Lievä älyllinen kehitysvamma vai Asperger eli Lievä autismi minulla?

Olen saanut Lievä älyllinen kehitysvamma diagnoosini hapenpuutteen takia 1987. Mutta minun äitini ja isä aina epäilyt, että kehitysvamma diagnoosi e täsmää minulla. Perustelevat olen oppinut itse maksamaan kaikki laskut eli en tarvitse edunvalvontaa eikä vanhemmat ole maksaneet mitään minun laskujani. Äitini ihmettelee miten minulla on todella hyvä muisti esimerkiksi numero muisti ja muistan yli 30 sukulaisen syntymäpäivät. Itsestäni tuntuu että en saa syvällistä yhteytä edes kaverina muihin kehitysvammaisiin. Ja kukaan kehitysvammainen ihminen ei kestä jos sanon suoraan ja rehellisesti asiat tai mielipiteeni. Ja se miksi epäilen että kehitysvamma diagnoosini on tehty väärin minun ei pitäisi pärjätä ilman edunvalvontaa. Ja minun ei pitäisi osata lukea yleiskielen kirjoja ja ei pitäisi olla kiinnostunut lukemaan kirjoja Kehitysvamma diagnooseista . Ääni herkkyys minulla on todella vahvana ollut alle 7 vuoden ikää pelkäsin vanhoja metrojen ääniä ja vanhojen junien välikköjä. Mutta joo no voi olla , että myös Lievä älyllinen kehitysvammani on oikein , koska en ole oppinut oikein kirjoitusta esim... en hahmota pilkkujen paikkoja kirjoituksissani. En ole oppinut englantia. Mutta mietin osaako kukaan Lievästi älyllisesti kehitysvammainen pelata aikuisten Alfapet peliä tai Scrabble sana peliä tai tehdä Kryptoja?

8

1501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lievä kehitysvamma voi vaihdella siltä osin, että kaikilla lievästi kehitysvammaisilla ei ole välttämättä samoja piirteitä tai ns taitoja vaan se on myös yksilöllistä miten se ilmenee eri henkilöillä.

      Sama asia pätee aspergerin-oireyhtymään eli kaikki aspergerikot eivät ole samanlaisia. Esimerkiksi yleisesti luullaan että kaikki aspergerikot ovat taitavia matematiikassa ja että kaikkia kiinnostaa mekaniikka ja tekniikka.

      Miehillä ja naisilla on myös aspergerissa hieman eriäviä piirteitä, koska naiset yleensä pystyvät piilottamaan oireensa miehiä paremmin ja naiset ovat usein myös sosiaalisempia ympäristön vaikuttamisen takia.

      Jos sinua asia mietityttää, niin voit aivan hyvin pyytää itsellesi tutkimukset . Voit esimerkiksi soittaa terveyskeskukseen ja kertoa asiasi, niin sinut ohjataan lääkärille ja sitä kautta testeihin.

      • Anonyymi

        Sinulla siis on todettu hapanpuutteen takia lievä kehitysvamma?Se,että teet monta aloitusta tänne samalla tyylillä,kertoo meille muille että olet kehitysvammainen.Ei mikään laki pakota kehitysvammaista edunvalvontaan jos asiat hoituvat muutenkin.Hyvä vaan jos osaat itse hoitaa raha-asiasi.Se,että sanot asiat suoraan,voi liittyä kehitysvammaisuuteesi,tai sitten se on luonteenpiirteesi,myös ei kehityvammaisissa on samanlaisia ihmisiä,jotka sanovat suoraan kykenemättä ajattelemaan onko se sopivaa,tai loukkaavaa.Se,mitä kerroit itsestäsi,viitta että sinulla on lievä kehitysvamma.Hyväksy itsesi sellaisena kuin olet,eläkä mieti onkop diagnoosisi oikea,luultavasti se on.Kehitä itseäsi,ja taitojasi,jotka ovat heikkoja.


    • Anonyymi

      Katos vaan en olekaan yksin. Minullakin on hapenpuutteeni vuoksi lievä kehityvamma ja en oiken tunne olevani samalla aaltopituudella muihin "kaltaisiini" ja kavereihini. Minua on sanottu olevani koulun fiksuin ja olen itsekkin pystynyt lukeen yleiskirjoja ja sun muuta. Kuitenkin minulla on lyhyitä muistikatkoksia mutta ne ei oo mitään vakavia. Aikoinaan häpesin sitä koska kun on niitä syrjiviä ihmisiä ja olen koittanut salata sen muilta. Mutta olen hyväksynyt sen ja kehittänyt itseäni. Edelleen olen vihainen (myös itselleni) siitä miksi synnyin tällaisena koska melkein kaikkia kehityvammaisia ei pidetä kunnon ihmisinä. Hyvä että sä oot vahva ja toivon sulle valoisaa tulevaisuutta.

    • Anonyymi

      Mulla epäiltiin vanhempieni mukaan lapsena kehitysvammaa jo kun olin tarha iässä. Mietittiin sitäkin olisiko pitänyt käydä ensimmäinen luokka uudelleen. Muistan kun kävin sairaalassa kuten nyt ymmärrän pää tutkimutksissa. Tehtiin ihan kirjaimellisesti jotain palikkatestejä, kyseltiin yms. ja liikkumista katsottiin muutenkin. Muistini mukaan piti myös ottaa sukat pois ja kuljettaa jalalla lattialla jotain palikkaa eteenpäin.

      Mitään ei löytynyt tai ei tutkittu tarpeeksi. Peruskoulusta pääsin 6,8 keskiarvolla ja vieraita kieliä en pystynyt käytännössä oppimaan. Matikkaa osaan muutaman kaavan ulkomuistista. Lukihäiriö, puhevika kyllä on ja peruskoulussa olin melkein ihan vakituisesti tukiopetuksessa. Mulla on kuitenkin hyvä muisti ja ymmärrän syy seuraus suhteita. Se on mun vahva puoli. Kädentaidoissa olen keskinkertainen. Mitä olen huvikseni netissä tehnyt testejä niin olisin aspenger. Mutta vahvasti introvertti voi saada samoja tuloksia. Onhan mulla vielä pakkoneuroosikin, korkeanpaikan kammo ja kun olen päivän töissä niin päivän jälkeen olen ihan mielelläni hiljaisuudessa.

      Luulen tämän ketjun aloittaneen saaneen diagnoosinsa syyttä. Ehkä hänellä on jotain kehityvammaan viittaavaa tai sitten hapenpuutteesta kärsineet solut toipuvat, ehkä aivot ohittivat ne ottamalla muita käyttöön, mutta parempi olisi ollut kun diagnoosia ei olisi tehty. Nyt se on vain leima otsassa vaikka hän pärjää normaalisti. Voisiko hän saada diagnoosinsa poistettua nyt aikuisena. Sen antanut lääkäri on varmasti tehnyt parhaansa mutta jos on oltu rajoilla se voi olla väärä.

      • Anonyymi

        Monilla aikuisilla voi olla diagnosoimaton lukihäiriö, jota ei ole ymmärretty lapsuudessa.

        Entisaikoihin oli mahdollista saadakin kehitysvamma-diagnoosi ilman, että ensimmäisenä oltaisiin kartoitettu matematiikkaan tai kieliin liittyviä oppimisvaikeuksia, puheen/tarkkaavaisuuden häiriötä yms. Tiedän tosin tältäkin vuosituhannelta ihmisiä, joilla kehitysvamma-diagnoosi on kumottu iän myötä, vaikka väärän diagnoosin saaminen pitäisi olla 99 % mahdotonta tiedon ja taidon lisääntyessä.

        Erilaiset elämäntilanteet kuten masennus voi saada aikaan sen tilanteen, että vaikuttaa muiden silmissä heikkolahjaiselta. Masennus nimenomaan vaikuttaa testien tuloksiin. Kokonaisuuden katsominen onkin tärkeintä eikä kehitysvammaa diagnosoida vielä testitulosten perusteella, vaan kartoitetaan myös toimintakyky ja adaptiiviset taidot. Jos niissä on puutteita, niin kehitysvamma-diagnoosi voi olla perusteltu.

        Jos aloittajaa nyt askarruttaa oma diagnoosi, niin kehoitan tavoittamaan lääkäriä, joka laittaa lähetteen psykologin ja mahdollisesti neuropsykiatrisiin tutkimuksiin, sillä psykologi ei voi diagnoosia antaa.


    • Anonyymi

      Entä kun itselläni ei ole samanlainen tyyli valita kaveria/ystävää tai seurustelu kumppania miehestä . Elikkä siis kaikki tuntemat kehitysvammaiset olettavat, että ekan kerran näkevät minut työkeskuksessa ollaan heti Kaveri/ystävä ja kehitysvammaiset miehet eka kirjeessä kirjoittavat, että rakastaa minua ja heti olisin rakas ja heti seurustellaan ja ei olla ikinä ennen kirjotettu ja nähty. Tämä in myös yksi syy miksi huomaan, että en ole kuten muut kehitysvammaiset? T. hemako2020

      • Anonyymi

        Kyllä kehitysvammaisiakin voidaan opettaa suojelemaan itseään. Etenkin lievästi kehitysvammaisella on hyvät edellytykset siihen. Se kaikki oppi lähtee vanhemmista. Kaikki vanhemmat ei opeta vammaista tai kehitysvammaista lasta pitämään puoliaan, minkä takia riskit joutua hyväksikäytetyksi ovat suuret.

        Myös miespuolisia kehitysvammaisia käytetään hyväksi: jopa jotkut teinitkin saattavat viinan ja tupakan toivossa käyttää kehitysvammaista miestä rahanlypsykoneena kun ei liian kilttinä ymmärrä, että mihin ne "lainatut" rahat oikeasti menee.


    • Anonyymi

      tiedän tämän henkilön hän myös laittaa suorapuheisuuteni adhd syyksi ja välillä sano etät hänellä on kehituysvamma ja välillä ei ja hän ei kuuntele muita ja se että toistaa tietyjä asioita ja hänen kanssaan pitäs keskustella ja hän ei kuuntele muita ja hänen luonteessa ei oo mitään vikaan vai kaikissa on. mäki tunnen lievästi kehitysvammaisia joilla ei ole edunvalvojaa ja hoitavat asiat itse.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe