoja, kuten esim. sardiini, lohi. Eli jos nämä kapselit eivät sinulla toimi, ja uskon että jos ei toimi ilman em. ongelmia niin se ei johdu itse rasvahaposta vaan jostain lisätystä aineesta mitä kapseli sisältää, niin syö säännöllisesti jotain kalaa missä runsaasti just tuota Omega 3 rasvahappoa. Tai jos jostain syystä se ei käy päinsä niin ehkä voisit kokeilla kalaöljyä. Se mitä minä käytän on semmoista ettei ole lisätty kuin sitruunamehua hieman, maun vuoksi. Jos kalaöljyä ostat niin osta sellaisesta paikasta missä ne on ymmärtänyt pitää sitä viileässä ja/tai tummassa pullossa (valolta suojattuna). Ja parempi jos öljy on kylmäpuristettua, jos saatavissa. Mutta kyllä muukin käy.

H M Granbacka

• kyselee

minkämerkkistä kalaöljyä käytät, HMG?

• HMG
        kyselee kirjoitti:

minkämerkkistä kalaöljyä käytät, HMG?

Sen nimi on Vitamar ADE. Etiketissä lukee myös "Omega-3 A-D-E". Tumma lasipullo, 200 ml. Sitten lukee myös "Sitruunanmakuinen FARMASEUTTINEN KALAÖLJY".

H M Granbacka

• sivuoireita

En ole varma oliko omega-3 syypää huonoon oloon, mutta se oli ainoa muutos normaalista päivärutiinista ja tietenkin epäilyt kohdistuivat ensin siihen.

Jossakin Tolosen palstalla oli juttua, jossa omega-3:lla oli saatu hyviä tuloksia anorektikkojen hoidossa. Tulipa jutusta mieleen lihottavatko nämä kapselit?

• HMG

En voi millään uskoa että lihottavat. Vaan että kyseinen rasvahappo vaikuttaa positiivisesti esim. aivojen kemiaan. Ja mahdollisesti vaikuttaa muutenkin vahvistaen hermostoa tms. Voisi mahd. löytää netistä tietoa tästä että miten anorektikot ovat saaneet apua Omega 3 hapoista. Täytyisi vain tietää ne oikeat hakusanat. Mahdollisesti voisi kokeilla
        (Yahoo haku)

"anorexia nervosa" & "Omega 3"

tai vastaavaa

H M G

• vaikuttaa

Vaikuttavat veren juoksuvuteen. Ei pidä ottaa veren ohenuslääkkeen,tai tulehduskipulääkkeen kanssa.

• sivuoireita

Minulla kun on tuota taipumusta jännittää niskaani, niin ajattelin tuon veren ohenemisen olevan vain hyvä juttu, sillä luulisi silloin aivojen verenkierron paranevan.

No, nyt on takana jo viides omega-3-kapselin syöntipäivä ja päänsärky on lähtenyt vähitellen pois. Taisi olla elimistö hiukan tottumaton tuohon aineeseen... ehkä?

• bloodpres

Jos vatsahaava, haava ei umpeudu, vuotaa tyhjiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6819
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1221
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      817
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      784
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      726
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe