Olen vasta opiskelemassa ohjelmointia ja nyt kesätöissä kysyttiin osaisinko päivittää tuollaisen ikivanhaan tietokantaan. En taida osata, joten kysyn onko edes mahdollista ja miten pääsisi alkuun? Ohjelma ei ole netissä, mutta käyttää mysql-tietokantaa.
Kun kirjaan asiakastapahtumaa html-lomakkeella, haluaisin, että lomakkeelle haettaisiin asiakasnumeron perusteella tietokannasta asiakkaan tietoja heti sen jälkeen, kun asiakasnumero on annettu ja siirrytään seuraavaan kenttään.
Kysyin eräästä esimerkistä ja siinä oli kuulemma niin että ensin annetaan asiakasnumero ja sitten klikataan "Hae". Voisiko sen välttää?
Toisesta päivittyvästä esimerkistä sain vastauksen, että laskenta tapahtuu lomakkeella, tietoja ei haeta mistään.
Miten saan päivittyvän html-sivun
7
881
Vastaukset
- Anonyymi
Nodejs/expressin avulla lähtisin tekemään. Jotkut käyttävät php:tä.
https://codingstatus.com/node-js-mysql-crud-operation/ - Anonyymi
Ei kai mysql mitään ikivanha ole. Internet oli jo kovasti olemassa kun mysql tuli ja oli uusi.
- Anonyymi
Kyllä se javascriptillä menee. Elementin tullessa täyteen pitää kutsua:
function myFunction()
{
...
document.getElementById("myForm").submit();
}
Elementtiä kirjoittaessa siis kutsutaan js-funktiota, jonka pitää jostain tietää koska asiakasnumero on valmis, joko sen pituudesta tai sitten enter-namiskan painamisesta, jolloin yo. funktiota kutsutaan input-fieldista käsin:
<input type="text" oninput="myFunction()">
Helpompaa varmasti käyttää jotakin frameworkkia, mutta jos sellaista ei ole.. yleensä näitä on tehty miljoonalla eri tavalla. HTML-dokumentti siis näkyy DOM-puuna javascriptille ja formin nimeksi on html:ssä annettu myForm, jolloin sitä on helpompi etsiä.. sql tietysti serveri-puolelle täysin näkymättömiin käyttäjältä mieluusti.. connectivity tietokantaan löytyy melkein mistä tahansa skripti-kielestä mitä tässä voi käyttää. Kyllä uskon että saat sen tehtyä, mutta kikkailut(=submitin poisto) kannattaa jättää vasta siihen kun homma toimii! - Anonyymi
Oletko vara ettei Enter -painike riitä, miksi se olisi tehty toimimattomaksi.
- Anonyymi
Kiitokset kommenteista. Voi mennä kesän loppuun ennen kuin tiedän mitä tehdä ja mitä teen... On uutta.
- Anonyymi
Luultavasti olet oikeassa, koska vaikuttaa siltä, että sinulla on niin vähän perustietoa HTML-sivuista ettei sinua voi edes neuvoa, niin että ymmärtäisit mitä pitäisi tehdä. Se on ainakin varmaa että on parasta jättää tietokannat rauhaan siihen asti kunnes osaat rakentaa HTML-lomakkeita itse.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luultavasti olet oikeassa, koska vaikuttaa siltä, että sinulla on niin vähän perustietoa HTML-sivuista ettei sinua voi edes neuvoa, niin että ymmärtäisit mitä pitäisi tehdä. Se on ainakin varmaa että on parasta jättää tietokannat rauhaan siihen asti kunnes osaat rakentaa HTML-lomakkeita itse.
Opettelee ensin käyttelemään tietokantoja jollain valmiilla frontendillä. Myslin tapauksessa monille riittää PhpMyAdmin, itse käytän MySQL Workbenchiä.
Kun tietokanta on hallussa, niin sen jälkeen voi laittaa sille kustomoidun käyttöliittymän.
Opettelujärjestys siis omasta näkökulmasta 1) tietokanta 2) HTML5/JS.
Mikäli aloittaa "hötömölöstä", niin se saattaa olla loputon suo, kun helposti jää hinkkaamaan eri vaihtoehtoja, jos tiedossa ei ole tarkalleen mitä haluaa. Mikäli taas tietää millaista käyttöliittymää tietokannan tarpeisiin tarvitsee, niin silloin saattaa keskittyä enemmän olennaiseen.
Makuasioita tietysti nämä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192460- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292132Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522109Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201674Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871583Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2771388
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131369- 1301346