Latausasemien jonojen purkaminen

Anonyymi

Tulevaisuudessa tulee ongelmaksi että tietyt latausasemat sähköautoille ruuhkautuvat tiettyinä päivinä ja kellonaikoina. Kiristää varmasti monen autoilijan hermoja kun jää helposti "jonotus mottiin" kun pakko vain jäädä odottamaan omaa vuoroaan "tankki tyhjänä". Ei mieltä ylennä jos tietää että joutuu odottamaan ainakin 2 tuntia autojonosta laskien ennenkuin pääsee itse lataamaan plus kenties noin 30min pikalatausta siihen vielä päälle. Sitten jotkut pitävät latausaseman ruudussa vain pitkään autoa vaikka voisi ainakin laskennallisesti olettaa (tai ehkä mittaria katsomalla?) että akku on jo täysi esim. kauppakeskuksissa. Miten saadaan välinpitämättömät latauspisteiden pysäköijät kuriin?

En keksi muuta keinoa että latauksen ehtoihin kuuluu että kun lataus loppuu (akku täynnä), niin alkaa KALLIS odotusaika juoksemaan niin kauan kunnes lataustöpseli on palautettu latausasemaan. Tämä saisi uutta motivaatiota autoilijoihin myös siirtämään AJOISSA oman autonsa pois latausruudusta, jotta muutkin pääsevät sujuvasti lataamaan ja jonotusaika lyhenee.

Kauppakeskuksissa ja muilla suurilla parkkipaikoilla latausruudut pitäisi nimenomaan olla siellä kaukana laidalla kuin sisäänkäyntiovien vierellä. Silloin nämä ruudut pysyvät paremmin vapaina aidosti latausta tarvitsiville. Ongelmaksi tulee kenties kustannukset jos parkkipaikan asfalttia pitää aukaista, jotta voidaan vetää pitkät paksut kaapelit latausasemaa varten, jolloin siihen ei välttämättä haluta ryhtyä.... kustannussyistä. Monilla autoilijoilla kun on ongelma (=ei halua) kävellä päälle 100 metriä jos lähempääkin löytyy parkkipaikka.

Muutenkin latausaseman teho pitäisi olla niin että jos on vaikka 6 latausruutua töpselineen, niin latausasema kykenee lataamaan täysillä max 4 autoa ja vuoro vain siirtyy sitten kahteen muuhun autoon tai lataa 2 muuta aluksi niitä hitaammin. Tottakai kysytään että mitä järkeä vain 4 auton latauksessa.... koska näin voidaan myös säästää latausaseman muuntajan kustannuksissa kun ei tarvitse ostaa sitä kaikkein jytkyintä muuntajaa. Latausasemiin investoiminen voi olla aluksi aika kallista kunnes hinnat alkavat tippumaan kun latausasemia valmistavat tehtaat saavat tehostettua toimintaansa, kuoletettua omat investoinnit ja kilpailu lisääntyy kunnes pystytään myymään tehtaasta ulos komponentit halvemmalla. Kuitenkin ideana olisi että pitäisi olla jo HETI valmiina seuraava auto lataukseen jos joku pitää omaa autoansa parkissa latausasemalla kauemmin kuin olisi tarvetta.

93

1411

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kauppakeskusten lataus on sellainen plussa-juttu. Ei kukaan laske sen varaan autoiluaan. Peruslataus tehdään kotona ja kauppakeskuksista otetaan ilmaiset virrat jos laturi on vapaana. Ei kukaan jää odottelemaan laturin vapautumista jos kaikki on varattu. Silloin laitetaan sähköauto normaali parkkiin ja käydään kaupassa ilman lataamista.
      Hyvin yksinkertaista.

      • Anonyymi

        Eiköhän ne järeät pikalatausasemat ole maksullisia ja hinta senverran suolainen ettei niissä roikuta kuin senverran että päästään kotiin halvan sähkön ääreen.
        Esimerkiksi Helsingissä Helenin julkisten latauspaikkojen lataushinnat ovat:
        - Latauskerta pikalatauspisteellä: 0,22 €/min
        - Latauskerta keskinopealla latauspisteillä: sähkön energiamaksu 0,15 €/kWh aikaperusteinen palvelumaksu 2,0 €/h


    • Anonyymi

      Yleensä ottaen auto ladataan kotona. Harvinaista, että sitä täytyisi missään muualla ladata, ehkä kerran pari vuodessa korkeintaan.

    • Anonyymi

      Tulevaisuudessa latauspisteitä on sama määrä kuin nyt suhteutettuna sähköautojen määrään. Latauspisteet tulevat olemaan 350kW.n tehoisia superlatureita joilla parin sadan km.n sähkömäärä saadaan ladattua alle 10 minuutissa.
      Noissa tehokkaissa latureissa esim. Teslalla on iso akku johon ladataan virtaa kun autoja ei ole latauksessa, sitä sitten sitten puretaan autoon, eli kaikkea latausvirtaa ei oteta suoraan verkosta jolloin mitään hirveän suurta muuntamoa ei tarvita.

      Nyt jo Teslan superlatureilla alkaa minuuttilaskutus juoksemaan 5 minuuttia latauksen loppumisen jälkeen.

      • Anonyymi

        Julkisten latauspisteiden saatavuus ja hinnoittelu on aivan sivulauseen juttu sähköautoilijalle. Auto ladataan kotona ja julkisia maksullisia latauspisteitä käytetään vain poikkeustapauksissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Julkisten latauspisteiden saatavuus ja hinnoittelu on aivan sivulauseen juttu sähköautoilijalle. Auto ladataan kotona ja julkisia maksullisia latauspisteitä käytetään vain poikkeustapauksissa.

        Niinkö, kyllä noissa ilmaisissa roikkuu aina joku auto kiinni.
        Ruotsissa ja Norjassa ainakin tuli jonkinlainen takapotku hyvin alkaneelle sähköautobuumille kun latauspisteitä ei riitä kaikille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinkö, kyllä noissa ilmaisissa roikkuu aina joku auto kiinni.
        Ruotsissa ja Norjassa ainakin tuli jonkinlainen takapotku hyvin alkaneelle sähköautobuumille kun latauspisteitä ei riitä kaikille.

        Tottakai roikkuu, mutta se ilmainen sähkö on vain bonusta kaupassakäynnissä. Ei kukaan perusta sähköautoilua noiden julkisten latauspisteiden varaan. Varsinkaan ilmaisten sellaisten.
        Ilmainen sähkö otetaan ilolla vastaan, mutta se on vain mukava bonus. Käyttösähkö ladataan kotona.


      • Anonyymi

        " Latauspisteet tulevat olemaan 350kW.n tehoisia superlatureita joilla parin sadan km.n sähkömäärä saadaan ladattua alle 10 minuutissa."

        Ihan visualisointina 500kVA jakelumuuntaja, joka jaksaisi syöttää tuollaisen 350kW superlaturin tarvitseman tehon:

        Nimellisteho 500 kVA
        Syöttö 20.000V (20kV)
        Paino: 1648 kg
        Pituus: 1171 mm
        Leveys: 810 mm

        - - - - -

        Eli on tuon suuruusluokan tehon toimittaminen autoon varsin massiivisen järjestelyn takana. Tuo kun syöttää yhtä ainoaa Tesla....

        -Olen varsin vakuuttunut, että leijonanosa lataamisista tullaan suorittamaan kotona ja ei millään mega-tehoilla vaan tuolla suuruusluokassa pari-kolme sähkökiuasta yhteenlaskettuna; jopa pienemmillä tehoilla. Jo silloin pitää olla käytössä ns. älykäs latauksenohjaus että verkon kuormitus saadaan pysymään rajoissa.

        "Noissa tehokkaissa latureissa esim. Teslalla on iso akku johon ladataan virtaa kun autoja ei ole latauksessa, sitä sitten sitten puretaan autoon, eli kaikkea latausvirtaa ei oteta suoraan verkosta jolloin mitään hirveän suurta muuntamoa ei tarvita."

        Pystyisitkö selittään tuon edellisen jollain toisilla sanoilla. En oikein pääse kiinni ideasta?
        Korkeus: 1466 mm


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Latauspisteet tulevat olemaan 350kW.n tehoisia superlatureita joilla parin sadan km.n sähkömäärä saadaan ladattua alle 10 minuutissa."

        Ihan visualisointina 500kVA jakelumuuntaja, joka jaksaisi syöttää tuollaisen 350kW superlaturin tarvitseman tehon:

        Nimellisteho 500 kVA
        Syöttö 20.000V (20kV)
        Paino: 1648 kg
        Pituus: 1171 mm
        Leveys: 810 mm

        - - - - -

        Eli on tuon suuruusluokan tehon toimittaminen autoon varsin massiivisen järjestelyn takana. Tuo kun syöttää yhtä ainoaa Tesla....

        -Olen varsin vakuuttunut, että leijonanosa lataamisista tullaan suorittamaan kotona ja ei millään mega-tehoilla vaan tuolla suuruusluokassa pari-kolme sähkökiuasta yhteenlaskettuna; jopa pienemmillä tehoilla. Jo silloin pitää olla käytössä ns. älykäs latauksenohjaus että verkon kuormitus saadaan pysymään rajoissa.

        "Noissa tehokkaissa latureissa esim. Teslalla on iso akku johon ladataan virtaa kun autoja ei ole latauksessa, sitä sitten sitten puretaan autoon, eli kaikkea latausvirtaa ei oteta suoraan verkosta jolloin mitään hirveän suurta muuntamoa ei tarvita."

        Pystyisitkö selittään tuon edellisen jollain toisilla sanoilla. En oikein pääse kiinni ideasta?
        Korkeus: 1466 mm

        Ilmeisesti tuolla "isolla akulla" tarkoitettiin että latusasemalla on suuri akusto jota ladataan verkkovirralla hitaasti ja kun siihen akustoon kytketään pikaladattava auto, latausteho otetaan siitä latausaseman akusta eikä sähköverkosta. Akusto pitäisi olla todella suuri jotta sillä pystyttäisiin lataamaan useampi pikaladattava auto päivässä. Esimerkiksi yöllä aseman pitäisi olla suljettu jotta sinä aikana voitaisiin ladata aseman suuri akusto täyteen sähköverkosta ilman älyttömän suurta liittymistehoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti tuolla "isolla akulla" tarkoitettiin että latusasemalla on suuri akusto jota ladataan verkkovirralla hitaasti ja kun siihen akustoon kytketään pikaladattava auto, latausteho otetaan siitä latausaseman akusta eikä sähköverkosta. Akusto pitäisi olla todella suuri jotta sillä pystyttäisiin lataamaan useampi pikaladattava auto päivässä. Esimerkiksi yöllä aseman pitäisi olla suljettu jotta sinä aikana voitaisiin ladata aseman suuri akusto täyteen sähköverkosta ilman älyttömän suurta liittymistehoa.

        "Ilmeisesti tuolla "isolla akulla..."

        Ahaa... kuin vesitorniperiaate!
        Eli pienellä keskimääräisellä "virtaamalla" ajetaan vesitorni (tässä latausaseman akku) täyteen, josta sitten kyetään hyvinkin suuret kuormitushuiput ottamaan lyhytaikaisesti.

        En ollut kuullutkaan latausasemien omista akustoista, mutta idea olisi kyllä teknisesti ok kerran Tesla mm. nielee pikalatauksessa DC-tasavirtaa. Vaihtosähköllä varastointi olisikin mutkikkaampi juttu, mutta ei missään nimessä mahdoton.
        Tuolla kyettäisiin syötävän verkon kuormitusta tasaamaan valtavasti, kuin älykkäällä latauksen ohjauksella. Kuten tunnettua, siirtoverkon mitoituksessa huippukuorman määrä vaikuttaa jyrkästi perustamiskustannuksiin ja tasaamalla "välivarastosta" huipputehoa ei huipputehon tarvetta tarvitse kokonaan tuoda suorana siirtosysteemin läpi.

        Selkis!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ilmeisesti tuolla "isolla akulla..."

        Ahaa... kuin vesitorniperiaate!
        Eli pienellä keskimääräisellä "virtaamalla" ajetaan vesitorni (tässä latausaseman akku) täyteen, josta sitten kyetään hyvinkin suuret kuormitushuiput ottamaan lyhytaikaisesti.

        En ollut kuullutkaan latausasemien omista akustoista, mutta idea olisi kyllä teknisesti ok kerran Tesla mm. nielee pikalatauksessa DC-tasavirtaa. Vaihtosähköllä varastointi olisikin mutkikkaampi juttu, mutta ei missään nimessä mahdoton.
        Tuolla kyettäisiin syötävän verkon kuormitusta tasaamaan valtavasti, kuin älykkäällä latauksen ohjauksella. Kuten tunnettua, siirtoverkon mitoituksessa huippukuorman määrä vaikuttaa jyrkästi perustamiskustannuksiin ja tasaamalla "välivarastosta" huipputehoa ei huipputehon tarvetta tarvitse kokonaan tuoda suorana siirtosysteemin läpi.

        Selkis!

        Tuohan tekisi rahaa on sähköauton lataajia tai ei!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ilmeisesti tuolla "isolla akulla..."

        Ahaa... kuin vesitorniperiaate!
        Eli pienellä keskimääräisellä "virtaamalla" ajetaan vesitorni (tässä latausaseman akku) täyteen, josta sitten kyetään hyvinkin suuret kuormitushuiput ottamaan lyhytaikaisesti.

        En ollut kuullutkaan latausasemien omista akustoista, mutta idea olisi kyllä teknisesti ok kerran Tesla mm. nielee pikalatauksessa DC-tasavirtaa. Vaihtosähköllä varastointi olisikin mutkikkaampi juttu, mutta ei missään nimessä mahdoton.
        Tuolla kyettäisiin syötävän verkon kuormitusta tasaamaan valtavasti, kuin älykkäällä latauksen ohjauksella. Kuten tunnettua, siirtoverkon mitoituksessa huippukuorman määrä vaikuttaa jyrkästi perustamiskustannuksiin ja tasaamalla "välivarastosta" huipputehoa ei huipputehon tarvetta tarvitse kokonaan tuoda suorana siirtosysteemin läpi.

        Selkis!

        Muskin kuningasidea on ollut alusta asti luoda akuista bufferi sähköverkkoon. Ostaa sähköä halvalla ja myydä kalliilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti tuolla "isolla akulla" tarkoitettiin että latusasemalla on suuri akusto jota ladataan verkkovirralla hitaasti ja kun siihen akustoon kytketään pikaladattava auto, latausteho otetaan siitä latausaseman akusta eikä sähköverkosta. Akusto pitäisi olla todella suuri jotta sillä pystyttäisiin lataamaan useampi pikaladattava auto päivässä. Esimerkiksi yöllä aseman pitäisi olla suljettu jotta sinä aikana voitaisiin ladata aseman suuri akusto täyteen sähköverkosta ilman älyttömän suurta liittymistehoa.

        Teslalla on jo jopa siirrettävä pikalatausasema joka sisältää akkukontin rekan lavalla, myös tuuli/aurinkovoimaloille on akkukontteja varaamaan sähköä sille ajalle jolloin energiaa ei voimalasta tule.
        https://thedriven.io/2019/12/02/tesla-deploys-mobile-ev-superchargers-powered-by-new-megapack-battery/
        Siksi mm. Anttosen puheet vedystä jota tehtäisiin esim. aurinkovoiman ylijäämäsähköstä ei ole enää tätä päivää koska akkuun varastointi on miltei häviötöntä kun taas vedyn valmistamisen hyötysuhde on 20%, vedystä sähköksi muuttamisesta puhumattakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teslalla on jo jopa siirrettävä pikalatausasema joka sisältää akkukontin rekan lavalla, myös tuuli/aurinkovoimaloille on akkukontteja varaamaan sähköä sille ajalle jolloin energiaa ei voimalasta tule.
        https://thedriven.io/2019/12/02/tesla-deploys-mobile-ev-superchargers-powered-by-new-megapack-battery/
        Siksi mm. Anttosen puheet vedystä jota tehtäisiin esim. aurinkovoiman ylijäämäsähköstä ei ole enää tätä päivää koska akkuun varastointi on miltei häviötöntä kun taas vedyn valmistamisen hyötysuhde on 20%, vedystä sähköksi muuttamisesta puhumattakaan.

        Anttosen puheet on mitä on, kaverilla on oma lehmä ojassa. Kyllä Anttonenkin tajuaa, ettei power-to-X:llä ole tulevaisuutta tiettyjä pieniä markkinarakoja lukuunottamatta. Akut kun nelinkertaisesti pesevät hyötysuhteessa P2X:n. Ainakin hän on jo myöntänyt biopolttoaineiden olevan epäkäytännöllisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Latauspisteet tulevat olemaan 350kW.n tehoisia superlatureita joilla parin sadan km.n sähkömäärä saadaan ladattua alle 10 minuutissa."

        Ihan visualisointina 500kVA jakelumuuntaja, joka jaksaisi syöttää tuollaisen 350kW superlaturin tarvitseman tehon:

        Nimellisteho 500 kVA
        Syöttö 20.000V (20kV)
        Paino: 1648 kg
        Pituus: 1171 mm
        Leveys: 810 mm

        - - - - -

        Eli on tuon suuruusluokan tehon toimittaminen autoon varsin massiivisen järjestelyn takana. Tuo kun syöttää yhtä ainoaa Tesla....

        -Olen varsin vakuuttunut, että leijonanosa lataamisista tullaan suorittamaan kotona ja ei millään mega-tehoilla vaan tuolla suuruusluokassa pari-kolme sähkökiuasta yhteenlaskettuna; jopa pienemmillä tehoilla. Jo silloin pitää olla käytössä ns. älykäs latauksenohjaus että verkon kuormitus saadaan pysymään rajoissa.

        "Noissa tehokkaissa latureissa esim. Teslalla on iso akku johon ladataan virtaa kun autoja ei ole latauksessa, sitä sitten sitten puretaan autoon, eli kaikkea latausvirtaa ei oteta suoraan verkosta jolloin mitään hirveän suurta muuntamoa ei tarvita."

        Pystyisitkö selittään tuon edellisen jollain toisilla sanoilla. En oikein pääse kiinni ideasta?
        Korkeus: 1466 mm

        Mikäs tuossa on ongelmana?
        Minkälaista letkua tuo virta vaatii? Saattaa olla aika monta amppeeria ja aika jäykkä kaapeli? En ihan oikeasti tiedä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs tuossa on ongelmana?
        Minkälaista letkua tuo virta vaatii? Saattaa olla aika monta amppeeria ja aika jäykkä kaapeli? En ihan oikeasti tiedä.

        Tuo 350kW laturi syöttää 900 voltin jännitteellä jolloin virta on n. 388 amppeeria.
        Tuota vastaanottaa tänään muistaakseni ainoastaan porsche taygan.
        Esim. Teslan nykyiset superlaturit syöttävät 400V /375A.
        Teslan superlaturissa on johto suunnilleen saman paksuinen kuin bensaletku huoltoasemalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teslalla on jo jopa siirrettävä pikalatausasema joka sisältää akkukontin rekan lavalla, myös tuuli/aurinkovoimaloille on akkukontteja varaamaan sähköä sille ajalle jolloin energiaa ei voimalasta tule.
        https://thedriven.io/2019/12/02/tesla-deploys-mobile-ev-superchargers-powered-by-new-megapack-battery/
        Siksi mm. Anttosen puheet vedystä jota tehtäisiin esim. aurinkovoiman ylijäämäsähköstä ei ole enää tätä päivää koska akkuun varastointi on miltei häviötöntä kun taas vedyn valmistamisen hyötysuhde on 20%, vedystä sähköksi muuttamisesta puhumattakaan.

        Aurinko ei lataa, kuin tietthnä ajankohtana meidän leveys asteilla. Vedyllä voidaan tuottaa sähköä koska vaan....eikös anttosella/Ohisalon äijä vedä isoa tuulipuisto hanketta Lapissa, meinaavat raiskata lappalaisten maat.


    • Anonyymi

      pulttaa skodaan 100m kaapelikelan ja vetää kauempaa piuhan latauspaikkaan

    • Anonyymi

      Jos latausasemia ei lisätä rajusti, niin silloin sähköauton hankkivat vain ne ketkä voivat ladata kotona autoja. Muut ajavat sitten saastuttavilla bensaautoilla.

      • Anonyymi

        90% suomalaisista autoilijoista voisivat ladata autonsa omalla parkkipaikallaan, ei puutu kuin yhteispeliä ja kateuden voittamista taloyhtiöiden osakkailta. Latausmahdollisuus taloyhtiöissä on loppupeleissä kaikkien etu, myös autottomien asunnon arvon nousun myötä.


      • Anonyymi

        Nyt olet menossa pers edellä puuhun. Sähköautolla ajaminen perustuu nyt ja tulevaisuudessa kotona lataamiseen. julkiset latauspisteet ovat vain satunnaiseen käyttöön.
        Ensimmäinen aalto sähköautoilijoita on omakotieläjiä ja rivariyhtiöiden porukkaa. Niitä riittää satoja tuhansia tässä maassa.
        Kerrostalojen asukkaat tulevat jälkijunassa jo nyt valtiovalta on laatimassa lakia joka estää jarrumiesten toiminnan taloyhtiöissä ja kieltää taloyhtiön estämästä osakkaan rakentamasta latauspaikan itselleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt olet menossa pers edellä puuhun. Sähköautolla ajaminen perustuu nyt ja tulevaisuudessa kotona lataamiseen. julkiset latauspisteet ovat vain satunnaiseen käyttöön.
        Ensimmäinen aalto sähköautoilijoita on omakotieläjiä ja rivariyhtiöiden porukkaa. Niitä riittää satoja tuhansia tässä maassa.
        Kerrostalojen asukkaat tulevat jälkijunassa jo nyt valtiovalta on laatimassa lakia joka estää jarrumiesten toiminnan taloyhtiöissä ja kieltää taloyhtiön estämästä osakkaan rakentamasta latauspaikan itselleen.

        Taloyhtiössämme tehtiin jo viime vuonna kysely kuka aikoo lähivuosina hankkia sähköauton. Nykyisellä pysäköintijärjestelmällä niiden lataaminen ei tule onnistumaan. Taloyhtiömme parkkialue on neljän taloyhtiön yhteinen ja siellä on noin sata tolppapaikkaa (osa katoksessa). Vain yhdella katospaikalle on ilmeisesti paikan käyttäjän tilauksesta tehty sähköauton hidaslatauspaikka. Tolppapaikkojen sähkönkäyttö on jo nyt rajoitettu kellokytkimin 2 tunnin kertakäyttöön ja kahden ruudun (yksi tolppa) maksimi virrankulutus rajoitettu 16 amppeeriin. Sähköautoja ei pystytä siis lataamaan nykyrakenteella ja ilmeisesti taloyhtiöt miettivät voidaanko mitenkään taata tulevien määräysten mukaista latausmahdollisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taloyhtiössämme tehtiin jo viime vuonna kysely kuka aikoo lähivuosina hankkia sähköauton. Nykyisellä pysäköintijärjestelmällä niiden lataaminen ei tule onnistumaan. Taloyhtiömme parkkialue on neljän taloyhtiön yhteinen ja siellä on noin sata tolppapaikkaa (osa katoksessa). Vain yhdella katospaikalle on ilmeisesti paikan käyttäjän tilauksesta tehty sähköauton hidaslatauspaikka. Tolppapaikkojen sähkönkäyttö on jo nyt rajoitettu kellokytkimin 2 tunnin kertakäyttöön ja kahden ruudun (yksi tolppa) maksimi virrankulutus rajoitettu 16 amppeeriin. Sähköautoja ei pystytä siis lataamaan nykyrakenteella ja ilmeisesti taloyhtiöt miettivät voidaanko mitenkään taata tulevien määräysten mukaista latausmahdollisuutta.

        Eihän niitä latauspaikkoja kannata heti rakentaa jokaiselle paikalle vaan tarpeen mukaan. Saattaa tulla halvemmaksi jos ei ala sepittämään nykyistä sähköjärjestelmää autolatureiden perusteella vaan jättää nykyinen syteemi sellaiseksi kuin se on ja rakentaa rinnalle autolatureita varten oma sähkönsyöttö.
        Silloin jäärätkin ymmärtävät että hän ei voi joutua maksamaan sähköautojen lataamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän niitä latauspaikkoja kannata heti rakentaa jokaiselle paikalle vaan tarpeen mukaan. Saattaa tulla halvemmaksi jos ei ala sepittämään nykyistä sähköjärjestelmää autolatureiden perusteella vaan jättää nykyinen syteemi sellaiseksi kuin se on ja rakentaa rinnalle autolatureita varten oma sähkönsyöttö.
        Silloin jäärätkin ymmärtävät että hän ei voi joutua maksamaan sähköautojen lataamista.

        Kyllä markkinatalous hoitaa homman arvonaleneman kautta. Jos asunnossa ei ole latausmahdollisuutta, ei siellä ole pidemmän päälle asukastakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        90% suomalaisista autoilijoista voisivat ladata autonsa omalla parkkipaikallaan, ei puutu kuin yhteispeliä ja kateuden voittamista taloyhtiöiden osakkailta. Latausmahdollisuus taloyhtiöissä on loppupeleissä kaikkien etu, myös autottomien asunnon arvon nousun myötä.

        No ei todellakaan 90% pysty lataamaan sähkistä kotonaan.
        Kerrostalojen parkkipaikoilla ei ole kaikille pistoke paikkaa ja talvella niissä on autoja joita lämmitetään ja jotkut yrittää samalla ladata, eipä riitä paukut keskuksissa ja kaapelit hehkuu vastuksina.
        Uusissa kerrostaloyhtiöissä ei ole edes autopaikkoja kuin muutamille asukkaille, koska laki ei enää paikkoja velvoita rakentaa.
        Kyllä se on vielä pitkät taistelut ja miekkailut, että 90% autoilijoita pystyy lataamaan autonsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taloyhtiössämme tehtiin jo viime vuonna kysely kuka aikoo lähivuosina hankkia sähköauton. Nykyisellä pysäköintijärjestelmällä niiden lataaminen ei tule onnistumaan. Taloyhtiömme parkkialue on neljän taloyhtiön yhteinen ja siellä on noin sata tolppapaikkaa (osa katoksessa). Vain yhdella katospaikalle on ilmeisesti paikan käyttäjän tilauksesta tehty sähköauton hidaslatauspaikka. Tolppapaikkojen sähkönkäyttö on jo nyt rajoitettu kellokytkimin 2 tunnin kertakäyttöön ja kahden ruudun (yksi tolppa) maksimi virrankulutus rajoitettu 16 amppeeriin. Sähköautoja ei pystytä siis lataamaan nykyrakenteella ja ilmeisesti taloyhtiöt miettivät voidaanko mitenkään taata tulevien määräysten mukaista latausmahdollisuutta.

        Rakentakaa parkkipaikalle uusi erillinen sähköpääkeskus ja kaapelointi 10 ruutuun siinä vieressä. Mitoitus ja paikanvalinta niin että pystytte helposti laajentamaan kaapelointia 5-10 latausaseman pompseissa kun tarvetta tulee. Osakas saa asentaa omalla kustannuksellaan latausaseman tällaiseen sähköautoille tarkoitettuun parkkiruutuun. Jääriä voi suostutella sillä että laittaa näille "latausruuduille" korkeamman kuukausimaksun jota kautta peritään pikkuhiljaa pois tämä perusinvestointi.
        Tuollaisen alkukustannukset on aivan hiluja verrattuna putki- tai julkisivuremppaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei todellakaan 90% pysty lataamaan sähkistä kotonaan.
        Kerrostalojen parkkipaikoilla ei ole kaikille pistoke paikkaa ja talvella niissä on autoja joita lämmitetään ja jotkut yrittää samalla ladata, eipä riitä paukut keskuksissa ja kaapelit hehkuu vastuksina.
        Uusissa kerrostaloyhtiöissä ei ole edes autopaikkoja kuin muutamille asukkaille, koska laki ei enää paikkoja velvoita rakentaa.
        Kyllä se on vielä pitkät taistelut ja miekkailut, että 90% autoilijoita pystyy lataamaan autonsa.

        90% on kyllä yläkanttiin mutta ei paljon. Käytännössä kaikilla niillä joilla on oma parkkiruutu pystyy rakentamaan latauksen itselleen. Ainoa ulkopuolelle jäävä ryhmä on kadunvarsiparkkeeraajat.
        Heille Helenit, Nesteet, Shellit ja Fortumit rakentavat varmasti latauspaikkoja rahankiilto silmissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        90% on kyllä yläkanttiin mutta ei paljon. Käytännössä kaikilla niillä joilla on oma parkkiruutu pystyy rakentamaan latauksen itselleen. Ainoa ulkopuolelle jäävä ryhmä on kadunvarsiparkkeeraajat.
        Heille Helenit, Nesteet, Shellit ja Fortumit rakentavat varmasti latauspaikkoja rahankiilto silmissä.

        Nykytekniikalla olemassa oleville tolppapaikoille ei pystytä rakentamaan kuin muutama sähköautojen hidaslatauspaikka. Parkkialueiden sähkönsyöttö perustuu tiukkaan vuorotteluun. Oletetaan että kaikki tolpanomistajat lämmitä autojaan yhtäaikaa jolloin runkosyöttö pääkeskukselta ja sen ryhmäsulakkeet kestävät kuorman. Muutaman kymmenen paikan parkkialueella sähköverkko kestää alle puoli tusinaa sähköautoa hidaslatauksessa koko yön, mutta sitten ei saa olla kovin monta polttisautoa moottorilämmityksessä (sisätilalämmitys kiellettynä).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän niitä latauspaikkoja kannata heti rakentaa jokaiselle paikalle vaan tarpeen mukaan. Saattaa tulla halvemmaksi jos ei ala sepittämään nykyistä sähköjärjestelmää autolatureiden perusteella vaan jättää nykyinen syteemi sellaiseksi kuin se on ja rakentaa rinnalle autolatureita varten oma sähkönsyöttö.
        Silloin jäärätkin ymmärtävät että hän ei voi joutua maksamaan sähköautojen lataamista.

        Tila loppuu yleensä kesken, jo nyt koko käytettävissä oleva piha-alue on parkkipaikkoina, eikä kaikille asukkaille ole tolppapaikkaa. Jouduttaisiin siis pakostakin muuttamaan osa tolpista sähköautojen latauspaikoiksi omalla pääkeskuksellaan ja erillisveloituksella käyttäjiltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykytekniikalla olemassa oleville tolppapaikoille ei pystytä rakentamaan kuin muutama sähköautojen hidaslatauspaikka. Parkkialueiden sähkönsyöttö perustuu tiukkaan vuorotteluun. Oletetaan että kaikki tolpanomistajat lämmitä autojaan yhtäaikaa jolloin runkosyöttö pääkeskukselta ja sen ryhmäsulakkeet kestävät kuorman. Muutaman kymmenen paikan parkkialueella sähköverkko kestää alle puoli tusinaa sähköautoa hidaslatauksessa koko yön, mutta sitten ei saa olla kovin monta polttisautoa moottorilämmityksessä (sisätilalämmitys kiellettynä).

        Paikkojen kokonaismäärää on turha kasvattaa. Riittää kun ne uudelleenjärjestää niin että ryhmittää uudet latauspaikat sopivaan paikkaan ja rakentaa niille paikoille riittävän virransyötön. Nuo uudet latauspaikat voisi vaikka laittaa "huonoon mestaan" jolloin niiden omistajat vaihtaisivat ne mielellään parempiin ruutuun.
        Vanhalle sähköjärjestelmälle ei tarvitse tehdä mitään eikä varmaan monessa tapauksessa kannatakaan tehdä. Usein vanhan "remppaaminen" on kalliimpaa kuin uuden rakentaminen. Koskee varmaan myös sähköjärjestelmiä.

        Kannattaa joskus ajatella useampi kuin yksi vaihtoehto toteuttaa tällaisia projekteja.Nykyisen järjestelmän päivittäminen ei ole ainoa vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykytekniikalla olemassa oleville tolppapaikoille ei pystytä rakentamaan kuin muutama sähköautojen hidaslatauspaikka. Parkkialueiden sähkönsyöttö perustuu tiukkaan vuorotteluun. Oletetaan että kaikki tolpanomistajat lämmitä autojaan yhtäaikaa jolloin runkosyöttö pääkeskukselta ja sen ryhmäsulakkeet kestävät kuorman. Muutaman kymmenen paikan parkkialueella sähköverkko kestää alle puoli tusinaa sähköautoa hidaslatauksessa koko yön, mutta sitten ei saa olla kovin monta polttisautoa moottorilämmityksessä (sisätilalämmitys kiellettynä).

        "Nykytekniikalla olemassa oleville tolppapaikoille ei pystytä rakentamaan kuin muutama sähköautojen hidaslatauspaikka."

        Ei pidä paikkaansa. Miksi parkkisähkö pystyy käyttämään vanhaa olemassa olevaa infraa?
        Vastaus. Hallittu kuormanjako. Ei ole nykytekniikalla edes vaikeaa.

        https://www.parkkisahko.fi/asuinkiinteistot

        Tahdosta, oletuksista ja tietämättömyydestä johtuu suurin osa taloyhtiöiden latausongelmista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nykytekniikalla olemassa oleville tolppapaikoille ei pystytä rakentamaan kuin muutama sähköautojen hidaslatauspaikka."

        Ei pidä paikkaansa. Miksi parkkisähkö pystyy käyttämään vanhaa olemassa olevaa infraa?
        Vastaus. Hallittu kuormanjako. Ei ole nykytekniikalla edes vaikeaa.

        https://www.parkkisahko.fi/asuinkiinteistot

        Tahdosta, oletuksista ja tietämättömyydestä johtuu suurin osa taloyhtiöiden latausongelmista.

        " Miksi parkkisähkö pystyy käyttämään vanhaa olemassa olevaa infraa?"

        -Pystyy ja pystyy. Jos lämmitystolpparivistö on mitoitettu 500W lohkolämmittimien mukaisesti niin ylimääräsitä resurssia ei tahdo riittää enää täyssähköautojen lataamiseen muuten kuin päivisin ja sydänyön tunteina. Hybrideille se usein riittääkin, varsinkin alkuvaiheen ratkaisuksi.

        Kuten tiedetään, todella monessa varsinkin vanhemmassa kerrostalossa autopaikoilla on sisätilalämmitinkielto ja se yleensä kielii nuukaillen tehdystä sähkönsyöttömitoituksesta.

        Mutta periaatteessa mainitsemallasi hallitulla kuorman jaolla tai "älykkäällä latauksella" tms. kyetään nousujohdosta puristamaan oleellisesti enemmän kilowattitunteja vuorokauden aikana verrattuna raakaan huipputehon rajoitukseen, kuten sisälämppärikiellossa on kyse.

        Mutta ei yhtään enempää, kuin nousun sulakesuojaus antaa myöten, ei sekään rajaansa enempää veny.

        5x6mm-neliö norminousu 25A varokkeiden perässä:

        400V x 25A sulake x 1,73 x 0,9 x 24h = noin 374kWh vuorokauden aikana jolla 20kwh/100km täyssähköautot siis ajelisivat lähes 2.000km. Lukemasta pitää luonnollisesti vähentää sekä sähkäautojen että polttisautojen lämmittämiseen käytetyt kilowattitunnit.

        Meniköhän oikein?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Miksi parkkisähkö pystyy käyttämään vanhaa olemassa olevaa infraa?"

        -Pystyy ja pystyy. Jos lämmitystolpparivistö on mitoitettu 500W lohkolämmittimien mukaisesti niin ylimääräsitä resurssia ei tahdo riittää enää täyssähköautojen lataamiseen muuten kuin päivisin ja sydänyön tunteina. Hybrideille se usein riittääkin, varsinkin alkuvaiheen ratkaisuksi.

        Kuten tiedetään, todella monessa varsinkin vanhemmassa kerrostalossa autopaikoilla on sisätilalämmitinkielto ja se yleensä kielii nuukaillen tehdystä sähkönsyöttömitoituksesta.

        Mutta periaatteessa mainitsemallasi hallitulla kuorman jaolla tai "älykkäällä latauksella" tms. kyetään nousujohdosta puristamaan oleellisesti enemmän kilowattitunteja vuorokauden aikana verrattuna raakaan huipputehon rajoitukseen, kuten sisälämppärikiellossa on kyse.

        Mutta ei yhtään enempää, kuin nousun sulakesuojaus antaa myöten, ei sekään rajaansa enempää veny.

        5x6mm-neliö norminousu 25A varokkeiden perässä:

        400V x 25A sulake x 1,73 x 0,9 x 24h = noin 374kWh vuorokauden aikana jolla 20kwh/100km täyssähköautot siis ajelisivat lähes 2.000km. Lukemasta pitää luonnollisesti vähentää sekä sähkäautojen että polttisautojen lämmittämiseen käytetyt kilowattitunnit.

        Meniköhän oikein?

        Kannattaako koko taloyhtiön sähköjärjestelmää alkaa päivittämään muutaman latausaseman takia? Eikö olisi yksinkertaisempaa ja halvempaa rakentaa latauspaikolille oma uusi sähkönsyöttö ilman vanhan järjestelmn rassaamista ja purkka/rautalankavirityksiä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaako koko taloyhtiön sähköjärjestelmää alkaa päivittämään muutaman latausaseman takia? Eikö olisi yksinkertaisempaa ja halvempaa rakentaa latauspaikolille oma uusi sähkönsyöttö ilman vanhan järjestelmn rassaamista ja purkka/rautalankavirityksiä

        "Kannattaako koko taloyhtiön sähköjärjestelmää alkaa päivittämään..."

        Käsittääkseni tuo riippuu aivan pahuksen monesta eri osatekijästä kuten esim...

        -Mikä on tilanne taloyhtiön pääkeskuksessa? Riittääkö pääsulake, onko vapaita riittävän suurinimellisvirtaisia lähtöjä, riittääkö taloyhtiösyöttö, riittääkö keskuksen nimellisvirta siihen, kun pitää pääsulakkeen kokoa kasvattaa alkuperäisestä kattamaan täyssähköautojen latausta. Jne, en edes taida muistaa kaikkia muuttujia.

        -Jos vastaus on kaikkiin "kyllä riittää" niin silloin ymmärtääkseni selvitään kaikista pienimmillä investoinneilla. Jos ampeerit ym. listan asiat riittävät, saattaa tulla tilanne kuten meillä, ettei keskuksessa ole kuitenkaan vapaana syöttöä lataussysteemiä varten. Silloin selviää kuitenkin keskuslaajennuksella ja suhteellisen pienillä kahvirahoilla.

        Kysymyksesi on tavattoman laaja ja monimutkainen kokonaisuus johon lisäksi vaikuttaa muutkin kuin puhtaasti sähkötekniset asiat. Esimerkiksi ennuste, miten tarve lataussähkölle kasvaa ja selvitäänkö ensi alkuun väliaikaisratkaisuilla. Esimerkiksi putkiremonteissa on kannattavaa uusia samalla kiinteistön sähkönsyötöt pääkeskus mukaan lukien kokonaan, sähköverkoillakin on oma järkevä käyttöikänsä. Jos arvioidaan, että kymmenen vuoden kuluttua putkiremontti koittaa, niin silloin saattaa kannattaa sinnitellä suurten sähköuudistusten sijasta sellaisilla ratkaisuilla, joilla selvitään sinne asti.

        Miten tähän kaikkeen niveltyy ajatus kokonaan uudesta sähköliittymästä ja jakeluverkosta lataussähkölle?

        -Taisi juuri muuttuvien kombinaatioiden määrä nousta noin miljoonaan…eli vanha hokema siitä, että jokainen tapaus on yksilöllinen pitää varmasti paikkansa.

        Suosittelen latauskartoituksen teettämistä ja vielä ohjattuna taloyhtiön tulevaisuuden suunnitelmien ja ennusteiden pohjalta. Se selvittää aivan hemmetikseen ainakin ihan noita perustavan laatuisia asioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kannattaako koko taloyhtiön sähköjärjestelmää alkaa päivittämään..."

        Käsittääkseni tuo riippuu aivan pahuksen monesta eri osatekijästä kuten esim...

        -Mikä on tilanne taloyhtiön pääkeskuksessa? Riittääkö pääsulake, onko vapaita riittävän suurinimellisvirtaisia lähtöjä, riittääkö taloyhtiösyöttö, riittääkö keskuksen nimellisvirta siihen, kun pitää pääsulakkeen kokoa kasvattaa alkuperäisestä kattamaan täyssähköautojen latausta. Jne, en edes taida muistaa kaikkia muuttujia.

        -Jos vastaus on kaikkiin "kyllä riittää" niin silloin ymmärtääkseni selvitään kaikista pienimmillä investoinneilla. Jos ampeerit ym. listan asiat riittävät, saattaa tulla tilanne kuten meillä, ettei keskuksessa ole kuitenkaan vapaana syöttöä lataussysteemiä varten. Silloin selviää kuitenkin keskuslaajennuksella ja suhteellisen pienillä kahvirahoilla.

        Kysymyksesi on tavattoman laaja ja monimutkainen kokonaisuus johon lisäksi vaikuttaa muutkin kuin puhtaasti sähkötekniset asiat. Esimerkiksi ennuste, miten tarve lataussähkölle kasvaa ja selvitäänkö ensi alkuun väliaikaisratkaisuilla. Esimerkiksi putkiremonteissa on kannattavaa uusia samalla kiinteistön sähkönsyötöt pääkeskus mukaan lukien kokonaan, sähköverkoillakin on oma järkevä käyttöikänsä. Jos arvioidaan, että kymmenen vuoden kuluttua putkiremontti koittaa, niin silloin saattaa kannattaa sinnitellä suurten sähköuudistusten sijasta sellaisilla ratkaisuilla, joilla selvitään sinne asti.

        Miten tähän kaikkeen niveltyy ajatus kokonaan uudesta sähköliittymästä ja jakeluverkosta lataussähkölle?

        -Taisi juuri muuttuvien kombinaatioiden määrä nousta noin miljoonaan…eli vanha hokema siitä, että jokainen tapaus on yksilöllinen pitää varmasti paikkansa.

        Suosittelen latauskartoituksen teettämistä ja vielä ohjattuna taloyhtiön tulevaisuuden suunnitelmien ja ennusteiden pohjalta. Se selvittää aivan hemmetikseen ainakin ihan noita perustavan laatuisia asioita.

        Just näin. Aina on olemassa useampi vaihtoehto toteuttaa päivitys. Ei pidä olla putkinäköinen.


    • Anonyymi

      "Jos latausasemia ei lisätä rajusti, niin silloin sähköauton hankkivat vain ne ketkä voivat ladata kotona autoja. Muut ajavat sitten saastuttavilla bensaautoilla."

      No shit Sherlock. Ja tämä valkeni sulle vasta nyt?
      Sähköauton seuraavat kymmenen vuotta menee siihen että kotilatausmahdollisuuden omaavat ostavat sähköautoja ja muut miettivät miten tuohon junaan pääsisisi mukaan.
      Valtiovalta motivoi tätä miettivää sakkia kunnon käyttömaksuilla.

      • Anonyymi

        "bensaautoilla", hm.. mitäköhän noi on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "bensaautoilla", hm.. mitäköhän noi on?

        Löysit typon. On se fiksu. Olen kunnioituksesta mykkänä.


    • Anonyymi

      Jos Tesla 3 ongelmista voi vetää johtopäätöksiä, niin jonot korjaamoille tulevat olemaan pitkiä.

    • Anonyymi

      Ehkä joku päivä itseajavat autot ratkaisevat tämän ongelman lopullisesti. Käyvät yöllä lataamassa itsensä jossain muualla, ja ajavat takaisin ennen aamua. Ehkä tämä on todellisuutta 10 vuoden päästä. Ehkä 20.

      • Anonyymi

        Tuota kutsutaan taksiksi :-)


      • Anonyymi

        Autonomiset autot romahduttavat liikenteessä olevien autojen määrään. Sen takia autotehtaat haluavat epätoivoisesti operaattoreiksi ja pois pelkästä autonvalmistajan roolista.
        Hyvin harvan kannattaa kohta omistaa autoa vaan kuluttajat käyttävät autoa poolista ja maksavat vain sen käytöstä. Sähköauton on ylivoimainen tuohon tehtävään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota kutsutaan taksiksi :-)

        Taksissa on kallis resurssi eli kuski jolle pitää maksaa palkkaa. Aika ero kustannuksissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taksissa on kallis resurssi eli kuski jolle pitää maksaa palkkaa. Aika ero kustannuksissa.

        Paljonko se autonomisen auton Suomen oloissa toimimaton tekniikka maksaa ja kuka tuomitaan sen törkeästä liikenteen vaarantamisesta ja kuoleman tuottamuksesta korvauksiin ja vankilaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taksissa on kallis resurssi eli kuski jolle pitää maksaa palkkaa. Aika ero kustannuksissa.

        Taksi on liikkumispalvelu mikä mahdollistaa siirtymien haluttujen pisteiden välillä ilman kanssamatkustajia. Ei siihen välttämättä kuljettaja liity mitenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taksi on liikkumispalvelu mikä mahdollistaa siirtymien haluttujen pisteiden välillä ilman kanssamatkustajia. Ei siihen välttämättä kuljettaja liity mitenkään.

        En ole vielä nähnyt taksin liikkuvan ilman kuljettajaa enkä tiedä että kukan ajaisi taksia ilmaiseksi.
        Autoniominen auto tekee taksin homman mutta ilman kuljettajan tuomaa kustannusta.


    • Anonyymi

      siellä ne VW konsernin autoilla ajavat tuskailee

      tojotasta heilutamma terveisii

      • Anonyymi

        Voitte te heilutella tienposkessa, kun bensa on lopussa ja bensa-asemia ei enää ole.


    • Anonyymi

      Toiset latausjonoissa, toiset leipäjonoissa.

    • Anonyymi

      Sähkötroikan räplääjät joka päivä venyttelee kaapeleitaan. voe surkeus mitä touhuu. ei ikinä söhköautoo suomen siperian kaltaisille maanteille.

    • Anonyymi

      Tämä keskustelu meni nyt sivuraiteelle kun piti alunperin pohtia kun pikalatausasemat ruuhkautuvat, niin miten sen ongelmat ratkotaan.

      Kyllä, olen samaa mieltä että sähköauton hankkinut lataa autonsa kotona ja hänellä on siihen helppo mahdollisuus, sillä ei hän muuten sähköautoa hankkisi vaan polttiksen. Mutta jos edes muutaman kerran vuodessa pitää mennä (reilusti) kuntarajansa ulkopuolelle jolloin ajokilometrit eivät riitäkkään edestakaiseen reissuun ja jossain on ladattava sitä sähköautoa, jolloin pikalatausasemalle tulee kysyntää. Vaikka pikalatausasemien ruuhkautuminen ei ole tätä päivää vielä, niin ehkä 10v päästä on? Pikalatausasemien kysyntä tulee nousemaan tulevaisuudessa ellei akkutekniikassa tule jotain läpimurtoa että pystyy ajamaan 1000km päivässä ja lataus tyhjästä täyteen vain 2 tuntia.

      Joten MITEN pikalatausasemien ruuhkautuminen ja ruuhkien purkaminen RATKAISTAAN?

      • Anonyymi

        "Vaikka pikalatausasemien ruuhkautuminen ei ole tätä päivää vielä, niin ehkä 10v päästä on?Joten MITEN pikalatausasemien ruuhkautuminen ja ruuhkien purkaminen RATKAISTAAN?"

        Haluat ratkaisun ongelmaan jota ei ole olemassa. Ongelmaan joka ehkä tulisi joskus 10 vuoden päästä.
        Nyt purskahti pieni hymy täällä päässä.


      • Anonyymi

        "Joten MITEN pikalatausasemien ruuhkautuminen ja ruuhkien purkaminen RATKAISTAAN?"

        Yksinkertaista. Lisätään pikalatausasemia autokantaa vastaavaksi. Kuvitteletko että latausinfran rakentaminen on loppunut? Melkein päivittäin ilmestyy uusia julkisia latausasemia.
        Tuosta teslan euroopan pikalatauskartasta voi päätellä suoraan missä on eniten Tesloja.
        https://www.tesla.com/fi_FI/supercharger


    • Anonyymi

      On hyvä puhua jo ajoissa tulevaisuuden ongelmista ja ideoida niitä aidosti toimiviksi, jolloin saadaan myös kustannuksia ja mahdollisia haittoja/ongelmia minimoitua esim. latausjonoraivo (vertaa rattiraivo). Kun yhdessä keskustellaan niin nähdään mitkä ideat voisivat toimia oikeassa elämässä ja mitkä eivät. Sijoittamisen maailmassa ollaan kiinnostuneita kaivamaan tietoa ajoissa ja haistamaan hyvät bisnekset ajoissa ennenkuin muut kerkeävät junaan eli voidaan osataa halvemmalla (osakkeita), joten tarvitaan tietoa ennen muita... kun muut tulevat sitten 10 vuoden päästä vasta mukaan huonommalla tuotolla. Mutta onko pikalatausasemista aidosti tuottavaan bisnekseen kun sähköautobuumi vielä odottaa suomessa.... epäilen, sillä varmaan investoinnin kuoletuksessa (aseman rakentaminen) menee turhan kauan.

      Yksi ongelma on suurissa kaupungeissa tilan puute eli keskustaan ei pysty isoa pikalatausasemaa tekemään esim. 30 latausruutua, koska tilaa ei ole (kaikkialla rakennettu jo lähes täyteen) ja tontin hinta todennäköisesti kallis =ei kannata. Ellei se tehdä sitten normi parkkipaikan yhteyteen, mutta keskustassa se on jatkuvasti sitten varattuna kun ei kertakaikkiaan ole välttämättä paikkaa mihin parkkeerata laillisesti. Ehkä keskustoissa pikalatausasemia on vain muutamalle autolle "siellä täällä" pitkin kaupunkia? Muuten sitten suuremmat pikalatausasemat ovat enemmänkin taajamassa kenties isompien valtaväylien lähellä jossa on enemmän tilaa ja tontin hintakin maltillisempi?

      Joskus olen kuullut että jos on iso latausasema, niin korkeajännitesiirtolinjojen kapasiteetti ei välttämättä riitä vaan pitäisi vetää lisää paksua johtoa rinnalle (kymmeniä kilometrejä). Kuinka hanakasti sähköyhtiöt sitten suostuu runkoverkkoaan vahvistamaan eli meneekö siihenkin aikaa, jotta laskevat että on tarpeeksi "maksajia" paksulle kaapelille?

      Kun tulee kilpailua rakentamalla lisää latausasemia, niin onko sitten riski että kun sähkö on muutenkin niin halpaa (ainakin suomessa), niin melko "nollasummapeliksi" muuttuu kannattavuus (kate) kun viereiset pikalatausasemat kilpailevat hinnoillaan? Sitten on myös riski että kun akkutekniikka kehittyy niin kalliit pikalatausinvestoinnit joudutaan lopulta ajamaan alas (ei korjata rikkoutuvia laitteita) kun ei ole enään tarvetta juurikaan pikalataukselle kun autolla pääsee jo sujuvasti 1000km päivässä esim. vuonna 2035 eli uudempi akkutekniikka sitten puolestaan romuttaa pikalatausasemat?

      Pikalatausaseman sijainnilla tulee olemaan suuri merkitys. Kysymys kuuluu missä liikkuu eniten autoilijat, jotka ovat valmiita myös maksamaan pikalatauksesta? Olisiko kenties kahden ison tien risteyksessä esim. pääkaupunkiseudulla kehä 3 ja Lahden moottoritien kulmauksessa eli ajetaan pitkää matkaa muutenkin ja paljon liikkuvia autoja? Tärkeää bisneksessä että osaa myös mitoittaa tulevaisuuden tarpeen oikein tai tekemällä yhteistyötä esim. esimerkin sijainnilla sijaitsee myös Ikea missä ISO parkkipaikka-alue, jonka laidalle olisi suht helppoa tehdä pikalatausasema. Kohtuullisen kävelymatkan päässä on myös ruokapaikkoja ja muitakin palveluita missä kuluttaa aikaa odottaen auton latautumista.

      • Anonyymi

        Ensimmäinen asia joka kannattaa tehdä nyt on varmistaa että 10 vuoden kuluttua kaikilla niillä joilla on nyt lämpötolppa ja oma parkkiruutu on mahdollisuus päivittää itselleen latausasema. taloyhtiöiden tulisi saada tukea muutostöihin helposti ilman byrokratiaa. Kotilataus on ykkösjuttu suurelle enemmistölle kotitalouksista. Vain ne jotka parkkeeraavat kadun varteen kuuluvat "ongelmaryhmään" joka tarvitsee julkisia latausasemia. Eli aika pieni prosenttiosuus.

        Olen asunut useita vuosia Stadin ydinkeskustassa ja tiedän tarkkaan millaista siellä on omistaa auto. Uskon vahvasti siihen että siinä kohtaa kun sähköautot alkavat yleistymään vahvasti niin auton ostaminen Stadin keskustassa omaksi on yhtä yleistä kuin lankaliittymän ostaminen tänään. Isojen kaupunkien autoilu tulee olemaan operaattorivetoista ja kuluttajat maksavat vain auton käytöstä, ei omistamisesta. Joko samaan tapaan kuin citypyörät nyt tai jos autonominen ajaminen tulee lailliseksi niin auto tulee tarvittaessa hakemaan kuluttajan.
        Keskusta ja lähiötkin ovat täynnä parkkihalleja ja -paikkoja jotka voivat toimia näiden operaattoreiden tukikohtina ja latauspaikkoina.

        Runkoverkon ja sähkökapasiteetin riittävyys ei ole mikään ongelma. Sähkönkulutus on ollut pitkään laskusuunnassa ja sähköautot tuovat niin pienen lisän sähkönkulutukseen ettei sillä pääse edes takaisin huippuvuosien kulutuslukemiin.

        250.000 sähköautoa tuo vain 1% lisän sähkönkulutukseen ja sekin kuormitus osuu pääasiassa yöaikaan joka on alhaisen kulutuksen aikaa.
        https://www.is.fi/autot/art-2000005601500.html


    • Anonyymi

      Sähköautojen latausta ei saada koskaan yhtä tehokaaksi kuin on polttoaineiden jakelu. Maan n. 2500 polttoaineasemaa pystyvät jakelemaan kaiken tarvitun polttoaineen niin henkilö-, kuorma-, rekka, linja, ja erkoisajoneuvoihin!
      Sähköautoja varten on jo nyt suunniteltu rakennettavaksi n. 170000 latausasemaa jopa pakolla, jos niitä ei muuten rakenneta.

      • Anonyymi

        Mitä nyt joriset. Sähköä tulee joka talouteen, bensaa joutuu aina lähteä hakemaan erikseen.
        Sähköinfra on ollut kai sata vuotta kattavampi kuin bensanjakeluverkosto.


      • Anonyymi

        Sähkönjakelussa ja bensajakelussa on täysin eri logiikka. Bensaa tankataan auton käytön yhteydessä, sähköauto lataantuu silloin kun sitä ei käytetä eli pääsiassa yöllä.
        Siksi en usko noihin jonoihin latausasemilla enkä siis näe mitään syytä funtsia keinoja jonojen purkamisen. Julkisista latauspaikoista riippuvaisia autoilijoita ei juurikaan tule olemaan koska se konsepti ei yksinkertaisesti toimi.
        Sähköautoa ei kannata ostaa jos ei ole sille latauspaikkaa. Sen ei välttämättä tarvitse olla kotipihassa eikä sen tarvitse olla välttäämättä, mutta latauspaikka yölatausta varten pitää olla.
        Jos ei ole niin kannattaa jättää sähköauto kauppaan.


    • Anonyymi

      Bensa-asemia on Suomessa enää jotain 1600-1700 kpl. Monessakohan paikassa Suomessa voi ladata sähköautoja? Satoja tyhansia veikkaisin.

    • Anonyymi

      Jep. Ja jos ja kun porukka siirtyy sähköautoihin, niin bensasta saatava verotulo loppuu. Olisi kiva nähdä miten se tulee vaikuttamaan sähkön hintaan kun jostain ne rahat on saatava. Tosin nyt se korotus ei vaikuta vain autoilijoihin vaan myös autottomiin. Aika nerokas suunnitelma saada vero koskemaan myös autottomia perheitä. Aina on tavallista kansaa huijattu suuren paremman nimissä. Peace

      • Onko autovero tuttu käsite?

        Muistaakseni myös oli ehdotuksia että autoveron määrä muuttuisi vuodessa ajetun etäisyyden mukaan.


      • Anonyymi

        No ei sähköä voi alkaa verottamaan paljoakaan enempää. Tiemaksu tulee muutaman vuoden päästä, se tulee koskemaan kaikkia autoilijoita, myös polttoaineella kulkevia, eli onneksi olkoon polttiskuskit, autojenne verotus kaksinkertaistuu.


      • Anonyymi

        Sähköautojen käyttövoimavero on 1,5 snt/pv/100kg, joten kyllähän niiden käytöstä maksetaan jo nyt. Tulevaisuudessa sitten nostetaan tuota veroa.


    • Anonyymi

      Latukseen pitää päästä ensin tärkeämmässä virassa olevat ihmiset. Työläiset joutaa liikkumaan ja latailemaan hiljaisimpina aikoina. Eli lataus ei ala alemman palkkaluokan ihmsillä kuin joinain tiettyinä aikoina niin ongelmaa ei ole.

    • Anonyymi

      "Aika nerokas suunnitelma saada vero koskemaan myös autottomia perheitä. Aina on tavallista kansaa huijattu suuren paremman nimissä. Peace"

      Sun näkökulma on hyvin vajaa. Yksityiset kuluttavat sähköstä hyvin pienen osan. Yritykset ja yhteisöt ovat paljon suurempia sähkönkulutajia. Onko sulla mitään käsitystä kuinka paljon vahvempia lobbareita niillä on kuluttajiin verattuna.

    • Anonyymi

      Minä en usko puolestani siihen näkymään etteikö välillä pitäisi käydä jossain kauempana asioilla ja joutuu pohtimaan miten pääsee takaisin täyssähköautolla samana päivänä esim. 800km yhteensä ajoa. Jossain sitä on ladattava ja aikaa ei ole myöskään välttämättä useita tunteja odotella latautumista. Kun sadat muutkin sähköautoilijat pohtivat samaa vuosien päästä, niin jossainpäin ainakin joku latausasema ja myös sen viereiset latausasemat ruuhkautuvat...

      Ehkä tätä ongelmaa ei haluta nähdä koska polttoainetta saa aina tankattua eikä kokemusta "tankki tyhjänä miten jatkan matkaa" elämässä ei oikein ole? Eikö muka koskaan ole tarvetta käydä kauempana täyssähköautolla kun vain yölataus on ratkaisu kaikkeen?

      • Anonyymi

        Ainakin yksi sähköauto on tulossa 1000 km rangella 2022. Tosin uusi malli hyvin kalliista Tesla Roadsterista. Mutta eiköhän niitä tule muitakin.


      • Anonyymi

        "niin jossainpäin ainakin joku latausasema ja myös sen viereiset latausasemat ruuhkautuvat..."

        "Eikö muka koskaan ole tarvetta käydä kauempana täyssähköautolla kun vain yölataus on ratkaisu kaikkeen?"

        Minä näen tällaiset teoreettiset pohdinnat hyvin kaukaisiksi käytännön elämän kanssa. Ongelmiksi jotka markkinatalous on ratkaissut jo vuosisatoja sitten.
        Jos latausasemien jonot tulevat ongelmiksi niin niiden hävittämiseksi on kaksi mekanismia.
        -Kaupalliset toimijat lisäävät latausasemien määrää koska niille on enemmän kysyntää kuin tarjontaa.
        -Kuluttajat ostavat vähemmän sähköautoja koska he eivät halua jonottaa latausasemille.

        Tämä on markkinatalouden kauneus. Se hakee aina itse tasapainotilanteen eikä sitä tasapainotilannetta tarvitse, eikä voi, koskaan määrittää etukäteen teoreettisella pohdinnalla. Kuluttajat tekevät aina lopullisen ratkaisun siitä mikä konsepti voittaa.


    • Anonyymi

      Loma aikana jo tahtoo ruuhkia olevan nykyisillä sähköautomäärällä.
      Piti odottaa yli 2 tuntia että päästiin lataamaan,eli kiireisen ihmisen auto tämä ei vielä ole.

      • Anonyymi

        Käytät autoasi väärin jos noin käy, kokemus opettaa sähköautoiluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytät autoasi väärin jos noin käy, kokemus opettaa sähköautoiluun.

        Eli sähköautolla ei lähdetä lomamatkoille tai sukuloimaan maaseudulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytät autoasi väärin jos noin käy, kokemus opettaa sähköautoiluun.

        Miten se on väärin käytetty kun lähdettiin ajamaan paikasta a paikkaan b ja reitti katsottiin missä latausasema..jos siellä on jonossa muitakin odottamassa latausta niin...en oikein ymmärrä pointtias


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli sähköautolla ei lähdetä lomamatkoille tai sukuloimaan maaseudulle.

        "Eli sähköautolla ei lähdetä lomamatkoille tai sukuloimaan maaseudulle."

        Tämä on käyty läpi noin miljoonaan kertaan. Sähköauto ei sovi kaikille kuluttajille.
        Itse pidän sähköautossa erittäin hyvänä piirteenä sitä ettei tarvitse lähteä kaikenmaailman kissanristiäisiin toiselle puolelle Suomea. Kun tulee kutsu niin kysyn onko teillä latauspaikkaa autolle. Kun vastaus on kileteinen niin voin sanoa että muuten tulisimme mutta kun on sähköauto ja teillä ei ole latauspaikkaa niin emme valitettavasti voi tulla.
        Säästyy taa yksi päivä turhalta autossa-istumiselta. Autossa istuminen on ehkä yksi kaikkein typerimmistä tavoista viettää omaa aikaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten se on väärin käytetty kun lähdettiin ajamaan paikasta a paikkaan b ja reitti katsottiin missä latausasema..jos siellä on jonossa muitakin odottamassa latausta niin...en oikein ymmärrä pointtias

        Jollain 8-vuotiaalla leafilla jonka toimintasäde on noin 100 km tuollaisia ongelmia voi tulla mutta ei nykyaikaisella sähköautolla, no jossain itärajalla tai lapissa ehkä.
        https://latauskartta.fi/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jollain 8-vuotiaalla leafilla jonka toimintasäde on noin 100 km tuollaisia ongelmia voi tulla mutta ei nykyaikaisella sähköautolla, no jossain itärajalla tai lapissa ehkä.
        https://latauskartta.fi/

        Kaikilla asemilla ei voi ladata kaikkia autoja, ainakaan nopeasti.
        Asia kuitenkin muuttuu koska vihreät vaatii hallituksessa että pikalatausasemia pitää rakentaa paljon. Ilmeisesti maksattavat tyhjillään seisovat asemat tasaisesti kaikilla niillä jotka on töissä ja joilla on auto eli muilla kuin vihreiden äänestäjillä.

        Kumpaa vihreät mahtaa haluta, pienemmät päästöt vai eroon autoista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikilla asemilla ei voi ladata kaikkia autoja, ainakaan nopeasti.
        Asia kuitenkin muuttuu koska vihreät vaatii hallituksessa että pikalatausasemia pitää rakentaa paljon. Ilmeisesti maksattavat tyhjillään seisovat asemat tasaisesti kaikilla niillä jotka on töissä ja joilla on auto eli muilla kuin vihreiden äänestäjillä.

        Kumpaa vihreät mahtaa haluta, pienemmät päästöt vai eroon autoista?

        "Kumpaa vihreät mahtaa haluta, pienemmät päästöt vai eroon autoista?"
        Tuohan on sama asia. Ei autoja, ei päästöjä.
        Junalla pääsee töihin mukavasti ja ilman päästöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kumpaa vihreät mahtaa haluta, pienemmät päästöt vai eroon autoista?"
        Tuohan on sama asia. Ei autoja, ei päästöjä.
        Junalla pääsee töihin mukavasti ja ilman päästöjä.

        Noh noh. Suomen hinkilöautot edustaa 9% Suomen päästöistä. Muistaakseni se Helsinkin keskustan kivihiilivoimala yksinään edustaan noin 5% koko Suomen päästöistä.

        Tämä antaa vähän perspektiiviä siitä mitä on saavutettavissa henkilöautoilua kurittamalla.

        Jos tuon Kivihiilivoimalan lopettaisi ja tuottaisi energian uudella ydinvoimalalla, saataisiin enemmän päästövähennystä kuin saisimme seuraavan 25v aikana vaikka kaikki uudet autot olisi sähköautoja huomisesta alkaen, mikä ei tule tapahtumaan.

        Eli, edelleen kysymys on validi : Kumpaa vihreät mahtaa haluta, pienemmät päästöt vai eroon autoista?
        Minusta näyttää että haluavat vain eroon yksityisomistuksesta ja ihmisen omasta päätännästä, ei päästöistä.
        Jos vihreät haluasi eroon päästöistä he kävisivät aivan eri asioden kimppuun.

        Ei luonto välitä tuleeko päästöt autoista vai kivihiilivoimalasta vai öljylämmityksestä. Ne kaikki on saman arvoisia, vain määrä ratkaisee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noh noh. Suomen hinkilöautot edustaa 9% Suomen päästöistä. Muistaakseni se Helsinkin keskustan kivihiilivoimala yksinään edustaan noin 5% koko Suomen päästöistä.

        Tämä antaa vähän perspektiiviä siitä mitä on saavutettavissa henkilöautoilua kurittamalla.

        Jos tuon Kivihiilivoimalan lopettaisi ja tuottaisi energian uudella ydinvoimalalla, saataisiin enemmän päästövähennystä kuin saisimme seuraavan 25v aikana vaikka kaikki uudet autot olisi sähköautoja huomisesta alkaen, mikä ei tule tapahtumaan.

        Eli, edelleen kysymys on validi : Kumpaa vihreät mahtaa haluta, pienemmät päästöt vai eroon autoista?
        Minusta näyttää että haluavat vain eroon yksityisomistuksesta ja ihmisen omasta päätännästä, ei päästöistä.
        Jos vihreät haluasi eroon päästöistä he kävisivät aivan eri asioden kimppuun.

        Ei luonto välitä tuleeko päästöt autoista vai kivihiilivoimalasta vai öljylämmityksestä. Ne kaikki on saman arvoisia, vain määrä ratkaisee.

        Miksi "unohdit" Nesteen jalostamon?
        Autojen polttoaine tehdään tuolla... "Henkilöautojen päästöt olivat 5,9 miljoonaa hiilidioksidiekvivalenttitonnia. Porvoon jalostamon CO2-päästöt olivat siis lähes puolet koko henkilöautokannan päästöistä."
        Tuo jalostamo käyttää pelkästään sähköä yhtä paljon kuin melisi lataamisiin jos kaikki suomen autot olisivat sähköautoja.
        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006121914.html
        Hanasaaren voimalaitos pienentää päästöjään jatkuvasti ja toimii suurella hyötysuhteella kaikkiin polttoaineella toimiviin laitteisiin verrattuna. Miltei kaikki Helsingin asunnot lämpenee Hanasaaren voimalaitoksen lämmöstä.


    • Anonyymi

      "Muistaakseni se Helsinkin keskustan kivihiilivoimala yksinään edustaan noin 5% koko Suomen päästöistä."

      Tuo kivihiilivoimala käy ja kukkuu vain sen takia että että se tuottaa kaukolämpöä helsinkiläisille. Sähköntuotanto on vain sivutuote hyötysuhteen nostamiseksi.
      Tuo voimala laitettaisiin kiinni heti huomenna jos kaukolämpöä ei tarvittaisi.

    • Anonyymi

      Mahtaako myös yrittäjät lähteä latausbisnekseen? Esim. tavallinen ruokakauppa tilaa yhden pikalatausaseman, jolle on osoitettu 4 sähköautojen parkkipaikkaa (lataa yhtä kohtuu vauhdilla, muita yhtäaikaa hitaammin tai sitten vuorojärjestyksessä). Kun alkaa ruuhkia lataukseen tuleemaan, niin nostetaan sähkön hinta kaksinkertaiseksi normaalista tariffista ja saadaan asemalle tuottoa? Myös maksavia asiakkaita kun jotenkin se vähintään 30min pitää saada kulumaan, jotta voi autoilija taas jatkaa matkaa.

      Eli suurempien latausasemien sijaan tulee useiden yrittäjien muutaman ruudun keskitehoisia latausasemia ympäri kaupunkia? Oletetaan että latausasema maksaa tällöin alle 10 000e ja laskennallisesti vaikkapa viidessä vuodessa se maksaa itsensä takaisin edes maksavien asiakkaiden muodossa. Ehkä isot maantiehuoltamot lähtee ekana tähän bisnekseen esim. ABC.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Eiköhän lopeta ilmaissähkön jakelun kun alkaa tulla kireää palautetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän lopeta ilmaissähkön jakelun kun alkaa tulla kireää palautetta.

        Kireää palautetta siitä että asiakkaat saavat ilmaista sähköä autoonsa? Miksi joku purnaisi ilmaisesta sähköstä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kireää palautetta siitä että asiakkaat saavat ilmaista sähköä autoonsa? Miksi joku purnaisi ilmaisesta sähköstä?

        No kun kaikki paikat on varattuna, pahimmillaan kirjastoauto roikkuu siinä eikä piuhan pätkää kiinni missään.


    • Anonyymi

      10000 sähköautoa lataa 350 kW pikalaturilla yhtä aikaa = 3500 MW
      20000 sähköautoa lataa 350 kW pikalaturilla yhtä aikaa = 7000 MW
      jne

    • Anonyymi

      Jonojen purkamiseen, kuulemma jotkut latausasemat toimii niin että vaikkapa ekat 40min laskutetaan sähkön mukaan, mutta sen jälkeen lähtee myös parkkiruudusta parkkimaksu juoksemaan, joka kannustaa siirtämään autoa muualle, jolloin ruutu vapautuu. Itse kannata tätä järjestelmää eli jos on töpseli autossa kiinni, niin kovempaa veloitusta X ajan päästä. Jotain sanktiota pitää olla jotta aidosti ruudut ovat vain latausta varten.

      • Anonyymi

        Kun nyt ensin saisi niitä jonoja aikaiseksi. Sitten voisi alkaa miettimään niiden purkamista.

        Nyt tämä on vain tällaista lasten mielikuvitusleikkiä. Että mitä tekisi jos tulisi mörkö vastaan pimeällä tiellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun nyt ensin saisi niitä jonoja aikaiseksi. Sitten voisi alkaa miettimään niiden purkamista.

        Nyt tämä on vain tällaista lasten mielikuvitusleikkiä. Että mitä tekisi jos tulisi mörkö vastaan pimeällä tiellä.

        Eihän siinä voi jonottaa ja odottaa että lataaja tulee viemään autonsa pois. Sähköautokuski lähtee etsimään toista latauspistettä ja toivoo että siellä saisi piuhan kiinni. Vain onko sinulla tapana jonottaa täydellä parkkipaikalla vapautuvaa parkkiruutua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän siinä voi jonottaa ja odottaa että lataaja tulee viemään autonsa pois. Sähköautokuski lähtee etsimään toista latauspistettä ja toivoo että siellä saisi piuhan kiinni. Vain onko sinulla tapana jonottaa täydellä parkkipaikalla vapautuvaa parkkiruutua?

        "Sähköautokuski lähtee etsimään toista latauspistettä ja toivoo että siellä saisi piuhan kiinni."

        Tässä puhuu oikea kokemuksen puute sähköauton lataamisesta.
        Ei niitä latauspaikkoja tarvitse kierrellä ja etsiä vapaata. Sitä varten on App joka näyttää vapaat latauspaikat.
        Latauspaikkoja on hyvin tarjolla ja niitä rakennetaan koko ajan nopeammin kuin sähkiskanta kasvaa.


    • Anonyymi

      Patteriautojen lataustarvetta voidaan huomattavasti vähentää
      jälkiasentamalla niihin polttomoottori.

    • Anonyymi

      Lähtökohtaisesti sähköautoa ei kannata ostaa ellei sitä voi ladata kotipihassaan, aika sissi saa olla jos laskee vain julkisten latureiden varaan. Itse lataan omassa pihassa. Kunhan sähköautojen akkujen hinnat laskevat niin ei sitä 70kwh:n akkua tarvitse olla lataamassa joka päivä. Ellei sitten: Lappi.

      Huoltoasemat sen sijaan, kehitys kehittyy ja kun polttoaineiden kysyntä vähenee niin noi autojen juottolatkin sulkevat ovensa. Tulevaisuudessa ABC-asemat jyrää.

      • Anonyymi

        "Huoltoasemat sen sijaan, kehitys kehittyy ja kun polttoaineiden kysyntä vähenee niin noi autojen juottolatkin sulkevat ovensa. Tulevaisuudessa ABC-asemat jyrää."

        Ne harvat kerrat kun sähköautoa joutuu lataamaan kodin ulkopuolella niin se ei tapahdu huoltoasemilla. Ne kuolevat pois.
        Pidemmällä matkalla tarvittava lataus tehdään kauppakeskuksissa, ei huoltoasemalla. Ja tarve noille pikalatauksille on hyvin pieni.
        Bensa-asemat ovat eläneet sillä että bensaa saa vain bensiksiltä. Sähköä saa kotona joten bensiksille käy kuin pankeille ja puhelinkopeille. Kuka käy enää pankissa maksamassa laskunsa kun pankki on kotona?


    • Anonyymi

      "Pidemmällä matkalla tarvittava lataus tehdään kauppakeskuksissa, ei huoltoasemalla. Ja tarve noille pikalatauksille on hyvin pieni."

      Kun sinä lähdet pitkään reissuun sillä täyssähkärilläsi, niin olet varmasti varannut ne omaat eväät mukaan koko perheellesi, ja vessatauotkin pidätte tuolla suomen metsissä eiks jeh!! 🤣

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1751
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe