Näyttelyistä

Hauveli..

Luin keskustelua näyttelyyn pukeutumisesta tuolta aikaisemmin kirjoitetuista jutuista. Mä olen menossa mun koiran kanssa Helsinkiin, Aptus showhun, ja nyt mä mietinki, et pitääköhän tuomarit mua ihan vitsinä.. Ikää on vasta 16 vuotta, vaikuttaakohan se jotenkin arvosteluihin? Pitääks tuomarit mua vaan jonain tyhmänä pentuna? En oo siis menossa junior handlereihin, vaan ihan oman rodun junnuihin. Aikaisemmissa näyttelyissä mua on joskus katottu vähän "kieroon", ainaki siltä on tuntunu. En oo vielä muutenkaan mikään loistava esittäjä, mutta kyllä siitä varmaan jotain tulee, toivotaan ainaki =) Eli mitä mieltä ootte, kattooko tuomarit esittäjän ikää tarkkaan ja otetaanko se mitenkään arvosteluissa huomioon hyvällä/pahalla? Ei tietenkään pitäis, mutta...
-iloinen iloisen koiran omistaja-

11

459

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kieroon päin vastoin. On ihanaa saada nuoria mukaan. Ja pue sinä yllesi mitä tahdot. Saanko udella kuka teillä on tuomarina?

      Olen toiminut jo yli 20 vuotta kehä sihteerinä ja ei koskaan yksikään tuomari ole nuorta esittäjää kieroon katsonut. Aina on tullut nuorelle koiran arvosteluun lisäys: hyvin esitetty tai harmoninen pari ja joskus kyllä molemmat tarvitsevat harjoitusta.
      Kerro kuinka teille kävi.

      • Hauveli..

        Meillä tuomarina Robert L.T. Dawson, Filippiinit. Ei olla kyl vielä ilmotettu, ku ei oo vielä ihan satavarmaa, että tullaanko. Taitaa mennä niin päi, et koira menee hyvin, mut mua jännittää ihan älyttömästi =) Ekassa isossa näyttelyssä mä esitin ite koirani ja mua jännitti ihan kauheesti ja se ei mennykkää multa hyvin, mutta koira sai hyvät arvostelut =) Sitä ennen oltiin käyty yhis ainois mätsäreissä ja mul ei aluks ollu mitää hajuu, mitä siel kehäs pitää tehä. Sit ku se tuomari viel selitti englantii.. mä olin varmasti huvittava näky, ku tyyliin vaa pyörin ympyrää kehässä =) Ei me oo vieläkää käyty ku 3 näyttelyy ja 2 mätsärii ja en oikee vieläkää ymmärrä, mitä ne tuomarit siel selittää.. =) Sit mä oon aina ite laittanu koirani näyttelykuntoon (peseminen föönaus ja harjaus) ni siitä koiran turkista ei tuu tietenkään niin hyvää, ku joittenki kasvattajien laittamat turkit, joilla on monen kymmenen vuoden kokemus =)
        Mut yritys ja into on kova ja tarkotuksena ois tehä koirasta suomen muotovalio, jos se vaa mitenkää onnistuu =D Ootko sä tulossa sun koirien kanssa?


      • Hauveli.. kirjoitti:

        Meillä tuomarina Robert L.T. Dawson, Filippiinit. Ei olla kyl vielä ilmotettu, ku ei oo vielä ihan satavarmaa, että tullaanko. Taitaa mennä niin päi, et koira menee hyvin, mut mua jännittää ihan älyttömästi =) Ekassa isossa näyttelyssä mä esitin ite koirani ja mua jännitti ihan kauheesti ja se ei mennykkää multa hyvin, mutta koira sai hyvät arvostelut =) Sitä ennen oltiin käyty yhis ainois mätsäreissä ja mul ei aluks ollu mitää hajuu, mitä siel kehäs pitää tehä. Sit ku se tuomari viel selitti englantii.. mä olin varmasti huvittava näky, ku tyyliin vaa pyörin ympyrää kehässä =) Ei me oo vieläkää käyty ku 3 näyttelyy ja 2 mätsärii ja en oikee vieläkää ymmärrä, mitä ne tuomarit siel selittää.. =) Sit mä oon aina ite laittanu koirani näyttelykuntoon (peseminen föönaus ja harjaus) ni siitä koiran turkista ei tuu tietenkään niin hyvää, ku joittenki kasvattajien laittamat turkit, joilla on monen kymmenen vuoden kokemus =)
        Mut yritys ja into on kova ja tarkotuksena ois tehä koirasta suomen muotovalio, jos se vaa mitenkää onnistuu =D Ootko sä tulossa sun koirien kanssa?

        tulossa sinne. Jos et kieltä ymmärrä kerro se sille kehäsihteerille joka kutsuu teidät kehään. Upeaa kun itse laitat koirasi turkin ja kuule kyllä se jännitys siitä ajan mittaan hellittää. Ei hyvä koira rakeenteeltaan itseään munaa vaikka hieman kokematon oletkin. Kuule pystymetsästä jokainen on aloittanut kerran ja siitä se kokemus kasvaa pikku hiljaa. Harrastus on upea ja on minut vienyt niin mukanaan että tätä matkaa on kestänyt jo yli 40 vuotta ja loppua ei näy onneksi vieläkään.
        Kerro joskus rotusi niin tiedä vaikka kohdattaisiin.


      • Hauveli..
        umalehtinen kirjoitti:

        tulossa sinne. Jos et kieltä ymmärrä kerro se sille kehäsihteerille joka kutsuu teidät kehään. Upeaa kun itse laitat koirasi turkin ja kuule kyllä se jännitys siitä ajan mittaan hellittää. Ei hyvä koira rakeenteeltaan itseään munaa vaikka hieman kokematon oletkin. Kuule pystymetsästä jokainen on aloittanut kerran ja siitä se kokemus kasvaa pikku hiljaa. Harrastus on upea ja on minut vienyt niin mukanaan että tätä matkaa on kestänyt jo yli 40 vuotta ja loppua ei näy onneksi vieläkään.
        Kerro joskus rotusi niin tiedä vaikka kohdattaisiin.

        Tosi kiva, ku ootte tota mieltä =) Mä en oo ikinä ennen kuullukkaa sellasesta, että pitäs laittaa eriväriset housut ku koira. Hyvä tietää sekin. Jos mä kerron koiran rodun, ni jokuhan vois vaikka joskus tunnistaa mut.. Se on sellanen pieni ja valkonen ;)


    • Itse olen myös melko nuori ja esittänyt koiria isoissakin kehissä. Joskus tosiaan katsotaan kieroon kun ei ymmärrä vierasta kieltä kovin hyvin, mutta yleensä sitten tulkit tai kehäsihteerit auttavat, eihän ne aikuisetkaan aina ymmärrä. Laita siistit vaatteet ja yritä parhaasi, hienosti se menee.
      Ja kannattaa katsoa vanhemmilta kasvattajilta mallia miten he esittävät koiriaan, heiltä voi myös kysyä neuvoja jos jokin asia askarruttaa. Nuori ikä tuskin mitenkään vaikuttaa arvosteluun, kunhan yrittää parhaansa ja esiintyy fiksusti. Ja muista valita eri väriset housut kuin koirasi, jotta koira näkyy kunnolla.

      Mikäs sinulla on rotuna?

    • kehäsihteeri

      ei siinä ikää katsota vaan miten koira liikkuu ja et miten osaat esittää koiraas, eli harjoiteluu ja myös siistit vaateet päälle ja muista jos jännität niin koira jännitää ja se on menoo.

      • Bubbbleggum

        Itse täytän vasta 14 vuotta ja olen ajatellut vieväni koirani näyttelyyn joskus lähi aikoina. Viimeistään vuoden päästä (kasvattaja olisi silloin juuri koossa kasvattajaluokka poppoo ja siellä se ei voi tätä minun koiraani esittää kuten yleensä, joten...)


      • kehäsihteeri
        Bubbbleggum kirjoitti:

        Itse täytän vasta 14 vuotta ja olen ajatellut vieväni koirani näyttelyyn joskus lähi aikoina. Viimeistään vuoden päästä (kasvattaja olisi silloin juuri koossa kasvattajaluokka poppoo ja siellä se ei voi tätä minun koiraani esittää kuten yleensä, joten...)

        kannattee kysyy kasvattajalta vähä neuvoja vaatevalinnois jos tosiaan kasvattajaluokkaan olet menos,ja ei ikä menestystä ratkaise mul on monta händleriiki ja ne on aloittanu mun koirilla 14-15v mut fiksusti käyttääntyy siistit vaateet ja kuuntelet kasvattajan neuvoi ja tuomarii ja kehäsihteerii niin me´nee hyvin tsempii näyttelyyn, ja aina saa kasvattajilta tullakysyyn neuvoi, ja vinkei


    • itselläni...

      ainakin oli vaan stretch-housut ja huppari... mielestäni tyhmää pukeutua liian hienosti.. koirahan siinä esiintyy... mulla kyllä on iso ja kuolaava koira niin sotkisi hienot kuteet hetkessä. Ellen sitten tekisi niin kuin eräs nyffiä esittävä nainen, jolla on joka näyttelyssä jakku, minihame ja korkokengät, mutta hän pitää huolen ettei vaatteet sotkeennu, siten että on erikseen ihminen joka laittaa vieressä koirat kuntoon ja vaan itse nappaa hihnasta kiinni juuri ennen kehään menoa... anteeksi nyt vaan näitä hienostelijoita kohtaan mutta on jotenkin hassu näky... :)

    • E.A

      Keskity koiraan ja mieti noita vasta sitten jälkeenpäin (jos sittenkään :D )
      Nuori ihminen on aina kaunis, toista se tällasella vanhalla ja kuluneella on koiraa esittää, onpa tullut sivusta kuultua kommenttina että "paremmin ois sijottunu jos ois ollut nuorempi esittäjä", nauretaan me vaan niille, koiraa sitä mennään esittämään ja koiraa ne muutkin katsoo, se näyttelytilanne menee niin nopeasti ohi että mieti ikäänkuin mielikuvaharjoituksena asia moneen kertaan valmiiksi niin olet sitten siellä kehässä cool.
      Onnea muuten näyttelyyn!

    • iita12

      Terve!
      Ei ne kato ikää koska olen ite 13 vuotta ja joudun itse viemään koirani.Tuomari katsoo koiran ja esittäjän yhtäläisyyttä eli kannattaa katsoa semmoiset vaatteet jotka sopivat koiraan että esittäjään
      Esim:Jos on valkonen koira silloin voi olla musta asu tai lila asu

      PS.Riippuu koirasta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      195
      4815
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      123
      2997
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2334
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      139
      2334
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1972
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1546
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      115
      1472
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1383
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1210
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1091
    Aihe