Miten selvitä erosta

Anonyymi

Olemme olleet yhdessä lähes 20-vuotta. Meillä on kaksi alakouluikäistä lasta. Meillä on mennyt huonosti ajoittain, mutta kuitenkin elämämme on mennyt aina eteenpäin ja olen uskonut ja ajatellut, että vanhenemme yhdessä.
Nyt kuitenkin yhden riidan yhteydessä erosimme. Olen nostanut muutaman kerran erokortin esille riitelyn keskellä, Ikinä kuitenkaan sitä tarkoittamatta, mikä toki ei ole ollut oikea tapa saada keskustelua käyntiin, mutta en saa sitä enää tekemättömäksi. Nyt ex-mieheni yhtäkkiä tarttui siihen ja erosimme. Suhteemme hoitaminen on ollut pääasiassa minun vastuulla, (yhteiset tekemiset, matkustelu, vapaa-aika jne.) ex-mieheni on ollut parempi riitojen selvittelijä ja aina riidan keskellä suunnitellut elämäämme eteenpäin ja sanonut, että asiat selviää. Kuten myös ennen tätä meidän viimeistä riitaa ex-mieheni sanoi, että selviämme eteenpäin.
Nyt kuitenkin tämän viimeisen riidan jälkeen ex-mieheni on aivan varma päätöksestä. Häntä ei kaduta asia lainkaan, ei koe suurta tarvetta keskustella asiasta, lähinnä kertoi miettineensä asiaa jo kauemmin ja nyt se tuli.
Meillä on pääosin ollut onnellinen elämä. Eron jälkeen ex-miehenikin sanoi, että elämämme on ollut 80%onnellista ja 20%huonoa, mutta hänen mielestään riidat ovat niin pahoja, että ne pyyhkii sen onnellisen 80% alleen. Molempien mielestä lapset ovat eläneet todella onnellisen elämän.
Olen aivan sekaisin. Jouduin muuttamaan pois rakentamastamme kodista, lapset kulkevat viikko/viikko systeemillä ja ex-mieheni on täysin ok tämän kaiken kanssa.
Hänellä on masennustaustaa ja koen, että elämäni hänen puolisonaan ei ole ollut helppoa, mutta en koskaan tiennyt asioiden olleen näin pahasti tai, että eroaisimme tällä tavoin. Hän kokee, että on yrittänyt sanoa asioita minulle, mutta en ole kuullut hänen sanomisiaan. Hän ei ole koskaan puhunut erosta (itsekin on myöntänyt tämän) miten olisin voinut tietää, että tilanne on näin paha. Viime syksynä mieheni oli pitkällä sairaslomalla, kyselin koko syksyn mikä hänellä on ja miten voin auttaa. Hän ei osannut kertoa.
Nyt olemme eronneet. Siitä on 4kk aikaa. Olemme nähneet kerran, viestitelleet paljon. Olen kertonut kaiken viesteissäni, vihannut, rakastanut, anonut ja kaikkea epätoivoista. En saa miehestäni mitään irti. Hän on vaan tosi ok kaiken kanssa.
Olen pitänyt nyt todella matalaa profiilia viimeiset 2 kk ja asioinut hänen kanssaan vaan lapsiin liittyvissä asioissa. Nyt olen muutaman kerran lähettänyt viestiä missä olen sanonut, että en halua tällaista elämää itselleni enkä lapsilleni. Mieheni toteaa, että kyllä me totumme tähän kun koulut ja arki alkaa.
Auttakaa. Onko täällä ketään samanlaista kokemusta omaavaa?
Tunnen itseni hyvin, virheeni, tunteeni enkä kaipaa nyt minkäänlaista moralisointia vaan lähinnä apua, miten tästä eteenpäin, voiko suhde vielä parantua, voimmeko palata yhteen?
Pelkään kohdata hänet koska hän on niin varma kaikesta. Onko niin, että hän vaan pystyy jättämään tämän kaiken taakseen noin vaan. Ei ikävää, ei surua, ei oikeastaan mitään.
Luulin aina, että tämä perhe merkitsi hänelle kaikkea ja olin varma, että hän haluaisi lähteä ainakin edes kokeilemaan jonkinlaista pariterapiaa, mutta ei.
Olemme joskus luvanneet toisillemme, että jos olemme tällaisessa tilanteessa käännämme kaikki kivet ja kannot ympäri ennen lopullista eroa. Nyt olen yksin ja menetin parhaan ystäväni, parisuhteen ja perheen.

3

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Masennus saa kääntymään sisäänpäin, keskustelut pinnallistuvat, ja toinen muuttuu etäisemmäksi. Aletaan kuvitella sitä, mitä toinen tuntee, kokee. Mt-ongelmissa myös tunteet vahvistuvat, tavalliset ongelmat voivat paisua ylitsepääsemättömiksi. Ehkä miehelläsi tällaisia tuntemuksia, voi tuntea myös tarvetta rauhassa selvitellä ajatuksiaan. Anna hänelle nyt aikaa. Masennusta pitäisi kuitenkin alkaa hoitaa mahdollisimman nopeasti, ennuste tällöin parempi.

      • Anonyymi

        Tyypillistä juuri masennuksessa vetäytyä pois niiden ihmisten luota, joilta kaipaisi tukea, rakkautta. Arvottomuuden tunnetta, haittoina olemisen tunnetta. Ja myös tyhjä, turha olo, joka näyttäytyy kylmyytenä.


    • Anonyymi

      Moi aloittaja! Toista ihmistä ei voi koskaan muuttaa, itseä vain. Jatka tuota matalaa profiilia, keskity itseesi ja omaan hyvinvointiisi. Ja lapsiin tietty. Ny kun olet tehnyt itsestäsi ns. saatavilla olevan, miehen ei tarvitse tavoitella sinua. Huomaathan miten hänen " kaikki ok"- käytöksensä saa sinut tavoittelemaan häntä? Joten keskity itseesi ja tähän elämäntilanteeseen, pidä kontakti minimissä, rakenna itsesi uudestaan. Hyvällä tuurilla mies tekee aloitteen lähentymiseen ja jos ei, olet kuitenkin pitänyt huolta itsestäsi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2793
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2370
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2150
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1934
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1786
    6. 141
      1762
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1501
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe