1960- luvun Otavan Iso tietosanakirja kertoo Visnu hakusanan kohdalla seuraavaa hindulaisuudesta. Mutta tässä selityksessä minkä itse annan tuosta hakusanan sisällöstä on paljon omia mietteitä mukana. Suhtaudu varoen siis!
Hindulaisuudessa on kolme päälahkoa:
1. Vaisnavat = Filosofia ja tiede = Platina taso = Oikean tieteellisen tiedon jakajat
2. Brahmanit = Uskonto ja velvollisuus = Timantti taso = Uskonnollisten velvollisuuksien täyttäjät.
3. Pancaratra = Jumalien ykseys = Kulta taso = Teologinen spekulaatio
Neljäntenä voisi mainita 4. Buddhalaiset käsitykset Visnusta.
Gupta-hallitsijoiden aikana syntyi kaksi oppia:
1. Avatar oppi. Pääavatar henkilöt ovat Rama ja Krishna.
2. Emanaantio oppi: Ilmeisesti ainakin yksi seitsemästä emanaatiosta voisi olla Vyasa?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Emanaatio
Visnu itse on hindulaisuuden pääjumaluus, joka mittasi maailmankaikkeuden kolmella askeleella (vrt. Vamana avatar?)
Minkä tähden tämä muistuttaa hieman VAMANA avatar tarinaa? Itse pidän VAMANAA Kristuksena ja heikompi henki saattaisi yhdistää tuon tarinan perusteella, että Visnu = Kristus.
Emanaatiot ovat eräänlaisia aliluojia, joita on pääasiassa KOLME (Plotinos)
kolme hypostaasia, Yksi (hen), äly/järki/tahto (nous) ja sielu (psykhe ton pantos).
- Wikipedia.
YKSI = Jehova / ÄLY, JÄRKI, TAHTO = Krishna tai Brahma tai Shiva / SIELU = Allah.
????
Mielenkiintoinen on myös tuo kolmas lahko eli Pancaratra (Kulta), joka näyttäisi olevan jossain tekemisissä juutalaisen uskonnon ja käsitysten kanssa. Tämän lahkon mukaan Visnun puoliso on SRI tai LAKSMI niminen. Moksaan päästään Vaisnavien ja Brahmanien avulla eli 1. omaksumalla oikea tieto 2. täyttämällä uskonnolliset velvollisuudet.
Joka tapauksessa tuo tietosanakirja - artikkeli VISNUNSTA on mitä mielenkiintoisin ja on sääli, että se ei ole luettavissa netissä digitoituna. Tässä Suomi24 Viestissä olen merittävällä tavalla muunnellut ja säveltänyt omaa ajatusta tuon artikkelin tai hakusanan pohjalta! HUOM.
Mutta olen tehnyt sen vain estetiikan vuoksi enkä pyri tässä ketjussa jakamaan täydellistä etiikkaa tai tietoa, vaan nautiskelemaan siitä kuink esteettisiä tarinoita tai satuja voi keksiä tietosanakirjojen avulla.
Eräs vanhentunut käsitys hindulaisuudesta
Anonyymi
0
54
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251979
Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1281510En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k931366- 631234
Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.1331141The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut121101Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall223912- 151859
Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta
Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht57803Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek20768