Gallup:Ajokortti 16v??

....

Mitä mieltä olette?Oletteko puolesta vai vastaan?Perusteluja myös!

22

637

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 18v

      niin se on totta, kyllä tämä nykyinenkin ikäraja on liian aikainen joittenki kohdalta. pitäs panna kaikki korttia havittelevat psykiatriseen testiin. itse sain kortin 5kk sitten itse olen rauhallinen kuski joten uskon olevani ansainnut kortin, mutta taas joillakin inssin jälkeen taas tulee "aivansama" fiilis myöskin kavereilla taas on vaikutusta ajoon. en itse antais 16v korttia kun ajattelee millä tasolla ajatukset vielä liikku. siihen lisätään vielä kaverit... se on menoa sillon! T:Sivusta seurannut

      • Sanna

        Ei ajokorttia vielä niin nuorille. Sitä tykkää sillon olevansa tarpeeks kypsä siihen, mutta mun mielestä sitä ei oikeasti vielä ole.


    • Eihän nuo 18-vuotiaatkaan osaa ajaa, ni miten sitte nuoremmat? Autoo huudatetaan ja omatunto nousee pilviin. Joo, eli ei missään nimessä.

    • Angelboy

      Jos ikärajaa alennettaisiin, se merkitsisi varmasti liikenneonnettomuuksien lisääntymistä. Vasta ajokortin saaneista 16-vuotiaista (esim. USA:ssa) isompi osa joutuu autoillessaan (itse aiheutettuihin) onnettomuuksiin kuin vasta ajokortin saaneista 18-vuotiaista. 16-vuotiaat ovat liikenteessä selvästi epäkypsempiä kuin 18-vuotiaat, ja se myös näkyy. Mitään hyötyä ikärajan alentamisesta ei olisi.

    • Cure for the itch

      ei todellakaan korttia 16 vuotiaille...jumalauta olis liikenne kaaoksessa, kun jotkut mopohirmut sais ajokortin, hey pliiiiiis! 18 on ehdoton alaraja!! vois tulla joku sata kolaria lisää per vuosi, jos 16 vee pentuja pääsis rattiin!

    • [tomppa]

      ...Ei helevetti ikinä!

    • girlie

      enpä usko että toi ajokortti 16 vuotiaana olis mikään kovin hyvä asia, kun ei noi 18 vuotiaatkaan vielä oikein osaa liikenteessä käyttäytyä...

    • L

      ei tarvita lisää potentiaalista riskiryhmää....

    • pete

      EI IKINÄ! 18 vuotta on mielestäni ehdoton alaikäraja. Turha luulla että ne pahimmat siat karsitaan viimeistään ajokokeessa, niistä kun jotkut pääsee läpi myös suhteilla (ja silkalla moukantuurilla). Tosi moni 18-vuotiaskaan ei oo vielä tarpeeksi kypsä ratin taa, miten sitten 16-vuotiaat? Miettikää nyt vaikka ysiläisiä jätkiä, oisitteko tosiaan valmis antamaan sellasille hulttioille ajoluvan?

    • liila

      eli sellainen jonka haltija voisi ajaa vaikkapa 30 vuotta täyttäneen kortinomistajan seurassa. Autokoulu on lopulta aika lyhyt aika treenata. 18-vuotisna voisi sit vaihtaa treenikortin oikeaan korttiin.

    • Jamppa

      Ei 16 vuotiaille ajokorttia, koska iso osa 16 vuotiaista on täysin vastuuttomia, mutta opetusluvat voisi saada jo 16 vuotiaalle

    • Jäppinen

      Olen ehdottomasti vastaan ja vain siksi, että täytän 18 ensi lauantaina.

      Jotenkin vaan tuntuu niin mukavalta, että vihdoin se odotus on ohi. Sen sijaan tunnen jonkinlaista nautintoa siitä, että teinit, siis alle 18 vuotiaat joutuvat rähmöttään tuolla kadulla, kun eivät reppanat pääse edes baariin tai eivät voi ajella autolla, vaan joutuvat polkemaan sykkelillä kaatosateessa taikka sitten joutuvat kerjäämään juomiaan, että joku täysi-ikäinen hakisi ne kaupasta. AAHHH vihdoin kaikki tuo paska on takanapäin =D

      PS. Mielestäni sanonta; vanhaksi ei ole tulemista, kusee jossakin mielessä.

      • -jane-

        Tässä meillä on taas yks todiste siitä, kuinka epäkypsiä yksilöitä melkein täysikäsissäkin on. Kuten kaikki tietää, kahdessa vuodessa ehtii kasvaa jo paljon, joten millasia hulttioita niissä 16-vuotiaissa onkaan?


      • Jäppinen
        -jane- kirjoitti:

        Tässä meillä on taas yks todiste siitä, kuinka epäkypsiä yksilöitä melkein täysikäsissäkin on. Kuten kaikki tietää, kahdessa vuodessa ehtii kasvaa jo paljon, joten millasia hulttioita niissä 16-vuotiaissa onkaan?

        Internetissä on niin monet kasvot, kymmenet nimet ja kymmenet eri mielipiteet. Älä välitä minun kymmenistä sivupersoonistani. En ole tällainen oikeasti.

        No hyvä huomio kuitenkin.


    • kielo

      tytöille nyt voisi jopa antaa kortin 16-vuotiaana mutta jos keskenkasvuiset pojat pääsee rattiin on tuloksena ruumiita.miehille ajokortti vasta kaksvitosena ja liikennekuolemien määrä puolittuu!huraa!

      • hah

        joo ja pojille voisi antaa ajokortin jo vauvaiässä ja tytöt kouluttaa orjiksi jo pienestä pitäen.


      • Jäppinen

        Feministi vauhdissa?


      • mokelo

        ei ne tytöt oo sen kypsempiä ku pojat tos iäs.
        ainaki ku katon nykysiä 16 v ihmisiä niin tosi
        teinejä ja vastuuttomia ne on. yhtä lailla tytöt
        ja pojat. mun mielestä korttia pitäis siirtää
        tonne 20 iän tienoille.


      • T*

        Nuoret miehet aiheuttaa enemmän kolareita kun naiset. Nuoret miehet on suurin riski liikenteessä, ja se on faktaa.

        Tosin en kyllä vielä 16-vuotiaalle tytöllekkään korttia antaisi..


    • Antaa palaa

      Kyllä se vaan passais, ei ikä ole este vaan kehittymisaste.Joku voi 11 vuotiaana olla soveliaampi rattiin kuin toinen nelikymppisenä.

      Sais olla tehokuristettuja autoja ja jos jäis virittelystä kiinni, niin auto valtiolle ja kortti vasta kakskymppisenä.

      Semmonen auto millä pääsis maks.70 km/h ja olis silti normikokoinen (Micra/Corolla tms.) sopeis varmaan joka jannulle.

    • T*

      Kun välillä tuntuu että 18-vuottakin on liian alhainen...
      16-vuotias on vielä ihan liian lapsi ajamaan autoa.

    • tumputtuja

      Minun mielestä pitäsis

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1629
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      25
      1361
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1109
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1072
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1061
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      3
      964
    7. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      954
    8. 5
      945
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      934
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      932
    Aihe