Pääsin töihin yksityiseen siivousfirmaan, tää on eka työpaikkani ja jotenkin tuntuu, että mua yritetään höynäyttää...olen 20vee jos sillä nyt mitään merkitystä on..
Mulle on sanottu, että työaika alkaa silloin vasta, kun on siinä siivouskohteessa rätti kourassa...eli toisin sanoen tulen aamulla siivousfirman pihaan, otan firman auton, ajelen työpaikalle ja raahailen työtavaroita edestakaisin ja haen yhden toisen siivooja, joka on suomessa asuva pakolainen(firmalla on ilmeisesti joku sopimus kaupungin kanssa, että ulkomaalaiset työntekijät haetaan töihin oikein erikseen)´..siten mennään siivouspaikalle(tällä hetkellä rakennussiivous) siivotaan, taukoja mielellään EI pidetä, jos tekee työt (n.7h) putkeen, niin taukoja ei korvata rahallisesti, töiden jälkeen vien sen aamulla hakemani toisen siivoojan kotiin, ajelen firman pihaan ja otan oman autoni...elikkä siis kulutan palkattomana hirveesti aikaa (n.1-1.5h/päivä) kaiken muun kuin sen itse siivoamisen tekemiseen siksi, koska pomo käskee...
Kuuluuko minun saada siitä toisen siivoojan ja tavaroiden raahaamisesta palkkaa? Mielestäni kuuluu, koska se on työTEHTÄVÄNI...pomo ei ole selkeästi sanonut, käskenyt vaan...
Ja sitten, jos kesken rakennussiivouksen (siis kesken päivän) käsketään lähtemään nopeasti johonkin toiseen siivouspaikkaan, joka on n.20km päässä., niin eikö mun kuuluukin saada siitä ajamiseen kuluneestä ajasta siinä välillä palkkaa, koska muutoin jos en joutuisi lähtemään toiseen siivouskohteeseen, niin voisin tehdä koko ajan töitä palkallisesti...
helppikää nyt mua, ettei työnantaja ihan kokonaan pääse höynäyttämään...
Jaa niin, piti vielä kysyä, että millasta palkkaa mun kuuluisi saada rakennussiivouksesta/tunti tai kotisiivouksesta/tunti? Ja jos teen n.7.5tuntia 5päivänä töitä, niin mistä tuntimäärästä lähtien saan ylityökorvausta? kuuluuko sitä saada yli 7.5 tuntia ylittävästä ajasta? eikös se ole 50%?...
tuntuu, että pomo jättää kertomatta kaiken, kunhan sen tarvitsee maksaa mahd. vähän...työsopimus on kyllä TESin mukainen, ja olen lukenut sen, mutta pitääkö mun siis ilmeisesti itse pitää puoleni asiassa, että saan reilun kohtelun...
kiitti...
mitä mieltä olette? pomo höynäyttää tyhmää?
21
2641
Vastaukset
- '''
Moikka!
Palkka alkaa juosta sillä siunaamalla, kun istut firman autoon, oli sillä ajettavat kilometrit mitätahansa, missä tahansa, jos esimies on sinule ne osoittanut. Sama koskeee sitä 20:tä kilometriä, kuuluu työ päivään.
Viikko tuntimääräsi ilmeisesti on 37.5 ( 7.5h/ pv), lisä alkaa tulla, kun olet ylittänyt 40:n viikkotuntimäärän, eli 2.5h teet ylitöitä normaalilla palkalla.
Eri siivouskohteista maksetaan eri palkkaa, luonnollisesti rakennussiivoukesta parempaa palkkaa sen raskauden takia, kuin esim. konttorisiivouksesta.
Eli summa summaarum, sua höynäytetään, nää on ihan lakisääteisiä juttuja, lisä tietoja löytyy tessistä, jonka työnantajan on sulle toimitettava. www.pam.fi löytyy myös paljon tietoa, kuten myös www.finlex.fi
Työnantaja tietää kyllä nää asiat, toivottavasti pääsette sopuun.- partis3
pidä kirjaa "keikoista" missä oot ollu, kuinka kauan meni, mikä matka, jne. Tarkasta tilinauhat että näkyy kaikki tarvittava tieto.
- ylityökorvauksiinvuorokautinen
vuorokautisena ylityönä korvataan 2 ensimmäistä tuntia 50% ja sen jälkeen 100% Viikottaisen 8 ylityötunnin jälkeen vuorokautinen ylityö korvataan aina 100%. Viikkoylityönä korvataan 8 ensimmäistä tuntia 50% ja sen jälkeen 100%.
Eli jos teet joka päivä 8 tunnin päivän, korvataan sulle viikkoylityönä 0.5x5=2.5 tuntia 50% korotettua palkkaa. Sitten vielä, ei työnantaja ole velvollinen hommaamaan tessiä työtekijöilleen, sen saa omasta liitostaan
- se kannattaa
Nuorten höynäyttäminen on kokemukseni mukaan todella yleistä, myös muillakin kuin siivousalalla. Tuossa edellisessä vastauksessa oli asiat kerrottu hyvin, mutta oman kappaleen TES:sta saat liittymällä PAM:iin. Samalla saat apua, jos joskus tulee työsuhdeongelmia ja ansiosidonnaista päivärahaa, jos joudut työttömäksi. 1,5% palkasta on mun mielestä aika pieni hinta noista eduista...
terveisin PAM:lta apua saanut (22-v.)- Hanski67
Minäkin olen kaupungilla töissä siivoojana niin kuulun kuntatyöväenliittoon(ktv)ei kaikkien siivoojien kannata PAMiin liittyä.
- muullekkaan makseta
palkkaa työmatkoista. Vaikka kuinka kävisi ottamassa työkaverin mukaan. Itse on vielä bensatkin maksettava. Ota huomioon, että toisilla se työmatka on pitkäkin esim. yli 100 km/suunta kelillä kun kelillä.
- ooooooooooo
joo, mut teeppäs se joka ikinen päivä! ja super paskalla palkalla!
- :-)
Jos työnantaja käskee hakea matkalla joku, niin tasan tarkkaan se kuuluu palkalliseen työaikaan!
- Hanski67
on osoittanut työtehtävät eli tässätapauksessa työnantajan autolla haettava toinen tekijä töihin niin se on sen kuskin työaikaa josta on palkka saatava !
Ei kysymys ollutkaan työn ja kodin välistä matkaa. - haloo
on tälläkin ihmisellä työmatka ensin, ennenkuin hän saapuu esim. siivouskeskukselle, josta lähtee TYÖAUTOLLA eri kohteisiin
- pienyrittäjä
-Oikeastaan ei ole totta että palkkasi olisi eri olit raksalla tai toimistokohteessa,tuntipalkka on siis täysin lainmukainen ja ok.
työaika jos joudut hakemaan työauton eli se ei ole sinun käytössä kotiin asti?niin jos on määrätty"noudat auton toimistolta klo:7.niin silloin alkaa työsi.Jos taas määrätty esim:rakennustyömaa klo 7.alotus.niin sinulla on oikeus mennä millä vain sinne!työaika päättyy kun auto on ns:määrätty?firman pihalle!siirtymä on luonnollisesti palkallista!
jos taas voit valita millä kuljet työmaalle jne.niin silloin työaika on se kun työt alkaa.
ylityökorvaus tosiaan juoksee vain 10h.ylittäviltä päiviltä eli työnantajasi on oikeassa.mutta yli 10h.päivä ei saa ylittyä ilman työntekijän omaa suastumusta-halua!paljonko sinulla on tuntipalkka?onko työajat määrätty miten?vakituiset ajat?vai?mitä taukoihin tulee niin.alle 4h ei kuulu lainmukasesti edes tupakkataukoa!mutta yli 4h.kuuluu 12.minuutin-15.minuutin tauko.sitten taas esim 7h.päivissä on 2.kahvitaukoa!Mutta sitten jos "ansaitset esim:ruokatauon:työpäivä vaikka 8,5h.menee se 30 minuuttia pois palkasta=se on aina palkatonta!sen 30.minuutin lisäksi kuuluu 2x15min.kahvitaukoa palkallisesti.
vähän sekavasti kirjoiteltu mutta kysele ihmeessä lisää.- Mimmi
Oikeassa olit, sekavasti oli kirjoitettu ja vieläpä väärää tietoa.Puhdistus- ja siivousalan tessin mukaan työviikko on 37.5 tunnin mittainen ja ylimeneviltä tunneilta maksetaan lisätyökorvaus 40 tuntiin saakka. Sen jälkeen alkaa paukkumaan ylityökorvaukset. Eli jos teen joka päivä 10 tuntia on kaava tämä=7.5 perustuntia, 0.5 lisätyötä 50%,
2 tuntia ylityötä 50%.Viikkoylityönä korvataan 8 ensimmäistä tuntia 50% ja sen jälkeen 100%. Tässä tulee 2,5 x 5 = 12,5 . eli 8t. 50% ja 4,5t.100%
- ...
