Näin paljon 10 asteen pakkanen lyhentää rangea

Anonyymi

TM mittasi sähköautojen rangen 10 asteen pakkasessa viime talvena numerossa5b.
Tässä vertailu WLTP / TMn mittaus
Kia 452 / 319km / 71%
Audi 399 / 304 / 76%
Tesla 560 / 301 / 54%
M-B 409 / 283 / 69%
renault 381 / 245 / 64%
Hyundai 311 / 235/ 76%

Tämän perusteella Audi ja Hyny hanskaavat parhaiten pakkasen. Tesla ei niinkään.

97

2368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kun ottaa huomioon sen että kesäkelissäkin WLTP range on yleensä vaikea saavuttaa niin pakkasen vaikutus parhaimpiin talvisähköautoihin ei ole kovin suuri.

    • Anonyymi

      Entäpä sitten?

      • Anonyymi

        Tuolla toisesa ketjussa kyseltiin tällaisia mittaustuloksia niin kaivelin sitten TM:stä tietoa ja postasin.
        Tiedän että on arveluttavaa levittää mitattua faktaa mielipidepalstalla mutta ajattelin rikkoa etikettiä. Tämä nyt tietysti tekee kärjistetyt provoilut vähän vaikeammaksi mutta tiedän että täällä on iso popula joka ei anna todellisuuden vaikuttaa mielipiteisiinsä pätkän vertaa.


      • Anonyymi

        No sitä kai että on se vittumainen jäädä pakkasella jonnekin metsätaipaleelle palelemaan. Jos meinaa vaikka 400 km siivun vetäistä seuraavalle latauspaikalle ja jää sata kilsaa vajaaksi jonnekin saatanan tuntureille porojen sekaan kökkimään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sitä kai että on se vittumainen jäädä pakkasella jonnekin metsätaipaleelle palelemaan. Jos meinaa vaikka 400 km siivun vetäistä seuraavalle latauspaikalle ja jää sata kilsaa vajaaksi jonnekin saatanan tuntureille porojen sekaan kökkimään.

        Voi se polttiskin jättää useastakin syystä samaan korpeen, vai onko mahdottomuus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi se polttiskin jättää useastakin syystä samaan korpeen, vai onko mahdottomuus?

        No ei kai nyt sentään.


      • Anonyymi

        No sitäpä sitten että sähköleluja pojille ja sähkönuket tytöille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sitä kai että on se vittumainen jäädä pakkasella jonnekin metsätaipaleelle palelemaan. Jos meinaa vaikka 400 km siivun vetäistä seuraavalle latauspaikalle ja jää sata kilsaa vajaaksi jonnekin saatanan tuntureille porojen sekaan kökkimään.

        > Jos meinaa vaikka 400 km siivun vetäistä seuraavalle latauspaikalle ja jää sata kilsaa vajaaksi jonnekin saatanan tuntureille porojen sekaan kökkimään.

        Valtaväyllillä patteriautollakin pärjää, kunhan varaa matkaan puolet enemmän aikaa. Kun patteriautojen määrä kasvaa, voi latauspaikan vapautumista joutua odottamaan. Pitkäänkin jos ja kun joku on keksinyt käyttää latauspaikkaa ilmaisena parkkipaikkana..

        Syrjemmällä haastavaa, kun ei ainakaa pikalatauspaikkoja ole. Kiva tankata töpselistä 8 A virralla = 1,7 kW teholla. 2 tunnissa saa tankattua energiaa 15 km ajomatkaan talvikelissä.

        Bensavehkeenkin kanssa kuumottaa syrjäseudulla ajella, jos jäljellä oleva polttoaine riittää alle 100 km ajomatkaan. Vaikka huoltoasemia (ihan pohjoissinta Lappia lukuunottamatta) yleensä tulee tiuhemmin vastaan, niin aina on parempi varautua siihen, että se seuraavaksi eteen osuva asema onkin remontissa tms. eli pitää olla polttoainetta myös sitä seuraavalle asemalle saakka. Koettu on sekin, että rekka ojassa = tie poikki. Ensin tunti seisoskelua, sitten seikkailua kiertotiellä.

        Mahtaa olla patteriautoilijalla kylmä rinki perseessä näissä tilanteissa. Jos toimintasäde talvisäässä 200 km luokkaa, niin on mahdotonta yrittää pitää "tankissa" 100 km varmuusvaraa. Taitaa aika usein mennä "nahkoille" ja tällainen viivästys tai kiertotie olisi katastrofi. Samoin se, ettei pikalataus onnistukaan aiotussa paikassa.


    • Anonyymi

      300km menee heittämällä Lapin pakkasissakin. Ja joka vuosi tulee parempia ja parempia sähköautoja. Esimerkiksi kaikissa VW:n ID-perheen autossa on lämpöpumppu ja eristetyt ja lämmitetyt akut. Isoakjkuisella mallilla tuossa lämpötilassa menee siis noin 400km yhdellä latauksella.

      Käytännössä tämä tarkoittaa että 800km Helsingistä Rovaniemellä taittuu kahdella reilun puolen tunnin stopilla jos välttämättä haluaa kiirehtiä sen minkä pystyy.
      Järkevä ihminen toki pistää auton (käyttövoimasta riippumatta) autojunaan eikä tuhlaa lomaansa ikävään ratintakana istumiseen kuunnellen kuoliaaksi ikävysteneen perheen valituksia pitkästä matkasta.

      • Anonyymi

        Olisi ihan mielenkiintoista tietää miten säköauto selviäisi 42 asteen pakkasesta joka sattui kohdalle kun ajettiin Saariselältä Sodankylään. Olisiko range riittänyt koko 120km matkaan vai olisko palelluttu kuoliaaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi ihan mielenkiintoista tietää miten säköauto selviäisi 42 asteen pakkasesta joka sattui kohdalle kun ajettiin Saariselältä Sodankylään. Olisiko range riittänyt koko 120km matkaan vai olisko palelluttu kuoliaaksi.

        Olisitte selvinneet ainakin Teslalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisitte selvinneet ainakin Teslalla.

        En kyllä rupeaisi kokeilemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi ihan mielenkiintoista tietää miten säköauto selviäisi 42 asteen pakkasesta joka sattui kohdalle kun ajettiin Saariselältä Sodankylään. Olisiko range riittänyt koko 120km matkaan vai olisko palelluttu kuoliaaksi.

        Ei pakkanen vaikuta rangeen niin paljoa kuin provoajat väittävät. Ajoakkupaketti on eristetty ja lämmitetty ja akun purkaminen synnyttää luonnostaan lämpöä joten akun toimintaan pakkanen ei vaikuta. Kabiinin lämmittäminen vie tietysti vähän enemmän virtaa tosi kylmällä, mutta ei sekään hiveästi vaikuta.

        Tässä vaan elmäntapanillittäjät yrittävät pitää vanhoja myyttejä elossa. Ne olivat niiltä ajoilta kun sähköautot oli tehty vain Kalifornian keleihin. Siitä on jo aikaa mutta nämä nillittäjät takertuvat niihin juttuihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kyllä rupeaisi kokeilemaan.

        En rupeaisi kokeilemaan millään autolla erityisesti, mutta esim. Tesla tai vaikkapa e-tron olisi tuossa yksi parhaista vaihtoehdoista.

        Jos jäisi tielle jostain syystä, 80 kWh akku pitäisi lämmitystä päällä kauan, ehkä 24 tuntia 21C. Siinä toivottavasti ehtisi apua saada. Polttomoottoriautolla voisi vastaavassa tilanteessa tulla hätä käteen.

        Muutoinkaan kylmä ei juuri vaikuta sähkömoottoreihin. Akkuun teoriassa vaikuttaisi, mutta eihän se pääse tuollaisessa tilanteessa käytännössä kylmenemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pakkanen vaikuta rangeen niin paljoa kuin provoajat väittävät. Ajoakkupaketti on eristetty ja lämmitetty ja akun purkaminen synnyttää luonnostaan lämpöä joten akun toimintaan pakkanen ei vaikuta. Kabiinin lämmittäminen vie tietysti vähän enemmän virtaa tosi kylmällä, mutta ei sekään hiveästi vaikuta.

        Tässä vaan elmäntapanillittäjät yrittävät pitää vanhoja myyttejä elossa. Ne olivat niiltä ajoilta kun sähköautot oli tehty vain Kalifornian keleihin. Siitä on jo aikaa mutta nämä nillittäjät takertuvat niihin juttuihin.

        Et taida tuntea autoasi, ilmalämpö pumppu ei voi antaa paljoa lämpöä, kun aletaan lähestymään -20 ja silloin lämpövastukset alkavat toimimaan ja ilmalämpö pumppukin otta puhaltimineen noin 4kw/h sähkövastukset saman verran joten alkaa range tippua joka tunnilta melkoisesti...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida tuntea autoasi, ilmalämpö pumppu ei voi antaa paljoa lämpöä, kun aletaan lähestymään -20 ja silloin lämpövastukset alkavat toimimaan ja ilmalämpö pumppukin otta puhaltimineen noin 4kw/h sähkövastukset saman verran joten alkaa range tippua joka tunnilta melkoisesti...

        Tunnen sen verran lämptilatilastoja asuinseudultani etten ala panikoitumaan sellaisesta ominaisuudesta joka esiintyy 20 asteen pakkasilla.
        Tuo tarkoittaa käytännössä sitä että joudun lataamaan auton joskus vähän tiheämmin kuin tavallisesti. Ja näitä päiviä ei edes tule joka talvi ja maksimissaan puhutaan viidestä päivästä per vuosi.
        Täysin lillukanvarsia. Koskaan ei jää yksikään ajo ajamatta tuon takia ja worst case scenario on että joudun pitämään yhden ylimääräisen 20 minuutin munkkitauon matkalla. Ja näitäkään ei tule edes joka talvi.
        En viitsisi moisesta hirveästi vouhottaa.


      • Autojuna-asemia on Suomessa alle 10 kpl, joten jos ei satu asumaan tietyissä kaupungeissa, niin joutuu ajeleen kuitenkin aika matkoja ja ajallisesti helposti enemmän kuin menisi omalla autolla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En rupeaisi kokeilemaan millään autolla erityisesti, mutta esim. Tesla tai vaikkapa e-tron olisi tuossa yksi parhaista vaihtoehdoista.

        Jos jäisi tielle jostain syystä, 80 kWh akku pitäisi lämmitystä päällä kauan, ehkä 24 tuntia 21C. Siinä toivottavasti ehtisi apua saada. Polttomoottoriautolla voisi vastaavassa tilanteessa tulla hätä käteen.

        Muutoinkaan kylmä ei juuri vaikuta sähkömoottoreihin. Akkuun teoriassa vaikuttaisi, mutta eihän se pääse tuollaisessa tilanteessa käytännössä kylmenemään.

        Jos akku tyhjä, niin mites auton lämmitys onnistuu?
        Polttiksella voisi liftaamalla käydä hakemassa lähimmältä asemalta sen verran bensaa, että pääsisi kunnolla tankkamaan, jos taasen tietää olevansa ainoa kulkija ko taipaleella, niin ehkä kannattaisi ottaa 5l varakannu takakoppiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tunnen sen verran lämptilatilastoja asuinseudultani etten ala panikoitumaan sellaisesta ominaisuudesta joka esiintyy 20 asteen pakkasilla.
        Tuo tarkoittaa käytännössä sitä että joudun lataamaan auton joskus vähän tiheämmin kuin tavallisesti. Ja näitä päiviä ei edes tule joka talvi ja maksimissaan puhutaan viidestä päivästä per vuosi.
        Täysin lillukanvarsia. Koskaan ei jää yksikään ajo ajamatta tuon takia ja worst case scenario on että joudun pitämään yhden ylimääräisen 20 minuutin munkkitauon matkalla. Ja näitäkään ei tule edes joka talvi.
        En viitsisi moisesta hirveästi vouhottaa.

        Jos ja kun pyörii vain kotinurkissa, niin pitkät matkat on silloin EVK.
        Suomalaiset kuitenkin matkustelee aika paljon pitempiäkin matkoja, varsinkin juhlapyhinä. Nytkin taas kohta kehotetaan välttämään ruuhkia (Joulu).


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Jos ja kun pyörii vain kotinurkissa, niin pitkät matkat on silloin EVK.
        Suomalaiset kuitenkin matkustelee aika paljon pitempiäkin matkoja, varsinkin juhlapyhinä. Nytkin taas kohta kehotetaan välttämään ruuhkia (Joulu).

        Tämä kyllä pätee koko Suomessa Rovaniemeltä etelään. Kaikki toimii ja aina pääsee perille,
        Kun ainoa ongelma on se että 20 asteen pakkasella joutuu latamaan hieman pidempään niin voi kyllä sanoa että ei oikeasti ole ongelmaa vaan pelkästään suunnaton halu nillittää turhista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida tuntea autoasi, ilmalämpö pumppu ei voi antaa paljoa lämpöä, kun aletaan lähestymään -20 ja silloin lämpövastukset alkavat toimimaan ja ilmalämpö pumppukin otta puhaltimineen noin 4kw/h sähkövastukset saman verran joten alkaa range tippua joka tunnilta melkoisesti...

        "Et taida tuntea autoasi, ilmalämpö pumppu ei voi antaa paljoa lämpöä, kun aletaan lähestymään -20 ja silloin lämpövastukset alkavat toimimaan"

        No siksi en sanonutkaan 3-5 päivää.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Jos akku tyhjä, niin mites auton lämmitys onnistuu?
        Polttiksella voisi liftaamalla käydä hakemassa lähimmältä asemalta sen verran bensaa, että pääsisi kunnolla tankkamaan, jos taasen tietää olevansa ainoa kulkija ko taipaleella, niin ehkä kannattaisi ottaa 5l varakannu takakoppiin.

        Sähköautoa taas voi ladata missä vain sähköverkon alueella. Todennäköisesti tietysti tuollaisessa paikassa vielä vuonna 2020 hitaasti, 1.8 kW. Korkeintaan 11 kW, jos 16A kolmivaihelaturi löytyy. 2030 tilanne on täysin toinen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämä kyllä pätee koko Suomessa Rovaniemeltä etelään. Kaikki toimii ja aina pääsee perille,
        Kun ainoa ongelma on se että 20 asteen pakkasella joutuu latamaan hieman pidempään niin voi kyllä sanoa että ei oikeasti ole ongelmaa vaan pelkästään suunnaton halu nillittää turhista.

        En ole nillittänyt turhasta, totesin vain kommentoijalle, että vaikka hänen liikkuma-alueella ei ole pakkasta 20 astetta edes joka talvi, niin se ei poista sitä tosiasiaa, että suuressa osassa Suomea pakkasta on ja on jopa paljon enempikin ja useasti talvessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoa taas voi ladata missä vain sähköverkon alueella. Todennäköisesti tietysti tuollaisessa paikassa vielä vuonna 2020 hitaasti, 1.8 kW. Korkeintaan 11 kW, jos 16A kolmivaihelaturi löytyy. 2030 tilanne on täysin toinen.

        Alkutilanne oli, että sähköauto hyytyy korpeen, kun akku tyhjä, mistä ja keneltä siihen tuodaan se laturi, että voisi ladata sitä akkua. Bensaahan on helppo tuoda avuksi, jos kyse polttiksesta. Korpi on korpi vielä vuonna 2030, ei tilanne sen parempi.


      • kaha53 kirjoitti:

        En ole nillittänyt turhasta, totesin vain kommentoijalle, että vaikka hänen liikkuma-alueella ei ole pakkasta 20 astetta edes joka talvi, niin se ei poista sitä tosiasiaa, että suuressa osassa Suomea pakkasta on ja on jopa paljon enempikin ja useasti talvessa.

        Luin (lue sinäkin sähköautot-nyt fb-ryhmästä) viime talvella ko. ryhmäläisten tekemää reissua Lappiin (joka meni vähän reisille). Yllätystä oli jopa Teslallakin, kun lataus vei tuhottomasti aikaa, kun pakkasta oli paljon ja lämmitykseen meni suurin osa lataustehosta.
        Pakkasen takia reissu ei mennyt suunnitellusti.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Luin (lue sinäkin sähköautot-nyt fb-ryhmästä) viime talvella ko. ryhmäläisten tekemää reissua Lappiin (joka meni vähän reisille). Yllätystä oli jopa Teslallakin, kun lataus vei tuhottomasti aikaa, kun pakkasta oli paljon ja lämmitykseen meni suurin osa lataustehosta.
        Pakkasen takia reissu ei mennyt suunnitellusti.

        "Yllätystä oli jopa Teslallakin, kun lataus vei tuhottomasti aikaa, kun pakkasta oli paljon ja lämmitykseen meni suurin osa lataustehosta."

        Ei välttämättä ihan niin paljon lämmitykseen kuin mitä voisi luulla, vaan akun virran vastaanottokyky heikkenee kylmässä. Auton kyvyssä pitää akun lämpötila sopivana taitaa olla eri Teslan mallien ja valmistusvuosien välillä isojakin eroja.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Alkutilanne oli, että sähköauto hyytyy korpeen, kun akku tyhjä, mistä ja keneltä siihen tuodaan se laturi, että voisi ladata sitä akkua. Bensaahan on helppo tuoda avuksi, jos kyse polttiksesta. Korpi on korpi vielä vuonna 2030, ei tilanne sen parempi.

        Kyllä kannettavia latureita on olemassa! Kuten esimerkiksi modulaarinen SparkCharge: https://sparkcharge.io/ .

        Hinaamallakin voi ainakin Teslaa ladata, tosin omalla riskillä. Valmistaja ei sitä suosittele.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        En ole nillittänyt turhasta, totesin vain kommentoijalle, että vaikka hänen liikkuma-alueella ei ole pakkasta 20 astetta edes joka talvi, niin se ei poista sitä tosiasiaa, että suuressa osassa Suomea pakkasta on ja on jopa paljon enempikin ja useasti talvessa.

        Pakkaset ovat siellä missä ei ole ihmisiä tai liikennettä. Pelkästään korpea ja susia.

        Huomaa että Suomen väestön keskipiste on Hyvinkäällä. Kun katsoo Trafin tilastoja niin uusista autoista ostettiin jo pelkästään Uudellamaalla noin 53.000 kpl kun Lapin läänin liku oli jotain 2.700 kappaletta.
        että voitte miettiä siellä korpitaipaleilla kuinka suuri painoarvo lapin korpitaipaleilla pakkaskelissä Suomen autoilussa on. Puhumattakaan maailman mittakaavaa.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Alkutilanne oli, että sähköauto hyytyy korpeen, kun akku tyhjä, mistä ja keneltä siihen tuodaan se laturi, että voisi ladata sitä akkua. Bensaahan on helppo tuoda avuksi, jos kyse polttiksesta. Korpi on korpi vielä vuonna 2030, ei tilanne sen parempi.

        "Alkutilanne oli, että sähköauto hyytyy korpeen, kun akku tyhjä,"

        Nämä on aivan älyttömiä skenarioita pyöritellä vuodesta toiseen. Kuka lähtee korpitaipaleelle tyhjällä bensatankilla tai akulla? Ei se ole auton käyttövoimasta kiinni jos kuski on typerä.
        Ei sähköautosta katoa virta tuosta vaan akusta kesken taipaleen niinkuin ei myöskään bensa tankista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kannettavia latureita on olemassa! Kuten esimerkiksi modulaarinen SparkCharge: https://sparkcharge.io/ .

        Hinaamallakin voi ainakin Teslaa ladata, tosin omalla riskillä. Valmistaja ei sitä suosittele.

        Kaikenlaista on olemassa, muttei ehkä siellä Suomen korvessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pakkaset ovat siellä missä ei ole ihmisiä tai liikennettä. Pelkästään korpea ja susia.

        Huomaa että Suomen väestön keskipiste on Hyvinkäällä. Kun katsoo Trafin tilastoja niin uusista autoista ostettiin jo pelkästään Uudellamaalla noin 53.000 kpl kun Lapin läänin liku oli jotain 2.700 kappaletta.
        että voitte miettiä siellä korpitaipaleilla kuinka suuri painoarvo lapin korpitaipaleilla pakkaskelissä Suomen autoilussa on. Puhumattakaan maailman mittakaavaa.

        Huomaa, että oletuksesi on, että kukaan ei sieltä Uudeltamaalta poistu juhlapyhinä ym. muualle maakuntiin. Kuuntele uutisia nyt Joulun alla, niin yllätyt, kun varoitetaan isoista ruuhkista kautta maan. Ei ne Lapin vajaa 3000 autoa pysty koko maahan kovin suurta ruuhkaa tekeen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Alkutilanne oli, että sähköauto hyytyy korpeen, kun akku tyhjä,"

        Nämä on aivan älyttömiä skenarioita pyöritellä vuodesta toiseen. Kuka lähtee korpitaipaleelle tyhjällä bensatankilla tai akulla? Ei se ole auton käyttövoimasta kiinni jos kuski on typerä.
        Ei sähköautosta katoa virta tuosta vaan akusta kesken taipaleen niinkuin ei myöskään bensa tankista.

        Autoliiton (auttavat ihmisiä juurikin juhlapyhinä ym.) mukaan yleisin "vika" on, että bensa loppu.
        Oletushan tässä oli, että pakkasesta johtuen sähköauton range (300-500km) putoaa rajusti (200-300 km), joka yllättää autoilijan ja akku tyhjenee kesken matkan. Polttiksessa se pakkasen aiheuttama rangen lyhentyminen ei vaikuta, koska range on niin pitkä (800-1200 km), että ei löytyisi huoltoasemaa, vaikka range putoaisikin 600-1000 km.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Huomaa, että oletuksesi on, että kukaan ei sieltä Uudeltamaalta poistu juhlapyhinä ym. muualle maakuntiin. Kuuntele uutisia nyt Joulun alla, niin yllätyt, kun varoitetaan isoista ruuhkista kautta maan. Ei ne Lapin vajaa 3000 autoa pysty koko maahan kovin suurta ruuhkaa tekeen.

        Ei se lappi edes talvella oikeasti ole mikään musta aukko joka imee sähköauton akun tyhjäksi. Aivan turhaa änkyröintiä ja nillittämistä.

        Väsynyttä läppää vuodesta toiseen.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Autoliiton (auttavat ihmisiä juurikin juhlapyhinä ym.) mukaan yleisin "vika" on, että bensa loppu.
        Oletushan tässä oli, että pakkasesta johtuen sähköauton range (300-500km) putoaa rajusti (200-300 km), joka yllättää autoilijan ja akku tyhjenee kesken matkan. Polttiksessa se pakkasen aiheuttama rangen lyhentyminen ei vaikuta, koska range on niin pitkä (800-1200 km), että ei löytyisi huoltoasemaa, vaikka range putoaisikin 600-1000 km.

        Nämä ovat tylsistyneen lapinvaarin sepityksiä joilla halutaan tehdä Lapista jotenkin extreme mestaa. Olen käynyt siellä tarpeeksi usein jotta voin sanoa että paljon porua tyhjästä.
        Jos joku siellä on ikävä kokemus lantalaiselle niin se on hyttyset kesällä. Ne ovat oikea ongelma. Matkan taittaminen sähköautolla pakkasessa on pelkkää juhlaa siihen verrattuna.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei se lappi edes talvella oikeasti ole mikään musta aukko joka imee sähköauton akun tyhjäksi. Aivan turhaa änkyröintiä ja nillittämistä.

        Väsynyttä läppää vuodesta toiseen.

        Ootko koskaan tullut ajatelleeksi, että Lapissa niitä pakkasia on yleensä useammin ja enemmän kuin etelässä. Alkutilanne oli, että range pienenee jo 10 asteen pakkasessa.
        Kukahan tässä nyt änkyröi ja nillittää?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nämä ovat tylsistyneen lapinvaarin sepityksiä joilla halutaan tehdä Lapista jotenkin extreme mestaa. Olen käynyt siellä tarpeeksi usein jotta voin sanoa että paljon porua tyhjästä.
        Jos joku siellä on ikävä kokemus lantalaiselle niin se on hyttyset kesällä. Ne ovat oikea ongelma. Matkan taittaminen sähköautolla pakkasessa on pelkkää juhlaa siihen verrattuna.

        Se, että Lapissa on kesällä hyttysiä, ei kait poista sitä ongelmaa, että sähköauton (kuten polttiksenkin) range pienenee pakkasella. Polttiksessa se ei niin helposti haittaa, kun range kesällä 800-1200 km, mutta sähkiksessä, kun range onkin kesällä 200-400 km.
        Aloituksessakin Teslalla optimiolosuhteissa range yli 500 km, mutta pakkasella sitten vain 300km. Useilla sähkiksillä putosi range pakkasella n. 70%:in, jos range alunperin 400 km ja sitten pakkasella onkin vain 280 km, niin se voi yllättää. Polttiksella jos range 800-1200 km ja putoaa 70%:in, niin silti range vielä 560- 840 km, joten ei kauheasti haittaa.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Se, että Lapissa on kesällä hyttysiä, ei kait poista sitä ongelmaa, että sähköauton (kuten polttiksenkin) range pienenee pakkasella. Polttiksessa se ei niin helposti haittaa, kun range kesällä 800-1200 km, mutta sähkiksessä, kun range onkin kesällä 200-400 km.
        Aloituksessakin Teslalla optimiolosuhteissa range yli 500 km, mutta pakkasella sitten vain 300km. Useilla sähkiksillä putosi range pakkasella n. 70%:in, jos range alunperin 400 km ja sitten pakkasella onkin vain 280 km, niin se voi yllättää. Polttiksella jos range 800-1200 km ja putoaa 70%:in, niin silti range vielä 560- 840 km, joten ei kauheasti haittaa.

        "Useilla sähkiksillä putosi range pakkasella n. 70%:in"

        50% kohta on jossain -40C tienoilla. 70% pudotukseen tarvitaan varmaan vähintään -50 – -70C pakkaset. Alkaa olemaan jokseenkin hakemalla haettua tässä vaiheessa.

        Näillä keleillä oman Tesla M3 LR:n range on sellasta 400-420 km. Pitäisi päästä ainakin 200 km -40C pakkasilla.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Se, että Lapissa on kesällä hyttysiä, ei kait poista sitä ongelmaa, että sähköauton (kuten polttiksenkin) range pienenee pakkasella. Polttiksessa se ei niin helposti haittaa, kun range kesällä 800-1200 km, mutta sähkiksessä, kun range onkin kesällä 200-400 km.
        Aloituksessakin Teslalla optimiolosuhteissa range yli 500 km, mutta pakkasella sitten vain 300km. Useilla sähkiksillä putosi range pakkasella n. 70%:in, jos range alunperin 400 km ja sitten pakkasella onkin vain 280 km, niin se voi yllättää. Polttiksella jos range 800-1200 km ja putoaa 70%:in, niin silti range vielä 560- 840 km, joten ei kauheasti haittaa.

        Mikään noista tilanteista tai pakkasista ei vie matkantekoa maalta merelle.
        Edelleenkään se pakkanen ei syö varausta akusta kuin musta aukko tai latausasemia pois Suomen kartalta.
        Pidän sun juttujasi täysin huuhaana ja tiedän että sähköautolla pääsee Stadista Jäämerelle ja takaisin joutumatta suden syömäksi tai istumaan korpeen.
        Pelkkää Lapin liioittelua kaikki höpinät. Pitää yrittää tehdä Lapista joku sikavaarallinen Alaska vaikka se on oikeasti suurin mahdollinen riski mihin voi Lapissa joutua on se että latauspiste onkin jo varattu kun sinne tulee. Voihan rähmä.
        Vähän sama kun alkaisi parkumaan paperiviillosta tai kun menee tukka sekaisin tuulessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Useilla sähkiksillä putosi range pakkasella n. 70%:in"

        50% kohta on jossain -40C tienoilla. 70% pudotukseen tarvitaan varmaan vähintään -50 – -70C pakkaset. Alkaa olemaan jokseenkin hakemalla haettua tässä vaiheessa.

        Näillä keleillä oman Tesla M3 LR:n range on sellasta 400-420 km. Pitäisi päästä ainakin 200 km -40C pakkasilla.

        Kannattaisi lukea ajatuksella.
        Eihän tuossa puhuttu 70% rangen pudotuksesta vaan 70 prosenttiin.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Ootko koskaan tullut ajatelleeksi, että Lapissa niitä pakkasia on yleensä useammin ja enemmän kuin etelässä. Alkutilanne oli, että range pienenee jo 10 asteen pakkasessa.
        Kukahan tässä nyt änkyröi ja nillittää?

        "Ootko koskaan tullut ajatelleeksi, että Lapissa niitä pakkasia on yleensä useammin ja enemmän kuin etelässä. Alkutilanne oli, että range pienenee jo 10 asteen pakkasessa."

        Olen tullut ajatelleeksi ja vaikka asiaa kuinka kääntelee niin Lapista ei saa aikaiseksi mitään sähköautoja syövää monsteria joka jättää sähköautoilijan keskelle korpea susien ruuaksi.
        Suomi on edelleen sivistysvaltio jossa on sähköä tarjolla joka niemessä ja notkelmassa.
        Täällä on muutama lapinukko jotka haluavat päteä lapinukkoudellaan vaikka oikeasti heidän suurin erämiessaavutus on käydä hakemassa saludopakettti ja keppanat läheisestä kirkonkylästä.
        Nämä pitkät matkat valtavan aikataulupaineen alla ovat vain kiikkustuolissa tylsistymisen aikaansaamia mitäjoställaikävisi-juttuja.
        Diipadaapaa vanhuuden ratoksi.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        En ole nillittänyt turhasta, totesin vain kommentoijalle, että vaikka hänen liikkuma-alueella ei ole pakkasta 20 astetta edes joka talvi, niin se ei poista sitä tosiasiaa, että suuressa osassa Suomea pakkasta on ja on jopa paljon enempikin ja useasti talvessa.

        Sitä varten saa vielä uusia lada nivoja. Siellä ei pärjää ilman nelivetoakaan, siis oikeaa lukot ja tasauspyörästö, siellä ei höpöhybrid toimi ja uudet dieselitkin jäätyy, kun on kusta tankissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Useilla sähkiksillä putosi range pakkasella n. 70%:in"

        50% kohta on jossain -40C tienoilla. 70% pudotukseen tarvitaan varmaan vähintään -50 – -70C pakkaset. Alkaa olemaan jokseenkin hakemalla haettua tässä vaiheessa.

        Näillä keleillä oman Tesla M3 LR:n range on sellasta 400-420 km. Pitäisi päästä ainakin 200 km -40C pakkasilla.

        Jos range putoaa 70 prosenttiin, niin pudotusta on 30%.
        Kannattaa lukea toisen kommentti, ennen kuin tyrmää sen...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisi lukea ajatuksella.
        Eihän tuossa puhuttu 70% rangen pudotuksesta vaan 70 prosenttiin.

        Kannattaisi lukea ajatuksella; 70% = 70 prosenttia ; 70%:in = 70 prosenttiin.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Kannattaisi lukea ajatuksella; 70% = 70 prosenttia ; 70%:in = 70 prosenttiin.

        Aloittajakin olisi voinut kirjoittaa otsikon ajatuksella.
        Näin paljon vähenee otsikossa ja sen jälkeen prosentit ovatkin, näin paljon jäljellä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pakkanen vaikuta rangeen niin paljoa kuin provoajat väittävät. Ajoakkupaketti on eristetty ja lämmitetty ja akun purkaminen synnyttää luonnostaan lämpöä joten akun toimintaan pakkanen ei vaikuta. Kabiinin lämmittäminen vie tietysti vähän enemmän virtaa tosi kylmällä, mutta ei sekään hiveästi vaikuta.

        Tässä vaan elmäntapanillittäjät yrittävät pitää vanhoja myyttejä elossa. Ne olivat niiltä ajoilta kun sähköautot oli tehty vain Kalifornian keleihin. Siitä on jo aikaa mutta nämä nillittäjät takertuvat niihin juttuihin.

        Patteriautoilija valehtelee, kuten aina.

        > Ei pakkanen vaikuta rangeen niin paljoa kuin provoajat väittävät. Ajoakkupaketti on eristetty ja lämmitetty

        Patteri ei ole lämmitetty ellei auto ole ennen liikkeellekähtöä ollut letkuruokinnassa. Kylmästarttikin onnistuu, mutta tällöin pitää akusto ja matkustamo lämmittää akusta purettavalla energialla. Monen kilowatin tehoiset lämmittimet paahtavat aikansa = alkumatkan kulutus tuplat normaaliin verrattuna. Tästä se toimintasäteen puolittuminen pakkasella & pätkäajossa tulee. Siis kun kulutus on jopa 30 kWh/100 km. Siitä vaan laskemaan, mihin vaikkapa 60 kWh patteri riittää.

        Pidemmillä siivuila toimintasäde ei sentään puolitu, mutta lyhenee se silti. Pakkasilma on tiheämpää = suurempi ilmanvastus = energiankulutus. Lisäksi tarvitaan sitä lämmitystä edelleen eikä hukkalämmöt välttämättä riitä kovalla pakkasella tai lämpöpumput toimi kovin kaksisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En rupeaisi kokeilemaan millään autolla erityisesti, mutta esim. Tesla tai vaikkapa e-tron olisi tuossa yksi parhaista vaihtoehdoista.

        Jos jäisi tielle jostain syystä, 80 kWh akku pitäisi lämmitystä päällä kauan, ehkä 24 tuntia 21C. Siinä toivottavasti ehtisi apua saada. Polttomoottoriautolla voisi vastaavassa tilanteessa tulla hätä käteen.

        Muutoinkaan kylmä ei juuri vaikuta sähkömoottoreihin. Akkuun teoriassa vaikuttaisi, mutta eihän se pääse tuollaisessa tilanteessa käytännössä kylmenemään.

        > 80 kWh akku pitäisi lämmitystä päällä kauan, ehkä 24 tuntia 21C

        1,4 kW sisätilanlämmitin jaksaa nostaa auton sisälämmön vain luokkaa 20 astetta ulkoilmaa korkeammaksi. Tarkoittaa, ettei edes jäät sula ikkunoista, kun pakkasta on -15 °C. Kunnon pakkanen ulkona ja sisälle 21 taitaa tämän perusteella vaatia 2,5-3 kW tehon.

        Lisäksi on syytä huomata, että sisätilanlämmitin ainoastaan kierrättää sisäilmaa. Auton oma lämmityslaite puhaltaa kuumaa ilmaa sisälle ja toisesta päästä hieman jäähtynyttä ilmaa karkaa harakoille. Lämmönhukasta johtuen lämmityslaitteen tehontarve on paljon korkeampi. Taskulaskimen omaavat voivatkin lasketella, että puhutaan jopa 5 kW tehontarpeesta, jos puhallus on isolla teholla. Siihen on syynsä, että polttoainekäyttöiset lämmittimet (Webasto/Eber) ovat teholtaan noin 5 kW.

        Eli se patterilämmitys vaatii vähintään 2,5 kW ja sekin edellyttäisi sisäkierron käyttöä, mikä johtaa ikkunoiden huurtumiseen umpeen. 2,5 kW×24 h = 60 kWh. Vuorokauden pärjää, jos on lähtenyt liikkeelle täydellä akulla ja juuttunut kinokseen jo 70-80 km ajomatkan jälkeen. Pitemmälle ehtineillä on jo akussa alle 60 kWh energiaa jäljellä.


    • Anonyymi

      Kyllä pakkanen kurittaa dieselinkin rangea, joka muuta väittää, niin ei ole kokemusta.

      Tuo TM testi taasen on tyypillinen puusilmö testi, pakkanen on vain yksi pieni tekijä rangen vähenemisessä ja lisää virrankulutusta ainoastaan lämmityksen osalta, muuten pakkanen ei sähköautoa kurita.

      Lämmityksen lisäksi rangea syö kasvanut vierintävastus esim. Lumi, märkä asfaltti yms. Joka nostaa myös polttonesteisen auton kulutusta. Nyky dieselissä riesana on liian hyvä hyötysuhde joka ei tuota riittävästi lämpöä matkustamoon, vaan vaditaan lisä lämmitystä joka nostaa talvikulutusta.

      Kaikkei uusimmissa diesel autoissa kusi alkaa jäätyä -11C° pakkkeilla ja siitä alkavat dieselin ongelmat nykyaikana...

    • Anonyymi

      Oliko kaikki autot esilämmitetty töpselisähköllä ennen lähtöä? Tällä on suuri merkitys koska akusto lämmitetään samalla kun auton sisätiloja lämmitellään. Näin säästyy ajosähköä.

      Onko mittaus tulokset kesäkelissä oikeita mitattujavarvoja vai tehtaan ilmoittamia ”jopa” lukuja. Tämä vääristää jo tulosta useamman prosentin koska edes kesällä ei pääse tehtaan lukemiin. Toiset huijaa enemmän toiset vähemmän.

      • Anonyymi

        Tuo vertailu-range on WLTP range. Sehän on standardin mukainen ja ulkopuolisen mittaama luku.


    • Anonyymi

      Onpa Tesla surkea laadultaan, eikä ole ensimmäinen kerta kun surkea laatu tulee esiin kyseisellä merkillä.

      • Anonyymi

        Noin puhuu kateellinen suomalainen joka ei omista ajokorttia. Teslassa ei ole ilmalämpöpumppua. Paljonko kestää ilmalämpöpumput aikaa vasten enenkuin rikki ja uusitaan varmaan koko palikka ?? Mitähän maksaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin puhuu kateellinen suomalainen joka ei omista ajokorttia. Teslassa ei ole ilmalämpöpumppua. Paljonko kestää ilmalämpöpumput aikaa vasten enenkuin rikki ja uusitaan varmaan koko palikka ?? Mitähän maksaa?

        Kaikissa Tesla Model Y ja 2021 Model 3 malleissa on ilmalämpöpumppu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin puhuu kateellinen suomalainen joka ei omista ajokorttia. Teslassa ei ole ilmalämpöpumppua. Paljonko kestää ilmalämpöpumput aikaa vasten enenkuin rikki ja uusitaan varmaan koko palikka ?? Mitähän maksaa?

        Tuollaisia ilmalämpöpumppuja on tohissut talojen seinustoilla jo vuosia ja vuosia. Ei auton lämpöpumput saa kasaan samoja käyttötunteja auton elinaikana mitenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin puhuu kateellinen suomalainen joka ei omista ajokorttia. Teslassa ei ole ilmalämpöpumppua. Paljonko kestää ilmalämpöpumput aikaa vasten enenkuin rikki ja uusitaan varmaan koko palikka ?? Mitähän maksaa?

        Onko tesla tosiaan rakennettu noin halvalla ratkaisulla, ettei ole ilmalämpöpumppua joka viilentää ja lämmittää, onko tosi juttu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tesla tosiaan rakennettu noin halvalla ratkaisulla, ettei ole ilmalämpöpumppua joka viilentää ja lämmittää, onko tosi juttu?

        Teslan octovalve ilmalämpöpumppu yms. on alan paras ja teknisesti kehittynein. Se vie hyvin vähän tilaa, ja pystyy viilentämään ja lämmittämään eri osia monilla eri tavoilla.

        Ei ole rajoittunut pelkästään tavallisen ilmalämpöpumpun ominaisuuksiin, vaan voi esimerkiksi käyttää akun termistä massaa sisätilojen lämmitykseen — mikä ikinä onkaan kokonaisenergiatehokkain tapa päästä haluttuun lopputulokseen.


    • Anonyymi

      Syrjäytyneet nillittävät siitä kun maailma muuttuu ja syrjäytynyt nillittäjä jää korpimökissään kehityksen ulkopuolelle.

      • Anonyymi

        Tojotaan tarrautuminen on tehokas keino osoittaa että kaikki kehitys maailmassa Kekkosen jälkeen on ollut täysin turhaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tojotaan tarrautuminen on tehokas keino osoittaa että kaikki kehitys maailmassa Kekkosen jälkeen on ollut täysin turhaa.

        Kiertotalous on Suomelle mahdollisuus

        Kiertotalouden keskeisenä tavoitteena on säästää luonnonvaroja ja hyödyntää materiaalit tehokkaasti ja kestävästi. Kiertotalous on talousmalli, jossa ei tuoteta jatkuvasti lisää tavaroita. Kulutus perustuu omistamisen sijasta palveluiden käyttämiseen: jakamiseen, vuokraamiseen sekä kierrättämiseen. Materiaaleja ei lopuksi tuhota, vaan niistä syntyy yhä uudelleen uusia tuotteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tojotaan tarrautuminen on tehokas keino osoittaa että kaikki kehitys maailmassa Kekkosen jälkeen on ollut täysin turhaa.

        Kun ajattelee miten pers..:stä Toyotan omistavat, perussuomalaiset ja kehä I:n ulkopuolella asuvat ovat. Loppujen lopuksi pieni prosentti elättää koko Suomen ja he ovat 90 %:sti kehä I:n sisäpuolelta.


      • Anonyymi

        Kuka on syrjäytynyt? En ainkaan minä. Teslahan on kelpo auto joka aloitti sähköauton uudestaan 100v hiljaiselon jälkeen. Teslan vika on vain täysin tarpeettoman lamborghini tason suorituskyvyn jota ei siis sa enää olla ja syyt on moninaiset. Perusteluja massa nopeuden muutokset kuluttaa tarpeettomasti energiaa=saastetta. Kiihdyttely on yleisessä liikenteessä vaarallista kun kaikki ei ole nuoria nopearefeksisiä ja se on TARPEETONTA ja energian turha kulutus=saastetta turhaa. Iso nopeus kuluttaa monikertaisesti energiaa ja se tuottaa=saastetta. Ei, minä en kärsi itse heikosta autosta, minulla on nopea awd tykki alla, viritetty. Pysytyn tesla kiihtyvyyksiin ja tankaan nopeasti ja ajan. Korepi mökit on hieno asia omistan yhden semmoisen jonne silloin tällöin ajelemme hyvin rauhallisesti. Sähköautot on väärin suunniteltuj asuorituskyky edellä kun sasttettomuus olisi se oikea kun sen takaihan tämä saatananan homma on käynnissä. Kaipaatko jenkki muskeliautoja? miksi ne kiellettiin 70 luvulla? miksi urea lsiäyksiä? miksi katalysaattoreita? no sen saasteen takia! Sähköautot energia taloudellisemmiksi =nopeus rajoitus,teho rajat alemmas siitä olis hyvä alkaa mutta ei 0-100km/h on ainoa mitä hehkutetaan. EI EI EI EI se regenerointi ei ole pelastus EI ,ajo on ajoa ei jarruttelua. Tehot ja nopeudet alas ja akku koot ylös niin alkaa puhdistua siltä kohtaa mutta turhaahan se on. Kiina on saastuttaja nr1. Menkää sinne nillittämään vihreät ,ei minulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka on syrjäytynyt? En ainkaan minä. Teslahan on kelpo auto joka aloitti sähköauton uudestaan 100v hiljaiselon jälkeen. Teslan vika on vain täysin tarpeettoman lamborghini tason suorituskyvyn jota ei siis sa enää olla ja syyt on moninaiset. Perusteluja massa nopeuden muutokset kuluttaa tarpeettomasti energiaa=saastetta. Kiihdyttely on yleisessä liikenteessä vaarallista kun kaikki ei ole nuoria nopearefeksisiä ja se on TARPEETONTA ja energian turha kulutus=saastetta turhaa. Iso nopeus kuluttaa monikertaisesti energiaa ja se tuottaa=saastetta. Ei, minä en kärsi itse heikosta autosta, minulla on nopea awd tykki alla, viritetty. Pysytyn tesla kiihtyvyyksiin ja tankaan nopeasti ja ajan. Korepi mökit on hieno asia omistan yhden semmoisen jonne silloin tällöin ajelemme hyvin rauhallisesti. Sähköautot on väärin suunniteltuj asuorituskyky edellä kun sasttettomuus olisi se oikea kun sen takaihan tämä saatananan homma on käynnissä. Kaipaatko jenkki muskeliautoja? miksi ne kiellettiin 70 luvulla? miksi urea lsiäyksiä? miksi katalysaattoreita? no sen saasteen takia! Sähköautot energia taloudellisemmiksi =nopeus rajoitus,teho rajat alemmas siitä olis hyvä alkaa mutta ei 0-100km/h on ainoa mitä hehkutetaan. EI EI EI EI se regenerointi ei ole pelastus EI ,ajo on ajoa ei jarruttelua. Tehot ja nopeudet alas ja akku koot ylös niin alkaa puhdistua siltä kohtaa mutta turhaahan se on. Kiina on saastuttaja nr1. Menkää sinne nillittämään vihreät ,ei minulle.

        HÖPÖ HÖPÖ TESLA EI TODELLAKAAN TUONUT SÄHKÖAUTOA SADAN VUODEN HILJAISUUDEN JÄLKEEN.

        NISSAN on merkki jota voidaan kiittää pitkäjänteisestä puurastuksesta sähköisten autojen saralla.

        Tässä linkki https://www.nissan-global.com/EN/ZEROEMISSION/HISTORY/

        Toiseksi Toyota on ollut Teslan omistaja jo pitkään 10%, lisäksi yhteistyö kumpani


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HÖPÖ HÖPÖ TESLA EI TODELLAKAAN TUONUT SÄHKÖAUTOA SADAN VUODEN HILJAISUUDEN JÄLKEEN.

        NISSAN on merkki jota voidaan kiittää pitkäjänteisestä puurastuksesta sähköisten autojen saralla.

        Tässä linkki https://www.nissan-global.com/EN/ZEROEMISSION/HISTORY/

        Toiseksi Toyota on ollut Teslan omistaja jo pitkään 10%, lisäksi yhteistyö kumpani

        "HÖPÖ HÖPÖ TESLA EI TODELLAKAAN TUONUT SÄHKÖAUTOA SADAN VUODEN HILJAISUUDEN JÄLKEEN.

        NISSAN on merkki jota voidaan kiittää pitkäjänteisestä puurastuksesta sähköisten autojen saralla."

        Eivät ne Nissanin autot ole koskaan kovin hyvin myyneet. Niissä ei ollut riittävän pitkää toimintamatkaa, eikä edes akkujen jäähdytystä. Tesla teki sähköautoista toimivia ja haluttavia. Ilman tätä ajelisimme kaikki yhä joillakin tupruttajilla.

        Toyota myi osuutensa Teslasta kauan sitten, 2017 tammikuussa. Mahtaa sen päätöksen tehnyttä nyt harmittaa, Teslan osakkeen arvo on tämän jälkeen 14-kertaistunut!

        Nyt Tesla pystyisi ostamaan markkina-arvoltaan vaivaisen 200 miljardin arvoisen Toyotan osakkeiden ja käteisen yhdistelmällä. Mutta ei Tesla tietysti niin hölmö ole...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "HÖPÖ HÖPÖ TESLA EI TODELLAKAAN TUONUT SÄHKÖAUTOA SADAN VUODEN HILJAISUUDEN JÄLKEEN.

        NISSAN on merkki jota voidaan kiittää pitkäjänteisestä puurastuksesta sähköisten autojen saralla."

        Eivät ne Nissanin autot ole koskaan kovin hyvin myyneet. Niissä ei ollut riittävän pitkää toimintamatkaa, eikä edes akkujen jäähdytystä. Tesla teki sähköautoista toimivia ja haluttavia. Ilman tätä ajelisimme kaikki yhä joillakin tupruttajilla.

        Toyota myi osuutensa Teslasta kauan sitten, 2017 tammikuussa. Mahtaa sen päätöksen tehnyttä nyt harmittaa, Teslan osakkeen arvo on tämän jälkeen 14-kertaistunut!

        Nyt Tesla pystyisi ostamaan markkina-arvoltaan vaivaisen 200 miljardin arvoisen Toyotan osakkeiden ja käteisen yhdistelmällä. Mutta ei Tesla tietysti niin hölmö ole...

        Riittävän pitkää matkaa on suhteellinen. Suomessa päivittäinen keskiarvo matka on noin 50km päivässä. HUOMAA KESKIMÄÄRÄINEN

        Vaikuttaa siltä, että Teslakuskit nillitävät samasta asiasta, kuin polttis autot. Teslailija nillittää jos autolla ei pääse 500km ja polttisauto nillittää jollei pääse yli 1000km...kuitenkin Suomessa ajetaan tukta 50km päivittäistä.

        Joo sulla on keskimäärin enemmön ajoa ja pitkät mökkimatkat ja vielä lappiin pitää päästä, keskimäärin näin ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "HÖPÖ HÖPÖ TESLA EI TODELLAKAAN TUONUT SÄHKÖAUTOA SADAN VUODEN HILJAISUUDEN JÄLKEEN.

        NISSAN on merkki jota voidaan kiittää pitkäjänteisestä puurastuksesta sähköisten autojen saralla."

        Eivät ne Nissanin autot ole koskaan kovin hyvin myyneet. Niissä ei ollut riittävän pitkää toimintamatkaa, eikä edes akkujen jäähdytystä. Tesla teki sähköautoista toimivia ja haluttavia. Ilman tätä ajelisimme kaikki yhä joillakin tupruttajilla.

        Toyota myi osuutensa Teslasta kauan sitten, 2017 tammikuussa. Mahtaa sen päätöksen tehnyttä nyt harmittaa, Teslan osakkeen arvo on tämän jälkeen 14-kertaistunut!

        Nyt Tesla pystyisi ostamaan markkina-arvoltaan vaivaisen 200 miljardin arvoisen Toyotan osakkeiden ja käteisen yhdistelmällä. Mutta ei Tesla tietysti niin hölmö ole...

        Nissanin sähköautot eivät todellakaan saattaneet aikaan sähköautobuumia. Nissanin Leaf tehtiin sen näköiseksi että sille lähinnä naureskeltiin.
        Jos Teslaa ei olisi ollut, sähköautot olisivat vieläkin Leaf tasolla ja minkäänlaista sähköautobuumia ei olisi syntynyt.
        Tesla poisti sähköautoista mielikuvan hitaista, tylsistä ja rumista "leluista".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nissanin sähköautot eivät todellakaan saattaneet aikaan sähköautobuumia. Nissanin Leaf tehtiin sen näköiseksi että sille lähinnä naureskeltiin.
        Jos Teslaa ei olisi ollut, sähköautot olisivat vieläkin Leaf tasolla ja minkäänlaista sähköautobuumia ei olisi syntynyt.
        Tesla poisti sähköautoista mielikuvan hitaista, tylsistä ja rumista "leluista".

        Teslat ovat heikkoja "leluja" täynnä vikoja. Hae nissanin vikoja vs Teslan vikoja, niin Tesla on kiistaton nro 1


    • Anonyymi

      Joo matka ajossa. Entä kun kuljetaan pätkä ajoa ja auto aina jäähtyy muutamaan kertaan päiv'n mitaan joka muuten kestää helposti auton osalta aamu 6 ilta 22 välisen ajan ja kuskikin voi vaihtua välillä kilometrejä ei niin paljon ehkä edes kerry 10-100km niin kyllä on akku lujilla. Ei menetm mittusten matka ajon lukemia vaan PALJON enenmmän.

      • Anonyymi

        "Entä kun kuljetaan pätkä ajoa ja auto aina jäähtyy muutamaan kertaan päiv'n mitaan"

        Pätkäajossa autoa voi ladata päivän päivän mittaan eli akun kapasiteetilla e ole mitään merkitystä. Virtaa riittää aina joka tapauksessa.


      • Anonyymi

        Häh? Tuollainen pistää polttomoottorin lujille, ei sähköautoa.

        Päinvastoin, tuollainen käyttöprofiili on ideaalinen nimen omaan sähköautolle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Häh? Tuollainen pistää polttomoottorin lujille, ei sähköautoa.

        Päinvastoin, tuollainen käyttöprofiili on ideaalinen nimen omaan sähköautolle!

        Jep, Pätkäajossa polttis syö hirvittävästi bensaa eikä lämmitä juuri lainkaan kuskia.
        Sähköauto puhaltaa lämmintä heti lähdostä alkaen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, Pätkäajossa polttis syö hirvittävästi bensaa eikä lämmitä juuri lainkaan kuskia.
        Sähköauto puhaltaa lämmintä heti lähdostä alkaen.

        Polttis lämmittää heti kuskia. Penkinlämmittimet alkaa pohottaa kuumaa heti kun auton käynnistää. Ja bensankulutus on korkea ainoastaa kylmällä moottorilla. -10 asteessa 15 minuutin ajon jälkeen kulutus melkein sama kuin kesällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttis lämmittää heti kuskia. Penkinlämmittimet alkaa pohottaa kuumaa heti kun auton käynnistää. Ja bensankulutus on korkea ainoastaa kylmällä moottorilla. -10 asteessa 15 minuutin ajon jälkeen kulutus melkein sama kuin kesällä.

        Penkinlämmittäjä ei sulata laseja, Olisi hyvä nähdä autosta uloskin. Sähköauto puhaltaa lämmintä jo ennenkuin kuski tulee autolle. Kännykästä lämmitys päälle viisi minsaa ennenkuin lähtee matkaan niin pääsee suoraan lämpimään autoon.

        Tässä kylmäkulutuslukemia TM:n 2019 talvivertailusta. Toistakymmentä litraa näköjään haukkaa helposti kylmänä. Ja kun ajaa pätkää niin iso osa ajosta menee tuolla kylmällä koneella. Se on se paha juttu lompakolle ja myös koneelle. Ei toimi voitelu kunnolla, koneen välykset on isot, lämmintä ei saa kabiiniin jne,
        Sähköauto ja sähkömoottori on paljon parempia pakkasessa. Toimii kun junan vessa ensi metristä lähtien.

        https://cdn.tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/2019/02/graafi_ajosyklit_png.png

        https://cdn.tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/2019/02/graafi_polttoaineen_kulutus_png.png


    • Anonyymi

      -30 liki nollaan?

    • Anonyymi

      Millä teholla sähköautot pitävät akkujen lämpötilan oikealla tasolla jäätymisen estämiseksi pakkasella 0,3-0,5 kW?
      Eli lämmitys on päällä 24/7 koko pakkasen ajan, voi olla melkoinen turha kulutus!

      • Anonyymi

        Turha sitä on lämmittää koko ajan jos auto seisoo pidempään. Eikä myöskään käyttölämpötilaan.
        Tesla taitaa lämmittää akun johonkin -11 asteeseen. Akkuhan lämpeää sitten ajossa luonnostaan koska sähkön purkaminen synnyttää lämpöä. Akun lämmittäminen ei vie sähköä juuri lainkaan ja Etelä-Suomessa on harvoin kelejä että koko lämmitystä edes käytetään.


      • Anonyymi

        plugarissa menee pikkupakkasilla 2-3kWh/vrk. Pahimmillaan luokkaa 5kWh/vrk.
        Keskimäärin siis enintään 200W teholla.

        Jos ei aja joka päivä ja sittenkin hyvin vähän, tuo tosiaan on turhaa kulutusta mutta monissa auoissa tuon saa valikosta pois päältä. Lyhyessätaajama-ajossa akun lämmitin ei ole pakollinenkaan, tosin silloin akun lataushyötysuhde heikkenee joten tulos voi olla plus miinus nolla.


    • Anonyymi

      Tuota lämmitystä ei tarvitse ajamista varten vasta kuin jossain -30 keleissä. Lämmittämistä käytetään pääasiassa pikalatauksen takia.
      Pakkanenhan ei hävitä akun latausta mihinkään. Pakkanen vain "kuristaa" ampeerien määrää latauksessa ja purkamisessa. Tämän vuoksi lämmitystä tarvitaan silloin kun halutaan ladata tehokkaalla pikalatauksella "urut auki".
      Ajamisen tai rangen takia lämmitys on pääsääntöisesti tarpeeton.

      • Anonyymi

        Miksi sitten sähköauto kehotetaan kytkemään aina kovalla pakkasella laturiin (TM:n mukaa)?

        Onko vaarana vajaalla akulla sähkön loppuminen ja akun vaurioituminen (kosteat elektrolyytit) vai mikä tämä suositus oikein on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sitten sähköauto kehotetaan kytkemään aina kovalla pakkasella laturiin (TM:n mukaa)?

        Onko vaarana vajaalla akulla sähkön loppuminen ja akun vaurioituminen (kosteat elektrolyytit) vai mikä tämä suositus oikein on?

        Ehkäpä lähinnä se, että jäähdytysnesteillä on -40C raja? Ei elektrolyytissä todellisuudessa kovin paljon ole nestettä. En tosin usko että sähköauto enää -40C jäähdyttyään liikkeelle lähtee, ennen kun lämpenee -30C.

        Mutta normaalisti auto pitää akun riittävän lämpimänä kylmälläkin ilmalla.


    • Anonyymi

      niin on se

    • Anonyymi

      Wltp on vain alle 30km ja matala keskinopeus. Siitä lasketaan wltp sähköajon koko matka.

      Eli jos akkuauton toimintamatka on kerrottu 400km wltp.

      Tasavauhtisessa ajossa 80-100kmh pääset ehkä 200km korkeinkaan. Pakkasilla jopa vähemmän

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        WLTP on ehdottomasti alakanttiin, mutta ei 50%. Ehkä jotain 10-20% väliltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä ajetaan ID.3:lla normaaliliikenteen seassa tasan WLTP kilometrit eli 440 km keskinopeudella 83 km/h.

        https://youtu.be/FgyN7pdss7o

        Missä on talvi ja pakkanen? videossa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä on talvi ja pakkanen? videossa

        Mutta on se varmasti laadukas auto ja näyttö on teslaa miellyttvämpi kun ei ole liian iso telkkari poikittain loimottamassa.

        ID 3 ja ID 4 varmasti lyö ennätyksiä sähköautojen kesken ja paljonko tilaajia suomessa. Keväällä ja kesällä varmasti unelma ajella hiljaisella autolla

        Akkujen kokoa pitää vielä kasvattaa ja autojen hintaa saada alas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta on se varmasti laadukas auto ja näyttö on teslaa miellyttvämpi kun ei ole liian iso telkkari poikittain loimottamassa.

        ID 3 ja ID 4 varmasti lyö ennätyksiä sähköautojen kesken ja paljonko tilaajia suomessa. Keväällä ja kesällä varmasti unelma ajella hiljaisella autolla

        Akkujen kokoa pitää vielä kasvattaa ja autojen hintaa saada alas

        Todennäköisesti 100km/h ajo kuluttaa huimasti enemmän sähköä kuin n 90kmh nopeudella.

        Eli 100kmh kesärajoituksilla ajamaan 10km alle max rajoituksen joka voi tuntua hintaalta hyvillä teillä.

        Kommenttikentässä joku oli tästä maininnut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todennäköisesti 100km/h ajo kuluttaa huimasti enemmän sähköä kuin n 90kmh nopeudella.

        Eli 100kmh kesärajoituksilla ajamaan 10km alle max rajoituksen joka voi tuntua hintaalta hyvillä teillä.

        Kommenttikentässä joku oli tästä maininnut.

        Tässä sama kaveri ajaa range testin isompiakkuisella ID.3:lla WLTP on 550km.
        Tulokseksi tuli 356km keskinopeudella 119km/h. Prosenttilukuna tuo on 64% WLTP:stä.

        https://youtu.be/9YlrkwwN8tI

        Tuo range on hieman yliarvostettu mittari. Itse pidän parempana matka-ajon sujuvuudesta kertovana mittarina sitä paljon menee 1.000km ajamiseen. ID.3:lla se vie noin 10 tuntia.

        https://youtu.be/U4TUkScY38I


    • Anonyymi

      kohta kuulemme iloisia pakkasuutisia e

    • Anonyymi

      Litiumakut ovat sen kirouksen syy koska eivät kestä pakkasta hyvin, pitäisi olla lyijyakkuja.

    • Anonyymi

      Nyt luvattu -30 ja lumiset tiet. Paljonko sähköauton toimintasäde lyhenee. Uskaltaako lähteä matkaan.

      • Anonyymi

        Toki, ei ole akkujen ylikuumenemisen vaaraa ainakaan! Muistat vaan, että range voi olla n. 60% normaalista -30C. Mutta tippuuhan myös polttisvehkeiden range noilla keleillä johonkin 70% normaalista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki, ei ole akkujen ylikuumenemisen vaaraa ainakaan! Muistat vaan, että range voi olla n. 60% normaalista -30C. Mutta tippuuhan myös polttisvehkeiden range noilla keleillä johonkin 70% normaalista.

        Niihin "polttiksiin" voi ottaa mukaan varakanisteriin vitosen tai kympin verran polttoainetta varoiksi. Sähkökikottimeen ei auta jos hanskalokerossa on muutama AAA-paristo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niihin "polttiksiin" voi ottaa mukaan varakanisteriin vitosen tai kympin verran polttoainetta varoiksi. Sähkökikottimeen ei auta jos hanskalokerossa on muutama AAA-paristo.

        Kyllä näitä kannettavia vara-akkuja on olemassa, kuten SparkCharge. Eikä ole ainoa. Tosin hinta on ainakin vielä suolainen, mutta eiköhän näidenkin hinnat putoa.

        Myönnettäköön, että kätevyydessä häviää kanisterille melkoisesti. Mutta on näitä kannettavia sähkislatureita olemassa.

        https://sparkcharge.io/portable-chargers/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niihin "polttiksiin" voi ottaa mukaan varakanisteriin vitosen tai kympin verran polttoainetta varoiksi. Sähkökikottimeen ei auta jos hanskalokerossa on muutama AAA-paristo.

        Tämä koko range-hössötys on pelkästään polttishörhöjen vedätystä. Oikeasti sähköautolla ajavia ei voisi vähempää kiinnostaa nämä tämä palstan perseilyt.
        Pelkkää hysteeristen akkojen hössötystä jolla ei ole mitään tekemistä sähköautoilijan normaaliin arkeen.
        Ja tähän vielä poronpurija-osaston älämölö joka koskee vain sitä osaa Suomesta jossa ei tapahdu juuri mitään noin muutenkaan. Älkää huolehtiko. Teidän ongelmat eivät koske ketään muita kuin teitä siellä korvessa.


    • Anonyymi

      Tuo aloitus ei ole arkipäivää kuin tuossa testitilanteessa oleva totuus ei muissa tilanteissa arkisessa ajossa. Esim liikkumist aon pitkin päivää lyhyitä muutaman kilometrin ajoja ja silloin sähköauton matka lyhenee kuten bensa diesel tekee. Maastoajossa sähkö oli hyvä.

    • Anonyymi

      hytissä kylmää?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3578
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      197
      1672
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1327
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      146
      1208
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      873
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      855
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      52
      821
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      820
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      809
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      792
    Aihe