Finlayson rupesi vielä ruotsinkieliseksi, uudet skotit eivät.
"David Hackston oli 19-vuotias opiskelija, joka oli tullut Lontoosta Turkuun Åbo Akademihin lukemaan ruotsin kieltä vuodeksi. Hän istui ensimmäisellä bussimatkallaan ja ihmetteli sanaa pysähtyy.
Opettaja oli Lontoossa vakuuttanut, että Turku on oivallinen paikka ruotsin oppimiseen. Kaupungissa asioidaan ruotsiksi, kielellä, jota kaikki puhuvat. Hackston huomasi, että opettaja oli väärässä.
Hän istui bussissa ja tuijotti kummallista sanaa.
– Mietin, miten tämä kirjainyhdistelmä on mahdollinen. Miten sanassa voi olla kolme y:tä. Se oli kiehtovaa. Oli itsestäänselvää, että ryhdyn opiskelemaan suomea."
https://yle.fi/uutiset/3-11450684
Turkukin on menetetty, montako iskua svekomaanit vielä kestävät 😂
Skotti tuli Turkuun opiskelemaan ruotsia, vaihtoi nopeasti suomeen
12
64
Vastaukset
- Anonyymi
Zinaida Lindén on RUOTSIKSI kirjoittava suomenvenäläinen kirjailija, jonka teosten naishahmoja Klavdia Kurvinen esittelee AVAIMEN Venäjä-teemanumeron esseessään. Essee perustuu Kurvisen tekemälle kirjailijahaastattelulle.
Mites nyt "suu pannaan"!Varmasti kahvikupin ostaminen Juvan Shellillä onnistuu helpommin suomeksi kuin ruotsiksi, luultavasti myös Helsinki-Vantaan lentokentällä. Kivahan se on että joku saa elantonsa noinkin. Ehkä venäjä on porttikieli ruotsiin? 😂
- Anonyymi
Sven-Håkan kirjoitti:
Varmasti kahvikupin ostaminen Juvan Shellillä onnistuu helpommin suomeksi kuin ruotsiksi, luultavasti myös Helsinki-Vantaan lentokentällä. Kivahan se on että joku saa elantonsa noinkin. Ehkä venäjä on porttikieli ruotsiin? 😂
Siihenpä se suomenkielen käyttöalue taitaa nykyään jäädäkin: kahvikupin ostamiseen Juvan Shellillä. Muualla tarvitaan jo pyhää pakkoenglantiasi.
Anonyymi kirjoitti:
Siihenpä se suomenkielen käyttöalue taitaa nykyään jäädäkin: kahvikupin ostamiseen Juvan Shellillä. Muualla tarvitaan jo pyhää pakkoenglantiasi.
Itse olen kyllä saanut aivan mainiota palvelua suomeksi kaikkialla. Olisiko asenteessasi korjaamisen varaan jos aletaan heti puhua englantia, kokeile aloittaa keskustelu suomeksi niin se ainakin itsellä helpottaa 😂
- Anonyymi
Sven-Håkan kirjoitti:
Itse olen kyllä saanut aivan mainiota palvelua suomeksi kaikkialla. Olisiko asenteessasi korjaamisen varaan jos aletaan heti puhua englantia, kokeile aloittaa keskustelu suomeksi niin se ainakin itsellä helpottaa 😂
Kovapa on pakkoenglannitus halusi.
- Anonyymi
No jopas sattu.
- Anonyymi
Täällä Turussa monet ruotsinkieliset puhuvat lähes joka toisen sanan suomeksi. En ole ikinä kuullut heidän sanovat Åbo, he sanovat Turku.
- Anonyymi
H:gin nuorison ruotsin-suomen sekakieleen on pesiytynyt englannin sanoja.
Puhe jopa vaihtuu ilman säännönmukaisuutta hetkessä englantiin ja sitten taas ruotsi-suomen sekakieleen.
Ruotsin sanoja on muutenkin vain vähän. Nuorilla englanti näyttäisi korvaavan enemmän suomen sanoja.- Anonyymi
Hyvä syy lukea pakkoruotsia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä syy lukea pakkoruotsia?
Hehheh heh
- Anonyymi
Piti tulla Skotlannista saakka toteamaan, että Suomen kaksikielisyys on puppua.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!
Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v37819Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään
HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh3832028Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola2681715Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!
Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku301675Kimmo Kiljunen
"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa2921375- 751133
- 731063
Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen61809- 47796
Miksi teet tästä niin vaikeaa?
Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p25759