Skotti tuli Turkuun opiskelemaan ruotsia, vaihtoi nopeasti suomeen

Finlayson rupesi vielä ruotsinkieliseksi, uudet skotit eivät.

"David Hackston oli 19-vuotias opiskelija, joka oli tullut Lontoosta Turkuun Åbo Akademihin lukemaan ruotsin kieltä vuodeksi. Hän istui ensimmäisellä bussimatkallaan ja ihmetteli sanaa pysähtyy.

Opettaja oli Lontoossa vakuuttanut, että Turku on oivallinen paikka ruotsin oppimiseen. Kaupungissa asioidaan ruotsiksi, kielellä, jota kaikki puhuvat. Hackston huomasi, että opettaja oli väärässä.

Hän istui bussissa ja tuijotti kummallista sanaa.

– Mietin, miten tämä kirjainyhdistelmä on mahdollinen. Miten sanassa voi olla kolme y:tä. Se oli kiehtovaa. Oli itsestäänselvää, että ryhdyn opiskelemaan suomea."

https://yle.fi/uutiset/3-11450684

Turkukin on menetetty, montako iskua svekomaanit vielä kestävät 😂

12

94

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Zinaida Lindén on RUOTSIKSI kirjoittava suomenvenäläinen kirjailija, jonka teosten naishahmoja Klavdia Kurvinen esittelee AVAIMEN Venäjä-teemanumeron esseessään. Essee perustuu Kurvisen tekemälle kirjailijahaastattelulle.

Mites nyt "suu pannaan"!

• Varmasti kahvikupin ostaminen Juvan Shellillä onnistuu helpommin suomeksi kuin ruotsiksi, luultavasti myös Helsinki-Vantaan lentokentällä. Kivahan se on että joku saa elantonsa noinkin. Ehkä venäjä on porttikieli ruotsiin? 😂

• Anonyymi
        Sven-Håkan kirjoitti:

Varmasti kahvikupin ostaminen Juvan Shellillä onnistuu helpommin suomeksi kuin ruotsiksi, luultavasti myös Helsinki-Vantaan lentokentällä. Kivahan se on että joku saa elantonsa noinkin. Ehkä venäjä on porttikieli ruotsiin? 😂

Siihenpä se suomenkielen käyttöalue taitaa nykyään jäädäkin: kahvikupin ostamiseen Juvan Shellillä. Muualla tarvitaan jo pyhää pakkoenglantiasi.

• Anonyymi kirjoitti:

Siihenpä se suomenkielen käyttöalue taitaa nykyään jäädäkin: kahvikupin ostamiseen Juvan Shellillä. Muualla tarvitaan jo pyhää pakkoenglantiasi.

Itse olen kyllä saanut aivan mainiota palvelua suomeksi kaikkialla. Olisiko asenteessasi korjaamisen varaan jos aletaan heti puhua englantia, kokeile aloittaa keskustelu suomeksi niin se ainakin itsellä helpottaa 😂

• Anonyymi
        Sven-Håkan kirjoitti:

Itse olen kyllä saanut aivan mainiota palvelua suomeksi kaikkialla. Olisiko asenteessasi korjaamisen varaan jos aletaan heti puhua englantia, kokeile aloittaa keskustelu suomeksi niin se ainakin itsellä helpottaa 😂

Kovapa on pakkoenglannitus halusi.

• Anonyymi

No jopas sattu.

• Anonyymi

Täällä Turussa monet ruotsinkieliset puhuvat lähes joka toisen sanan suomeksi. En ole ikinä kuullut heidän sanovat Åbo, he sanovat Turku.

• Helsingissä taitaa olla enää joka kolmas sana ruotsia 😂

• Anonyymi

H:gin nuorison ruotsin-suomen sekakieleen on pesiytynyt englannin sanoja.
      Puhe jopa vaihtuu ilman säännönmukaisuutta hetkessä englantiin ja sitten taas ruotsi-suomen sekakieleen.
      Ruotsin sanoja on muutenkin vain vähän. Nuorilla englanti näyttäisi korvaavan enemmän suomen sanoja.

• Anonyymi

Hyvä syy lukea pakkoruotsia?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä syy lukea pakkoruotsia?

Hehheh heh

• Anonyymi

Piti tulla Skotlannista saakka toteamaan, että Suomen kaksikielisyys on puppua.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      18
      4721
    2. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      127
      1535
    3. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      101
      1430
    4. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      67
      1323
    5. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      326
      1289
    6. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      48
      1256
    7. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      72
      1170
    8. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      991
    9. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      86
      925
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      49
      894
    Aihe