"tulen aamulla siivousfirman pihaan, otan firman auton"
ja lopuu tähän:
"ajelen firman pihaan ja otan oman autoni"- Homma hallussa!
Totta, työaika alkaa kun aloitat päivän valmistelut ja loppuu kun saavut päivän päätteeksi "varikolle" ja purat tarvitsemasi välineet oikeille paikoille.. Pidähän puolesi:)
- yksi vaan
Jep kusetetaan ja mennen tullen.
Siivoojat niin huonosti järjestäytyneitä kautta aikojen että kohdellaan ihan miten lystätään.
Viis pameista tai muista jos et ole järjestäytynyt tuskin saat yhtään mitään .
Liitto auttaa noissa asioissa jäseniään.
Etsi käsiisi työehtosopimus ja opettele se ulkoa muuten ei sinulla juurikaan ole mahdollisuutta vaikuttaaa mihinkään , tosin työn antaja voi keksiä syyn jolla irtisanoa sinut , teit niin tai näin. - ensin
että kuulutko liittoon ja mitä tessiä työnantajasi noudattaa, niin kyllä täältä sitten vastaillaan. Niitä on nääs niin eri sääntöjä..
- onnelan mirkku
en kuulu liittoon, mietin just kannattaisiko liittyä PAMiin tai YTK:hon...
Tes on ilmeisesti joku siivous- ja puhdistusalan tes... - Mimmi
onnelan mirkku kirjoitti:
Tes on ilmeisesti joku siivous- ja puhdistusalan tes...Valaisen vähän sua, että toi YTK ei ole mikään liitto, vaan pelkästään kassa. Sieltä saa työttömyyden aikana päivärahaa, mutta ei mitään muuta eli työssä olevaa se ei auta mitenkään. Meneppä PAM:in sivuille katsomaan, paljonko hyötyä liittoon kuulumisesta on!!
- Mimmi
onnelan mirkku kirjoitti:
Tes on ilmeisesti joku siivous- ja puhdistusalan tes...jäi sanomatta, että TES on lyhenne työehtosopimuksesta jonka just liitto Sinulle neuvottelee, sisältää esim. palkat, lisät,työehdot, lomat jne..Ne eivät ole mitään työnantajan lahjoja työntekijöilleen, vaan tiukkoja neuvottelutuloksia työnantajaliiton ja työntekijäliiton välillä.Ilman jäseniä ei synny työehtosopimuksia, joten jokaisen kannattaa olla oman alansa ammattiliitossa!!
- turde
Kyllä sua nyt viilataan linssiin oikein olan takaa. Kyllä sun palkka alkaa juosta heti sillä sekunnilla kuin astut omasta autosta firman autoon. Turhaa duunia teettävät sulle sen ulkomaalaisen haun ja siivousvälineiden roudaamisen kanssa ilman palkkaa. Pysy kovana siinä asissa, ota työehtosopimus esille, ja soita liittoon. Kun liitosta saat neuvoja ja vastauksia kysymyksiisi, niin pystyt jo neuvottelemaan työnantajan kanssa. Jos ei työnantajan kanssa voi neuvotella, pyydä että liitosta soittavat sitten suoraan työnantajalle. Eikä työnanataja voi sulle potkuja antaa tuollaisen omien oikeuksien perimisen takia. Laiton irtisanominen, riippuen tietenkin millainen työsopimus sulla on. Pidä pää kylmänä ja pysy kovana sen asian kanssa!
- .........
sulle on aika paljon jo vastailtukin, enkä ihan kaikkia jaksanut lukea...mutta juu kyllä sua kusetetaan.
Työpäivä tosiaan alkaa kun istut autoon ja starttaat sen. Olethan tietoinen että sulle kuuluu myös siirtymälisä, se on about 85% tuntipalkasta, sitä tulee noista ajoista, vai sisältyykö ajot sun päivittäisiin työtunteihin? lisäksi sulle kuuluu 0,5h ruokatunti, joka tosin on palkaton ja kaksi 10-15 min kahvitaukoa, jotka on palkallisia. Joo raksasiivouksesta kuuluu maksaa enemmän, olen puskaradiosta kuullut että vähintään 10€/h tää on vaan kuultua ei faktaa.
Sitten kun lähdet siitä lafkasta niin muista kattoa että sulle maksetaan myös kertyneet lomarahat, todennäköisesti jos olet vaan kesä duunissa niitä on vaan parilta päivältä, mutta rahaa se on sekin, ja se useimmiten jätetään maksamatta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse5559198Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r1656294Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos3815350Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli724831Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s1014443Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1664103SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha2064047- 1072211
- 1141578
- 531116