Voiko näppäimiin ohjelmoida sanoja

Anonyymi

Olen törmännyt näppäimistöön, jonka jokaiselle näppäimelle voi tallentaa sanan, esimerkiksi kun kirjoittaa kirjaa tms, jonka B:llä alkavan henkilön nimen voi tallentaa vaikka näppäimen B alle, jota erityisellä tavalla painamalla nimi tulee kokonaan esiin.

Se tosin oli kirjapainossa ollessani tekstinvalmistajana. Onko tätä ominaisuutta olemassa millään kotiläppärin näppäimistöllä?

4

127

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Vastaavan kirjoitusvaivan säästöhommanhan voi tehdä niinkin, että kirjoittaa sen esim. Börjen tekstiin aina muodossa Bö. Jälkeenpäin korvaavalla haulla vaihtaa kaikki Bö:t muotoon Börje.

Sama homma kaikille muillekin tekstissä usein esiintyville nimille.

Ei tarvita mitään hankalaa ja ehkä mahdotontakin näppäinten uudelleenmappausta.

• Anonyymi

Kyllä voi. Siis kaikkiin käytöjärjestelmiin löytyy "hotkey", "shortcut" tms apuohjelmia. Jopa Androidiin.

Wintoosaan esimerkiksi jokin näistä: https://www.softpedia.com/downloadTag/paste text

Minä käytän apuohjelmaa nimeltä CLCL, se on tehokas, siinä on clipboard historialista, historialistalta clippejä voi siirtää talteen ja siten pasteta niitä joko hiirellä naksuttelemalla tai tallessa oleville clipeille voi asettaa melko vapaasti valitut "Hot key":t. CLCL on helppo omaksua.

Käytän myös AutoHotKey nimistä ohjelmointiapuria näppäinten määrittelyssä, se on valtavan kykeneväinen, ei aseta juuri mitään rajoja. AutoHotKey on siis tulkkaava ohjelmointikieli joten ei ole ihan asenna&käytä -tasoa.

• Anonyymi

Jos kirjoitat sitä kirjaa LibreOffice Writer tekstinkäsittelijällä, niin siinä on "Automaattinen Teksti" ominaisuus, joka toimii lähes noin kuin esitit.

Eli voit lisätä minkä tahansa tekstin automaattisesti lisättäväksi. Annat tekstille nimen, vaikka Alt S, joka tuottaa nimeksi merkin ß. Kun lisäät tekstiin tuon merkin ja painat F3 näppäintä, tämä ß merkki muuttuu tekstiksi, jonka nimeä se kantoi.

Vaikkei se nyt ihan olekaan sitä mitä sanoit, se helpottaa kummasti toistuvasti kirjoitettavia osuuksia, osoitteita, nimiä, verkko-osoitteita ja vaikka mitä tahansa sitten tarvitsetkin.

• Anonyymi

Lisätään vielä, että järjestelmä tarjoaa, täydellisen mahdollisuuden valjastaa mikä näppäin yhdistelmä tahansa tekemään mitä tahansa, näin ainakin Linux ympäristössä, eli sinullakin jo on kaikki mitä tarvitset, nyt vain soveltamaan olemassa olevia mahdollisuuksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      78
      4709
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      184
      2043
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      132
      1742
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      174
      1353
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1221
    6. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1076
    7. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      973
    8. Miks et tahtonut

Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      52
      946
    9. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      16
      927
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      273
      904
    Aihe