Miten...

Tahtoisin tietää

kuurot ottaa yhteyttä esim terveyskeskusten ajanvaraukseen? Ei taida olla sähköpostilla mahdollista?? Nykyään on tietenkin kännykät...

7

1074

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuuro asiakas

      Jos kuurolla on tekstipuhelin, niin sillä tavalla kuuro voi soittaa ja sopia ajanvarauksesta kolmannen osapuolen eli välittäjän kautta ja hänellä on tarvittavat laitteet.
      Näin se tapahtuu: kuurolla on tavallinen lankapuhelin, johon on liitetty tekstinäyttölaite ja näppäimistö. Ensin kuuro näppäilee lankapuhelimesta välittäjän numeron ja odottaa näppäimistöstä, syttyykö yhteyden merkkivalo. Kun merkkivalo syttyy, ja tulee näyttöön teksti "TPP hyvää päivää"* Tähtimerkki tarkoittaa puheenvuoroa. Sitten kuuro kirjoittaa näppäimistöllä ja tekstin näyttöön tulee esimerkiksi "Saanko numeroon xxxxxxxxxx, terveyskeskuksen ajanvaraus, soittaja on xxxxx xxxxx?* Välittäjä kirjoittaa " hetki"... Sitten välittäjä soittaa lankapuhelimella siihen numeroon, minkä kuuro ol kirjoittanut. Näin tapahtuu aina kaikki keskustelut kirjoittamalla kolmannen osapuolen kautta. Ei ole tietenkään mukavaa, mutta kuitenkin välittäjä on vaitiolovelvollinen.
      On nyt keksitty uudempi versio. Kuvapuhelin,jossa kuuro voi viittoa välittäjälle ja välittäjä kertoo kuulevalle vastaanottajalle. Molemmilla pitää olla ko.laitteet.
      Valitettavasti ei ole vielä yleistä sähköpostin kautta. Mutta jos on syntynyt luottamuksellinen asiakassuhde eri viranomaisiin niin kai onnistuu. Tietääkö muu kuuro tai huonokuuloinen, onnistuuko myös ajanvaraukset? Kuinka onnistuu?

    • kokenut

      Eipä tekstiviestillä voi varata aikaa terveyskeskukseen saati sitten sähköpostitse. TPP kautta soittamalla joutuu kyl odottaa jonkun aikaa jos sattuu olemaan ruuhka.Joskus käy, että ensin pitää jonottaa TPP:hon ja sit vielä terveyskeskuksen ajanvaraukseen. Huoks.

    • -TP-

      Ei todellakaan tekstiviestitse tai s-postitse vielä onnistu varata aikaa sieltä terveyskeskuksesta tai vastaavasta. Periaatteessa voisi kyllä onnistua, mutta käytäntö ei vielä ole toteutunut...

      Aikaisemmin olin aina varannut ajan tekstipuhelimen kautta niinkun tuolla tavalla,minkä toinen kuuro kirjoittaja oli kuvaillut.
      Nykyään mulla ei ole tekstipuhelinta,kun käytän vain kännykän tekstiviestiä.

      Olen toiminut aina niin,että varaan puhelintulkkauksen ajan ensin viittomakielen tulkkikeskukesta. Niin menen sinne ja siellä vaan soitetaan tulkkauksella terveyskeskukseen. Heti hyvää palvelua olen aina saanut,kun terveyskeskuksessa on ymmärretty hyvin,että soitan heille viittomakielen tulkkauksen kautta.:)

      Äärimmäisessä tapauksessa olin pari kertaa sairaana mennyt vaan suoraan joko yksityiselle lääkärille tai terveyskeskukseen, siellä ymmärrettiin hyvin,etten voinut soittaa kuurouden takia. Silti hyvää palvelua aina oli tullut. :)

      Muutaman kerran terveenä olin mennyt suoraan terveyskeskuksen respalle varaamaan ajan, ja se on toiminut ihan hyvin.

    • Kitty

      Jos olen menossa yksityislääkärille, jo ihan niiden kotisivujen kautta voi varata ajan, semmonen systeemi, missä itse voi valita lääkärin ja kellonajan. Aika kätevä!!! :)

      Jos ei mitään yksityistä, mä etsin netistä, mikä olisi kyseisen lääkärin tai jonkun vastaavan, esim. vastaanoton työntekijän tai sairaanhoitajan nimi on, löytyy yleensä, mitkä heidän sähköpostiosoitteet ovat, ja lähetän suoraan meiliä ja kyselen ajasta, selitän samalla, etten kuule, niin hyvä syy, että meilaavat mulle.

      Jos nettijuttu ei onnistu, täytyy pyytää kuulevaa tuttua soittamaan mun puolesta, taikka käyn itse varaamassa ajan...

      Hätätapauksessa tietenkin täytyy mennä suoraan terveyskeskukseen ja samalla saa ajan sieltä...

      Toivottavasti tulevaisuudessa onnistuu varata ajan pelkällä kännykkäviestillä!!

      • -TP-

        Ai jaa, en tiennytkään, että yksityislääkärin ajan voi varata kätevästi netistä. Mutta kiitos kun kerroit tuosta vinkistä! ;)

        Tosin kylläkin yksityislääkärillä käynti maksaa vähän kalliisti, mutta silti Kela korvaa osuuden.

        Pitääpä kokeilla seuraavan kerran kun varaan ajan, niin lähetän meilitse ajanvarauksen meidän terveyskeskuksen vastaanoton neidille..;)


    • Netti on pelastus

      Olipa helppoa varata aika HUS:n papa-seulontaan (joukkotarkastus kaikille 30-vuotiaille) netin kautta! Tällaista lisää.

      • hankalaaa

        olis hienoa jos muuallakin kuin HUS.issa olis sama systeemi käytössä. On hankalaa soittaa TPP.n kautta ruuhkaiseen ajanvaraukseen kun ne siellä ei voi kovin kauaa pitää linjaa varattuna samalle asiakkaalle.Sairaana ei oikein viittis mennä terveyskeskukseenkaan heti aamust tilaamaan aikaa kun lääkäriaika saattaa olla vasta iltapäivällä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      105
      7431
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2802
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2392
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2093
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1789
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1369
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe